يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۷۴۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
نظرسنجی جدید ایران‌پُل و دانشگاه مریلند نشان داد؛
بر اساس جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه ایران‌پُل و دانشگاه مریلند، اکثریت قاطع ایرانیان با «تغییر ساختار سیاسی کشور» مخالفند و انتقاد از سیاست منطقه‌ای این کشور نیز در ایران طرفدار ندارد. همچنین بیش از ۹۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این دانشگاه آمریکایی حمایت خود را از توسعه برنامه موشکی ایران حمایت کرده‌اند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه ایران‌پُل و دانشگاه مریلند را از شهروندان ایرانی منتشر کرد. این نظرسنجی پس از وقوع برخی ناآرامی‌ها در دی ماه گذشته در بعضی شهرهای ایران صورت پذیرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، اکثریت قاطع ایرانیان با «تغییر ساختار سیاسی کشور» مخالفند و همچنین انتقاد از سیاست منطقه‌ای ایران چندان در میان جامعه ایرانی طرفدار ندارد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها 4.9 درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که نظام سیاسی ایران نیازمند تغییر اساسی است. از سوی دیگر، تنها 8.8 درصد معتقدند که ایران باید هزینه‌های موشکی خود را کاهش دهد.

همچنین یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد ۹۴.۹ درصد از گروه نمونه توسعه برنامه موشکی ایران را «بسیار مهم» و «تا حدی مهم» ارزیابی کرده‌اند. 

۷۳.۸ از شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سوال که «به نظر شما، ساخت موشک تا چه اندازه برای کشور شما مهم است» گزینه «بسیار مهم» را انتخاب کرده‌اند. ۲۱.۱ درصد آن را «تا حدی مهم» دانسته‌اند.

۱.۷ درصد گفته‌اند این موضوع «چندان مهم نیست»، ۲.۳ درصد گفته‌اند «اصلا مهم نیست» و ۱.۲ درصد پاسخ «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند یا از پاسخ به سوال خودداری کرده‌اند.

سوال-به نظرتان برای کشور شما ساخت موشک تا چه اندازه مهم است؟

گزینه‌ها ژانویه ۲۰۱۸
خیلی مهم است ۷۳.۸%
تا حدی مهم است ۲۱.۱%
چندان مهم نیست ۱.۷%
اصلا مهم نیست ۲.۳%
نمی‌دانم/بی‌پاسخ ۱.۲%

منبع: نظرسنجی دانشگاه مریلند و IranPoll

افرادی که توسعه برنامه موشکی ایران را «مهم» دانسته‌اند به یک سوالِ تشریحی درباره دلیل مهم بودن این موضوع پاسخ داده‌اند. در این میان، «دفاع از ایران در برابر دشمنان» با ۳۲.۷ درصد بیشترین درصد پاسخ‌ها را به خود اختصاص داده و بعد از آن «جلوگیری از حمله دیگران به ایران» (۱۶.۳%) و «حفظ یا افزایش امنیت ایران» (۱۴.۸%) در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 

اکثریت شرکت‌کنندگان در این پیمایش (۵۶.۷%)  همچنین با ایده مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران، حتی در صورت تهدید آمریکا و اروپا به تحریم مخالفت کرده‌اند. سوالی که از شرکت‌کنندگان پرسیده شده و توزیع پاسخ‌ها را در زیر ببینید. 

سوال- همان‌طور که احتمالاً می‌دانید شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته وارد فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌هایی که برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته شده‌اند نشود، زیرا این کار خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و روح برجام خواهد بود. ظرف چند سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چندین موشک آزمایش کرده. آمریکا و کشورهای اروپایی با در توجه به درخواست شورای امنیت، از ایران خواسته‌اند آزمایش‌های موشکی را متوقف کند و به همین دلیل ایران را به اعمال تحریم های جدید تهدید کرده‌اند. ایران، در مقابل اصرار می‌کند که هیچ‌کدام از این موشک‌ها برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند و درخواست‌ها برای متوقف کردن آزمایش موشک‌های خود را متوقف نکرده است. با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر شما ایران باید کدام یک از مواضع زیر را بگیرد؟  

موضع ایران ژوئن ۲۰۱۷ ژانویه ۲۰۱۸
ایران بایستی به آزمایش موشک‌های هسته‌ای ادامه دهد و اصرار کند که این موضوع قابل مذاکره نیست. ۵۴.۸ ۵۶.۷
ایران باید آزمایش موشک‌های بالستیک را ادامه بدهد اما برای اعتمادسازی در زمینه اینکه موشک‌ها برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند مذاکره کند.  ۳۱.۳ ۲۸.۵
ایران باید آزمایش موشک‌های بالستیک را تا زمان اعتمادسازی درباره اینکه این موشک‌ها برای حمل سلاح هسته‌ای ساخته نشده‌اند، متوقف کند. ۱۲.۷ ۱۰.۶
نمی‌دانم/بی‌پاسخ ۱.۲ ۴.۲

منبع: نظرسنجی دانشگاه مریلند و IranPoll

از سوی دیگر، این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها 11.3 درصد از پرسش‌شوندگان معتقدند که دولت بیش از حد در زندگی شخصی آنها دخالت می‌کند و تنها 17.2 درصد بر این باورند که نقش ایران در سوریه و عراق در راستای منافع ایران نیست.

در همین راستا، درصد پرسش‌شوندگانی که معتقدند آنچه هزینه‌کرد ایران در سوریه و عراق خوانده شده، باید کاهش یابد نیز تنها 21.5 درصد است.

در پاسخ به سوالی دیگر، تنها 21.7 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند دولت نباید قوانین اسلامی را با جدیت اجرا کند.

نتایج این نظرسنجی اما حکایت از نارضایتی‌های جدی اقتصادی در میان شهروندان ایرانی دارد. بر اساس آنچه در متن گزارش واشنگتن‌پست آمده است، 69 درصد پرسش‌شوندگان می‌گویند که وضع اقتصاد کشور بد است، این آمار از سال 2015 که نظرسنجی‌های مزبور آغاز شده است، بالاترین رقم است. 41 درصد نیز معتقدند که وضع اقتصادی خانواده آنها ظرف چهار سال گذشته بدتر شده است.

بر اساس داده‌های نظرسنجی فوق، 85.2 درصد معتقدند که دولت باید تلاش بیشتری برای مبارزه با فساد صورت دهد. 81.3 درصد نیز بر این باورند که دولت باید تلاش کند تا قیمت مواد غذایی پایین بیاید.

73.2 درصد نیز گفته‌اند، دولت نباید قیمت بنزین را افزایش دهد و 69.2 درصد بر این باورند که نباید یارانه‌های نقدی را قطع کند.

46 درصد از پرسش‌شوندگان بر این باور بوده‌اند که دولت باید خسارات آسیب‌دیدگان از موسسات اعتباری را جبران کند، 44.5 درصد گفته‌اند که دولت به اندازه کافی به کشاورزان کمک نمی‌کند و 43 درصد نیز معتقدند که دولت اقدامات کافی را برای کمک به فقرا صورت نمی‌دهد.

یکی دیگر از داده‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که 63 درصد گفته‌اند، دولت باید برای متوقف ساختن اغتشاش‌ها، قاطعانه عمل کند. از سوی دیگر بر اساس آنچه در متن گزارش واشنگتن‌پست آمده، تنها 9 درصد معتقدند حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از آشوب‌گران، به نفع آشوب‌گران بوده است.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دانا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
۰
۰
بنده خداها چه قدر این چهل سال خرج کردن و ما رو تست زدن و بعد نظرسنجی کردن تا به قول خودشون ببینن ما از نظام اسلامی برمی گردیم یا نه اینجا که اروپا نیست با یک رنسانس مردم دین رو از سیاست جدا کنن گولی که شما خوردید ما نمی خوریم و آنچه شما تجربه کردید ما عبرت گرفتیم *
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها