أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۶۸۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
وزیر راه و شهرسازی دوباره آفتابی شد!
دو هفته پس از فاجعه مرگبار آتش سوزی کشتی سانچی و سکوت خبری وزیر راه و شهرسازی درباره این حادثه، آقای عباس آخوندی دوباره در رسانه‌ها آفتابی شد.
به گزارش پایگاه 598، دو هفته پس از فاجعه مرگبار آتش سوزی کشتی سانچی و سکوت خبری وزیر راه و شهرسازی درباره این حادثه، آقای عباس آخوندی دوباره در رسانه‌ها آفتابی شد. او دیروز در «سومین همایش توسعه شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل همگانی» با انتقاد شدید از سیاست‌های صداو سیما گفت:« اخیراً تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفته بود تجربه نشان داده است ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، نتوانست مشکل ترافیک را حل کند؛ بلکه آن را بسته‌تر کرده است. پس از اظهار این سخن، رسانه‌ها این جمله را تمسخر کردند، از جمله صدا و سیما که دنبال سوژه بود تا آن را مورد تمسخر قرار دهد. در حالی که اندیشمندان جهان می‌گویند اگر کاری انجام ندهیم، ادامه توسعه خودرومحوری شهرها، به بحران در زندگی منجر خواهد شد.»

آخوندی، پیچیده‌ترین کار در ایران را اعمال یک تغییر نگرش دانست و گفت: «هرگونه تغییری تا حد مرگ از مسوولان وقت می‌گیرد؛ به محض اینکه بخواهیم تغییر نگرش ایجاد کنیم، همه وارد می‌شوند و می‌گویند، این کار محکوم به شکست است.»

وی اظهار داشت: تغییر نگرش به رسانه نیاز دارد و بدون رسانه امکان‌پذیر نیست. مدت‌هاست که رسانه ملی اساساً کاری به مسائل زندگی مردم ندارد. هیچ‌وقت در رسانه راجع به این موضوع، حرفی زده نمی‌شود. ساده‌ترین راه این است که کسی را پیدا و محکومش کنیم تا مساله حل شود.

آخوندی ادامه داد: صدا و سیما در سال ۱۳۵۶ سمیناری در شیراز داشت تحت عنوان «سمینار شیراز» که در آن درباره اینکه چگونه رسانه در خدمت توسعه باشد، بحث می‌شد. امیدوارم در سال ۱۳۹۷ هم رسانه یک کنفرانس داشته باشد با موضوع «رسانه در خدمت توسعه» آن هم با حضور کارشناسان واقعی؛ نه کارشناسانی که موضوع را وارونه جلوه دهند.

وی افزود: از روزی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت بحث جابجایی در کرج و حومه به تهران می‌شد، می‌گفتم به ریل هم نیم‌نگاهی داشته باشیم. باید اعتراف کنم تاکنون در هیچ سطحی موفق نشده‌ام. امروز بازدیدی از آزادراه همت-کرج داشتیم. چهار سال است که به سازمان برنامه و بودجه می‌گویم برای دوخطه کردن راه‌آهن تهران-کرج اعتبار بدهید، اما این کار انجام نشده است. روزانه ۹۲ هزار دستگاه خودرو از کرج به تهران می‌آید، با این حال تعداد دفعاتی که مقامات ارشد ایران که از آزادراه در حال احداث همت‌-کرج بازدید کرده‌اند، بیش از ۱۰ مرتبه است؛ اما تا حالا یکبار هم نتوانسته‌ایم راجع به قطار حومه‌ای تهران-کرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار کنیم؛ این‌ها نشان می‌دهد که تغییر نگرش کار پیچیده‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنقدر که تقاضا به وزارت راه و شهرسازی برای ۶ بانده کردن آزادراه تهران- قم شده است، حتی یکبار هم برای چهار خطه کردن راه‌آهن تهران- قم درخواستی ارائه نشده است؛ حتی نمایندگان قم در مجلس هم چنین درخواستی نداشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی است و یکی از مهم‌ترین نتایجش فقرزدایی است، گفت: در بسیاری از جاهایی که اول شبکه ریل ایجاد شد و بعد توسعه سکونتگاه‌ها را شاهد بودیم، اساساً کانون فقر شکل نگرفته است؛ نمونه آن ژاپن است. اما در ایران پیرامون تهران، کانون‌های فقر به شدت گسترش یافته است. بنابراین از اثرات مهم توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، دسترسی آسان، ارزان، ایمن و برابر برای گروه‌های کم‌درآمد به خدمات شهری است؛ خدماتی چون آموزش، بهداشت، اشتغال و رقابت در به دست آوردن مشاغل دانش‌بنیان و نه سرمایه‌بنیان.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح‌های مبارزه با فقر در دولت و مجلس، توزیع پول است؛ این در حالی است که هیچ‌کس نمی‌گوید راه فقرزدایی، توسعه حمل و نقل همگانی است. اخیراً دانشگاه هاروارد در تحقیقی اعلام کرد تنها عاملی که می‌تواند روی فقر اثر بگذارد، توسعه حمل و نقل ریلی میان پیرامون و مرکز است، چرا که کانون‌های فقر محصول زندگی مدرن است؛ همین زندگی مدرن می‌گوید اگر می‌خواهید راحت زندگی کنید، راه‌حل آن، توسعه حمل‌وصنقل عمومی ارزان است، اما آیا این ادبیات در ایران طرح شده است؟ این در حالی است که ما همچنان در پی ایدئولوژی‌های چپ‌گرایانه به دنبال توزیع پول و یارانه هستیم.

*صبح نو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
۰
۰
این اقا حرف های آن ور آب به مزاقش خوش امده است
فقط آن وری حرف زده است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها