أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۶۰۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۱ دی ۱۳۹۶
«گواتمالا: نجات خاطره» (Guatemala: Rescuing the Memory) نام مستندی در شبکه پرس تی وی است که درگیری های بین دولت و شبه نظامیان گواتمالا را به تصویر می کشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این مستند به تهیه کنندگی جما گارسیا و کارگردانی اریول آندرس، کارلوس کاسترو، جما گارسیا و یولاندا پارا در سال 2012 به زبان اسپانیایی تولید شده است.

داستان مستند «گواتمالا: نجات خاطره» از سال 1952 زمانی که رئیس جمهور وقت گواتمالا برنامه اصلاحات ارضی را به پیش می برد، شروع می شود. دو سال بعد ارتش این کشور با کمک ایالات متحده آمریکا از طریق کودتا، رژیمی ضد کمونیستی را بر روی کار آورد و موجب شد تا برای مدت 36 سال گروه های شبه نظامی مختلف علیه رژیم نظامی این کشور بجنگند.

این مستند در ادامه به روایت درگیری های بین دولت و شبه نظامیان گواتمالا که طی آن حدود 200 هزار نفر جان خود را از دست داده و 45 هزار نفر ناپدید شدند، می پردازد. این ماجرا با انعقاد قرارداد صلح بین آلوارو آرزو رئیس جمهور این کشور و شبه نظامیان در سال 1996 خاتمه می یابد و مطابق نظر کمیته حقیقت یاب، دولت مسئول 9 جنایت از هر 10 جنایت انجام شده شناخته می شود.

پروژه «بازیابی حافظه تاریخی» موضوع دیگری است که در مستند «گواتمالا: نجات خاطره» مورد بررسی قرار می گیرد. این پروژه که در سال 1994 راه اندازی شد، سعی داشت تا بازماندگان درگیری های مسلحانه را برای مصالحه آماده کند. از سوی دیگر بعضی از گروه های محافظه کار که مخالف این جریان بودند، شخصیت های سیاسی را ترور کردند و برغم تلاش افراد بومی گواتمالا برای مصالحه با دولت، رژیم این کشور به اظهارات بومیان هیچ توجهی نشان نداد.

مستند «گواتمالا: نجات خاطره» سه شنبه 12 دی ماه ساعت 07:00 به مدت 25 دقیقه از آنتن شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این مستند نیز سه شنبه ساعت 23:00 ، چهارشنبه ساعت 17:00 ، جمعه ساعت 12:00 و شنبه ساعت 03:00 بامداد به روی آنتن خواهد رفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها