أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۷۱۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
مسئولان یک گام به مردم نزدیک‌تر شدند؛
اتفاقی که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، موجب همبستگی و همدلی بیشتر مردم شده بود، حالا دوباره در حال رخ دادن است. پس از خط شکنی‌های قابل‌توجه حجت الاسلام «آل هاشم» نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز که با استقبال قابل توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده بود، حالا از شهرهای دیگر هم خبرهای خوبی به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که نشان از تغییرهای خوب در نمازهای جمعه دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، چند روز پس از آن که از تبریز خبر رسید با دستور امام جمعه این شهر، نرده‌های جدا کننده مردم و مسوولان در مصلای این شهر و هنگام نماز جمعه، برداشته شده‌اند، دیروز رسانه‌ها از اقدام‌های مشابه در مصلاهای نماز جمعه چند شهر دیگر نیز خبر دادند. خبری که به نظر می‌رسد سرآغاز تحولات مثبتی در تریبون‌های نماز جمعه کشور باشد. چهارشنبه گذشته بود که خبرگزاری «میزان» از دستور حجت‌الاسلام «سیدمحمدعلی آل هاشم» برای برداشته شدن نرده‌ها میان مردم و مسوولان در نماز جمعه تبریز خبر داد و از قول امام جمعه تبریز، دلیل این دستور را این چنین نوشت: «در یک مقطع زمانی به دلیل مشکلات امنیتی که در کشور وجود داشت، نیاز‌ بود که نرده‌ای میان مردم و مسوولان باشد و الحمدلله امروز این مشکلات وجود ندارد.» او گفت: «نشستن مردم جدای از مسوولان در نماز جمعه بازتاب خوبی نداشت. بنابراین تصمیم گرفتیم که این نرده‌ها را برداریم و در این فریضه عبادی سیاسی، مسوولان در کنار مردم و مردم در کنار مسوولان بنشینند. تا کنون هم، هر چه واکنش درباره این اقدام شنیده‌ایم، خدا را شکر «مثبت» بوده است.»

امام جمعه شهر تبریز که پیشتر هم با انتشار عکس‌هایی از او در حال تردد با وسایل نقلیه عمومی توجه بسیاری را به این اقدام جلب کرده بود، در‌این‌باره هم گفت: «در ایام آلودگی هوای تبریز، با توجه به تاکید مسوولان ذی‌ربط که توصیه می‌کردند مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، از اتوبوس و مترو و تاکسی استفاده کردیم ضمن آنکه الان هم من گهگاه این کار را انجام می‌دهم و هفته‌ای دو سه بار، سوار وسایل نقلیه عمومی می‌شوم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در ادامه با بیان اینکه امام خمینی (ره)همواره از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به مسوولان توصیه می‌کردند که «با مردم باشید و از آنها جدا نشوید» گفت: «مقام معظم رهبری نیز در طول قریب به سی سال رهبری نظام اسلامی، همواره در دیدار با مسوولان نظام، درباره «با مردم بودن» و «ساده زیستی» توصیه‌های زیادی را انجام می‌دهند که الحمدلله مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم به این مسائل توجه دارند و با مردم هستند ولی این ارتباط باید بیشتر باشد.»

این خبر خوب، البته تنها خبر خوب این هفته از مصلاهای نماز جمعه کشور نبود. چرا که در چند شهر دیگر کشور نیز اقدامی مشابه انجام شده بود تا اتفاق‌های خوب در نمازهای جمعه، با بازکردن نرده‌های جدا کننده مردم و مسوولان کلید بخورد.

دیروز، در مشهد هم نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در خطبه‌هایش از تصمیم برای برداشتن نرده‌های میان صفوف مردم در نماز جمعه مشهد خبر داد. 

آیت الله «سید احمد علم الهدی» دیروز در بخشی از خطبه‌هایش دراین‌باره‌گفت: «اوایلی که امام جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نرده‌های میان مسوولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود و مجدد از مسوولان امنیتی استان درخواست دارم این مساله را بررسی کنند و در صورت مصلحت این موانع میان مردم و مسوولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود. استاندار خراسان رضوی در نماز جمعه حضور دارند و درخواست دارم دستور دهند این مساله از نظر امنیتی بررسی شود و در صورت امکان موانع برداشته شود و مردم و صفوف نماز جمعه یکپارچه شوند.»

حکایت، در استان گلستان هم این چنین بود. آیت‌الله «سید کاظم نورمفیدی» نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان خواستار اجرای این تصمیم شده بود که از این هفته در نماز جمعه گرگان اجرایی شد. این نرده‌ها مانعی برای حضور مردم در صف‌های جلویی بود و همچنین صف مسوولان را از مردم جدا می‌کرد و اغلب مسوولان در نماز جمعه با ورود به قسمت جلویی نرده‌ها، نوعی بی اعتنایی به مردم می‌کردند که با این اقدام تحسین برانگیز امام جمعه گرگان، مسوولان در کنار مردم خواهند بود.

همچنین از دیگر معضلات وجود این نرده‌ها، فاصله انداختن قابل توجه بین صف‌های نماز در اتصال‌ها بود که در نماز جمعه این هفته شهر گرگان این نرده‌ها جمع آوری شدند. آیت الله سید کاظم نورمفیدی با این اقدام خود مسوولان استان را هم به حضور بین مردم تشویق کرد.

از کرمان هم خبر رسیده است که به دستور استاندار کرمان نرده‌های بین مردم و مسوولان در نمازجمعه کرمان برداشته می‌شود. آقای «علیرضا رزم‌حسینی» به تسنیم گفته است: «نرده‌های بین مردم و مسوولان از نماز جمعه هفته آینده در مصلای امام‌علی؟ع؟ شهر کرمان برداشته می‌شود.» 

او با اشاره به اینکه این تصمیم با هماهنگی شورای تامین استان کرمان و حجت‌الاسلام والمسلمین علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان گرفته شده، گفته است: «این اقدام برای از میان بردن تفاوت بین مردم و مسوولان در نظام اسلامی گرفته شده است.»

اخبار غیر رسمی از شهر قم هم حکایت از آن دارند که آیت‌الله‌ «ابراهیم امینی»  امام جمعه قم، دیروز و در مراسم نماز‌جمعه این شهر حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نرده‌هاست حاضر شود. به این ترتیب، موج برداشتن نرده‌های میان مردم و مسوولان در صف‌های نماز جمعه که از تبریز آغاز شده بود، فراگیر شد تا شاهد استقبال از این حرکت در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی باشیم.

آیت‌الله اسدالله ایمانی امام‌جمعه شیراز  نیز در پاسخ به سوالی پیرامون برداشتن موانع  اظهار داشت: موانعی که در نماز جمعه شیراز وجود دارد توسط حفاظت تعبیه‌شده است و در این موردنظری از کسی نپرسیده‌ا‌ند و این‌طور نیست که از کسی مشاوره‌ای در این مورد خواسته باشند.

آیت‌الله ایمانی تاکید کرد: من معتقدم این موانع باید برداشته شود و به مسئولین هم گفته‌ایم تا موانع را از سر راه مردم بردارند حالا اینکه برمی‌دارند یا برنمی‌دارند مربوط به خودشان است چون می‌گویند بحث حفاظت مطرح است، اما نظر من این است که این موانع باید برداشته شود و مانعی سر راه مردم نباشد.

موجی که به نظر می‌رسد با تغییر اخیر در ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مسوولیت حجت‌الاسلام «حاج علی اکبری» در این ستاد، خبرهای امیدوار‌کننده دیگری را هم در پیش داشته باشد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
۰
۰
برداشتن نرده برادري و ايجاد نميكند. آنچه لازم است اخلاق اسلامي بي تكبر مسئولان است و لكن حفظ امنيت لازم است و برداشتن نرده براي امنيت خوب است ولي امروز نرده را برميداريد، بعد درب ورود و خروج را بايد يكي كرد سپس اگر يك مسئول رده ششم هم زده شود برگرداندن امنيت نيازمند دهها برابر اقدامات امنيتي است. مهم رفتار و كردار اسلامي است كه خيلي از مسئولان در صنوف مختلف گرفتار آن شده اند. كدام مسئول دولتي و غير دولتي و ... فرزند بيكار دارند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها