يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۶۰۸۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۱۲ دی ۱۳۹۶
دولت با پرداخت نکردن سهم خود در تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی به دنبال آن است تا از طریق مدیریت شهری و طرح جدید ترافیک هزینه کم‌کاری خود را از جیب شهروندان برداشت کند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، دولت با پرداخت نکردن سهم خود در تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی به دنبال آن است تا از طریق مدیریت شهری و طرح جدید ترافیک هزینه کم‌کاری خود را از جیب شهروندان برداشت کند. در حالی شهردار تهران و معاونش از اجرایی شدن طرح ترافیک جدید و دریافت هزینه از خودروهای متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک و همچنین دریافت هزینه برای طرح زوج و فرد خبر می‌دهند؛ رئیس پلیس راهور تهران می‌گوید ابهامات پلیس برای طرح ترافیک جدید بر طرف نشده و احتمال اجرا نشدن این طرح زیاد است. گویا مسئولان فراموش کرده‌اند که اولویت مهم اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و تسهیل در رفت‌و‌آمد شهری است نه کسب در‌آمدزایی به هر قیمت! 

چند هفته‌ای است که بحث تغییر طرح ترافیک و اجرا شدن طرح جدید از سوی شهرداری تهران به عناوین مختلف بیان شده است. در این خصوص شهرداری اعلام کرده است برای حذف رانت و عدالت برای استفاده از محدوده طرح ترافیک، طرح ترافیک در حال اجرا تغییر کرده و با دریافت هزینه خودرو‌ها می‌توانند به محدوده طرح وارد شوند. از استدلال‌های شهرداری برای طرح جدید، کاهش 20درصدی ترافیک در مرکز شهر است. اینکه شهرداری پیش‌بینی می‌کند با اجرایی کردن طرح جدید، ترافیک در این محدوده کاسته خواهد شد، صرفاً یک پیش‌فرض است که محقق شدن آن به حدس و گمان بیشتر شبیه است تا یک اقدام عملی. با مطرح شدن تغییر طرح ترافیک، بسیاری از صاحبنظران آماده نبودن زیر‌ساخت‌ها و همچنین تبعات منفی طرح را همچون افزایش ترافیک در تمام ساعات روز، افزایش آلودگی و هجوم موتورسواران به این محدوده را به‌عنوان توالی فاسد طرح جدید بیان می‌کنند. همچنین بسیاری از صاحبنظران معتقد هستند مدیریت جدید در وهله اول با این تغییرات به دنبال کسب درآمد از فضای شهری است تا حل مسائل و مشکلات این کلانشهر.  
  
جزئیات طرح جدید 
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد برخی جزئیات طرح جدید ترافیک سالانه تهران گفت: اعتقاد ما این است زمانی که از میان 4 میلیون خودرو پلاک تهران تنها به 100 هزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می‌گیرد، این به آن معنا است که یا مجوزها باید برداشته شود یا آنکه باید کاملاً شفاف و ضابطه‌مند شود. حسن پورسیدآقایی افزود: در سال گذشته 441 مرکز سهمیه آرم طرح ترافیک می‌گرفتند که امسال این سهمیه برای آنها حذف می‌شود. وی افزود: با شورای شهر، شورای عالی ترافیک و پلیس نسبت به تصمیم‌گیری در مورد طرح جدید ترافیک تهران تعامل کرده‌ایم و کلیات آن به تصویب رسیده است. پورسیدآقایی گفت: اما در مورد نرخ این طرح جدید باید شورای شهر تصمیم بگیرد که می‌تواند برای برخی افراد تخفیف‌هایی در نظر بگیرد. 
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به این صورت شورای شهر می‌تواند برای جانبازان، بیماران خاص و حوزه‌های خبری، ردیف‌های تخفیف قائل شود، اما در نهایت، این شورای شهر است که قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. وی گفت: قرار است از درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک جدید، هزار دستگاه اتوبوس و 20 قطار مترو خریداری و در سال آینده به‌کار گرفته شود. وی گفت: روزانه حداکثر 14هزار تخلف مربوط به ورود غیر‌مجاز به محدوده طرح ثبت می‌شود. ضمن اینکه آماری در خصوص تعداد پلاک‌های مخدوش وجود ندارد. پورسیدآقایی افزود: سیستم پلاک‌خوان ما به‌گونه‌ای است که تمام 2 میلیون خودرویی را که وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند ثبت می‌کند و قدرت پلاک‌خوانی دوربین‌های ما نامحدود است، البته در دوربین‌های قدیمی قدرت تشخیص پلاک تا حدی پایین بود که در حال حاضر به دنبال تقویت آنها هستیم. وی گفت: ظرف یکی، دو هفته آینده تأییدیه شورای عالی ترافیک را برای این طرح جدید ترافیک می‌گیریم و به شورای شهر می‌بریم. 
پورسیدآقایی در مورد افزایش تردد موتورسیکلت‌ها با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شده و همزمان طرح موتورهای برقی را با اعطای کمک بلاعوض 2میلیونی دنبال می‌کنیم. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم تا شهرداری بتواند با فروش اوراق مشارکت در بحث کاهش آلودگی هوا 100 هزار موتور برقی را جایگزین موتورهای قبلی کند. پورسیدآقایی گفت: پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح جدید از 100 هزار نفری که مجوز سالانه می‌گرفتند، قطع به یقین 30درصد کاهش خواهیم داشت؛ چراکه همه سازمان‌ها و نهادها حاضر نیستند برای هر خودرو سالی 8 میلیون تومان پرداخت کنند. 
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: طبق پیش بینی‌ها با اجرای طرح جدید ترافیک 10هزار تقاضا در عموم مردم برای ورود به این طرح افزایش و 30 هزار تقاضا در مورد افرادی که به صورت ثابت از این طرح استفاده می‌کردند، کاهش می‌یابد. همچنین تردد 15 هزار خودرو در ساعات پیک ترافیک صبح نیز کاهش خواهد یافت. 
 
پلیس:احتمال اجرا نشدن طرح زیاد است
سردار محمدرضا مهماندار،  رئیس پلیس راهور تهران در خصوص حذف طرح ترافیک از سال آینده گفت: این طرح توسط شهرداری تهران ارائه شده است؛ بر اساس آن پیشنهاد شده فروش کارت طرح ترافیک حذف و شارژ کارت جایگزین شود؛ از سوی دیگر بر اساس این طرح پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود. وی با اشاره به اینکه فعلا این طرح در مرحله بررسی پلیس است، گفت: از نظر ما هنوز این طرح ابهاماتی مانند مشخص نبودن میزان تقاضای سفر روزانه، فشار به معابر پیرامونی زوج و فرد با پولی کردن این محدوده دارد. 
رئیس پلیس راهور تهران با تأکید بر اینکه باید ابعاد اجتماعی و انتظامی طرح پیشنهادی شهرداری تهران کاملاً بررسی شود، گفت: به طور قطع اجرایی شدن این طرح، تصمیم صرفاً یک نهاد یا سازمان نیست و حداقل نیازمند مصوب شدن در شورای ترافیک شهر تهران و شورای شهر تهران است. . سردار مهماندار در خصوص اینکه آیا اجرای این طرح به سال آینده می‌رسد یا خیر گفت: اگر امسال کارشناسی طرح از نظر پلیس نتیجه بدهد و مراحل دریافت مصوبات آن طی شود شاید برسد؛ ولی احتمال اجرایی نشدن آن هم با این فرصت کم، زیاد است. 
  
تضمین شهرداری برای کاهش آلودگی هوا چیست؟ 
به هرحال پیشنهادات جدید برای اجرای طرح ترافیک جدید ارائه می‌شود و هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است؛ این درحالی است که در محدوده طرح ترافیک بسیاری از خودرو‌های دولتی و نهادها و دستگاه‌ها به‌راحتی به‌صورت تک سرنشین بدون رعایت ضوابط و مقررات در حال دور دور و آلوده کردن هوا هستند. 
هرچند طرح جدید روی میز دولت قراردارد تا برای گرفتن میزان عوارض و چگونگی اجرایی طرح راهکار ارائه کند، اما دولت با پرداخت نکردن سهم خود در تکمیل شبکه حمل ونقل عمومی به‌دنبال آنست تا از طریق مدیریت شهری هزینه کم کاری خود را ازجیب شهروندان برداشت کند. 
در پایان باید در نظر داشت که بنا بر اظهارات و شواهد و تجارب قبلی، اجرایی کردن طرح جدید ترافیک سبب کاهش آلودگی هوا نخواهد شد و اینکه مسئولان شهری این موضوع را به‌دقت رصد نمی‌کنند خود موضوع قابل تأملی است. از طرف دیگر، اجرای این طرح موجب خواهد شد پلاک شهرستانی‌هایی که برای مسافرکشی به تهران آمده و می‌آیند با پرداخت پول وارد محدوده طرح ترافیک شوند و هسته مرکزی شهر را بیش از پیش قفل کنند.  اعضای شورای شهر وهمچنین شورای عالی ترافیک باید به همه عواقب این تصمیم جدید پیش از اجرا توجه ویژه‌ای داشته باشند. 
 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها