يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۶۳۵۳
زمان انتشار: ۱۶:۳۷     ۱۷ دی ۱۳۹۶
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که وسعت حریق نفتکش ایرانی به شعاع ۱۰۰۰ متر است، گفت: معمولا تصادم در دریا در مسیرهای پر تردد بعضا به دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه 598، محمد راستاد روز یکشنبه در سخنانی افزود: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، ساعت 16:30 روز گذشته به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد و بر اثر این اتفاق متاسفانه بلافاصله کشتی نفتکش دچار انفجار و حریق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌وگوهایی انجام شده تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه و علت رخداد حادثه با خبر شویم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین از صبح امروز کشتی‌های نجات چینی برای اطفا حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.


راستاد تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را دارد به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشد و به همین علت کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به زودی به محل حادثه اعزام می شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.


به گفته وی، پس از عملیات امداد و نجات، سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌ داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور در این حادثه مقصر بوده است.


وی با اشاره به این که این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، افزود: طبق اطلاعات بدست آمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند. همچنین یک نفر از همسران کارکنان نیز روی کشتی حضور داشته است. متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما به جهت وسعت حریق به شعاع یک هزار متری تاکنون عملیات امداد و نجات منجر به پیدا شدن 32 نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.

سیروس کیان‎ ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش هم با ابراز تاسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‎ بر چینی با یک فروند کشتی تانکر با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت در شب گذشته با تشریح این حادثه گفت: یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت 20 شب گذشته به وقت محلی در 158 مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎هایSalvage ، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.

وزارت خارجه چین: شماری از مفقودین حادثه برخورد دو کشتی ایرانی و چینی نجات یافتند
سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران از نجات برخی از خدمه دو کشتی حادثه دیده ایرانی و چینی ناپدید بودن شماری دیگر خبر داد.وی به جزییات خبر در مورد اینکه خدمه کدام کشتی نجات یافته اند اشاره نکرده و تنها گفت که هنوز شماری ناپدید هستند.

به گزارش ایرنا گینگ شوانگ افزود: کشتی های پاکسازی هم برای جلوگیری از بلایای بیشتر به دلیل نشت نفت به منطقه اعزام شده اند .همزمان کره جنوبی اعلام کرده که یک فروند هواپیما و یک کشتی را برای جستجو و امداد اعزام کرده است. این کشتی به مقصد کره جنوبی حرکت می کرده که در 250 کیلومتری سواحل شهر شانگهای چین با کشتی باربری ثبت شده برای هنگ کنگ برخورد کرده است .وزارت راه و ترابری چین در بیانیه ای اعلام کرده که همه 21 سرنشین کشتی باربری کریستال که حامل بار غله از آمریکا بوده است که چینی بوده اند ، نجات یافته اند .نفتکش سانچی در موقع حادثه حامل یک میلیون تن بشکه نفت فوق سبک بوده است.اوت سال 2016 نیز یک نفتکش ایران در تنگه سنگاپور با یک کشتی باری سوییس برخورد کرد که تلفاتی نداشت و باعث نشت نفت به دریا نشد.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی:
احتمال دارد خدمه نفتکش ایرانی با قایق نجات از محل دور شده باشند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس توضیحاتی را در خصوص آتش‌سوزی نفتکش ایرانی در برخورد با کشتی چینی با توجه به پیگیری‌های شرکت ملی نفتکش ارائه کرد.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی و برخورد آن با یک کشتی چینی، اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌هایی که از شرکت ملی نفتکش داشتم، کشتی ایرانی شب گذشته از منطقه عسلویه حدود یک میلیون بشکه بارگیری داشته و به سمت کره جنوبی در حرکت بوده است اما در نزدیکی‌های مرز بین چین و کره با کشتی چینی برخورد کرده و دچار آتش‌سوزی می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشتی چینی برخورد شدیدی با نفتکش ایرانی داشته و به همین دلیل آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است که 32 نفر از پرسنل نفتکش ایرانی در حال حاضر مفقود هستند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: از زمانی که این اتفاق رخ داده کل منطقه وقوع حادثه به عنوان خطر اعلام شده و شرکت‌های کشتیرانی چین و کره و آنهایی که به منطقه حادثه نزدیک بوده‌اند برای کمک‌رسانی اعزام شده‌اند حتی نخست‌وزیر چین هم دستور سریع برای خاموش کردن آتش و نجات افراد آن را داده است.

قره‌خانی در ادامه بیان کرد: بر اساس آنچه گفته شد، قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال است که افراد از طریق این قایق از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به شدت آتش و شرایط آب و هوایی، بالگردها نتوانستند که به طور کامل برای مهار اقدام کنند لکن از سایر روش‌های دیگر اقداماتی انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در پی این حادثه ستادی در شرکت ملی نفتکش تشکیل شده که تمامی شرایط را رصد می‌کند و حتی در کنسولگری ایران در شانگهای نیز در این مساله در حال پیگیری است ان‌شاءالله هر چه سریعتر آتش مهار و گزارش لازم ارائه شود.

وی در پایان بیان کرد: آنچه برای ما اولویت دارد، نیروی انسانی است؛ البته کمیسیون انرژی مجلس پس از پایان کار گزارشی را از مسئولان مربوطه درخواست خواهد کرد.

 

اسامی خدمه مفقود شده نفت‌کش ایرانی رسما اعلام شد

درحالی که از حادثه شب گذشته برای نفت‌کش ایرانی برخی رسانه‌ها اسامی خدمه ایرانی حاضر در این نفت‌کش را منتشر کرده بودند، شرکت ملی نفت‌کش دقایقی پیش رسما اسامی کامل خدمه حاضر در این کشتی را در اختیار ایسنا قرار داد که تاحدودی با لیست‌های منتشر شده تاکنون تفاوت می‌کند.
۱- مجید قصابی عروجی، کاپیتان

۲- فرید محبی، سرمهندس

۲- مجید نقیان، افسر اول

۴-حسین جهانی هل آباد، افسر دوم

۵-احسان ابولی قاسم آبادی،افسر دوم

۶-میلاد عنایتی، افسر سوم

۷--حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم

۸- محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم

۹- مهدی سادگی، مهندس سوم

۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم

۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات

۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق

۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان

۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان

۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم

۱۶-محمد ساجب علی میریدها، ملوان یکم

۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم

۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم

۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم

۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار

۲۱- یاور افشاری، روغن کار

۲۲-میلاد آروی، روغن کار

۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار

۲۴-عبدالکریم بشارتی پور، سرآشپز

۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز

۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار

۲۷-احسان فرجی، مهماندار

۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۲۹-پوریا عیدی پور،دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد

۳۲-ساغی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

ارزش نفتکش آتش گرفته ایرانی چقدر بود؟
کسری نوری، سخنگوی وزارت نفت با اعلام اینکه هنوز اطلاعات جزئی از حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی تجاری چینی در آب‌های این کشور در اختیار نیست، گفت: محموله این نفتکش، میعانات بوده که به سفارش شرکت «هاناوا توتال» متعلق به کره جنوبی حمل شده و قرار بوده بر اساس FOB  به آنها فروخته شود.

 وی افزود: بررسی های اولیه نشان می دهد که ارزش این نفتکش، رقمی حدود ۷۰ میلیون دلار است و بیمه آن توسط یک شرکت خارجی انجام شده است.  

یک نفتکش ایرانی در ۶۰ مایلی کره جنوبی تصادف کرده و دچار آتش سوزی شده است. در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد، ریسک خود را خاتمه داده است.

هزینه حمل و بیمه و عقد قرارداد حمل از بندر، تحویل بار و بیمه و بازرسی با خریدار است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها