امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۳۶۴۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۲۰ دی ۱۳۹۶
در حاشیه اظهارات دیروز جناب معاون اول:
زمانی که پایان سال 95، رشد اقتصادی 3 درصد مطرح می‌شود و از آن‌طرف سه ماه ابتدایی سال 96 هم که توأم با مبارزات انتخاباتی است اعلام می‌شود رشد اقتصادی 7 درصد است، به نظرم این اعداد بیشتر به شوخی شباهت دارد تا واقعیت!
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598/ امیرعلی امینیان؛ معاون اول رئیس‌جمهور سرانجام پس از ماه‌ها که مردان اقتصادی دولت روحانی مدعی بودند که شرایط اقتصادی کشور خوب است و رشد اقتصادی در کشور حاکم است به مشکلات مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی و کسب‌وکار اعتراف کرد و گفت: قبول داریم معیشت مردم سخت شده است. اما ما هنر می‌کنیم و اقتصاد را از ته دره بیرون می‌آوریم. به گزارش عصر ایرانیان اسحاق جهانگیری دیروز در همایش بزرگداشت حجت‌الاسلام ‌هاشمی‌رفسنجانی بابیان اینکه ما مشکلات را می‌دانیم و قبول داریم که معیشت مردم سخت و توسعه کشور کند شده بازهم وعده‌های تکراری رشد اقتصادی را تکرار کرد.


معاون اوّل رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌گویند شما می‌گویید شاخص‌ها خوب است؛ ولی مردم این را احساس نمی‌کنند. اقتصاد را به ته درّه برده‌اید و ما داریم هنر می‌کنیم که آن را بیرون بیاوریم ولی هنوز ته دره قرار دارد و معلوم است که بهبود را حس نمی‌کنیم. جهانگیری بازهم تأکید کرد که قدرت خرید اقتصادی مردم کاهش‌یافته اما بازهم گناه مشکلات را بر گردن دیگران انداخت و از ته دره بودن اقتصاد خبر داد.

وی بدون اینکه بگوید برای از دره خارج کردن اقتصاد در 5 سال گذشته به همراه مردان اقتصادی دولت روحانی چه کرده بازهم به ارائه آمارهای اقتصادی بسنده کرد.

شوخی‌های آماری

آمارهای تکراری جهانگیری در حالی ارائه می‌شود که بسیاری از کارشناسان این آمارها را نوعی شوخی می‌دانند.

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی‌دانشگاه الزهرا در گفتگو نود اقتصادی در رابطه با رشد مثبت و بالای اقتصادی در سال‌های اخیر و ملموس نبودن آن برای مردم که همواره در آمارهای جهانگیری است گفت: نحوه محاسبه رشد اقتصادی اشکالات جدی دارد، رشد بخش‌های مختلف حدود 2، 3 درصد است و فقط بخش مالی است که رشد 30-20 درصد را نشان می‌دهد که مبنای آن‌هم فروش اوراق مشارکت توسط خود دولت است. وی افزود: زمانی که پایان سال 95، رشد اقتصادی 3 درصد مطرح می‌شود و از آن‌طرف سه ماه ابتدایی سال 96 هم که توأم با مبارزات انتخاباتی است اعلام می‌شود رشد اقتصادی 7 درصد است، به نظرم این اعداد بیشتر به شوخی شباهت دارد تا واقعیت! این استاد دانشگاه در ادامه بابیان اینکه مأموریت اصلی دولت دوازدهم کاهش سهم دولت در بخش‌های عمومی‌و درواقع خصوصی‌سازی این بخش‌ها است گفت تبعات این موضوع در همه جای دنیا ازجمله ایران یکسان بوده است.

بحران فقر

راغفر تأکید کرد: این موضوع به معنای رشد فقر و نابرابری در جوامع به‌خصوص جامعه خود ما است که در حال حاضر هم فقر در کشور به مرزهای بحرانی رسیده و هم گستره و عمق آن در بسیاری از موارد و در دوره‌های اخیر بی‌سابقه است. وی در رابطه با آمار ایجاد اشتغال که جهانگیری نیز آن را ارائه داد تصریح کرد: متأسفانه اگر آماری بدهیم که مردم نتوانند آن را لمس کنند و از طرف دیگر مواردی در خلاف آن آمار ازجمله تعطیلی واحدهای تولیدی را شاهد باشیم، ممکن است موجب از دست رفتن اعتبار نهادهای عمومی‌شویم برای همین خیلی از افراد معتقد هستند که نهادهایی که مسئولیت تولید آمار در کشور را بر عهده‌دارند باید مستقل از ساختار اجرایی کشور باشند. این استاد دانشگاه بابیان این‌که متأسفانه شواهدی مبنی بر ایجاد 1.5 شغل در سه ماه نخست سال 96 را نه‌تنها در اطراف خود و در جامعه نمی‌بینیم گفت بلکه حتی شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی نیز هستیم. چطور ممکن است با این وضعیت بتوانیم 1.5 میلیون شغل در سه ماه نخست امسال ایجاد کنیم! وی ادامه داد: دستگاه‌هایی نیاز داریم که بتواند اعتماد عمومی‌را منعکس کند و ترغیب کند تا مردم بتوانند به آن اعتماد کنند.

حیا کنید

اظهارات جهانگیری واکنش‌های مختلفی در میان اقتصاددانان به همراه داشت. محمد کهندل اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این زمینه گفته است: دولتمردان ما به‌جای اینکه بیایند از این حرف‌ها بزنند باید حیا کنند.اینکه به‌جای اینکه بپذیریم و واقعیت را درک کنیم و پیام مردم را بشنویم به چشم مردم زل بزنیم و حرف بزنیم دردی را دوا نمی‌کند. وی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: این حرف‌ها را قبلاً هم زده بودی که اقتصاد ته دره بوده است. بس است. برنامه بدهید. اینکه اعلام کردید که ما اعتقاد به برنامه داریم بگویید کدام برنامه را اجرا کرده‌اید؟ کهندل تأکید کرد: از هر اقتصاددانی بپرسید می‌گوید که اتفاقی در اقتصاد نیفتاده است. این را مردم در معیشت خود حس می‌کنند. چون سرمایه‌گذاری نشده اشتغالی هم ایجاد نشده است. پس چرا ادعا می‌کنید که اقتصاد را از دره خارج کرده‌ایم.کدام دره ؟دره بیکاری؛دره کاهش نرخ سرمایه‌گذاری؟ وی این سخنان جهانگیری را فرار به جلو توصیف کرد و افزود: دولتمردان کنونی اقتصاددان و برنامه‌ریزی خوبی نیستند و صورت‌مسئله را پاک می‌کنند.این گروه باید بدانند که دوره مناظره تلویزیونی تمام‌شده و باید اقدام عملی برای حل مشکلات اقتصادی مردم انجام دهند.

پاسخگو باشید

عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی نیز در واکنش به اظهارات اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره ضرورت پاسخگویی مسئولان به خبرنگار«عصر ایرانیان» گفت: مسئولان دولتی به‌جای طرح صورت‌مسئله باید پاسخگو باشند و البته اکثریتی که به این دولت رأی داده‌اند هم باید در برابر این انتخاب خود مسئولیت‌پذیری داشته باشند. وی افزود:علت اصلی مشکلات اقتصادی این است که برخی مدیران دولت خود را با دروغ به مردم معرفی کردند.دولت که هنوز هم استراتژی ندارد و وعده اقتصادی می‌دهد.دولت باید پاسخگوی ادعای حل مشکلات 100 روزه مردم که در زمان انتخابات داد باشد اما هیچ توجهی به این پاسخگویی اقتصادی ندارد و فقط آمار سازی می‌کند.

این کارشناس و استاد دانشگاه خطاب به دولتمردان تأکید کرد: هرچند باید پاسخگوی همه مردم کشور باشید اما صرف‌نظر از 16 میلیون نفری که به شما رأی نداده‌اند لااقل جواب 24 میلیون نفری که به شما رأی دادند را بدهید. شیخی اذعان کرد:مردم باید بفهمند و به خود بیایند. بیشتر مطالعه کنند و بدانند که ثمره انتخابشان همین است که می‌بینند.حتی نمایندگانی که به مجلس فرستاده‌اند هم توانایی پیگیری مطالبات مردم را ندارند و فعالیت‌هایشان تعطیل است. وی با طرح این سؤال که نمایندگان استان تهران در مجلس چه‌کاری برای مردم در حوزه اقتصادی انجام داده‌اند یادآور شد: حتی نماینده‌های مجلس هم به وعده‌هایشان در قبال مردم عمل نکردند و لایحه‌ای که منابعش از جیب مردم و قشر مستضعف و با آینده فروشی تأمین می‌شود و چند هزار میلیارد تومانش خرج خود دولت می‌شود را تصویب کردند. به گزارش «عصر ایرانیان»، سخنان جهانگیری بازهم تکرار صورت‌مسئله‌ای بود که این روزها توسط مردم و کارشناسان بارها و بارها تکرار شده است. این سخنان نشان می‌دهد که دولت هنوز هم چندان اعتقادی به حل معضلات اقتصادی مردم نداشته و همچنان تصور می‌کند با گفتاردرمانی و شعارزدگی می‌تواند گرفتاری‌های معیشتی مردم را حل کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
۱
۰
دوست عزیز ۵ سال کشور معطل نطریات پوچ و بی ارزش شماست .حیا کن رها کن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۶
۱
۰
اگر اقتصاد در دره است پس جریان رشد اقتصادی 8درصد په معنی دارد مردم رو مسخره کردید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها