يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۴۹۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۳ آذر ۱۳۹۶
در این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر هر روز در حال افزایش بوده است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد اما در این روزها به اوج خود رسیده است و حتی در برخی مدل ها تا 100 میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

به گزارش پایگاه 598، در این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر هر روز در حال افزایش بوده است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد اما در این روزها به اوج خود رسیده است و حتی در برخی مدل ها تا 100 میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در این روزهای سرد پاییزی حسابی بازار قیمت خودروهای وارداتی داغ داغ است. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودروهای خارجی در این یک ماهه اخیر روز به روز در حال افزایش بوده است. بررسی قیمت برخی خودروهای خارجی نیز موید همین موضوع است. به عنوان نمونه در هفته گذشته قیمت سوناتا هیبرید هشت میلیون تومان، توسان پنج میلیون تومان، النترا پنج میلیون تومان، سراتو چهار میلیون تومان، اپتیما سه میلیون تومان، RAV4 ده میلیون تومان، یاریس هاچ بک دو میلیون تومان، کمری هیبرید پنج میلیون تومان؛ کرولا GLI چهار میلیون تومان، لکسوس NX ده میلیون تومان، کلئوس ده میلیون تومان، تلیسمان پنج میلیون تومان و نیسان ایکس تریل پنج میلیون تومان افزایش یافته است. حال اگر اندکی بازه مورد بررسی مان را طولانی تر کنیم به قیمت های نجومی تری هم خواهیم رسید. به عنوان نمونه سورنتو در تیرماه سال جاری 235 میلیون تومان بوده است که هم اکنون این قیمت به حدود 335 میلیون تومان رسیده است. یعنی ظرف مدت تقریباً شش ماه 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است یا قیمت سانتافه در این مدت با 60 میلیون تومان افزایش از 230 میلیون تومان به 290 میلیون تومان رسیده است.

اما دلیل این همه هرج و مرج و افزایش در قیمت خودروهای خارجی چیست؟

برخی معتقدند که به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و کاهش عرضه خودروهای وارداتی در بازار این اتفاق رخ داده است. مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با خبرنگاران در مورخه 11 آذر ماه 1396 گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۴ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که با توجه به ترخیص ۴۵ هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته، واردات خودرو از افزایش ۲۶ درصدی برخوردار بوده است. وی افزود: ارزش خودروهای وارداتی از گمرکات کشور در ۸ ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده است. بنابراین با رشد 26 درصدی میزان واردات خودروهای خارجی در مقایسه با سال گذشته، نمی توان گفت افزایش کنونی قیمت خودروهای وارداتی به دلیل کاهش عرضه بوده است. بنابراین پشت پرده این افزایش قیمت چیست؟

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه ‌داران خودرو در این مورد به خبرگزاری فارس گفته است: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایه ‌ای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام می ‌کردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماه ‌های گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایه ‌ای تبدیل شده و عده ‌ای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر کرده اند. در چنین وضعیتی برخی نمایندگی ‌های خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات‌ از قبل واردشده خود اقدام کرده ‌اند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش داده ‌اند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.
حالا سئوال این است که اصلاً چرا سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد که این ماجراها پیش بیاید؟

مجتبی خسروتاج در مورخه 3 مهر 1396 در نشست خبری روز ملی صادرات اعلام کرد: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته؛ زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.

مطابق با این صحبت های خسروتاج باید گفت که با توجه به آمار میزان واردات خودروهای خارجی، این اقدام نه تنها باعث سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودرو خارجی نشده است بلکه باعث ایجاد هرج و مرج در قیمت این خودروها و سرازیر شدن سودهای سرشار به جیب یک عده خاص شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها