أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۷۹۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
پایان جشنواره ۳۶ فیلم فجر/
اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ با معرفی برندگان در بخش های مختلف برگزار شد. عصر یکشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
به گزارش پایگاه 598، عصر یکشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

شامگاه یکشنبه ۲۲ بهمن ماه؛ مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن مجید همراه بود.

مجری این‌ مراسم طبق اعلام قبلی رضا رشیدپور بود؛ بخش اول برنامه با اجرای زنده یک قطعه موسیقی توسط رضا بهرام شروع شد و پس از آن دبیر جشنواره ابراهیم داروغه زاده در سخنانی با اشاره به اینکه صحبت‌هایش ارتباط با جشنواره ندارد، گفت: شهریور سال ۵۹ را خیلی‌ها به یاد دارند که دشمن به کشور ما حمله کرد و بخش زیادی از کشور در اختیار دشمن قرار گرفت و هشت سال طول کشید تا آن‌ها را به سختی از مرزهای خود بیرون کنیم. همین چند سال قبل دشمنان سعی کردند جنگی دیگر در کشور راه بیندازند و دولتی به اسم داعش راه انداختند. 

او افزود: اما این بار عزیزان کشور تجربه داشتند و نگذاشتند که دشمن وارد خاک ما شود و من می‌خواهم به احترام آن‌ها و خانواده‌هایشان یک دقیقه بایستیم و آن‌ها را تشویق کنیم.

سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حاضر شد تا پیام ریاست جمهوری را قرائت کند.

در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

پیام حسن روحانی به جشنواره‌ی فیلم فجر

متن این پیام به شرح زیر است:«امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعه جوامع نمی‌­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه‌­های توسعه می‌­شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه‌­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کره خاکی را دارند، دست‌­اندرکاران سینمای ما را بر آن می‌­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­‌ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می‌­کند.

سینما امکان نقد و گفت­‌و­گو درباره مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه‌­های متنوع جامعه فراهم می‌­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان­‌های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رویاها، رنج‌­ها، شادی‌­ها و امیدهای خود می­‌گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت‌­های مردمی­‌اش باشد. سینما می­‌تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ‌­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­‌های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام‌­ها و مواریث و دستاوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­‌تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­‌هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توام با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزه فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­‌تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین‌­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت‌­ها و ظرفیت­های ملّی و بین‌­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعه نیروی انسانی، توسعه سازمانی، توسعه منابع سرمایه، توسعه فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت‌­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­ شدن در صحنه دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعه خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی‌­های عرضه محصولات از مهم­ترین برنامه‌­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالنهای­ نمایش تعریف نمیشود، بلکه وب‌سایت‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع می‌شوند.

سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­ قریحه و اندیشمند از گستره ایران ­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­‌زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­‌های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌­ها، رویکردها و عملکرد دولت و موسسات تاثیرگذار جامعه، می‌­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­‌ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفه نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­‌تواند جامعه را برای مواجهه با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین‌مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعه استارت­ آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­ آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مولّفه­‌های تنظیم­ کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌حل‌های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!»

پس از قرائت پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که نسبتا طولانی بود، رشیدپور اشاره کرد که اگر رییس جمهور این‌قدر با سینماگران صحبت دارد، بهتر است هر از چندی دیدار داشته باشند و این دوری و دوستی خیلی خوب نیست.

محمد مهدی حیدریان: سینمای ما زنده است

سپس محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه سی و ششمین  جشنواره فیلم فجر سخنرانی کرد.

متن سخنان رئیس سازمان سینمایی که از روی متن قرائت می‌شد به شرح زیر است:

 «تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی‌کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاش‌گرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمین‌مان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی  درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد. اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.
لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مشارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.
آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ایتر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.
حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.
کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود. فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار  خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را  ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد. 
تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.

و السلام.»

***

شروع آغاز جوایز

معرفی برترین های سینمای ایران

رسول صدرعاملی روی صحنه آمد تا سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به برادران ارک برای فیلم «حیوان» اهدا کند. برادران ارک از مسئولان خواستند به فیلم کوتاه، انجمن فیلم کوتاه و مدرسه ملی بیشتر توجه کنند و آن را جدی بگیرند.

سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری به چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) رسید. بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی از هیات داوران این جایزه را تقدیم کردند. فصیحی گفت: از مصطفی کیایی برای این فیلم تشکر می کنم و فکر می کنم این جایزه کار من را سخت می کند.

سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری به چهارراه استانبول (فرید ناصر فصیحی) رسید. بهرام بدخشانی و رسول صدرعاملی از هیات داوران این جایزه را تقدیم کردند. فصیحی گفت: از مصطفی کیایی برای این فیلم تشکر می کنم و فکر می کنم این جایزه کار من را سخت می کند.

سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب رسید. این جایزه با حضور حسن خجسته، رسول صدرعاملی و بهرام بدخشانی تقدیم شد. پسر روزبهانی بعد از دریافت سیمرغ بیان کرد این فیلم به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک بود و ما هیچ کمبودی در روند تولید نداشتیم.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی با حضور خسرو دهقان و دیگر داوران حاضر روی صحنه به سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد. وی بیان کرد: از همه بازیگران این فیلم که گریم های سنگین را تحمل کردند تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه توسط فرشته طایرپور و دیگر داوران حاضر روی صحنه به عباس بلوندی برای «سرو زیر آب» اهدا شد. بلوندی گفت: این سیمرغ را به تمام بچه های سرو زیر آب و انجمن طراحان صحنه اهدا می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس توسط کمال تبریزی و دیگر داوران حاضر به سارا خالدی زاده  برای «بمب»  اهدا شد. خالدی زاده نیز از همه همکارانش در این فیلم و همچنین محسن شاه ابراهیمی طراح پیشکسوت تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری توسط محمدرضا فروتن و دیگر داوران به علیرضا علویان برای فیلم های به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد. علویان در سخنانی گفت: من از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی، بهروز شعیبی، مصطفی کیایی و ....تشکر می کتم که فیلم های خود را در اختیار من گذاشتید.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد. دانشمند نیز بیان کرد: از زنده یاد یدالله نجفی یاد می کنم و از بهرام توکلی و سعید ملکان تشکر می کنم و در نهایت جایزه را به مادرم اهدا می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای «به وقت شام» اهدا شد. همایونفر گفت: از هیات داوران و حاتمی کیا تشکر می کنم. این جایزه برای حاتمی کیا و کسانی است که جان خود را می دهند تا ما اینجا باشیم. کار باحاتمی کیا سبب می شود تا یادم بیاید آهنگسازم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد» اهدا شد. دهقانی گفت: امیدوارم خسرو به من رای نداده باشد که پارتی بازی نشده باشد. سهیل بیرقی برای این فیلم خیلی اذیت شد و امیدوارم در اکران اذیت نشود. از باران کوثری نیز تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین دست برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد. زرین دست نیز با تشکر از هیات داوران از کارگردان و تهیه کننده این فیلم قدردانی کرد.

سیمرغ بلورین «هنر و تجربه» به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. هومن سیدی گفت: اصلا نمی دانستم چنین جایزه ای وجود دارد. من می گویم من جایزه ام را از شما مردم گرفتم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی برای «خجالت نکش» اهدا شد. رضا مقصودی نیز بیان کرد: هومن جان من نیز نمی دانستم این جایزه وجود دارد. باید از احمد مهرانفر برای بازی در این فیلم تشکر کرد.

از خانواده شهید معزغلامی دعوت شد تا با همراهی ابراهیم داروغه زاده از نورالحلی برای حضور در مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» تقدیر کنند.

در ادامه مراسم سالار عقیلی یاد افشین یدالهی شاعر فقید را گرامی داشت و گفت قطعه خون غزل با شعری از این ترانه سرا را اجرا می کند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های عرق سرد و چهار راه استانبول اهدا شد. دولتشاهی گفت: از مصطفی کیایی که برای بار سوم به من اعتماد کرد تشکر می کنم. امیدوارم این جشنواره جشن واقعی خانواده سینما باشد و همه از دیدن فیلم ها لذت ببریم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. دختر هاشم پور برای دریافت جایزه روی سن حاضر شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد. بهرامی گفت: خیلی این تندیس برایم ارزشمند بود. از بهروز شعیبی برای این نقش تشکر می کنم و از همه عوامل این فیلم تشکر می کنم. این جایزه را به خانواده ام تقدیم می کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به امین حیایی برای فیلم شعله ور اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی  برای فیلم های تنگه ابوقریب و عرق سرد  اهدا شد. امیر جدیدی گفت: از اساتیدم در هیات داوری و مردم تشکر می کنم و از عوامل دو فیلم تشکر می کنم.

سیمرغ بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلم کامیون اهدا شد. پرتوی گفت: قبل جشنواره گفته بودم شب اختتامیه داوران شام خانه ما ولی حالا می گویم حق سعید آقاخانی دیده نشد و داوران بازی او را ندیدند. از این بازیگر می خواهم روی صحنه بیاید تا این سیمرغ را به او هدیه دهم.

آقاخانی نیز بیان کرد: امسال بازی های خوبی دیدیم.

دومین سیمرغ این بخش به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. هومن سیدی بعد از دریافت سیمرغش عنوان کرد: ممنون و سپاسگزارم. کم‌کم داشتم فکر می کردم جشنواره را اشتباه آمدم و مراسم در سالن بغلی برگزار می شود. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده فوق العاده هستید و از همه تیم بازیگرانم ممنونم. از هیات داوران هم تشکر می کنم.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم بمب یک عاشقانه و پیمان معادی رسید. پیمان معادی گفت: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به وقت شام اهدا کردند.

حاتمی کیا گفت: من فیلمساز این نظام هستم. سی سال است روی این سن می آیم و از بچه های اوج و سربازان گمنام تشکر می کنم. افتخار می کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم و افتخار می کنم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.

وی افزود: امثال رشیدپور واژه هایی می سازند که به آن انتقاد دارم. از صدا و سیما و شبکه های سه و دو به خدا شکایت می کنم. از تلویزیون شکایت دارم که فیلم های من را ۳۰ بار پخش می کند اما وقتی می خواهند کسانی را دعوت کنند تا این فیلم ها حرف بزنند ژست اپوزسیون میگیرند.احاج قاسم با این فیلم گریه می کند و اوف دارد به کسی که این فیلم را کمدی خواند.

دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای تنگه ابوقریب اهداشد. بهرام توکلی نیز بعد از دریافت سیمرغش گفت: متشکرم از هیات داوران و از سعید ملکان و
تشکر ویژه دارم از گروه کارگردانی چون بدون یک گروه کارگردانی درجه یک، کار به ثمر نمی رسد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد. سعید ملکان بیان کرد: این جایزه متعلق به عوامل تنگه ابوقریب است. امسال یک لحظه ای شیرین را تجربه کردم و آن این بود که مخاطبان برای نام شهدای ابوقریب در آخر فیلم دست می زدند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور  به فیلم «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی اهدا شد. حامد حسینی گفت: محمدعلی باشه آهنگر برای این کار بسیار زحمت کشید و هرچه در این فیلم بدست آمد از نفس گرم شهدا بود.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه زاده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به مغزهای کوچک زنگ زده اهدا شد.

شاهسواری گفت: فاصله فیلم ششم تا اول خیلی کم بود و فیلم های مستند در میانه این جدول بودند. به عنوان مسئول خانه سینما باید بگویم سینمای ایران یک پارچه است و هیچ تیری  آن را دو تکه نمی کند.

جمعیت زیاد که بسیاری از آن‌ها غیر سینمایی و غیر رسانه‌ای بودند و ورود آنها به طبقه همکف مرکز همایش‌ها باعث بی‌نظمی شده بود.

این در حالی است که جای مشخصی برای عوامل فیلم‌ها و نیز خبرنگاران‌ در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از مردم عادی که احتمالا از طریق یک برنامه تلویزیونی دعوت شده یا از طریقی دیگر، موفق به ورود شدند که همه هم‌ خواهان نشستن در سالن اصلی بودند و همین باعث شد علاوه بر اینکه بعضی صندلی‌های خبرنگاران اشغال شود، شلوغی و ازدحام زیادی در سالن پیش آمد و دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره موفق به بلند کردن مردمی که برخی از آن‌ها به اسم نماینده ارگانی خاص به سالن آمده بودند، نشدند.

نکته قابل توجه درخواست کارت از سوی افرادی بود که پشت گیت ورود به مجموعه مانده بودند و عده‌ای هم گویا موفق به خرید و فروش کارت شدند.

نامزدهای جشنواره‌ی فیلم فجر بدین شرح هستند:

بهترین طراحی لباس:

"بمب" سارا خالدی زاده، "خجالت نکش" رعنا امینی،"سوتفاهم" سارا سمیعی، "شعله ور" سوسن نوروزی، "مغزهای کوچک زنگ زده" مارال جیرانی.

طراحی صحنه: 

"بمب" محسن شاه ابراهیمی،"تنگه ابوقریب" محمدرضا شجاعی، "دارکوب" آیدین ظریف، "سرو زیر آب" عباس بلوندی، "سوتفاهم" کیوان مقدم

بهترین چهره پردازی:

سعید ملکان "تنگه ابوقریب"، عباس عباسی "چهارراه استانبول"، فاطمه کمالی و زهرا کمالی "دارکوب"، مهرداد میرکیانی "شعله ور"، بابک اسکندری "کامیون".

بهترین تدوین:

 مهرداد خوشبخت "به وقت شام"، فرزاد هوتهم "دارکوب"، بهرام دهقانی و محمد نجاریان "عرق سرد"، مصطفی خرقه پوش "کامیون"،مهدی سعدی "مغزهای کوچک زنگ زده". 

بهترین صدابرداری:

ایرج شهزادی "بمب"، طاهر پیشوایی "به وقت شام"، رشید دانشمند "تنگه ابوقریب"، مهران ملکوتی "سوتفاهم"،مهران ملکوتی "مغزهای کوچک زنگ زده".

بهترین صداگذاری:

بهمن بنی اردلان "امپراتور جهنم"، علیرضا علویان "به وقت شام"، امیرحسین قاسمی "تنگه ابوقریب"، امین شریفی و بابک شکیبا "شعله ور"، علیرضا علویان "مغزهای کوچک زنگ زده".

بهترین فیلمبرداری:

محمود کلاری "بمب"، حمید خضوعی ابیانه "تنگه ابوقریب"، علیرضا زرین دست "سرو زیر آب"، فرشاد محمدی "عرق سرد"، پیمان شادمانفر "مغزهای کوچک زنگ زده".

بهترین جلوه‌های ویژه بصری:

محمد لطفعلی "بمب"، سید هادی اسلامی "به وقت شام"، حسن ایزدی، محمد برادران، جواد مطوری و محسن خیرآبادی "تنگه ابوقریب"، فرید ناصرفصیحی "چهارراه استانبول"، محمد خاکزاد "سرو  زیر آب"، سینا قویدل "ماهورا" و "لاتاری".

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

حمید رسولیان "ماهورا"، عباس شوقی "بمب"، محسن روزبهانی "به وقت شام"، "تنگه ابوقریب" و "سرو زیر آب".

بهترین موسیقی متن: 

کارن همایونفر "به وقت شام"، النی کاریندو "بمب"، حامد ثابت "تنگه ابوقریب"، بهزاد عبدی "دارکوب"، سهراب پورناظری "شعله ور"، کارن همایونفر "عرق سرد".

بهترین نقش مکمل زن:

سحر دولتشاهی "عرق سرد"، سحر دولتشاهی "چهارراه استانبول"، لیلی رشیدی "عرق سرد"، نگار عابدی "دارکوب"، هدا زین العابدین "عرق سرد".

بهترین نقش مکمل مرد:

سیامک انصاری "بمب"، فرهاد اصلانی "مغزهای کوچک زنگ زده"، پژمان جمشیدی "سوتفاهم"، جشمید هاشمپور "دارکوب"، مسعود کرامتی "چهارراه استانبول"، نوید پورفرج "مغزهای کوچک زنگ زده"

بهترین فیلمنامه:

"بمب" پیمان معادی، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر، "شعلهور" هادی مقدم دوست و حمید نعمتالله، "کامیون" کامبوزیا پرتوی، "مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی.

بهترین کارگرانی:

"به وقت شام" ابراهیم حاتمی کیا، "تنگه ابوقریب" بهرام توکلی، "دارکوب" بهروز شعیبی، "سرو زیر آب" محمد علی باشه آهنگر، "کامیون" کامبوزیا پرتوی، "مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی.

بهترین نقش اول زن:

سارا بهرامی "دارکوب"، باران کوثری "عرق سرد"، شبنم مقدمی "خجالت نکش"، ماهور الوند "چهارراه استانبول"، مهناز افشار "دارکوب"، هانیه توسلی "سوتفاهم"

بهترین نقش اول مرد:

امیر جدیدی "تنگه ابوقریب" و "عرق سرد"، امین حیایی "شعله ور"، رضا عطاران "مصادره"، سعید آقاخانی "کامیون"، نوید محمدزاده "مغزهای کوچک زنگ زده".

بهترین فیلم:

"بمب" پیمان معادی و احسان رسول اف، "به وقت شام" محمد خزاعی، "تنگه ابوقریب" سعید ملکان، "دارکوب" محمود رضوی، "سرو زیر آب" سید حامد حسینی،"کامیون" کامبوزیا پرتوی، سعید سعدی "مغزهای کوچک زنگ زده"


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها