کد خبر: ۴۳۵۵۴۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۲۹ آذر ۱۳۹۶
همایشی برای دلجویی از سلبریتی ها؛
روز گذشته، سالن اجلاس سران اسلامی که به محل ثابت دیدارها و سخنرانی‌های رییس جمهور تبدیل شده، میزبان اعضای دولت و آقای روحانی بود. عنوان همایش را نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی گذاشتند اما عملاً به نظر می‌رسید همایشی برای بازگرداندن پایگاه اجتماعی روحانی بود، طوری که بخشی از سخنان رییس جمهور ایام سخنرانی‌های وی در ایام انتخابات را تداعی می‌کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، روز گذشته، سالن اجلاس سران اسلامی که به محل ثابت دیدارها و سخنرانی‌های رییس جمهور تبدیل شده، میزبان اعضای دولت و آقای روحانی بود. عنوان همایش را نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی گذاشتند اما عملاً به نظر می‌رسید همایشی برای بازگرداندن پایگاه اجتماعی روحانی بود، طوری که بخشی از سخنان رییس جمهور ایام سخنرانی‌های وی در ایام انتخابات را تداعی می‌کرد.

خبرنگاران دعوت شدند!
برای برگزاری این همایش، اطلاع رسانی گسترده‌ای از سوی تیم رسانه‌ای دولت و معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور صورت گرفته بود، طوری که در اتفاقی کم سابقه، خبرنگاران و عکاسان بسیاری برای پوشش خبری و تصویری این برنامه دعوت شده بودند و بر این اساس، خبرنگاران در 8 ون 12 نفره از نهاد ریاست جمهوری به منطقه ولنجک رفتند.

طبق برنامه تدوین شده برای این مراسم چهار وزیر (وزیر کشور، وزیر کار، وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش) دو معاون (معاون امور اداری و استخدامی و معاون حقوقی رییس جمهور) و یک دستیار (دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی) برای گزارش کار انتخاب شده بودند و هریک نیز به مدت پنج دقیقه به بیان سخنان خود پرداختند؛ سخنانی که واقعاً در حد سخن بود و هیچ نشانه‌ای از ارائه گزارش و عملکرد وزارتخانه در محترم شمردن حقوق مردم نه تنها در سطح جامعه بلکه در سطح وزارتخانه هم نبود.

روال گزارش نیز این‌گونه بود که پس از پایان سخنان هریک از وزرا، روحانی ضمن اشاره به اهمیت وزارتخانه ومعاونت ها، از آنان بدلیل پذیرش مسوولیت، تشکر و قدردانی می‌کرد؛ اما این پایان مراسم و برنامه ریزی دولت برای همایش نبود. پایان این مراسم با سخنرانی روحانی که بیشتر جنبه احساسی و در تعبیر دیگری نیز دلجویی از برخی حامیان خود داشت، همراه بود.

روحانی هرچند سخنان ابتدایی خود را به موضوع حقوق شهروندی و همچنین ماهیت وقوع انقلاب اسلامی اختصاص داد اما رفته رفته سمت و سوی سخنان خود را به سمت سخنان احساسی و حمایتی از برخی از قشرهای جامعه برد که در روزهای اخیر انتقادات تندی را با هشتگ های بخصوص در شبکه‌های اجتماعی نسبت به رییس‌جمهور نشان داده بودند.

همایشی برای دلجویی از سلبریتی ها
رییس جمهور در بخشی از سخنان خود با مورد اشاره قرار دادن هنرمندان و یادآوری وعده‌های انتخاباتی خود گفت: از همه مردم، جوانان، مردان، زنان، شهری‌ها و روستاییان، فرهیختگان و هنرمندان می‌خواهم برسر پیمانشان بمانند. ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم و با هم ادامه می‌دهیم. بدانید روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به شما، رأی، نظر حمایت و انتقادتان نیازمند است. شما باید پرسشگر باشید و وظیفه ما هم پاسخگویی است.

به نظر می‌رسد دلسردی و پشیمانی برخی چهره‌های سلبریتی در روزهای اخیر از روحانی باعث شده بود تا رییس جمهور بخشی از وقت سخنرانی خود را برای جذب آرای حامیان پیشین خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر، سخنان رییس جمهور از انسجام یکسانی برخوردار نبود و گاهی از یک موضوع داخلی به سمت موضوع خارجی و از موضوع خارجی به سمت موضوع داخلی می‌آمد و  حتی گاهی سخن از آب و برق و تأثیر آن در سرکشی به زندگی خصوصی مردم به میان می‌آورد.

به نوشته وب سایت ریاست جمهوری، روحانی در این زمینه گفت: اگر کسی می‌آید از ما کنتور آب می‌خواهد و از آب می‌خواهد استفاده کند، از دین و مذهبش می‌پرسیم! می‌گوییم اول بیا این را پر کن که دین و مذهبت چیست؟ برای کدام گروه سیاسی هستی؟ نماز شب می‌خوانی یا نه؟  روزه و ماه رمضان و مستحبات را انجام می‌دهی؟ چه کار به کار مردم داری، آب می‌خواهد، خوب به او بدهید. مردم برق می‌خواهند، تو بگو برق می‌خواهی کتاب بخوانی و بعد یک نامه‌ای بنویسی خلاف مصالح با این برق!؟ شما چه‌کار به این کارها داری؟ برق را بده ، پولت را بگیر.

جدا از برخی از سخنان کم ارتباط رییس جمهور به عنوان و موضوع همایش برگزار شده، وی در بخش دیگری از سخنانش موضوع بودجه 97 را مورد توجه قرار داد. موضوعی که بیشترین انتقادها را در روزهای اخیر متوجه رییس جمهور و دولت وی کرده بود؛ اما رییس جمهور مسیر دیگری را در پرداختن به موضوع پیش گرفت؛ روشی که کارشناسان سیاسی از آن، فرار به جلو تعبیر می‌کنند. رییس جمهور در سخنان خود در حالی خواستار پیگیری بودجه از سوی مردم شد که هیچ پاسخ روشنی به برخی موارد سؤال برانگیز بودجه 97 از جمله افزایش عوارض خروج از کشور نداد.

تأیید افزایش قیمت بنزین
موضوع مهم دیگری که روز گذشته در حین سخنرانی رییس جمهور رخ داد، انتشار خبر پیشنهاد دولت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود که روحانی تلویحاً موضوع گران شدن بنزین را در سخنرانی خود  تأیید کرد. جایی که گفت: شما در انتخابات به ما گفتید که اولویت اول ما اشتغال جوانان ماست و ما هم می‌دانیم که این اولویت اول شماست. می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوییل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. قانون به ما گفته باید ظرف پنج سال به قیمت جهانی برسانیم. چرا؟ به دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است؛ اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفاً برای اشتغال جوانان خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال. در دولت دوازدهم، رقم بالایی را برای اشتغال مدنظر قرار دادیم.

در طول چهارسال آینده، رقمی حدود 300 هزار میلیارد تومان؛ نه‌اینکه این پول را از مردم بخواهیم بگیریم بلکه این پول از صندوق توسعه و از بانک‌ها که مشارکت می‌کنند و یک بخشی از آن را هم دولت می‌گذارد و اینها در کنار هم می‌آیند، این تحول را ایجاد می‌کنند. اشتغال برای ما اصل است.

نورافکن به سمت بودجه
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار شفافیت بودجه شد و گفت: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم این مسأله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شوند. همه دستگاه‌هایی که در سال 97 بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام کنند که بودجه را  کجا خرج کرده‌اند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.

آقای محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، پیش‌تر در تلویزیون در پاسخ به علت افزایش خیره کننده عوارض خروج از کشور، گفته بود: این امر باعث رونق گردشگری درکشور خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶
۱
۰
بوی ناتوانی دولت در اداره کشور شدید شده است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها