أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۵۵۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۴۴     ۲۸ آذر ۱۳۹۶
توفان آنفلوآنزا در مرغداری‌ها؛
افزایش نرخ دلار و گرانی نهاده‌های دامی و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، مرغداران را طی روزهای اخیر با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جهان صنعت، با وجود اینکه بازار کالاهای اساسی در تمام ماه‌های سال و به خصوص در نزدیکی مناسبت‌های خاص به‌طور ویژه‌ای به هم می‌ریزد اما با آغاز فصل سرما و همچنین بیماری‌هایی که در برخی روزهای سال شیوع پیدا می‌کند، بازار برخی از این کالاها به‌طور خاص با مشکلاتی همچون نوسان و گرانی مواجه می‌شود. به عنوان مثال بازار مرغ و تخم‌مرغ نیز این روزها با آشفتگی شدیدی روبه‌رو شده است‌. افزایش نرخ دلار و گرانی نهاده‌های دامی و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، مرغداران را طی روزهای اخیر با مشکلاتی روبه‌رو کرده است به‌طوریکه آنها با ارسال نامه‌ای به معاون‌اول رییس‌جمهور از افزایش 15 و 25درصدی قیمت ذرت و سویا به‌عنوان اقلام پایه‌ای صنعت گلایه کردند و در این نامه خواهان پیگیری معاون اول رییس‌جمهور قبل از ایجاد بحران در صنعت مرغ کشور شدند‌. سپس حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی موضوع نامه مرغداران به معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر افزایش معنی‌دار قیمت نهاده‌های دام و طیور را بحثی بجا و منطقی دانست و بر لزوم تعدیل قیمت‌ها تاکید کرد‌. به گفته وی، در حال حاضر برخی از اقلام مورد نیاز مرغداری‌ها افزایش قیمت معنی‌داری پیدا کرده که این رشد قیمتی موجب افزایش قیمت مرغ و به تبع آن قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد‌.

هر شانه تخم‌مرغ 16 هزار تومان شد

اما شرایط همچنان تغییری نکرده به‌طوری‌که علاوه بر افزایش قیمت نهاده‌ها، در سایه سکوت مسوولان سازمان دامپزشکی، شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان صنعت مرغداری را از پا انداخته و گفته می‌شود اقدامات انجام‌شده به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست‌.

طی ۱۰ روز گذشته حدود شش واحد تولیدی در استان قم نیز درگیر این بیماری شده‌اند تا تعداد استان‌های آلوده به شش مورد برسد. در حال حاضر استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مازندران و قم آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند‌.

به گفته فعالان بخش خصوصی، طی حدود سه ماه گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون قطعه مرغ بر اثر این بیماری در کشور معدوم شده‌اند که رقم مذکور، نگران‌کننده است‌. از طرفی طی هفته‌های گذشته قیمت تخم‌مرغ در بازار افزایش زیادی داشته و نرخ هر شانه تخم‌مرغ به حدود 15 تا 16 هزار تومان و قیمت هر عدد تخم‌مرغ تا حدود ۶٠٠ تومان رسیده است که گفته می‌شود یکی از دلایل این گرانی، معدوم شدن جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار است‌.

در همین زمینه ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه علت اصلی گرانی تخم‌مرغ در بازار این مساله است، گفت: معدوم شدن ١١ میلیون قطعه مرغ، مساوی با ۶٠٠ تن تخم‌مرغ در روز است که رقم کمی نیست و متاسفانه دولت کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کند‌.

کارشناسان معتقدند اقدامات انجام‌شده در زمینه کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کشور رضایت‌بخش نیست و نگران شیوع آن در دیگر قطب‌های تولید هستند که در این صورت چالش‌های زیادی را برای صنعت مرغداری و تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد‌.

سد دفاعی پیش‌بینی نشد

همچنین دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران اظهارداشت: باتوجه به اینکه بیماری از سال گذشته در کشور وجود داشت و علائم آن در پرندگان بومی و محلی در تابستان پیدا شده بود، باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام می‌شد که این کار انجام نشد. در زمینه آموزش روستاییان و مرغداران، پایش بیماری در مرغ‌های محلی و کانون‌یابی در شمال کشور باید اقداماتی انجام می‌شد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از انتقال بیماری از شمال به مرکز کشور باید سد دفاعی بسیار قوی پیش‌بینی می‌شد که هیچ کدام از این اقدامات انجام نشد‌.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه مسوول انجام این کارها سازمان دامپزشکی بوده است، افزود: سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را انجام دهد. دستگاه‌ها و نهادهایی چون محیط زیست، قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه دامپزشکی را یاری کنند. ضمن اینکه مهم‌ترین مساله اعتبار نقدی است. وقتی سازمان دامپزشکی در هشت ماهه سال یک ریال برای آنفلوآنزا بودجه نداشته است، چه اقدامی می‌توانسته انجام دهد؟

به گفته دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران، اعتباری هم که در حال حاضر جهت هزینه‌های معدوم‌سازی و‌.‌.‌. در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده شده، پول نقد نیست و به صورت اوراق است. آیا این سازمان می‌تواند به کارگری که کار معدوم‌سازی را انجام می‌دهد اوراق بورس بدهد!؟

طلاکش در پاسخ به این سوال که چرا سازمان دامپزشکی هنوز شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را رسما اعلام نکرده است، اضافه کرد: مسوولان این سازمان اعلام کرده‌اند هر گونه اطلاع‌رسانی درباره این بیماری باید با مجوز ستاد ملی آنفلوآنزا باشد. آنها حتما عضو ستاد و مجبور هستند اصولی را رعایت کنند‌.

تغییر یک سیاست

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه سال گذشته سیاستی برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد وجود داشت و آن، این بود که در استان تهران وقتی یک مرغداری درگیر بیماری می‌شد، علاوه بر معدوم‌سازی واحد آلوده، طبق قانون تا شعاع سه کیلومتری آن را نیز حذف می‌کردند، ادامه داد: دو میلیون مرغ به همین شیوه حذف شدند. علاوه بر این حدود 5/11 میلیون قطعه مرغ در محدوده تعیین شده آلودگی نیز معدوم شد. در مجموع 5/13 میلیون حذف و معدومی داشتیم اما امسال از اول مهر تاکنون حدود ۱۱ میلیون معدومی داشتیم چراکه دولت

پول برای حذف مناطق آلوده

مشخص شده ندارد و یکی از دلایل انتشار بیماری نیز همین مساله است چراکه وقتی شعاع بیماری را حذف نکنید، کنترل آن سخت و بیماری منتشر می‌شود‌.

نگران درگیر شدن اصفهان هستیم

طلاکش در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار به بحث شیوع آنفلوآنزا در کشور مربوط می‌شود، ادامه داد: بله، این مساله طبیعی است. البته بخشی از آن هم به مسایل حاشیه‌ای روز برمی‌گردد. طی هفته گذشته صنایع غذایی و قنادی‌ها به خاطر شب یلدا، به بازار تخم‌مرغ هجوم بردند که باعث افزایش بیش از حد قیمت این محصول شد‌.

وی با بیان اینکه نگرانی درباره آلوده شدن سایر استان‌ها به این بیماری وجود دارد، اظهارداشت: نگرانی درباره قم زیاد بود که متاسفانه این استان درگیر شد، نگران اصفهان هم هستیم، چون تبادلات میان قم و اصفهان زیاد است‌.

مقابله با آنفلوآنزا رضایت‌بخش نیست

طلاکش با اشاره به اینکه اقداماتی که برای مقابله با این بیماری انجام می‌شود، به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: هنوز هیچ کار خاص و اقداماتی که باید از گسترش شیوع بیماری جلوگیری کند انجام نشده است‌.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه البته آمادگی‌هایی حاصل شده است، افزود: علاوه بر اوراقی که در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده شده، قول‌هایی نیز در زمینه تامین اعتبارات به این سازمان داده‌اند ولی الان مشکل پول نیست. در حال حاضر همه دستگاه‌های مربوطه باید با یکدیگر با قدرت جلوی هر گونه تخلف، رفت و آمد بی‌مورد و مواردی مثل حمل مرغ زنده غیرمجاز، فروش پرندگان زنده محلی و... را بگیرند. در واقع نمی‌توان گفت کاری انجام نشده اما اقداماتی هم که انجام‌شده به‌گونه‌ای نبوده که مانع گسترش بیماری شود‌.

طلاکش همچنین کاهش صادرات تخم‌مرغ در سال‌جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: امسال مقدار بسیار کمی تخم‌مرغ که اصلا صادرات تلقی نمی‌شود به افغانستان صادر شده است ضمن اینکه به عراق حتی یک کیلوگرم صادرات هم نداشتیم‌.

وی ادامه داد: به دلیل بیماری آنفلوآنزایی که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد و مدیریت تولیدی که باید اعمال می‌شد، پایه قیمت محصول تولیدی ما به حدی رسید که قابل رقابت با کشورهای رقیب مانند ترکیه نبود. نه اینکه فضا بسته باشد بلکه فضا کاملا باز بود و ما فقط به دلیل بحث قیمتی نتوانستیم صادرات انجام دهیم‌. به گفته طلاکش میزان صادرات تخم‌مرغ در سال گذشته حدود ۴۱ هزار تن و امسال تاکنون حداکثر هشت هزار تن بوده است‌. گفتنی است پیگیری‌های مهر برای تماس با مسوولان سازمان دامپزشکی کشور و دریافت آخرین اطلاعات و اقدامات انجام‌شده از سوی آنها در زمینه جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور بی‌نتیجه ماند‌.

 



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها