أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۷۳۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
غافلگیری؛ اولین اصل مدیریتی آنها که کارشان را بلد نیستند
انگار باید عادت کنیم که شهرداری و مدیریت بحران به جز مواقعی که زلزله بروز می‌کند در باقی بحران‌های پیش‌بینی شده هم «غافلگیر» شود.
سرویس اجتماعی پایگاه 598؛ نمی‌دانیم باید برای کاهش آلودگی هوا دعا کنیم باد و باران بیاید یا به خاطر فشل بودن شهرداری و موسسات تابعه و مسئولان دولتی دعا کنیم حالا حالاها از نزولات آسمانی بی‌بهره باشیم.

روز یکشنبه درست چند ساعت بعد از تهدید به جیره‌بندی آب توسط وزارت نیرو، شهروندان تهرانی به همراه اکثر شهروندان دیگر نقاط کشور شاهد بارش برف و سفیدپوش شدن شهرهای‌شان بودند. در کنار شادی و نشاطی که اکثر شهروندان داشتند و از طرفی بهبود سدهای آبی کشور اما تعلل در انجام وظیفه، عدم به کارگیری تجهیزات مورد نیاز در رفع ترافیک ناشی از بارش برف و عدم برنامه‌ریزی‌های لازم توسط مسئولان شهرداری و همچنین ستاد بحران ضعیف و پر ایراد بود و باعث ناامیدی همگان شد. آن هم زمانی که پنج روز قبل از ایجاد بحران هشدارهای هواشناسی را دریافت کرده بود!

انگار باید عادت کنیم که شهرداری و مدیریت بحران به جز مواقعی که زلزله بروز می‌کند در باقی بحران‌های پیش‌بینی شده هم «غافلگیر» شود.

انگار این دو سازمان هم قرار است همان رویه دولت یازدهم را در پیش بگیرد و به جای اقدامات مناسب تقصیر را گردن قبلی‌ها بیندازد و از کارهایی که باید انجام دهند شانه خالی کنند.

نکته جالب در روز برفی تهران توئیت جناب شهردار بود که از شهروندان به خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی که مدارسشان را تعطیل اعلام کرده بودند، خواسته بود تا در کنار کارگران شهرداری نسبت به سبک‌تر شدن بار درختان کمک کند.

این برخورد را می‌توان اینطور تعبیر کرد که شهردار و مدیران عالی‌رتبه شهرداری وظیفه اصلی‌شان خالی کردن جیب مردم با طرح‌هایی مانند طرح ترافیک یا گرفتن عوارض در بزرگراه‌های شهر می‌باشد و در زمان‌های بحرانی مانند آلودگی هوا، زلزله، برف و سرما و یخ‌زدگی این مردم هستند که باید به صحنه بیایند. جالب اینجاست که شهردار و معاون حمل‌ونقل شهرداری در مورد طرح پرایراد ترافیک سال ۹۷ اینگونه از خود دفاع می‌کردند که برای این طرح ۳ سال است که دارد فکر می‌شود. اما این دوستان برای برف تهران هیچگونه فکری نکرده بودند تا شاهد آسیب‌های کمتری به شهر و شهروندان تهرانی باشیم.

متاسفانه یخ‌زدگی خیابان‌ها و شکستن درخت‌ها به دلیل هرس نشدن به موقع آنها توسط ماموران شهرداری به عنوان متداول‌ترین مشکلات روزهای برفی گزارش شده و اینها در حالی رخ می‌‌دهد که آقایان شورای شهر ادعای تصویب مدیریت یکپارچه شهری و سپردن همه کارهای درون شهر به آنها را دارند!

در عین حال سرگردانی شهروندان در معابر و خیابان‌ها یکی دیگر از مواردی بود که در سطح شهر تهران بسیار دیده شده است به طوری که شهروندان در این زمینه گلایه داشته و از عدم برنامه‌ریزی مدیریت شهری انتقاد شدیدی کرده‌اند و بیان کردند که در این دوره از مدیریت شهری توجهی به مسائل و مشکلات شهر نمی‌شود و علت این اقدام را سیاسی بودن اعضا دانسته‌اند.

از طرفی اوضاع در جاده‌های خارج از شهر نیز از این بدتر بود و برخی هموطنانمان در جاده‌های بین‌شهری شب را صبح کردند و دیگر هموطنانمان در قطارها و یا ترمینال‌های راه‌آهن و فرودگاه‌های کشور در سرما و بدون جای مناسب شب را سپری کردند.

قطع برق مترو هم روز گذشته مزید علت شد تا مدیریت بحران و شهرداری در اولین بحران جدی پیش‌بینی شده مردود شود.

شهرداری نتوانست از آسیب درختان جلوگیری کند
عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران برای روز‌های برفی از قبل تمهیدات و اقداماتی را در نظر می‌گیرد، از جمله این اقدامات عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی برای برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی در معابر است.

محمد علیخانی افزود: البته بارش برف سنگین در تهران پس از مدت‌ها، حجم کار را بیشتر کرد و علاوه بر بازگشایی معابر، درخت‌تکانی را نیز به کار‌ها افزود. وظیفه درخت‌تکانی و سبک کردن بار ناشی از برف سنگین روی درختان به عهده سازمان فضای سبز شهرداری می‌باشد که تا این لحظه به دلیل برف سنگین و کمبود نیرو آنطور که باید و شایسته بود نتوانسته‌اند جدی عمل کنند و متاسفانه درختان زیادی نیز آسیب دیده‌اند که ضروری است هرچه سریع‌تر تلاش خود را مضاعف کنند.

وی در مورد عدم توانایی برای مقابله با مشکلات گفت: به صراحت عرض می‌کنم که جدی نگرفتن هشدار‌ها در درجه اول باعث ِغافلگیری و بوجود آمدن مشکلات می‌شود و در درجه دوم؛ نبود و یا کمبود امکانات و از جمله تجهیزات مدرن، علت ناکارآمدی برای مقابله با مشکلات و بحران‌هاست.

بودجه میلیاردی برف‌روبی در اثر سوء‌مدیریت شهرداری تهران هیچ شد
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرداری بارش برفی که می توانست برای مردم شادی‌آور باشد را به تجربه تلخی تبدیل کرد گفت: بارش برف به عنوان هدیه الهی آن هم بعد از کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر خبر خوشی برای مردم چشم انتظار برف در پایتخت بود. هواشناسی نیز از هفته قبل اطلاع‌رسانی کامل و شفافی در این زمینه داشت به نحوی که اعلام کرده بود مناطق شمالی کشور تا بیست درجه و تهران تا ده درجه سردتر شده و کاهش دما خواهد داشت. لذا از ایجاد برودت هوا، بارش برف و کولاک خبر داده بودند از این‌رو با توجه به حجم اطلاع‌رسانی‌های انجام شده امیدوار بودیم تا نیروهای شهرداری با آمادگی تمام بارش برفی که آرزوی شهروندان است را به خوبی مدیریت کنند.

وی درخصوص زیان‌های ناشی از ناکارآمدی مدیریت شهری اذعان داشت: آنچه از شب یکشنبه به جا مانده خسارت‌هایی به درختان به عنوان سرمایه‌های طبیعی شهر تهران است که برای شهری که تنها به تعداد انگشتان دست هوای پاک دارد بسیار لازم و ضروری است. بدری با اظهار تعجب از بودجه برف‌روبی و عدم کارآمدی آن در یک شب خاطرنشان کرد: علی‌رغم اعلام عضو شورای شهر جناب آقای فراهانی مبنی بر اختصاص ۳۰ میلیارد تومان بودجه برف‌روبی و دریافت پول به صورت تمام و کمال از سوی پیمانکاران جای تعجب دارد شهرداری قادر به جمع کردن برف در یک روز با این بودجه کلان نیست؟ اگر تهران تمام زمستان برف می‌بارید با چه مسائل و چالش‌هایی مواجه می‌شدیم!؟

با همه این صحبت‌ها و ضررها زیان‌هایی که به مردم، محیط‌زیست، سیم‌های برق و تلفن و... وارد شد جای سوال است که معاون امور هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با چه رویی گفته: «می‌توان با افتخار گفت که در این دوره از مدیریت شهری اقدامات انجام شده برای بازگشایی معابر به مراتب از دوره‌های گذشته بهتر بوده است و شهرداری تهران توانست وظایف مربوط به خود را انجام دهد.»

سوال نهایی این است که اگر قرار است از بحران‌های پیش‌بینی شده هم غافلگیر شویم و مردم را به کمک بطلبیم چه نیازی دارد که بودجه‌های کلان را صرف داشتن شورای شهر، شهرداری و مدیریت بحران کنیم! 

نیم نگاه
سردترین زمستان تهران که تهران هوای ۱۵ درجه زیر صفر را تجربه کرد مربوط به سال ۱۳۹۶ نیست؛ مربوط به سال ۸۶ است. سالی که به گفته پرویز رضازاده، مدیرکل وقت پیش‌بینی سازمان هواشناسی، سرمای هوای تهران در ۴۲ سال گذشته، رکورد زد.

رکوردزنی سرما در تهران در حالی اتفاق افتاد که قالیباف و معاونانش در قالب یک ستاد بحران با حضور در مرکز نظارت و کنترل ترافیک تهران هدایت رفت و آمد در برف سنگین تهران را به عهده گرفتند. آنها از نخستین ساعات روز یکشنبه ۱۶ دی ۸۶، که بارش برف در تهران آغاز شد، در مرکز کنترل ترافیک تهران مستقر شدند تا در جریان گزارش‌های لحظه به لحظه ترافیک شهر قرار گیرند. هرچند در این ستاد نمایندگانی از نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، آتش‌نشانی و اورژانس نیز حضور داشتند.

علاوه بر اینکه دوربین‌های مداربسته کار نظارت تصویری بر چگونگی تردد در شهر، یخ‌زدگی، ترافیک معابر، تصادفات و برف گرفتگی را به اطلاع مسئولان مدیریت شهری می‌رساندند، شهرداری تهران با اعلام شماره تلفن ۸۸۸۴۵۱۱۶ از شهروندان خواست تا در صورت بروز هرگونه مشکلی با این شماره تماس گرفته و مسئولان را در کنترل و هدایت ترافیک شهر یاری رسانند. 

شناسایی ۷۵ تاکسی متخلف
نه فقط نظارت از پشت دوربین‌ها که اعضای حاضر در ستاد بحران شهر تهران سعی کردند برای جلوگیری از حرکت خالی تاکسی‌ها در سطح شهر خودروهای بازرسی را در تمام مناطق شهر گسیل داشته تا مانع در راه ماندن مسافران شوند.

ماجرا برای اعضای ستاد بحران جدی بود؛ تاکسی‌هایی که به خاطر بارندگی برف در کنار خیابان‌ها یا کوچه‌ها متوقف بوده یا به صورت خالی تردد کرده و مسافران را جابه‌جا نمی‌کردند، شناسایی و به کمیته‌ انضباطی معرفی شدند. دقیقا ۷۵ دستگاه تاکسی متخلف که به خاطر سرمای هوا و بارندگی از جابه‌جایی مسافران خودداری می‌کردند.

۷ تیم هم از سازمان اتوبوسرانی به‌طور مداوم مسیر ۷/۱۸ کیلومتری اتوبوس تندرو را تحت کنترل داشتند تا تردد اتوبوس‌ها در این مسیر به درستی صورت گیرد و از توقف‌های بی‌دلیل جلوگیری شود. 

پخش ۴ هزار تن شن مخصوص در منطقه یک
در آن سال هم مناطق۱، ۵، ۲۲ و ۲ تهران بیش از سایر مناطق با مشکل برف‌گرفتگی معابر مواجه بودند اما آماده‌باش نیروهای خدمات شهری شهرداری از ساعت ۲ بامداد روز ۱۶ دی توانست نقش مؤثری در بازگشایی اتوبان‌ها و تردد وسایل نقلیه به ویژه در معابر اصلی شهر ایفا کند. در همین راستا هم بود که بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ تن شن مخصوص در بزرگراه‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، پل‌ها و خیابان‌های شریانی شمال تهران پخش شد.

همه نیروهای خدمات شهری هم در ستادهای برف‌روبی مناطق ۲۲گانه به ویژه نقاط برف گیر پایتخت مستقر شدند. نه از روز ۱۶ دی، که از شب گذشته‌اش تا با همه امکانات و تجهیزات برف‌روبی، برای باز نگه‌داشتن سطح بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر تلاش کنند. و برای همین هم بود که رفت وآمد در همه بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر جریان داشت و کسی در راه نمانده بود. تنها درخواست شهرداری هم از مردم، در آن سرمای عجیب و غریب این بود که از ریختن برف به داخل کوچه‌ها و معابر خودداری کنند. برفی که بی‌سابقه باریده بود و تقریبا ۱۶ تن برف از سطح شهر جمع شد.

دو روز بعد، روزهای سرد ولی پرکار شهرداری و قالیباف و تیمش، با تشکر ویژه شورای شهر به دلیل فعالیت بدون وقفه نیرو‌هایشان گرم‌ شد. اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی سه‌شنبه ۱۸ دی‌ماه، فعالیت مدیریت شهری را در این زمینه بی‌نظیر دانستند.

اولین کسی که زبان به تشکر باز کرد محمدعلی نجفی، شهردار فعلی تهران بود؛ او بارش برف و برودت هوا را در پایتخت بی‌سابقه دانست و گفت: فعالیت شبانه‌روزی شهرداری در طول چند روز اخیر، می‌طلبد شورای شهر در نامه‌ای به صورت رسمی از مدیریت شهری و پرسنل زحمت‌کش آن تقدیر کند.

احمد مسجدجامعی نیز زبان به تشکر گشود: لازم است مسئولان و مدیران خدمات شهری شهرداری درخصوص فعالیت‌های انجام شده گزارشی را به شورا ارائه دهند تا حجم گسترده فعالیت شهرداری نمایان شود. 

قالیباف؛ کف خیابان
قالیباف اما نیازی به تشکر نداشت؛ او که نه فقط از پشت دوربین، بلکه از کف خیابان شهر سرمازده و برف زده را مدیریت کرد. ۲۳ دی‌ماه خطاب به مردم شهری که شهردارش بود گفت: «برف که می‌آید تهران فلج می‌شود. باید چنین شود؟ جاهایی از دنیا هست که سالی چند ماه برف مداوم و زیاد می‌بارد. در آن چند ماه زندگی‌شان را متوقف می‌کنند؟ ما عادت داریم واقعیت‌های ساده زندگی را ندیده بگیریم و بعد از بدی روزگار بنالیم. طراحی شهری ما متناسب با هیچ آب و هوایی نیست؛ متناسب با خیال است. به این نمی‌رسیم و بعد تا برف می‌بارد ناله‌مان بلند می‌شود که چرا بارید. چرا نبارد؟ مگر آسمان برای باریدن باید از ما اجازه بگیرد؟

برای درمان این درد هم - مثل هزار درد با درمان دیگر - باید کارهای اساسی کرد. اما تا زمانی که این کارهای اساسی نشده است، نمی‌شود دست روی دست بگذاریم و بگوییم همین است که هست. یا بگوییم ۲۰ سانت برف آمده، همه جا را تعطیل کنید. اتاق کنترل ترافیک جایی است که دست‌کم اشرافی نسبی به وضع معابر اصلی را به ما می‌دهد. از آنجا می‌شود دید اتوبان همت در چه وضعی است و صدر در چه حالی است و ترافیک حکیم چطور است و از همان‌جا فکر چاره کرد.

همه رفتیم آنجا و از همان‌جا هر توانی را که بود بسیج کردیم تا دست کم معابر اصلی را باز کنیم. نمی‌توانم بگویم از حاصل کار راضی‌ام. کسی که از حاصل کار خودش راضی است یا بسیار عالی کار کرده یا خودستا و بی‌فکر است. در شهرداری تهران هنوز تا حاصل کارمان عالی شود راه زیادی داریم و می‌کوشیم که از خودستایی و بی‌فکری هم دور بمانیم. اما در نهایت به‌نظر می‌رسد آن مدتی که چشم از این مانیتور به آن مانیتور می‌گرداندیم و بعد از آن، که تا نیمه شب در خیابان‌ها می‌گشتیم، کارهامان بی‌اثر نبود. در این میان باید از کارکنان مرکز کنترل ترافیک، پرسنل نیروی انتظامی و کارکنان شهرداری تشکر کنم. تک‌تک این آدم‌ها زحمت‌های زیادی کشیدند؛ زحمت‌هایی که شاید به چشم نیاید اما اگر نبودند جای خالی‌شان توی چشم می‌بود.» 

آقای نجفی هم تجهیزات دارید و هم نیروی زبده
حالا ۱۰ سال از آن سال گذشته است؛ قالیباف تجهیزات به روز تهیه کرد و ستادهای برف‌روبی مناسب‌تری برای تهران شکل داد. نیروهای خدمات شهری زبده‌تر شده‌اند و زمستان امسال به پای آن زمستان نخواهد رسید. برف نه چندان غافلگیرکننده اما نجفی را غافلگیر کرد؛ برفی که اصلا بی‌سابقه نیست.

*جهان‌نیوز
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها