أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۶۷۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ دی ۱۳۹۶
تعطیلات زمستانه مدارس که از دیرباز در محافل کارشناسی طرح می‌شود، نه‌تنها مزاحمتی با فرایند جاری آموزش ندارد بلکه به تجدید انرژی و تنفس در خلال دو نیم‌سال تحصیلی می‌انجامد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، تعطیلات زمستانه مدارس که از دیرباز در محافل کارشناسی طرح می‌شود، نه‌تن‌ها مزاحمتی با فرایند جاری آموزش ندارد بلکه به تجدید انرژی و تنفس در خلال دو نیم‌سال تحصیلی می‌انجامد.

ابراهیم محمدی مدیرکل سابق فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش در یادداشتی به مسئله جایگاه دانش‌آموز در تعطیلات پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت اشاره کرده است "شاید بتوان گفت: یکی از مسائل مغفول، حاشیه‌ای و گاه درجه چندم آموزش‌وپرورش، جایگاه دانش‌آموز در منظومه تعطیلات آموزش وپرورش است. واقعیت این است که آموزش‌وپرورش به‌دلیل اشتغال به برخی مسائل به‌ظاهر مهم، از این مسئله غفلت کرده است و فراغت دانش‌آموزان را که یکی از اصلی‌ترین مسائل در آموزش‌وپرورش است مورد بررسی و چاره‌اندیشی جدی قرار نداده است".

مشروح یادداشت وی بدین شرح است:

آموزش‌وپرورش هرچند مسائل ریز و درشت بسیار دارد، اما هریک در جای خود مهم و حائز اهمیت است، در این میان آنچه بیش‌تر رسانه‌ای شده و جامعه را نسبت به آن حساس کرده است، چند سرخط پرتکراری، چون سرانه دانش‌آموزی و مدارس، حقوق معلمان، شیر مدارس، معوقات، حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی و ... است.

شاید بتوان گفت: یکی از مسائل مغفول، حاشیه‌ای و از نظر برخی درجه چندم آموزش و پرورش، «جایگاه دانش‌آموز در منظومه تعطیلات آموزش و پرورش» است.

واقعیت این است که آموزش و پرورش به‌دلیل اشتغال به برخی مسائل به‌ظاهر مهم، از این مسئله غفلت کرده است و فراغت دانش‌آموزان را که یکی از اصلی‌ترین مسائل در آموزش و پرورش است مورد بررسی و چاره‌اندیشی جدی قرار نداده است.

به‌عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، فراغت اولین عامل آسیب‌رسان و ضدتربیتی و آموزشی است و آموزش و پرورش نیز اولین نهاد در پاسخگویی به این مسئله است. پرونده فراغت دانش‌آموزی که به‌نحوی با مدیریت تعطیلات مدارس گره خورده است نیازمند بررسی، تحلیل و ارزیابی علمی و تربیتی است و شاید خود به یک پژوهش علمی و میدانی گسترده‌ای نیازمند باشد.

نگارنده بر این باور است که برای مدیریت فراغت دانش‌آموزی لازم است نگاه منظومه‌ای به مسئله داشته و از طرح‌ها و برنامه‌های کاریکاتوری پرهیز شود.

به‌نظرمی‌رسد تعطیلات زمستانه که از دیرباز در محافل کارشناسی طرح و در خروجی‌های رسانه‌ای تحلیل می‌شود، نه‌تن‌ها مزاحمتی با فرایند جاری آموزش ندارد بلکه به تجدید انرژی و تنفس در خلال دو نیم‌سال تحصیلی انجامیده و آمادگی‌ها را در معلمان و دانش‌آموزان تقویت می‌کند. این اقدام ضمن تجدید انرژی در نیمه سال تحصیلی از تعطیلی کسالت‌آور و خسته‌کننده تابستان و به‌تبع آن فراغت زیانبار و آسیب‌زای آن خواهد کاست.

از سوی دیگر لازم است آموزش و پرورش همانند خانواده، مدرسه را به‌عنوان خانه دوم از امنیت روانی و جذابیت فرهنگی، آموزشی، هنری، تربیتی و ورزشی برخوردار سازد. واقعیت این است که مدارس امروز ما به دلیل انحصارگری در آموزش و انحصار پرورشی در چند فعالیت نخ‌نما عملاً از تربیت دینی، اجتماعی و ... دور مانده‌اند.

آموزش فشرده و تعطیلی نیمه اداری مدارس و پدیده پنجشنبه‌ها اولیاء را عملاً در مقابل هجوم ابزار و زمینه‌های ضدفرهنگی و تربیتی بی‌دفاع ساخته این در حالی است که مدرسه نه اداره است و نه شرکت و به‌قاعده نمی‌تواند مثل این دست مجموعه‌ها ساعت ۱۲ تعطیل شود بلکه باید نسبت به فراغت ضمن تحصیل احساس مسئولیت بیشتری کرده و همپای خانواده برای تربیت فردی و اجتماعی ایشان چاره‌اندیشی کند.

می‌توان همانند بسیاری از کشور‌های پیشرفته که نسبت به آینده و تربیت فکری و مهارتی دانش‌آموزان حساس و نگرانند ساعت کاری مدارس را تا ساعت ۱۶ افزایش داد و با ساماندهی درست و نیازمحور از ظرفیت معاونان و مربیان پرورشی، ورزشی، هنری برای فراغت‌های غیرآموزشی استفاده کرد.

مدرسه را زمانی می‌شود نهاد فرهنگی و تربیتی نامید که از طلوع تا غروب آفتاب، به‌مهر آغوش بگشاید و برای دانش‌آموزان دلبری کند و این به‌خلاف موانع صوری و ظاهری؛ عملاً شدنی است.

ساماندهی مربیان برای فعالیت‌های میدانی و چیدمان برنامه با لحاظ کردن ظرفیت و زمینه‌های سنی، جنسیتی و مشارکت‌پذیری اولیاء این طرح را با اقبال دانش‌آموزان و اولیا همراه خواهد کرد.

نکته بسیار مهمی که بیش از هر چیز قابل توجه است تعطیلات طولانی و فراغت تابستان دانش‌آموزان است. واقعیت این است که فراغت در سال‌های اخیر به دلیل مرجعیت فضا‌های مجازی معنا و مفهومی خاص پیدا کرده است و به‌دیگر عبارت مدیریت فراغت دانش‌آموزان در مواجهه با مزاحمت‌ها و اختلالات امری سنگین و طاقت‌فرسا شده است.

۱۲ سال فراغت سه‌ماهه، ۱۲ سال فراغت ضمن تحصیل و پنجشنبه‌های مهربانی! که جز اسمی از آن نماند خود بهترین فرصت و ظرفیت برای تجهیز دانش‌آموزان به انواع توانایی‌های فردی، اجتماعی و به‌ویژه مهارت‌های کارآفرینی و اقتصادی است.

بهتر است وزارت آموزش و پرورش با کمک نهاد‌های مسئول دبیرخانه دائمی و فعال، فراغت دانش‌آموزان را با هدف مهندسی و پشتیبانی ایجاد کند. فراغت در وضع جاری که از سابقه‌ای طولانی برخوردار است، درد چندانی از مشکلات عدیده فردی و اجتماعی جامعه هدف، درمان نکرده و مشکلی را از سر راه زندگی آنان برنداشته است.

نگاه منظومه‌ای به فراغت ضمن تحصیل و تابستان دانش‌آموزی و نیز تقویت مهارت‌های بایسته برای دانش‌آموزان در مقاطع سه‌گانه و تعریف قالب و چارچوب هدف‌مند و کارنامه‌ای از الزامات این طرح است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها