أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۳۵۰۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۶ آذر ۱۳۹۶
ترامپ نابودی رژیم صهیونیستی را کلید زد!
اقدام روز چهارشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، با موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد. ترامپ در اظهاراتی کوتاهی در کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد به دولتش دستور داده مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، اقدام روز چهارشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، با موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد. 

ترامپ در اظهاراتی کوتاهی در  کاخ سفید روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد به دولتش دستور داده مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره تصمیم برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: «در حالی که روسای جمهور سابق آمریکا این اقدام را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بودند نتوانستند به آن عمل کنند. من عمل می‌کنم.»

ترامپ با بیان اینکه این تصمیم به منزله شروع رویکردی جدید به مسئله درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است یادآوری کرد که کنگره آمریکا در سال 1995 قانونی برای جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل به تصویب رسانده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در طول 20 سال گذشته تمامی روسای جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود، از انتقال سفارت آمریکا خودداری کرده‌اند. 

ترامپ گفت روسای جمهوری قبلی آمریکا تصور می‌کرده‌اند که به تأخیر انداختن شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به پیشبرد صلح کمک خواهد کرد. وی در ادامه گفت: «برخی می‌گویند که آنها شجاعت لازم را نداشتند، اما آنها بهترین قضاوت‌های خود را بر اساس حقایقی که آنها را درک می‌کردند انجام می‌دادند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه سیاست‌های روسای جمهور قبلی به حصول صلح منجر نشده گفت: «امروز من به این نتیجه رسیده‌ام وقت آن است اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم.»

وی در ادامه گفت: «قضاوت من این است که این اقدام، در راستای بهترین منافع ایالات متحده و تلاش برای رسیدن به صلح میان اسرائیل و فلسطین است. این اقدامی بوده که برای پیشبرد فرایند صلح و حرکت به سمت توافقی ماندگار مدتها پیش از این انجام می‌شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: «در طول تمام این سال‌ها، روسای جمهوری که نماینده آمریکا بوده‌اند از اعلام رسمی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خودداری ورزیده‌اند. در واقع، ما هیچ پایتختی برای اسرائیل نشناخته‌ایم. اما امروز، ما بالاخره، به آنچه آشکار است اعتراف می‌کنیم: که اورشلیم (قدس) پایتخت اسرائیل است. این چیزی بیش از به رسمیت شناختن واقعیت نیست. انجام این کار، صحیح هم هست. کاری است که می‌بایست انجام شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که قصد او از این تصمیم فاصله گرفتن از «تعهد آمریکا برای تسهیل توافق صلح» میان اسرائیل و فلسطینی‌هانیست. وی گفت: «ما خواستار توافقی هستیم که توافقی بزرگ برای اسرائیلی‌ها و توافقی بزرگ برای فلسطینی‌ها باشد.»

وی در ادامه گفت: «ما درباره مسائل مربوط به وضعیت نهایی [قدس] از جمله مرزهای معین مربوط به حاکمیت اسرائیل در اورشلیم (قدس) یا حل و فصل مرزهای مورد مناقشه موضع‌گیری نمی‌کنیم. ایالات متحده عمیقاً خودش را به کمک برای تسهیل توافق صلح مورد قبول برای هر دو طرف متعهد می‌داند. من قصد دارم از تمامی اختیاراتم برای کمک به حصول چنین توافقی استفاده کنم.»

 او اضافه کرد: «بدون تردید، اورشلیم یکی از حساس‌ترین موضوعات در آن گفت‌وگوها است. ایالات متحده از راه حل دو دولتی، در صورتی که مورد توافق دو طرف قرار بگیرد، حمایت می‌کند. در عین حال، من از همه طرف‌ها می‌خواهم وضعیت کنونی در اماکن مقدس اورشلیم (قدس) از جمله حرم الشریف را حفظ کنند.»

ترامپ گفت: «با اقدام امروز، من تعهد دیرینه دولت خودم به آینده آکنده از صلح و امنیت برای منطقه را بار دیگر مورد تأکید قرار می‌دهم. البته، اختلافات و گلایه‌هایی درباره این تصمیم وجود خواهد داشت. اما ما اطمینان داریم که ما با حل اختلافاتمان، می‌توانیم به صلح دست یافته و نفطه‌ای برای تفاهم و همکاری بیشتر خواهیم رسید.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه خواسنار حفظ «آرامش» و «میانه‌روی» شد و گفت: «من بار دیگر پیامی که در نشست تاریخی و فوق‌العاده عربستان مطرح کردم را بیان می‌کنم: «خاورمیانه، منطقه‌ای غنی از لحاظ فرهنگ، روح و تاریخ است. مردمان آن، باهوش، مغرور دارای تنوع، سرزنده و قوی هستند.»

واکنش ترامپ با واکنش رژیم صهیونیستی و کشورهای بین‌المللی مواجه شد. 

رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم ترامپ را «تاریخی» خواند و گفت هر توافق صلح با فلسطین مشروط به این است که اورشلیم (قدس) پایتخت اسرائیل شناخته شود. 

نتانیاهو همچنین از تمامی کشورها خواست همانند آمریکا سفارت‌هایشان را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کنند. 

ایران

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام دولت آمریکا را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی خواند. 

در بیانیه ایران آمده است: «تصمیم تحریک آمیز و نابخردانه آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس بعنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی نه تنها به صلح و ثبات این منطقه کمک نخواهد کرد بلکه ضمن رسواسازی نیّات شوم دولت آمریکا و بی اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف هایی که هنوز به بیطرفی این کشور در روند سراب گونه مذاکرات صلح باور دارند، باعث تحریک مسلمانان و شعله ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و رفتارهای خشم آلود و خشونت آمیز بیشتر خواهد شد که مسئولیت آن متوجه دولت این کشور و رژیم صهیونیستی است.»

این بیانیه می‌افزاید: «با عنایت به اینکه شهر قدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی محسوب می شود؛ لذا جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکا را به شدت محکوم می کند و از همه مجامع بین المللی،  کشورهای صاحب نفوذ و بویژه کشورهای اسلامی می خواهد برای حفظ ثبات و استقرار منطقه، مانع اجرا شدن این اقدام آمریکا شوند که تنها به سود رژیم صهیونیستی است.»

ترکیه

وزیر خارجه ترکیه در حساب کاربری‌اش در توئیتر تصمیم ترامپ را خلاف قوانین بین‌‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل دانست و آن را «غیرمسئولانه» خواند. در شهرهای مختلف ترکیه مقابل مقرهای دیپلماتیک آمریکا تجمع شد.

سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم گفت که تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها لطمه می‌زند. 

فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم تصمیم ترامپ را «تأسف‌آور» توصیف کرد و اعلام کرد که پاریس از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت نمی‌کند. 

تونس

گروه‌ها و احزاب سیاسی در تونس، خواستار برگزاری تظاهرات گسترده‌ در اعتراض به اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی در روز جمعه شدند. 

اردن

اردن اعلام کرد اقدام دولت آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض توافقات بین‌المللی است. 

مغرب

مغرب، سفرای فرانسه، روسیه، چین و انگلیس را برای بررسی اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی احضار کرد. 

تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس اقدام ترامپ را «نقض تمامی قطعنامه‌ها و توافقات بین‌المللی و دوجانبه» خواند و گفت: «تصمیم ترامپ به منزله خروج آمریکا از گفت‌وگوهای صلح است.» وی همچنین گفت: «فلسطین بزرگتر از آن است که ترامپ بتواند با این تصمیم خود تاریخ آن را تغییر دهد.»

مصر

دفتر ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با محمود عباس، مخالفت خود را با تصمیم ترامپ در خصوص قدس اعلام کرد. 

لبنان

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کرد. میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور هم گفت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی برای‌ فرایند صلح و ثبات منطقه است.

اتخادیه اوپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم ترامپ درباره قدس را مردود دانست و اعلام کرد موضع این اتحادیه در برابر قدس تغییر نخواهد کرد. 

انگلیس

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید با تصمیم «غیرسازنده» ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس  به عنوان پایتخت اسرائیل، مخالف است. 

سوریه

دفتر ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کرد: «آینده قدس را تنها اراده و عزم وفاداران به آرمان فلسطین تعیین خواهد کرد نه یک دولت یا رئیس جمهور؛ این آرمان در وجدان مردم عرب تا تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس زنده و پاینده خواهد ماند.»

آلمان

صدر اعظم آنگلا مرکل اعلام کرد که کشورش از تصمیم ترامپ حمایت نمی‌کند و وضعیت قدس بایستی از طریق مذاکره در چارچوب راه حل دو کشور مشخص شود.

جمهوری چک

جمهوری چک، اندکی بعد از سخنرانی ترامپ قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت

عربستان سعودی

عربستان سعودی هم تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت این موضوع را با «تأسف فراوان» دنبال کرده است. عربستان رفتار آمریکا را «غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و ناموجه» دانست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
رییس جمهور امریکا غلط کرد. مرتیکه پیر خرفت کله زنگ زده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها