أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۵۱۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۹     ۲۰ آذر ۱۳۹۶
انگليس پشتيبان اجراي برجام است!
لاريجاني که از خود او به عنوان «مردی که برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد.» یاد می شود، به وزیر خارجه کشوری که دو دهه است روی برنامه‌ هسته‌ای ما فکر می‌کند، گفت: «حتي شما مشكل بانكي سفارت ايران در لندن را هم حل نكرده‌ايد.» اين درحالي است كه جانسون در همه اين ديدارها به يك تعارف كلي كه « ما از برجام به عنوان يك توافقنامه بين‌المللي حمايت مي‌كنيم» بسنده كرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بوريس جانسون وزير امورخارجه انگليس پس از اقامت دو روزه در ايران و ديدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان ديروز تهران را به مقصد لندن ترك كرد. سفري كه از مدتي قبل مورد توجه بي بي سي فارسي بود و موضوع آزادي نازنين زاغري جاسوس انگليسي به عنوان يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي جانسون تعريف شده بود. اما در سوي ديگر ماجرا، آنچه كه براي جمهوري اسلامي ايران اهميت داشت، مسئله بدعهدي امريكا و طرف‌هاي غربي و كارشكني در اجراي برجام بود. به گونه‌اي كه چندي پيش ظريف وزير امورخارجه كشورمان گفته بود: «حتي نمي‌توانيم يك حساب بانكي در لندن باز كنيم. » با اين حال شايد بتوان گفت در ديدارهاي مقامات كشورمان تنها مقامي كه با صراحت بيشتري با جانسون صحبت كرد،


علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بود. لاريجاني در عين حالي  که  از خود او به عنوان «مردی که برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد.» یاد می شود،  به بوريس جانسون  وزیر خارجه کشوری که دو دهه است روی برنامه‌ هسته‌ای ما فکر می‌کند،  گفت: «حتي شما مشكل بانكي سفارت ايران در لندن را هم حل نكرده‌ايد.»  اين درحالي است كه جانسون در همه اين ديدارها به يك تعارف كلي كه « ما از برجام به عنوان يك توافقنامه بين‌المللي حمايت مي‌كنيم» بسنده كرد.

حتي مشكل بانكي سفارت ايران را هم حل نكرديد

لاريجاني در اين ديدار، با اشاره به موضوع برجام خطاب به جانسون تأكيد كرد: شما بعد از تصويب برجام اقدام جدي براي همكاري اقتصادي انجام نداديد. در حالي كه برخي از كشورهاي اروپايي تلاش بسيار بيشتري كردند حتي شما مشكل بانكي سفارت ايران در لندن را هم حل نكرده‌ايد.‌خبرگزاري خانه ملت، گزارش كرده است که رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار وزير خارجه بريتانيا و هيئت همراه گفت: « ما مخالف لشكركشي به ساير كشورها هستيم؛ از سال 2000 كه ارتش‌هاي امريكا و انگليس ابتدا به افغانستان و سپس عراق حمله كردند منطقه شاهد آشفتگي شد و هر روز اين آشفتگي بيشتر مي‌شود. اين حملات عامل مهمي در گسترش تروريسم بود.»

  
به جاي ايران هراسي واقعيات منطقه را ببينيد

بايد به جاي ايران هراسي به آنچه در واقعيت كشورهاي منطقه مي‌گذرد توجه كرد. وي تصريح كرد: مردم بحرين جز دموكراسي چيز ديگري نمي‌خواهند، آنها خواهان حق رأي منصفانه هستند. چرا شما از سركوب آنان حمايت مي‌كنيد، شما خود را مدافع حقوق بشر معرفي مي‌كنيد اما در اينجا از كساني كه حقوق مردم بحرين را ضايع مي‌كنند حمايت مي‌كنيد. رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در يمن هم همين گونه است؛ چرا اجازه داده نمي‌شود كه مردم يمن خودشان براي خود تصميم بگيرند. شما براي كساني‌كه مردم يمن را بمباران مي‌كنند سلاح و امكانات مي‌دهيد. وي افزود: ما در مبارزه با تروريسم جدي هستيم؛ در عراق و سوريه به دعوت رسمي دولت‌هاي آن كشورها وارد مبارزه با تروريسم شديم. ما راه حل مشكلات منطقه را سياسي و از طريق گفت وگو و مذاكره مي‌دانيم. برجام كه از نظر شما يك اقدام درست و موفق بود چه كشورهايي در منطقه با آن مخالفت مي‌كنند؟ و حداكثر تلاش خود را به كار بردند كه به نتيجه نرسد.   وي افزود: تصميم رئيس‌جمهور امريكا براي انتقال سفارت آن كشور به بيت المقدس يكي ديگر از اشتباهات بسيار بزرگ دولت امريكا است كه ميزان اشتباه بودن آن در آينده مشخص مي‌شود. 
   
انگليس پشتيبان اجراي برجام است

بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس نيز در اين ديدار گفت: ما از برجام به عنوان يك توافقنامه بين‌المللي حمايت مي‌كنيم زيرا اين يك توافقنامه خيلي مهم است و ما علاقه‌منديم نه تنها در بخش هسته‌اي، بلكه در بخش اقتصادي نيز مردم ايران از آن بهره ببرند. وي اظهار داشت: در حال حاضر توافق ميان ايران و انگليس در حد كافي نيست و ما در مقايسه با آلمان و فرانسه مبادلات تجاري كمتري داريم. وي تصريح كرد: مأموريت من در اين سفر، افزايش سطح همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و پارلماني و برداشتن موانع موجود ميان گسترش اين روابط است و خواستار آن هستيم كه هيئت‌هاي بيشتري ميان دو كشور در تبادل باشد و توريست‌هاي بيشتري از ايران به انگليس بيايند. جانسون افزود: اين درست است كه ما در خصوص انحلال رژيم‌ها در منطقه اشتباهاتي داشتيم ولي نيتمان ايجاد ثبات در منطقه بود و اكنون هم بر اين اعتقاديم كه بايد آرامش و امنيت به منطقه برگردانده شود. 
  
ايران بايد بتواند از منافع برجام بهره‌‌مند شود

رئيس‌جمهور كشورمان نيز در ديدار وزير خارجه انگليس بر گسترش روابط و همكاري‌هاي بانكي ايران و انگلستان در راستاي برجام تأكيد كرد و گفت: اجرا و حفظ برجام حائز اهميت است، معتقديم همه و به‌ويژه ملت ايران بايد بتوانند از منافع برجام بهره‌برداري كنند. 


به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، روحاني با اشاره به ضرورت توسعه روابط دوستانه و متوازن ايران و انگليس در راستاي تأمين و تضمين منافع مشترك، افزود: مناسبات دو كشور با وجود فضاي پس از برجام متناسب با ظرفيت‌هاي همكاري نبوده و بايد براي رسيدن به نقطه مطلوب در روابط و همكاري‌هاي فيمابين، تلاش بيشتري انجام شود. وي با بيان اينكه همكاري ايران و 1+5 در اقدامي بزرگ منجر به توافق ارزشمند و بين‌المللي برجام شد، اظهار كرد: بايد تصميم و اراده مبني بر استفاده از فضاي پس از برجام براي توسعه همه جانبه مناسبات و همكاري‌ها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشيم. روحاني با اشاره به لزوم گسترش روابط و همكاري‌هاي بانكي ايران و انگلستان در راستاي اجراي برجام، خاطر نشان كرد: اجرا و حفظ برجام حائز اهميت بوده و معتقديم كه همه و به‌ويژه ملت ايران بايد بتوانند از منافع برجام بهره‌برداري كنند. روحاني خاطرنشان كرد: شرايط منطقه به گونه‌اي است كه نبايد در آتش آن دميده شود و تصميم اخير رئيس‌جمهور امريكا در انتقال سفارتخانه اين كشور به قدس شريف، تصميمي نادرست و بنزيني بود كه در آتش منطقه ريخته شد. 
   
علاقه مند به سرمايه‌گذاري در ايران هستيم

بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس نيز در اين ديدار با بيان اينكه امروز به واسطه برجام فرصت‌هاي خوبي براي توسعه روابط و همكاري‌هاي ايران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران - لندن در بخش‌هاي مختلف هستيم. وي با تأكيد بر اينكه برجام توافق مثبتي است كه بايد ادامه پيدا كرده و مردم ايران بتوانند از منافع اقتصادي آن بهره‌مند شوند، اظهار داشت: فرصت‌هاي تجاري و اقتصادي بسيار خوبي در ايران وجود دارد و علاقه داريم شركت‌هاي انگليسي نيز بتوانند در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري ايران مشاركت كنند. جانسون با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران اقدامات مثبتي در مسير مبارزه با تروريسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، گفت: انگلستان تصميم رئيس‌جمهور امريكا در انتقال سفارت اين كشور به قدس را اقدامي مناسب قلمداد نمي‌كند. 
  
پيام صالحي به امريكايي‌ها‌

ديدار با صالحي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي از ديگر ديدارهاي بوريس جانسون در سفر به تهران بود.


معاون حقوقي و امور بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره جزئيات اين ديدار گفت: وزير خارجه انگليس در ديدار با آقاي صالحي اين پيام را دريافت كرد كه نمي‌شود برجام را بدون بهره مندي ايران از منافع آن ادامه داد و طبعاً اين پيام از طريق آقاي جانسون بايد به نحوي به امريكايي‌ها منتقل شود. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما با تبيين اهميت مذاكرات وزير خارجه انگليس با رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: ديدار امروز اين ارزيابي را به ما مي‌دهد كه انگليسي‌ها به اين جمع بندي رسيده‌اند كه نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه، بارز است و بدون ايران مسائل منطقه قابل حل و فصل نيست.  كمالوندي با تأكيد بر انتقال اين پيام به امريكايي‌ها كه ادامه برجام بدون بهره‌مندي ايران از مزاياي آن شدني نيست تصريح كرد: به‌ويژه موضوع اصلي در اين خصوص تعاملات بانكي است زيرا در حوزه‌هاي ديگر مشكلي نداريم و در اين حوزه بايد تلاش كنند و شايد قدم نخستش اين باشد كه از رويه‌اي كه بانك‌هاي بزرگ را از همكاري با ما مي‌ترسانند بايد دست بردارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها