يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۵۷۲۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۰۳ دی ۱۳۹۶
حذف ۳۵ میلیون یارانه بگیر منتفی شد؛
نمایندگان، پیشنهاد دولت را در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حذف ناگهانی ۳۵ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیری، اقدامی خطرناک و توأم با ریسک محاسباتی بالا دانستند و تأکید کردند کمیسیون تلفیق با تعدیل این پیشنهاد، زمینه حذف حداکثر ۱۲ میلیون نفر مرفه را فراهم خواهد آورد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، نمایندگان، پیشنهاد دولت را در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حذف ناگهانی ۳۵ میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیری، اقدامی خطرناک و توأم با ریسک محاسباتی بالا دانستند و تأکید کردند کمیسیون تلفیق با تعدیل این پیشنهاد، زمینه حذف حداکثر ۱۲ میلیون نفر مرفه را فراهم خواهد آورد.

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، پارلماننشینان را در آستانه یک آزمون بزرگ قرار داده؛ آزمونی که حذف ۳۵ میلیون نفر از فهرست ۷۶ میلیون نفری یارانهبگیران را به عنوان جدیترین گام در هدایت یارانههای نقدی به جامعه هدف، مدنظر دارد تا بدین وسیله برخورد کجدار و مریز دولت‌ها را با این قانون از سال ۸۹ تاکنون اصلاح کند.

*خط کش یارانه بگیران

بر اساس اظهارات عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اگرچه اصلاح قانون، الزامی است، اما کاهش ۳۵ میلیون نفری یارانهبگیران آن هم وقتی که دولت این کار را به شکل گام به گام انجام نداده، شوک بزرگی به جامعه خواهد بود و به طور قطع با مقاومت مجلس روبه رو خواهد شد.

مهرداد بائوج لاهوتی به خبرنگار ما گفت: ظاهراً دولت فقط مایل است به مستمریبگیران کمیته امداد، بهزیستی، روستاییان (نه همه روستاییان) و قالیبافان یارانه بدهد. دولت در این لایحه کارمندان را ذکر نکرده که این نقصی بزرگ محسوب میشود، چرا که کارمندان و کارگران زیادی در کشور، حداقلیبگیر و زیر خط فقر هستند و مجلس نواقص این لایحه را مرتفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شناسایی اقشار مرفه به آسانی امکانپذیر است، ادامه داد: مجلس با اصلاح لایحه، اقشاری از قبیل رانندگان، کارمندان کم درآمد و در مجموع آن‌هایی که زیر ۴ میلیون تومان درآمد دارند، را از یارانهبگیری حذف نخواهد کرد. به گفته وی درسال آینده یارانه ۱۲ میلیون نفر حذف می‌شود.

*حق مسلم مردم

عضو کمیسیون اقتصادی هم به خبرنگار ما گفت: واقعیت این است که یارانه، حق مسلم مردم است و بسیاری از مرفهان از همان روز اول و با هدف کمک به نیازمندان، در فهرست یارانه ثبت نام نکردهاند، بنابراین دولت نباید بر مردم منت بگذارد.

شهاب نادری خاطرنشان ساخت: در بسیاری شهرستان‌ها، افرادی در نوبت هستند تا تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار بگیرند. اگر قرار باشد ملاک فقط مستمریبگیری از این نهادهای حمایتی باشد، افراد آسیبپذیر در نوبت از دریافت یارانه نقدی هم محروم میشوند چرا که نامشان هنوز در فهرست این نهادهای حمایتی وارد نشده است.

وی اقدام دولت را توأم با درصد بالایی از خطا توصیف کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از مردم نیازمند ۴۵ هزار تومان هستند، برخی روستاییان ما بسیار مرفه و دارای درآمد بالا هستند. حال اگر دولت بخواهد به روستایی ثروتمند یارانه بدهد، اما نیازمند شهری را نادیده بگیرد، ناعادلانه و سؤالبرانگیز است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تأیید حذف یارانه ۱۲ میلیون نفر در سال آینده به خبرنگار ما گفت: رسیدن به سن ۶۰ سالگی و نداشتن بیمه و نگرفتن مستمری از هیچ سازمانی جزو شرایط تحت پوشش قرار گرفتن از سوی نهادهای حمایتی است با این شرایط بسیاری از بازنشستگان حداقلیبگیر و کارمندان و کارگران با حقوق یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومانی از فهرست یارانه حذف خواهند شد و اگر چه دولت گفته نیازمندان را حذف نمیکنیم، اما خطر حذف این گروهها بالاست.

ناصر موسوی لارگانی ادامه داد: براحتی میتوان سه دهک بالای جامعه یعنی همان کسانی که ۷۰ درصد انرژی را مصرف میکنند، شناسایی کرد. همانطور که سازمان مالیاتی با سر کشیدن به تراکنش‌های بانکی سال ۸۸ و ۸۹ تلاش کرد از مرفهان مالیات بگیرد، امروز هم دولت این حق را دارد که به صاحب درآمد چند ده میلیونی یارانه نقدی ندهد اگر چه متأسفانه نه دولت نهم و دهم و نه یازدهم و دوازدهم نشان دادند توان اجرای درست قانون را ندارند.

وی با ابراز نگرانی از احتمال بالای حذف ناحق نیازمندان بر اساس لایحه دولت، اظهار داشت: تاکنون هم افراد زیادی به ناحق حذف شدهاند که وصل مجدد یارانه آن‌ها بسیار سخت است؛ بنابراین مجلس با توجه به وضعیت فعلی کشور، اجازه این اقدام پرریسک را نخواهد داد و مردم به هیچ وجه نگران نباشند.

*روزنامه قدس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها