أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۵۱۵۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۱۹ آذر ۱۳۹۶
جهان عرب ملک‌سلمان و پسرش را در توطئه علیه قدس شریک می‌داند؛
روزنامه انگلیسی گاردین دیروز در مقاله‌ای تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا را عاملی برای آغاز انتفاضه‌ای جدید و بزرگ‌‌‌‌‌‌تر از گذشته علیه اشغالگران اسرائیلی دانست.

به گزارش پایگاه 598، آمریکا زمانی قدرت مسلط و غالب جهان بود اما نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قدس اشغالی متحد بار دیگر افول قدرت آمریکا را نشان داد و در اقدامی بی‌سابقه 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ در به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند. بر این اساس، نمایندگان کشورهای سوئد، مصر، بریتانیا، روسیه، فرانسه، بولیوی، ایتالیا، اروگوئه، سنگال و اردن و برخی دیگر کشورها در این نشست در رد تصمیم ترامپ درباره قدس سخن گفته و تأکید کردند قدس شرقی بخشی از اراضی فلسطین اشغالی است.

همچنین در اقدامی بی‌سابقه، نمایندگان کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، سوئد، بریتانیا و ایتالیا (اعضای دائم و غیردائم اروپایی شورای امنیت به علاوه آلمان) پس از نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطین، در بیانیه‌ای مشترک تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را «خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت» و «غیر مفید برای صلح در منطقه» توصیف کردند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه، ما قدس شرقی را به عنوان بخشی از اراضی فلسطینی اشغال‌شده می‌شناسیم و توافق نهایی باید بر اساس مرزهای ۴ جولای ۱۹۶۷ و معاوضه زمین مورد توافق میان طرفین باشد. اتحادیه اروپایی هیچ تغییری را در مرزهای پیش از ۱۹۶۷ به رسمیت نمی‌شناسد، مگر آنهایی که به تایید طرفین رسیده باشد». در مقابل «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، در قبال موج انتقاد کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، این سازمان را به «بی‌طرفی» علیه اسرائیل متهم کرد. نماینده آمریکا همچنین سازمان ملل متحد را متهم کرده بیش از کمک به روند صلح خاورمیانه، درصدد ضربه زدن به صلح است.

ترامپ خودشیفته مثل بن‌سلمان احمق!
روزنامه انگلیسی گاردین دیروز در مقاله‌ای تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا را عاملی برای آغاز انتفاضه‌ای جدید و بزرگ‌‌‌‌‌‌تر از گذشته علیه اشغالگران اسرائیلی  دانست. در این مقاله آمده است: دونالد ترامپ درست همانند کامیونی اسرائیلی که 30 سال پیش با زیر گرفتن فلسطینی‌ها باعث آغاز انتفاضه شد، سوار بر یک کامیون مساله حساسی را زیر گرفت که بیان مظلومیت‌های فلسطینی‌هاست: قدس! اکنون فلسطینی‌ها خواهان روزهای خشمی شده‌اند که احتمالا سال‌ها ادامه داشته باشد. از نظر گاردین ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به قدس اقدامی تحریک‌کننده و گستاخانه مرتکب شد که به پراکندگی همپیمانان عرب او و اعتراضات گسترده در جهان عرب منجر شده و اثر نابودکننده خود را در روند حل‌وفصل نزاع میان فلسطین و اسرائیل خواهد گذاشت. این تصمیم همچنین وقایع جدیدی را به‌وجود خواهد آورد؛ نظیر مساله آوارگان فلسطینی و شهرک‌ها و مرزها، آن هم در حالی که هنوز مذاکرات صلح به نتیجه نرسیده، توافقی از سوی ادیان سه‌گانه درباره قدس صورت نگرفته و نه حاکمیت اسرائیل و نه هیچ دولت دیگری بر قدس به رسمیت شناخته نشده است. در نتیجه ترامپ در نظر فلسطینی‌ها به عنوان حامی اشغالگری شناخته می‌شود نه میانجی صلح. در این مقاله همچنین آمده است: «ترامپ غالبا به دیگران توجه نمی‌کند و سیاست‌های خود را دارد. از طریق مداخله در نهاد سیاست خارجه و عزل آمریکا در جهان در بالاترین وضعیت ترامپی خود قرار دارد و قیچی اعدام را بر پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی در قرن ۲۱ گذاشته است. لجبازی و قلدری دیگران به موضع خودشیفته او کمک کرد. حماقت کنگره از آنجا نشأت گرفت که قانونی را تصویب کرد که اجازه انتقال سفارت آمریکا به قدس را می‌دهد. امروز ترامپ درست مثل نمایندگان آمریکایی و همچنین محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که تمام ماجراجویی‌هایش در یمن و لبنان نتیجه عکس داد و طرحش برای تشکیل کشور فلسطین موجب خنده شد، احمق به نظر می‌رسد».

دست رد شیخ‌الازهر بر سینه معاون ترامپ
احمد الطیب، شیخ الازهر در راستای موضع ثابت خود در قبال تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به قدس، درخواست رسمی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار دوجانبه در ۲۰ دسامبر را رد کرد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: چگونه می‌توانم با افرادی که حق و حقوق مسلمانان را پایمال و تاریخ را تحریف می‌کنند و مقدسات را زیر پا می‌گذارند، سر یک میز بنشینم. الطیب خطاب به مردم فلسطین گفت: انتفاضه سوم شما بستگی به ایمانی دارد که به مسأله فلسطین دارید و عشقی که به وطن دارید و ما همراه شما هستیم و از یاری و همراهی شما دست نمی‌کشیم.

پادشاه خائن سعودی زیر پای فلسطینی‌ها
برای نخستین‌بار فلسطینی‌ها تصویر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را در کنار تصاویر ترامپ و نتانیاهو آتش زدند. آنها همچنین پادشاه سعودی را در خیانت به قدس همردیف دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو قرار داده و عکس او را لگدمال کردند. از روز جمعه تصویری در شبکه‌‌های مجازی میان کاربران عرب دست به دست می‌شود که عبور مردم بیت‌المقدس از روی پوستری منقش به تصاویر این سه را نشان می‌دهد. کاربران عرب در پی تصمیم ترامپ درباره قدس، با هشتگ «خائن القدس و الحرمین»، همسویی سلمان بن عبدالعزیز، دیکتاتور عربستان با رئیس‌جمهور آمریکا را زیر سوال برده‌اند.

شعار علیه بن‌سلمان در تظاهرات اردنی‌ها
ده‌ها هزار اردنی خشمگین در تظاهراتی گسترده برای محکومیت اقدام خودسرانه ترامپ درباره قدس، در اقدامی بی‌سابقه علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نیز شعار سر دادند. تظاهرات‌کنندگان خشمگین در حالی ‌که پرچم‌های اردن و فلسطین را حمل می‌کردند، شعار می‌دادند «ما علیه تو هستیم ‌ای بن‌سلمان،‌ ای مزدور آمریکایی‌ها». این برای نخستین‌بار است که در خیابان‌های اردن علیه یکی از سران سعودی شعار سر داده می‌شود که نشان می‌دهد افکار عمومی ماهیت نقش رژیم سعودی در سرپوش گذاشتن بر تصمیم اخیر ترامپ را درک کرده‌اند. ترامپ از این شعارها سهم بیشتری داشت، راهپیمایان او را «احمق، سبک‌سر و مغرور» توصیف کردند. همچنین اردنی‌ها در شهر اربد در شمال کشور شعارهایی با مضمون سیاسی «قدس نه شیعی است نه سنی، بلکه عربی- اسلامی است» سر دادند. عبدالله دوم، پادشاه اردن هم در توئیتی نسبت به تظاهرات گسترده در این کشور به منظور اظهار مخالفت با تصمیم ترامپ درباره قدس ابراز تعجب کرد.

عباس: آمریکا دیگر صلاحیت ندارد
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد آمریکا دیگر صلاحیت نظارت بر روند صلح خاورمیانه را ندارد. محمود عباس این موضوع را پس از آن اعلام کرد که از ملاقات با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده سر باز زد. عباس که زمانی همه امیدش را به واشنگتن معطوف کرده بود، حال از اجماع بین‌المللی و نشست شورای امنیت درباره قدس به منظور محکوم کردن تصمیم ترامپ درباره قدس استقبال می‌کند. همچنین صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش، خواستار قطع روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا شد.

کره‌شمالی ترامپ خرفت را محکوم کرد
دولت کره‌شمالی به‌رغم آنکه در حال مذاکره با هیأت نمایندگی سازمان ملل به ریاست معاون آمریکایی- اسرائیلی آنتونیو گوترش است اما در تصمیمی شجاعانه از ملت فلسطین در برابر توطئه آمریکایی-اسرائیلی برای تصاحب قدس دفاع کرد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی «کی‌سی‌ان‌ای»، سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی طی بیانیه‌ای به رسمیت شناختن قدس از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل را محکوم کرده و آن را حرکتی گستاخانه و زشت دانست.
در این بیانیه با اشاره به دونالد ترامپ آمده است: «با توجه به اینکه این دیوانه خرفت، در سازمان ملل، آشکارا نابودی کامل کشور با اقتدار ما را خواستار شده، این اقدام آنچنان غافلگیر‌کننده نیست اما این حرکت به روشنی به تمام جهان نشان می‌دهد چه کسی منفور، سرکش و نابودگر صلح و امنیت جهان است».

تظاهرات بزرگ واشنگتن و نیویورک در حمایت از قدس
هزاران آمریکایی در واشنگتن و نیویورک علیه تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. این تظاهرات عظیم  به دعوت شورای روابط آمریکایی-اسلامی، انجمن اسلامی آمریکای شمالی و  انجمن مسلمانان آمریکایی برای فلسطین  که بزرگ‌ترین نهادهای دفاع از حقوق مدنی مسلمانان در ایالات متحده هستند، برگزار شد و مسلمانان شرکت‌کننده در واشنگتن مقابل کاخ سفید آیین نماز جمعه را برگزار کردند. آنها شعار سر دادند که آمریکا دیگر در فرآیند صلح جایی ندارد. همچنین گروه‌‌های اسلامی مزبور  با همراهی «اتحاد یهودیان علیه صهیونیسم»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکایت خود را نسبت به فرمان اخیر ترامپ به کنگره آمریکا ابلاغ کردند. عمر سلیمان، پژوهشگر مسلمان در این اجتماع بزرگ اعلام کرد هرگز چیزی به نام فرآیند صلح (فلسطین) در کار نبوده و نیست. او رهبران عربی را به خیانت پنهانی به مردم‌شان متهم کرد و گفت اگر مسلمانان می‌خواهند یک فرآیند صلح صادقانه را آغاز کنند باید دلالی به نام آمریکا را کنار  بگذارند.  «ییسروئل دیوید وایز» و پیروان او از اتحاد یهودیان علیه صهیونیسم نیز در این تظاهرات شرکت‌ و بنرهایی در محکومیت اشغال فلسطین و قدس در دست داشتند.

سکوت مفتیان سعودی درباره قدس
خطیبان و مفتیان سعودی سکوت پیشه کرده و به جای پرداختن به مسأله فلسطین از شاه و ولیعهد عربستان ستایش کردند. به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «ماهر بن حمد المعیقلی» امام و خطیب مسجدالحرام تنها در آغاز خطبه نماز جمعه یک جمله درباره قدس سخن گفت. او فقط به آنچه آن را «نقش عربستان در همبستگی با مسلمانان و حمایت از مقدسات آن» خواند، اشاره کرد. وی سپس به ستایش از سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی پرداخت. در مدینه منوره نیز «عبدالله البعیجان» امام و خطیب مسجد نبوی در خطبه نماز جمعه فقط به مسائل دینی اشاره کرد و به هیچ‌وجه به مسأله قدس و فلسطین نپرداخت. همزمان با وجود موج تظاهرات و اعتراضات به تصمیم ترامپ علیه شهر اشغالی قدس در سراسر جهان اسلام، «عبدالعزیز آل‌الشیخ» مفتی عربستان سکوت پیشه کرد و نه‌تنها سخنی از قدس و جایگاه دینی و تاریخی آن به زبان نیاورد، بلکه دست‌کم بیانیه‌ای با امضای خود در این‌باره منتشر نکرد. با این‌حال، در سایه نزدیک شدن روابط بین رژیم اشغالگر اسرائیل و عربستان، این وضعیت تعجب‌برانگیز به نظر نمی‌رسد.

هشدار مقاومت فلسطین؛ منافع واشنگتن را به خطر می‌اندازیم
 شاخه‌های نظامی گروه‌های مقاومت فلسطین به رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار دادند که اگر از دستور خود صرف‌نظر نکند، منافع واشنگتن در فلسطین اشغالی را به خطر خواهند انداخت. این گروه‌ها، دیروز در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند: عدم صرف‌نظر ترامپ از دستور خود باعث خواهد شد منافع آمریکا در سرزمین فلسطین اشغالی به خطر بیفتد. شاخه‌های نظامی مقاومت فلسطین اعلام کردند: دستور ترامپ عواقب ناگواری برای دولت آمریکا درپی خواهد داشت و جرقه انتفاضه را خواهد زد. شاخه نظامی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر سفارت آمریکا به قدس اشغالی منتقل شود، این سفارتخانه در تیررس شاخه نظامی کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین قرار خواهد گرفت. گردان‌های «شهدای مسجدالاقصی» هم تشکیلات خودگردان فلسطین را ناکارآمد توصیف کرد و افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین باید منحل شود و همه توافقنامه‌هایی که با رژیم اشغالگر اسرائیل امضا شده نیز باید لغو شود. گردان‌های ابوعلی مصطفی، شاخه نظامی جبهه آزادیبخش خلق فلسطین هم تهدید به حمله به مراکز  و نهادهای آمریکایی مستقر در فلسطین اشغالی کرد و افزود: آمریکا نباید حتی در یک وجب از خاک فلسطین حضور داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها