يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۵۵۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۲۸ آذر ۱۳۹۶
بررسی لایحه بودجه سال ۹۷‍؛
حذف یارانه بیش از 30 میلیون ایرانی و گران کردن سوخت برای دولت روحانی درآمدی در حدود 36 هزار میلیارد تومان خواهد داشت اما به جای آنکه این درآمد برای مردم و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها هزینه شود هیچ شفافیتی درباره محل هزینه کرد آن وجود ندارد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، لایحه بودجه سال آینده دولت حقایق زیادی از نگاه اقتصادی دولت و توجه آنان به زندگی و معیشت مردم بیان می‌کند و موجب اظهارنظرهای متعددی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی شده است.

شاید یکی از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه مردم در لایحه بودجه 97 مسئله حذف یارانه بیش از 30 میلیون نفر و نیز افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.موضوعی که از چند جهت مهم و قابل‌بررسی به نظر می‌رسد. نمایندگان مجلس نیز در زمینه قطع یارانه و گرانی سوخت واکنش‌های متعددی از خود بروز داده‌اند.


حسینعلی حاجی دلیگانی ، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با بیان اینکه قطع یارانه‌ها تأثیرات نامطلوبی بر زندگی مردم می‌گذارد، گفت: این موضوع با بحث تک‌رقمی‌شدن نرخ تورمی‌که دولت اعلام کرد مغایرت دارد.

وی با اشاره به تأثیر هم‌زمانی افزایش قیمت بنزین، قطع یارانه‌ها و افزایش مالیات بر مردم، اظهار کرد: این موضوع دو سر فشار به مردم است چراکه از یک‌سو دولت یارانه مردم به‌جز افراد تحت پوشش و مددجو را حذف می‌کند و از سوی دیگر حدود 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش حامل‌های انرژی به دست می‌آورد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین و قطع یارانه‌ها تأثیرات نامطلوبی بر زندگی مردم می‌گذارد، افزود: این موضوع با بحث تک‌رقمی‌شدن نرخ تورمی‌که دولت اعلام کرد مغایرت دارد و موجب تورم 25 درصدی در تمامی‌کالا‌ها و خدمات خواهد شد.

گزارش تسنیم حاکی است حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی‌هم در این زمینه گفت: متأسفانه دولت با حذف یارانه‌ها درصدد تحقیر مردم مناطق محروم است. وی با مخالفت حذف یارانه‌های مردم در بودجه سال آینده اظهار کرد:در این زمینه هم به مجلس و هم به دولت اتهاماتی وارد است و مردم کشور ما تحقیر می‌شوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مردم به خاطر حقشان از دولت طلبکارند افزود: در این کشور 3 برابر گرانی به مردم تحمیل‌شده و یک‌سوم این پول گرانی را دولت به مردم که دارند این بار عظیم را تحمل می‌کنند به‌عنوان یارانه می‌دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه دولت هرسال در ایام بودجه می‌خواهد منت بر سر مردم بگذارد عنوان کرد: یک سری از افراد خاص در مملکت برای حقوق و درآمد خود، مجوزها و مصوبات، امضاهای طلایی، منافع، صندلی و پست‌های سیاسی خود حوزه خاصی قائل هستند.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه دولت هرساله این بحث قطع یارانه‌ها را در ایام بودجه مطرح می‌کند گفت: این کار در دستور دولت بسیار خطرناک است زیرا حتی الزامات اجتماعی و امنیتی کشور را نادیده گرفتند.

وی با بیان اینکه دولت قصد دارد دوباره گرانی بیش‌ازحد را بر مردم تحمیل کند بیان کرد: بنده بر این اعتقادم که سال آینده نه‌تنها از محل این گرانی‌ها کمک یارانه‌ای دیگری به مردم صورت نمی‌گیرد بلکه یارانه 35 میلیون نفر جمعیت مردم ایران را می‌خواهند قطع کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اینکه از طرف دیگر دولت می‌خواهد این موضوع را درگیر و دار اداری بیاندازند تا مردم بیایند بگویند وضع مالی ما خوب نیست گفت: خیلی از مردم شریف ایران حتی اگر وضع مالی‌شان خوب نباشد حاضر نیستند که به نهادهای اجتماعی رجوع کنند و اعلام کنند که وضع اقتصادی ما خوب نیست و دولت به دنبال آن است که یک نظام پارتی‌بازی و نظام‌های دیگری نیز در کشور شکل بگیرد برای اینکه تعیین کنند دولت به مردم یارانه بدهد یا ندهد.

وی با اشاره به اینکه شک نکنید دولت به کسی یارانه اضافی نخواهد داد افزود: همه‌کسانی که درخواست یارانه بدهند به‌هیچ‌وجه به آن‌ها یارانه تعلق نمی‌گیرد.

اما موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه کرد درآمدی است که دولت از این دو برنامه در لایحه بودجه سال آینده کل کشور کسب خواهد کرد. دولت در لایحه بودجه درآمد 17 هزارمیلیاردی برای خود از محل فروش حامل‌های انرژی کسب می‌کند و همچنین باصرفه جویی هزینه پرداخت یارانه‌ها – از 42 هزار میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان – حدود 19 هزار میلیارد تومان کسب درآمد خواهد کرد.اما باوجوداین درآمد 36 هزار میلیارد تومانی هنوز محل هزینه کرد آن مبهم است.

حیدر مستخدمین حسینی ، کارشناس اقتصادی و معاون اسبق وزیر اقتصاد در این رابطه به «عصر ایرانیان» گفت: تصمیم یارانه‌ها در زمان خود تصمیم بسیار درستی بود اما از همان ابتدا بارها تأکید شد که یارانه باید به افرادی از دهک‌های پایین اختصاص پیدا کند و در سال‌های بعد به‌تناسب تورم هم زیادتر شود.

وی با اشاره به اینکه درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به مردم،واحدهای تولیدی اختصاص‌یافته و بخشی هم باید در سازوکار بودجه قرار بگیرد تأکید کرد:در قانون بودجه 97 تضادهای زیادی وجود دارد.از یک‌سو قرار است یارانه عده‌ای قطع شود و از طرفی افزایش حامل‌های انرژی است که باید به مردم تعلق بگیرد.

مستخدمین حسینی یادآور شد: دولت باید اعلام کند درآمد ناشی از حذف یارانه 30 میلیون ایرانی را در کجا قرار است هزینه کند که اگر در بخش هزینه‌های جاری قرار گیرد مجلس با آن برخورد کند. مجلس باید اطمینان حاصل کند وقتی دولت یارانه بخش عمده‌ای از مردم را حذف می‌کند آن را کجا هزینه می‌کند؟

وی با تأکید بر اینکه محل هزینه کرد درآمد دولت از حذف یارانه‌ها مبهم است اظهار کرد:دولت همه وجوه این بخش را در سبد درآمدی‌اش ریخته و با این بهانه که دولت درآمدش کم است قصد دارد آن را صرف هزینه‌هایش کند که این مسئله جای نگرانی دارد و اثرات تورمی‌بدی خواهد داشت.مستخدمین حسینی درباره پرداخت یارانه به کسانی که اعلام نیاز کنند هم گفت: دولت وظیفه دارد نیازمندان واقعی کشور را شناسایی کند و به آنان حداقل خدمات و امکانات را بدهد.اما شیوه اجرایی این برنامه یکی از انتقادات جدی به دولت است.دولت می‌داند که در جامعه افراد نیازمند وجود دارند و باید شرایط را برایشان درزمینه پرداخت یارانه فراهم کند.

وی تأکید کرد: اجرای این طرح که مردم اعلام نیاز کنند در شرایطی امکان‌پذیر است که شرایط اقتصادی کشورمان مطابق سوئد و سوئیس که سال گذشته این طرح را اجرا کردند، باشند. شرایط کشور ما مشابه سوئد و سوئیس نیست. طبقه متوسط و ضعیف آن‌ها مشکلاتی چون خورد و خوراک اجاره‌بها و ... ندارند بلکه برای مازاد نیازهایشان به مراکز رفاهی مراجعه می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سخنان نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی تصریح کرد: مردم در سال‌های اخیر فقیرتر شده و اقشار متوسط ضعیف‌تر شده‌اند. نباید مردم را در یک شرایط خاص قرارداد و این مغایر با اهداف دولت اسلامی‌است که به مردم صدقه بدهند.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که لایحه بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی‌ و کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است سؤالات زیادی درباره یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی مطرح است. هر چند این درآمد 36 هزار میلیارد ریالی فشار زیادی بر مردم وارد کرده و مشکلات زیادی در اقتصاد عمومی‌ایجاد می‌کند اما در این میان اصلی‌ترین نکته مبهم این است که این درآمد میلیاردی در لایحه بودجه سال آینده از محل حذف یارانه‌ها و گرانی سوخت قرار است کجا و در چه مواردی هزینه شود.مردم منظرند تکلیف لایحه بودجه هر چه سریع‌تر مشخص شود تا بتوانند خود را برای شرایطی شاید سخت‌تر از حال آماده کنند.

منبع: روزنامه عصر ایرانیان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها