أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۴۹۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۳ آذر ۱۳۹۶
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: درحال حاضر 18 صندوق بازنشستگی در کشور فعالیت می‌کنند که منهای صندوق تامین اجتماعی مابقی صندوق‌ها ورشکسته هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سلمان خدادادی، در خصوص اظهارات رئیس مجلس در بحث مشکلات تامین اجتماعی، اظهار داشت:‌ روال حاکم بر صندوق‌های بازنشستگی در جامعه ما برخلاف سایر کشورهای دیگر است، درحال حاضر 18 صندوق بازنشستگی در کشور فعالیت می‌کنند؛ این درحالی است که در کشورهای دیگر حداکثر 4 صندوق خدمات ارائه می‌کنند.

 نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در کشور ما هر سازمانی بنا به تشخیص خود اقدام به تاسیس صندوق کرده است، افزود:‌ در تمام کشورهای دنیا فعالیت صندوق‌ها نعمتی در حل مشکلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری است، اما در کشور ما این رویه وجود ندارد؛ در حال حاضر منهای یک صندوق یعنی تامین اجتماعی مابقی صندوق‌های دیگر ورشکسته هستند.

 وی با تاکید بر اینکه وضعیت صندوق های بازنشستگی در کشورمان یک سونامی است، تصریح کرد:‌ دو سال پیش بارها هشدار داده شد که بی‌توجهی به مشکلات صندوق های بازنشستگی کل کشور را درگیر می کند، درهمین خصوص اعتراضات و تجمعات نسبت به شرایط نامناسب صندوق‌ها مقابل نهادهای تصمیم‌گیر درکشور درطی دو سال گذشته آغاز شده است؛ بنابراین تذکرات رییس مجلس نسبت به وضعیت غیرقابل قبول صندوق‌ها از جمله تامین اجتماعی به جاست.

3 مشکل اساسی امنیت کشور را تهدید می‌کند

خدادادی با اشاره به اینکه 3 مشکل اساسی آرامش کشور را تهدید می‌کند، گفت:‌ این مشکلات درحوزه صندوق‌ها، محیط زیست و مسائل مربوط به بخش آب است، نمی‌توان به سادگی از کنار این مشکلات عبور کرد؛ به طورحتم برای این حوزه‌ها نیز باید کمیته بحران در جامعه تشکیل شود، متاسفانه در راس صندوق‌های بازنشستگی مدیران ناکارآمد فعالیت می‌کنند.

 این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه صندوق‌ها 3 مرحله نوجوانی، جوانی و سالخوردگی دارند، افزود:‌ درمرحله نوجوانی و جوانی صندوق‌ها به غیر از هزینه‌های درمان هیچ هزینه ای ندارند، اما در مرحله پیری صندوق‌ها عمدتا با مشکلاتی روبه رو می‌شوند؛ بنابراین از همان دوره نوجوانی باید به فکر دوره پیری باشند.

 وی با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری موثر صندوق‌ها برای مرحله پیری، تصریح کرد:‌ در همه دنیا صندوق‌های بازنشستگی خصوصی و حق الناس هستند، اما در این جامعه صندوق‌ها وسیله و بازیچه دولت‌ها هستند؛ هم اکنون صندوق تامین اجتماعی بیش از 4 میلیون نفر مستمری بگیر و 35 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما این صندوق همیشه بازیچه دولت‌ها بوده است.

 خدادادی با انتقاد از عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، گفت:‌ متاسفانه همه دولت‌ها افراد گماشتگان خود را در مدیریت صندوق های بازنشستگی قرار می دهند، در دولت هشتم و نهم هشت مدیرعامل برای مدیریت صندوق تامین اجتماعی انتخاب شد؛ البته در دولت یازدهم مدیریت‌ها تا حدودی تثبیت شد، اما در کشور ما دولت ها صندوق ها را به دلخواه خود اداره  می‌کنند.

 این نماینده مردم درمجلس دهم، ادامه داد:‌ از عجایب روزگار است که رییس جمهور در دولت دوازدهم زمان معرفی وزیر تعاون رییس شرکت شستا را هم معرفی می کند، از این رو این مورد نشان از دخالت دولت‌ها در صندوق ها دارد؛ بنابراین تا دخالت دولت ها کاهش پیدا نکند، وضعیت صندوق‌ها تغییری نخواهد کرد.

 وی با بیان اینکه مجلس سال گذشته دولت را درقانون برنامه ششم ملزم به پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی کرد، گفت:‌ بنا برآمار غیررسمی بدهی دولت به تامین اجتماعی نزدیک به 130 هزار میلیارد تومان است، اما مسئولان دولتی زمان تصویب این قانون درمجلس با نارضایتی جلسات کمیسیون تلفیق را ترک کردند؛ ضمن اینکه درسال جاری 20 هزار میلیارد تومان به بدهی دولت به تامین اجتماعی اضافه شد و مجلس دولت را موظف به پرداخت بدهی ها کرد.

 خدادادی با اشاره به اینکه جلسات متعددی با حضور وزیر رفاه و مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی برای حل مشکلات برگزار شده است، افزود:‌ امروزه 90 درصد هزینه‌های کشور جاری است، درحال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر عضو دارد؛ بیش از 90 درصد این افراد در زمان بازنشستگی ردیف حقوقی خود را تغییر می‌دهند؛ این در حالی است که در کشورهای دنیا افراد زمان بازنشستگی برای پاسخگویی به مشکلات خود با صندوق‌ها روبه‌رو هستند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه درحال حاضر 10 درصد اعتبارات کشور عمرانی است، تصریح کرد:‌ اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، همین میزان هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود، بنابراین در زمانی که هیچ کار عمرانی انجام نمی‌شود؛ نمی‌توان توقع حل بیکاری و حاشیه نشینی را داشت؛ شرایط متاسفانه بحرانی است، البته مرکزپ‍ژوهش های مجلس هم به دنبال حل مشکل تامین اجتماعی است؛ اما طرح این نهاد هم به جایی نمی‌رسد، دولت قانون برنامه ششم را اجرایی نمی کند؛ در این شرایط چطور می توان توقع اجرای طرح های مرکز پژوهش‌ها را داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها