يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۵۸۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۰۶ دی ۱۳۹۶
در دومین نشست خبری جشنواره عمار؛
جشنواره مردمی عمار در هشتمین دوره خود در ویترینش از داشته های نسل جدید انقلاب اسلامی رنگین کمان شوق انگیزی را ارائه می کند که علی رغم میل جریان غرب زده در کشور ساخته شده و هزاران اکران کننده مردمی در کشور نیز این علم را سرپا نگهداشتند و تلاش می‌کنند آن را به فضای عمومی کشور معرفی کنند.
به گزارش پایگاه 598، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: هنر مردمی هنری است که داشته ها و کرامت مردم را انکار نکند و آن را در کنار مسائل و مشکلات جامعه به تصویر بکشد. به گزارش رجانیوز، دومین نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب زاده دبیر، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری و سید رسول منفرد دبیر اجرایی این جشنواره در منزل شهیدان تیموری برگزار شد.

سینمای ما نیازمند نزدیک شدن به مردم است

وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست خبری عنوان کرد: رسانه و سینمای ما نیازمند نزدیک شدن به مردم است. این رسانه و سینما باید حماسه، قهرمانی، کرامت و داشته های ارزشمند هویت ملی ما را برای مردم و مخاطبان روایت کند و هم خلاء ها، آفت ها و نیازهای جامعه را روایت کند و با تکیه بر بخش اول باید بتواند نداشته ها را هم به داشته تبدیل کند.

وی افزود: متاسفانه امروز باید اعلام کرد که مسابقه منحوسی بین طیف های مختلف از برخی حزب الهی نماها تا سلطنت طلب ها و ضدانقلاب‌ها در ترویج مازوخیسم اجتماعی وجود دارد. وظیفه آنها نیز انکار داشته ها، حماسه ها و قهرمانی های کشور و القای انواع فلاکت ها و سیاه نمایی ها به مردم داخل و خارج از کشور است.

مسئول شورای سیاست گذاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: به طور قطع در تاریخ آینده نسبت به این مقطع از موضع گیری رسانه ای و هنری نخبگان ما علامت های سوال و تعجب های فراوانی باقی خواهد ماند.

جلیلی خاطرنشان کرد: تلاش جشنواره مردمی فیلم عمار، طرح مسئله در سطح جامعه و در بین مردم است. امروز شاهد هستیم که یک جریان تلاش می کند که بگوید جامعه ایرانی در فرهنگ هیچ داشته ای ندارد و بن بست ارائه دهد و کشور را به اضمحلال بکشاند.

هنر مردمی داشته ها و کرامت مردم را انکار نمی‌کند

وی اضافه کرد: در مقابل آن نیز یک جریان پرتوان و پرتلاش به دنبال طرح مسئله است. به عبارتی بهتر یعنی اینکه قصد دارد داشته ها و نداشته ها را کنار هم نشان بدهد. شما این جریان را در قالب فیلم های ارسال شده به جشنواره فیلم عمار امسال خواهید دید.

مسئول شورای سیاست گذاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: هنر مردمی هنری است که داشته ها و کرامت مردم را انکار نکند و آن را در کنار مسائل و مشکلات جامعه به تصویر بکشد.

جلیلی اظهار داشت: مهمترین ویژگی جشنواره مردمی فیلم عمار حرکت به سمت و سوی عدالت رسانه ای و فرهنگی است. جریان روشنفکرنما حتی از ساخت فیلم علیه داعش جلوگیری می کند. آنها به بازیگران اخطار می دهند که اگر در فیلم های ضدآمریکایی بازی کنید منزوی شده و کنار گذاشته می شوید. این در حالی است که این انقلاب اسلامی بود که سینمای ایران را به اینجا رسانده که در دنیا بدرخشد.

وی عنوان کرد: جشنواره مردمی عمار در هشتمین دوره خود در ویترینش از داشته های نسل جدید انقلاب اسلامی رنگین کمان شوق انگیزی را ارائه می کند که علی رغم میل جریان غرب زده در کشور ساخته شده و هزاران اکران کننده مردمی در کشور نیز این علم را سرپا نگهداشتند و تلاش می‌کنند آن را به فضای عمومی کشور معرفی کنند.

جشنواره عمار متکی به بودجه های دولتی نیست

مسئول شورای سیاست گذاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: در حوزه های مهم و تاثیرگذاری چون اقتصاد، سیاست، تاریخ و فرهنگ فیلم های زیادی از سراسر کشور ساخته شده و اکران خواهد شد. این آثار از چهارگوشه ایران به این جشنواره ارسال شده است.

جلیلی خاطرنشان کرد: آثار ارسال شده به دبیرخانه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار تولید شده از بسیاری از موضوعاتی است که خط قرمز جریان امروز روشنفکری کشور شده است. در حقیقت روند رشد و رویش سینمای انقلاب اسلامی در این دوره بسیار واضح است و بر همین اساس امیدوارم در دوره های بعد این رشد ادامه پیدا کند تا به تراز سینمای انقلاب اسلامی نزدیک شویم.

وی اضافه کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار در هشت دوره برگزاری خود را متکی به بودجه های دولتی نمی داند. در این دوره ها اگر کمک‌هایی بوده تشکر می کنیم و اگر هم نبوده مشکلی در برگزاری آن ایجاد نشده است.

 مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار عنوان کرد: سال گذشته تجربه بسیار خوبی در برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در فرهنگسرای بهمن داشتیم و بر این اساس نیز امسال مراسم افتتاحیه در این فرهنگسرا برگزار می شود.

پاسداشت‌های ویژه جشنواره عمار

جلیلی اظهار داشت: جشنواره فیلم عمار امسال دارای دو برنامه جنبی است. نخستین برنامه تجلیل از کارگردانان و آنهایی که به انعکاس مسائل و مشکلات کارگری در آثار خود پرداختند. دومین برنامه نیز تجلیل از حجت الاسلام «سیدعیسی طباطبایی» چهره مردمی و کمتر شناخته شده اما موثر در شکل گیری جبهه مقاومت در منطقه و یار «امام موسی صدر» است. البته این بخش با پیام «سید حسن نصرالله» برگزار می شود.

وی تصریح کرد: در بخش تجلیل در حوزه سینمایی، امسال تقدیر و تجلیل از فیلمسازی مردمی، پرمخاطب و خوش ذوق به نام «امرالله احمدجو» را خواهیم داشت. مردم و مخاطبان آثار ماندگار و ارزشمندی چون «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» را از او به خوبی به یاد دارند.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار ادامه داد: مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار چهارشنبه این هفته 6 دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در فرهنگسرای بهمن برگزار می شود.

جریان سانسور، تصویر ناقصی از ایران معرفی می‌کند

جلیلی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که تصویر ناقصی از ایران در سطح جهان طرح شده است. در این میان زمانی که «میگل لیتین» به ایران آمد و فیلم های «چ» ابراهیم حاتمی کیا و «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی را دید از قابلیت های فنی و جذابیت های هنری آنها شگفت زده شد و از ما پرسید چرا کارگردان های این آثار همانند «عباس کیارستمی» در دنیا مشهور نیستند.

وی در پایان تصریح کرد: مشخص است که جریانی در این میان تلاش می‌کند تا تصویر ناقصی از ایران به جهان مخابره کند و سینمای ایران اگر می‌خواهد ارتقاء پیدا کند باید با این جریان سانسور به مقابله برخیزد.  

عمار سکوی پرتاب برای فیلمسازان جوان است

نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در ادامه این نشست خبری در سخنانی گفت: بعد از تماشای برخی از آثار ارسال شده به دبیرخانه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پختگی آنها بسیار خوشحال شدم. جشنواره فیلم عمار را سکوی پرتاب بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان و تازه کار می دانم.

وی افزود: این سکوی پرتاب موجب می شود تا شاهد شکل گیری فرهنگی باشیم که از ساختمان فیلمسازی درست و اصولی از فیلم کوتاه آغاز شود و در آینده شاهد فیلمسازان بزرگی در این عرصه باشیم. در حقیقت این جشنواره فیلم، سکوی پرتاب بسیار مناسبی برای آموزش فیلمسازان جوان خواهد بود.

 دبیر هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: حضور فیلمسازان جوان، علاقمند و بااستعداد در این جشنواره و درخشش آنها زمینه ساز حضور آینده آنها و تولید آثار بسیار خوبی توسط این جوانان در تلویزیون و سینما خواهد بود. بخصوص جوانانی که انقلاب را درک می کنند.

مهمترین گفتمان امروز کشور شجاعت در بیان است

طالب زاده خاطرنشان کرد: مهمترین گفتمان در شرایط امروز کشور شجاعت در بیان مطالبی است که گروه های دیگر جرات وارد شدن به آن را ندارند. با توجه به این موضوع ما باید نوعی از فیلمسازی داشته باشیم تا توسط آن به کشور کمک کنیم.

وی اضافه کرد: هرروز شاهد ایجاد چالش هالی جدیدی در سطح کشور هستیم و با توجه به این موضوع نقد درون گفتمانی را تشویق می کنیم. یکی از مباحثی که این فیلم ها مطرح می کنند این است که قشرهای مختلف مردم شامل کارمندان، کارگران و ... حق اعتراض دارند.

دبیر هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان تصریح کرد: به طور مثال بعد از نمایش مستندی در «برنامه راز» مردم متوجه دارا بودن حق اعتراض خود شدند و دیدیم که سپرده گزاران کاسپین به دلیل مشکلات پیش آمده برای آنها، چه حرکت های اعتراضی کردند و در این میان حتی پلیس و نیروی انتظامی هم با آنها هیچ برخوردی نکردند.

سید رسول منفرد دبیر اجرایی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: تا امروز بیش از سه هزار اثر در دبیرخانه این دوره از جشنواره به ثبت رسیده است. از این تعداد حدود 1600 اثر در بخش های حرفه ای فیلم این دوره از جشنواره شمال کوتاه، مستند و داستانی بوده است.

وی افزود: آثار ارسال شده به دبیرخانه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش داستانی از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده و مشاهده می کنیم که بدنه فیلمسازان به سمت تولید آثار داستانی حرکت کرده است.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: هم اکنون که این نشست خبری برگزار می شود جلسات داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه این دوره از جشنواره در حال انجام است. همچنین فیلم های بسیاری از روستاهای دورافتاده کشور به دبیرخانه ارسال شده است. البته از شاهد ارسال آثار فراوانی نیز از شهرها هستیم.

منفرد خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار شاهد آن هستیم حضور چشمگیر کارگردانان متولد شده در دهه 80 است. این حضور نوید بخش آینده خوبی است که مسائل و مشکلات حال حاضر جامعه در قالب تولید فیلم های مستند داستانی مطرح و حل شود.

وی اضافه کرد: در حوزه اکران مردمی امسال شاهد بودیم که استان فارس در یک سال اخیر موفق به کسب مقام برتر شده است. همچنین در بین شهرستانها نیز آباده، باغملک، نهاوند، فسا و چناران دارای رتبه های برتر هستند. در ضمن در بخش فیلم های پرمخاطب نیز کارهای «علمک»، «قابلمه» و مستند «مادرانه» ازجمله این آثار هستند.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: امسال شاهد هستیم که همزمان با تهران در سایر شهرها اکران مرکزی فیلم های عمار را داریم. همچنین شهرستان های فسا، گراش، شهر بابک، یاسوج، سیرجان، گلبهار و خوسف نیز اعلام آمادگی کردند تا آثار این دوره از جشنواره را برای مردم اکران کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها