کد خبر: ۴۳۵۸۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۰۵ دی ۱۳۹۶
نشانه‌هایی که در ظاهر حکایت از آغاز رونق بازار دارند اما کارشناسان مسکن اعتقاد دیگری دارند و معتقدند این نشانه‌های رونق کاذب است و رکود مسکن عمیق‌تر از این است. بااین‌حال هستند رسانه‌هایی در حال بازنشر اخباری مبنی بر رونق بازار هستند و در طرف دیگر رسانه‌هایی هستند که این اخبار را تکذیب و اعتقاددارند بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «عصر ایرانیان» رسانه‌های که با انتشار اخبار بر این باور هستند که مسکن از حال عبور از رکود است با استناد به تعداد معاملات معتقدند با توجه به معاملات مسکن در آخرین ماه پاییز با صعود ۵/ ۱ برابری حجم فروش کاشانه در تهران، به‌صورت کامل از «رکود» خارج‌شده است. در برخی از اخبار آن‌ها آمده است: تازه‌ترین آمارهای دفتر اقتصاد مسکن حاکی است بازار خریدوفروش املاک مسکونی در پایتخت بعد از حدود یک سال حرکت خفیف و تدریجی در فاز «پیش رونق»، ماه گذشته با ثبت دو رکورد فصلی و نقطه‌ای، وارد فاز «رونق» شد. اقتصاد نیوز رسانه حامی دولت روز گذشته در مطلبی نوشت: آذرماه امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی (ثبت‌شده در مبایعه‌نامه‌ها بعد از حذف قراردادهای نامعتبر از سوی سامانه رهگیری) در شهر تهران فروخته شد که این حجم معاملات،‌ ۲۰ درصد نسبت به ماه قبل (آبان ۹۶) و ۵۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آذر ۹۵) افزایش نشان می‌دهد.

در طرف دیگر ماجرا رسانه‌های که بر این باورند که مسکن همچنان در رکود است به سراغ کارشناسان مسکن رفته و نوشته‌اند: بااین‌وجود کارشناسان مسکن معتقدند بازار ملک همچنان در رخوت است و هنوز از رونق خبری نیست. آن‌ها به این نوسانات کم‌جان اعتقاد چندانی ندارند. برخی می‌گویند فاز رونق بازار مسکن آغازشده و برخی دیگر می‌گویند رونق مسکن در آستانه آغاز است.

حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: درمجموع در شرایط فعلی با توجه به اینکه در پاییز ۹۶ شاهد تغییر و تحولاتی خصوصاً در بازار طلا و ارز بودیم و دلایل مختلفی داشت که بخشی از آن آزادسازی پول‌ها از بانک‌ها بوده، ولی باید توجه داشت بازار طلا و ارز از بازار مسکن بسیار کوچک‌تر است؛ یعنی تأثیرپذیری نقدینگی در بازار طلا و ارز بسیار بیشتر از مسکن است. مثلاً با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان می‌توان بازار سکه و ارز را تکان داد، ولی بازار مسکن یک بازار بزرگ و مقاومی‌است که این مبلغ‌ها تأثیری در افزایش رونق آن ندارد.

«عصر ایرانیان» برای روشن شود قضیه به سراغ ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران رفت و وی در گفتگویی ضمن ارزیابی وضعیت فعلی بازار مسکن گفت:بازار معاملات مسکن در حال نوسان است و در طی 20 روز گذشته تغییرات جزئی رونق در معاملات داشته است. وی بابیان اینکه این رونق بازار برای اقشار متوسط و کم درامد جامعه نیست، افزود: اکثر کسانی که اکنون در بازار مشغول معاملات هستند اقشار متوسط رو به بالا هستند که خانه‌های گران‌قیمت را خریدوفروش می‌کنند. رهبر خاطرنشان کرد: این معاملات نشان‌دهنده این است که سرمایه انباشته‌شده در بازارهای دیگر مانند واردات خودرو خارجی، طلا و ارز به سمت ملک و مسکن آورده شده است.

وی بابیان اینکه درمجموع خیلی رونق خاصی در بازار مسکن به وجود نیامده است، عنوان کرد: هدف بازار مسکن اقشار متوسط به پایین است که این قشر عمدتاً مصرف‌کننده خانه هستند تا سرمایه‌گذار. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران گفت : اگر بخواهیم بازار مسکن رونق پایداری پیدا کند باید به سمت مصرف‌کنندگان بازار قدرت خرید داشته باشند و معاملاتی که به‌صورت سرمایه‌گذاری در بازار انجام می‌شود نشان از رونق بازار نیست. وی با اشاره به شانتاژ خبری بعضی از رسانه‌ها برای القا رونق در بازار مسکن ادامه داد: این موضوع در بازار مسکن تازگی ندارد و از اول ورود بازار مسکن به رکود چندین بار این هیاهوی رسانه‌ای به راه افتاد و نهایتاً این رسانه‌ها چوپان دروغ‌گو شدند. رهبر توصیه کرد: درمجموع اگر کسی قصد خرید خانه دارد به اخبار شانتاژه رسانه‌ها توجه نکند و با پیگیری اخبار مرتبط از منابع موثق خود بازار را تحلیل کند و ببیند چه اتفاق جدیدی افتاده که بازار مسکن باید از رکود خارج شود.

وی ادامه داد: در کشور برنامه‌ریزی وجود دارد و باید نسبت به تحولات اقتصادی، میزان اشتغال و قدرت خرید قشر متوسط و... مسائل مربوط بازار مسکن را تحلیل کنند. وی با اشاره به وام مسکن گفت: این وام قدرتی ندارد و گره‌ای از بازار مسکن باز نکرد، این وام تأثیری بر قدرت خرید خانه مردم ندارد چراکه دارای محدودیت‌های بسیاری است. بر اساس این گزارش هیاهوی رسانه برای رهایی بازار مسکن کافی نیست و برای خروج این بخش از اقتصاد کشور از رکود نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد انگیزه و توان خرید برای قشر مصرف‌کننده است. این نوع تحولات خفیف در بازار که بیشتر به‌وسیله دلالان بازار که صرفاً جهت سرمایه‌گذاری وارد معاملات بازار می‌شوند که معمولاً باشانتاژ رسانه‌ای همراه است تنها مسکنی برای بازار راکد مسکن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها