کد خبر: ۴۳۶۹۵۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
آخرین همنوازی‌های اروپا با آمریکا علیه ایران در سایه انفعال دیپلماسی؛
جنس حرف‌های لودریان کاملا نشان می‌دهد که عزم غربی‌ها برای آغاز دور تازه‌ای از گفت‌‌وگو با ایران در حال کلید زده شدن است و فضاسازی‌های رسانه‌ای و مقدمه چینی برای تسریع در این امر هم شدت بیشتری گرفته ؛ با این وضع به نظر می‌رسد که طلبکار فرانسوی حتی طلبکارتر از قبل شده و بحث حزب ا... لبنان را هم پیش کشیده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، از واشنگتن گرفته تا لندن و پاریس خبرهایی مخابره می‌شود برنامه دقیق برای برجام2 و تحمیل آن به ایران را روایت می‌کند؛ روایتی تلخ که محصول دیپلماسی انفعال و توافق پر از نقص و ایراد هسته‌ای است.

اواخر آذرماه امسال بود که ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفت‌و‌گو با فرانس24 از سفر قریب‌الوقوع خود به تهران خبر داد اعلام کرد در سفر به ایران درباره موشک بالستیک، حضور منطقه‌ای ایران و آن چه نگرانی‌های ایجاد شده خوانده بود، با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد. در همان ایام لودریان ضمن دخالت در امور داخلی ایران، گفته بود : موضوع موشک‌های بالستیک هرگز بخشی از توافق وین نبوده است. ما این را قبلا گفته ایم. اما این بدان معنا هم نیست که یک موضوع فرعی است. بلکه برعکس باید موضوع موشک‌های بالستیک ایران را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و اگر خطر آن قطعی شد باید تحریم‌های جداگانه‌ای را برای ایران در نظر گرفت.

وی مدعی شد: در حال حاضر در موضوع ایران سه مساله داریم. یکی گفت‌وگو درباره مسایل هسته‌ای، دیگری درباره موشک‌های بالستیک ایران و موضوع سوم نیز به اراده سلطه‌طلبی ایران در کل منطقه مربوط می‌شود که همه را نگران کرده است.

اما در شرایطی که تاریخ قطعی سفر وی به تهران هم اعلام شد اما به دلیل آنچه مسائل داخلی و اغتشاشات ایران نام برده شده بود پیرمرد فرانسوی سفر خود به تهران را به تعویق انداخت تا اینکه لودریان دوباره روز گذشته ( یکشنبه) از سفر خود به تهران خبر داد و اعلام کرد به ایران خواهد آمد.

لودریان این بار هم حرف‌های 2ماه پیش خود را تکرار کرد و حتی نکته جدیدی هم در خصوص حزب‌ا... لبنان اضافه کرده و اعلام کرد در تهران در خصوص بحث موشکی، حزب‌ا... لبنان و کیفیت حضور ایران در منطقه با مقامات کشورمان گفت‌و‌گو خواهد کرد.

این بارهم مانند دفعه قبل تاریخ دقیق سفر لودریان مشخص شده؛ دیروز (یکشنبه) روزنامه فرانسوی لوفیگارو به نقل از وزیر امور خارجه این کشور گزارش داد که وی قرار است 14 اسفندماه (5 مارس) برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و توافق هسته‌ای به تهران سفر کند.

لوفیگارو نوشته است که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که قرار است پنجم مارس به ایران سفر کند تا در گفت‌وگو با مقامات این کشور درباره مسائل منطقه‌ای، توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران گفت‌وگو کند.

لودریان همچنین در گفت‌وگو با لوفیگارو مدعی شده است که آن‌ها گفت‌وگوهایی را با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران آغاز کرده‌اند.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی اساس غرب علیه کشورمان گفت: پاریس امیدوار است بتواند موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه حمایت مالی از حزب‌ا... لبنان و حوثی‌های یمن را مطرح کند. این دلیلی است که به خاطر آن قرار است به ایران سفر کنم.

جنس حرف‌های لودریان کاملا نشان می‌دهد که عزم غربی‌ها برای آغاز دور تازه‌ای از گفت‌‌وگو با ایران در حال کلید زده شدن است و فضاسازی‌های رسانه‌ای و مقدمه چینی برای تسریع در این امر هم شدت بیشتری گرفته است؛ با این وضع به نظر می‌رسد که طلبکار فرانسوی حتی طلبکارتر از قبل هم شده و بحث حزب ا... لبنان را هم پیش کشیده است. «عصرایرانیان» در گزارش خود در ایامی‌که سفر وی به تهران یکبار دیگر هم قطعی شده بود از طلبکاری خروس‌ها در قبال ایران حرف زده بود و حالا او در موضع بالاتر هم خود را قرار داده و عزم سفر به تهران کرده است.

اما روز گذشته در واکنش به اظهارات لودریان، بهرام قاسمی‌سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره سفرش به ایران گفت: سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار است. درباره دستور کار مذاکرات هنوز موضوعی به صورت قطعی مشخص نیست. ما طیف گوناگون از مسایل دو جانبه و منطقه‌ای را خواهیم داشت و تحولات روز را دنبال می‌کنیم.

اما باید عنوان کرد چرا سخنگوی دستگاه دیپلماسی صراحتا درباره برنامه سفر لودریان به تهران و اینکه در این سفر چه خواهد گذشت به طور صریح اعلام موضوع نمی‌کند ؟ اساسا اینطور موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه شائبه‌ها را بیشتر نخواهد کرد؟

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که حتی کار به جایی رسیده که وزیر خارجه فرانسه دو روز قبل مدعی شد: با ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم. این موضوع البته از سوی سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد.

البته کشورهای دیگر اروپایی نیز ادعاهایی درباره مذاکرات موشکی با ایران مطرح کرده بودند که وزارت خارجه آن را تکذیب کرد. دیروز سید عباس عراقچی نیز در این رابطه گفت: خبر منتشر شده در رسانه‌ها در ارتباط با مذاکره ایران با آلمان و انگلیس درباره مسائل موشکی صحت ندارد.

وی همچنین در تکمیل حرف خود، افزود: در طی سفر اخیر به آلمان با همتای دو جانبه خود راجع به موضوعات دوجانبه، بحث منطقه‌ای و مسائل بین المللی و بحث برجام گفت‌و گو‌های سیاسی شد.

با وجود این خبر و تکذیبیه بعد از ان هم توسط عراقچی باید تجربه‌های گذشته ایران در مواجهه با غرب و ایالات متحده آمریکا را یادآوری کرد که هرگاه غربی‌ها درصدد تحمیل موضوعی به ایران بوده‌اند ابتدا بوق‌های تبلیغاتی آنها به صدا در امده و سپس به صورت علنی زیاده‌خواهی‌های خود را مطرح کرده اند.

ترس از آمریکا یا همدستی با آمریکا؟

نکته بعدی درخصوص شدت گرفتن اظهار نظرهای مقامات غربی در خصوص مواردی که نقض حاکمیت ملی کشورمان که همان نقض فاحض برجام است این خواهد بود که قطعا اروپایی‌ها با هماهنگی ترامپ دست به این اقدامات خواهند زد. علیرغم حمایت‌های لفظی اروپایی‌ها از برجام نیم‌بند ( به صورت نمایشی) هرگاه مقامات کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان حرفی زده‌اند در آن ردی از دخالت در امور توانایی موشکی، حقوق بشر، ادعای حمایت ایران از تروریسم، مسائل منطقه‌ای و یمن و سوریه به چشم خورده پش نمی‌توان اروپا ر اهم جدای امریکا تصور کرد.

نکته دیگر هم اینکه 22 آذرماه امسال ترامپ به زعم خود برای آخرین بار تعلیق تحریم‌ها و تایید برجام را امضا کرد و گفت در صورتی که اصلاحات مدنظر او در خصوص بند غروب، تشدید نظارت‌ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می‌شود.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با این تصمیم ترامپ، در اقدامی‌ناعادلانه و خصومت آمیز 14 فرد و نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشکی به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد و حالا اروپایی‌ها هم برای جلب رضایت ایالات متحده دست به کار شده‌اند و جدی تر از قبل عمل می‌کنند.

سفر تیلرسون به لندن مکمل سفر لودریان به تهران

در عین حال روز گذشته و پس از اینکه لودریان به تکرار ادعاهای خود پرداخت و از سفر خود به تهران خبر داد رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هم در سفر از پیش تعیین شده که محورهای آن هم از قبل اعلام شده بود به لندن رفت و با ترزا می‌و بوریس جانسون دیدار کرد؛ سفری که در واقع در چارچوب تلاش فشرده امریکا و اروپا برای تحمیل برجام‌های دیگری در حوزه‌های مختلف، تعریف می‌شود. رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی مدعی شد دو کشور به توافقی بر سر تشکیل کارگروهی جهت اصلاح برجام دست یافته‌اند.

به نوشته ای‌بی‌سی‌نیوز، تیلرسون روز دوشنبه مدعی شد در جلب حمایت کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران پیشرفت حاصل شده است.

وی بعد از دیدار با «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس، «مارک سیدویل»، مشاور امنیت ملی و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه این کشور گفت با آنها برای تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان جهت اصلاح معایب برجام به توافق رسیده است.

تیلرسون بعد از گفت‌وگو با جانسون گفت: «من فکر می‌کنم دیدگاه مشترکی میان سه کشور اروپایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از حیطه‌های [توافق هسته‌ای] یا برخی از حیطه‌های رفتارهای ایران وجود دارند که بایستی به آنها پرداخت.»

به نوشته ای‌بی‌سی، وزیر خارجه آمریکا به طور خاص از بابت برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.
تیلرسون گفت که این کارگروه ممکن است از هفته آینده به بعد تشکیل جلسه خواهد داد تا نقائص برجام را با تلاش برای «رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی‌برای رفع نگرانی‌های ما» رفع کند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم بعد از دیدار با تیلرسون گفت: «لندن به همکاری جمعی با شریکانش برای مهار رفتارهای مخرب ایران و ایجاد تفاوت‌های شگرف در این زمینه متعهد است.»
وی اضافه کرد: «اهمیت دارد که ما این کار را به موازات [اجرای برجام] انجام دهیم و به بنیان‌های توافق هسته‌ای ایران لطمه نزنیم.»

به این ترتیب آشکار است که این سفر مکمل سفر لودریان به تهران است ضمن اینکه تیلرسون دیدارهایی هم با سران کشورهای فرانسه و آلمان خواهد داشت.

غرب و اشتهای بی‌پایان

می‌توان خواسته‌های غربی‌ها از تهران را در سه دسته اصلی توانایی مشروع موشکی، نقش تاثیر گذار ایران در حمایت از حزب‌ا... لبنان علیه رژیم غاصب صهیونیستی و حضور در سوریه در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و همچنین مسائل داخلی که تحت عنوان مباحث واهی حقوق بشری عنوان می‌شوند تقسیم‌بندی کرد که با طرح آن‌ها عملا به دنبال به ثمر نشستن خواسته‌ها بوده و تلاش می‌کنند بعد از حوزه‌ توانایی هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان در سایر حوزه‌ها هم دست و پای ایران را بدون تعارف از صحنه بین‌الملل قطع کنند.همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی‌هشدار داده بود بعد از موضوع هسته‌ای غربی‌ها بهانه‌های حقوق بشری و حمایت ایران از تروریسم را طرح می‌کنند و حالا این روزها انذار رهبر انقلاب بیش از گذشته جلوی چشم مسئولینی است که حتی اب خوردن مردم را هم به برجام گره زدند.

این روزها برای مقابله با زیاده‌خواهی اروپا و آمریکا صرفا به برخی واکنش‌ها کلی نیاز نیست لازم است دستگاه‌های دیپلماسی واکنش‌هایی از جنس بیانیه تند خود علیه یکی از منتقدان برجام در قبال زیاده‌خواهی اروپا و آمریکا نیز نشان دهد و البته در کنار آن شاهد اقدامات عملی نیز باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
۰
۰
مذاکرات موشکی حتما کلید خواهد خورد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها