کد خبر: ۴۳۵۶۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۰۲ دی ۱۳۹۶
مجموعه محکومین قرار است در قالب 30 اپیزود دیدنی به مبحث مجازات جایگزین بپردازد.

به گزارش پایگاه 598، سریال «محکومین» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجلال سیدحاتمی و حسین قناعت برای پخش از شبکه یک آماده شده است. دست‌اندرکاران این مجموعه دست روی یک موضوع جدید گذاشتند که تا امروز به آن پرداخته نشده است. مجموعه محکومین قرار است در قالب 30 اپیزود دیدنی به مبحث مجازات جایگزین بپردازد. لیلا زارع و سپیده خداوردی دو مددکاری هستند که در این مجموعه نقش ثابت دارند و بازیگران مهمان در هر اپیزود نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرهنگسازی در جامعه

به گزارش جام جم آنلاین، بهروز مفید، تهیه‌کننده درباره هدف تولید مجموعه محکومین به جام‌جم گفت: خوشحالم شبکه یک طرح این مجموعه را پذیرفت و ما آن را تولید کرده‌ایم. مبحث مجازات جایگزین محکومین مهم است و مردم هم اطلاعات زیادی در این باره ندارند. هدف ما اطلاع‌رسانی در قالب یک مجموعه نمایشی اپیزودیک است و این‌که باید به کسانی که بر اثر اشتباهی مرتکب جرم جزیی شدند و دیگر قصد تکرار آن را ندارند، یک فرصت بدهیم. مجازات جایگزین هم بار مالی زندانی را کم می‌کند که در زندان به سر می‌برد و هم این‌که معادل اجتماعی مجازات او یک فعالیت اجتماعی برایش در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این مبحث در یک سال اخیر به شکل جدی‌تر دنبال شده و برخی قضات موافق این کار هستند و مددکار بر اساس پرونده مجرم، فعالیت اجتماعی او را بررسی می‌کند. برای این اقدام باید وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها همکاری لازم را داشته باشند. هدف ما این است که ارگان‌ها را به این سمت ترغیب کنیم. ضمن این‌که خانواده زندانیان هم در جامعه سابقه بدی نخواهند داشت. امیدواریم با پخش مجموعه محکومین ایجاد فرهنگسازی کنیم.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب دو کارگردان برای مجموعه توضیح داد: دعوت اولیه ما از آقای حاتمی بود. این مجموعه شامل 30 اپیزود است. یعنی باید 30 تله‌فیلم با حضور بازیگران شاخص تولید می‌کردیم. با توجه به حجم کار و این‌که شبکه قرار بود مجموعه را در دی‌ماه پخش کند، به‌همین دلیل گروه دوم را انتخاب کردیم. 19 قسمت از این مجموعه را گروه اول و 11 قسمت را گروه دوم تولید کردند.

وی عنوان کرد: نخ تسبیح این مجموعه دو مددکار هستند‌ که 19 قسمت اول این نقش را لیلا زارع بازی می‌کند و بعد سپیده خداوردی به عنوان مددکار، وارد قصه می‌شود. در مجموع تولید این سریال کار دشواری بود.

مفید با اشاره به تعداد لوکیشن و بازیگران گفت: تعداد 259 لوکیشن و 444 بازیگر داریم که 38 نفر آنها از بازیگران شاخص هستند. یعنی تعداد بازیگران شاخص بیشتر از یک مجموعه‌ای است که قصه پیوسته دارد. امیدوارم مردم از تماشای مجموعه لذت ببرند.

تحقیقات گسترده

حسین قناعت که کارگردانی 11 اپیزود از مجموعه محکومین را به عهده دارد، درباره این‌که چطور شد برای کارگردانی این اثر ترغیب شدید، گفت: قبل از این‌که پیشنهاد کارگردانی به من داده شود، باید تاکید کنم در جریان طرح اولیه این مجموعه که از سوی آقای مفید به شبکه اعلام شد، بودم. من همراه خانم طلا معتضدی و دوست دیگری تحقیقات را برای نگارش آغاز کردیم. موضوع سریال خیلی جذاب بود. شخصا ده تا 15 سال قبل در روزنامه خوانده بودم که یک قاضی برای نوجوانی حکم داده بود که اگر درس بخواند و دپیلم بگیرد، آزاد می‌شود و درس خواندن باعث شد مسیر آن پسر تغییر کند.

وی ادامه داد: در جریان تحقیقات، همان قاضی مظفر را پیدا کردم. در مجموع تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم و آقای مفید هم نظرات هوشمندانه‌ای برای فیلمنامه داشتند. من دو فیلم سینمایی با او کار کردم و مشاوره‌های بسیار خوبی در فیلمنامه می‌دهند. در هنگام تحقیقات شش قسمت از فیلمنامه را نوشتم. بعد به دلایلی از گروه جدا شدم تا این‌که آقای مفید از من برای کارگردانی 11 اپیزود دعوت کرد.

این کارگردان عنوان کرد: شش قسمت از 11 اپیزود، فیلمنامه‌های خودم را نوشتم و بقیه را خانم معتضدی به نگارش درآوردند که فیلمنامه‌نویس خوبی هم هستند.

قناعت درباره انتخاب سپیده خداوردی برای نقش مددکار توضیح داد: مددکار 19 قسمت اول خانم زارع بودند. ما برای مددکار دوم فهرستی از بازیگران آماده کرده بودیم. من بازی خانم خداوردی را ندیده بودم و آقای مفید خانم خداوردی را پیشنهاد کردند. از انتخاب‌مان راضی هستم و امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند.

نقش‌های متفاوت

سپیده خداوردی در پاسخ به این سوال که مخاطب شما را تا امروز در ایفای نقش‌های متفاوت دیده، اما مدتی بود که بازی در هیچ اثری را نمی‌پذیرفتید، چطور شد نقش سپیده ابطحی را در مجموعه محکومین قبول کردید؟ آیا دلیل خاصی داشت بازی نمی‌کردید؟ به جام‌جم گفت: من از دو سال پیش که پسرم به دنیا آمد، ترجیح دادم بیشتر وقتم را با او باشم، به همین دلیل در انتخاب کارهایم گزیده‌تر برخورد کردم. البته گاهی فیلمنامه‌های خوب پیشنهاد می‌شد، ولی چون کار در شهرستان بود، به خاطر فرزندم نمی‌پذیرفتم. یا مشکل انتخاب بازیگر یا مالی وجود داشت به همین دلیل سعی کردم بیشتر روی نقش‌ها تامل داشته باشم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که علاقه‌ای ندارم کاراکترهای مثبت را بپذیرم که نزدیک نقش‌هایی باشد که تا امروز بازی کردم. خیلی‌ها این تصور را دارند که چهره من برای نقش‌های مثبت مناسب‌تر است، اما من چنین اعتقادی ندارم و معتقدم هر بازیگر توانایی ایفای نقش‌های متفاوت را دارد و مخاطبان می‌توانند او را در نقش‌های مختلف ببینند. به نظرم بهتر است فیلمسازان حرفه‌ای ریسک دادن نقش‌های متفاوت را به بازیگران داشته باشند.

این بازیگر با انتقاد از این مبحث که چرا فیلمنامه‌ها تا انتها نوشته نمی‌شود، توضیح داد: متاسفانه این مشکل این روزها نصیب فیلمنامه‌ها شده و این‌که نمی‌دانیم تا پایان قصه چه بلایی سر کاراکتر می‌آید. بهتر است فکری برای این معضل شود. البته خانم طلا معتضدی فینال زیبایی برای سپیده ابطحی نوشته تا حضورش در هر بخش از قصه پررنگ و معنادار باشد. ضمن این‌که دوست داشتم در قصه محکومین بیشتر به زندگی شخصی سپیده پرداخت می‌شد و توام با هر اپیزود اتفاقات زندگی او هم دیده می‌شد، اما این اتفاق به خاطر اپیزودیک بودن قصه نیفتاده است. در مجموع امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند و در کنار این‌که سرگرم می‌شوند، یاد هم بگیرند. آرزوی موفقیت برای آقای مفید می‌کنم که همیشه در کارهایی که تولید می‌کنند، بدرخشند.

 

همذات‌پنداری با سپیده

سپیده خداوردی با اشاره به ویژگی‌های نقش سپیده ابطحی در مجموعه محکومین گفت: گرچه این نقش مثبت است، اما ویژگی‌هایی دارد که با دیگر نقش‌هایی که بازی کردم متمایز است. موضوع محکومین کاملا برای مخاطب بکر است و اثری با این محوریت تولید نشده است. همین انگیزه‌ای برای پذیرش نقش شد. ضمن این‌که من قبلا هم یک سریال و یک تله‌فیلم با آقای بهروز مفید، تهیه‌کننده کار کردم. او اشراف زیادی به کارش دارد و به دنبال انجام دادن کار خوب است. حمایت خوب او از اثر به اتفاقات خوب منجر می‌شود. در مجموع موضوع و نقشم را دوست داشتم و پذیرفتم. یکی دیگر از ویژگی‌های مجموعه، اپیزودیک بودن و حضور بازیگران متعدد است که رنگ و لعاب متفاوتی به کار داده است.

وی درباره این‌که شما معمولا روی لحن و آهنگ صدای کاراکترهایتان کار می‌کنید و سعی می‌کنید متناسب با نقش هایتان تغییر بدهید، آیا این اتفاق هم در مجموعه محکومین افتاده، توضیح داد: بله. با توجه به ویژگی‌های سپیده در سریال که همنام خودم است و همذات پنداری با کاراکتر، سعی کردم آهنگ و لحن صدایم با شخصیت همخوانی داشته باشد تا برای مخاطب هم قابل لمس باشد.

محجوب در نقش یک قاضی

حسین محجوب درباره نقشش در مجموعه محکومین گفت: من در یکی از اپیزودهای این مجموعه بازی می‌کنم و نقش قاضی را به عهده دارم. آنچه مرا برای بازی در این مجموعه ترغیب کرد، موضوع مجموعه بود که تا به حال به آن پرداخته نشده بود. ضمن این‌که از قبل کارهای سیدجمال حاتمی کارگردان را دیده بودم و می‌دانستم کار را می‌شناسد. همه این موارد برای من خوشایند بود‌ و برای انتخاب نقش ترغیبم کرد.

وی ادامه داد: تا به حال نقش قاضی را بازی نکرده بودم و برایم جذاب بود. البته قضاوت به عهده مخاطبان است که آیا نقشم را بدرستی ایفا کردم. امیدوارم دوست داشته باشند.

این بازیگر درباره این‌که آیا برای نقش قاضی ما به ازایی هم داشتید، عنوان کرد: به هر حال بازیگر برای رسیدن نقش باید الگویی داشته باشد تا بتواند نقشش را بدرستی ایفا کند. من هم به محیط پیرامونم توجه می‌کنم تا نقشم را به گونه‌ای ایفا کنم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها