کد خبر: ۴۳۸۲۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
با توجه به اینکه تربیت و تزکیه، زیرساخت هدایت محسوب می‌شود، موضوعی مهم برای مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی به شمار آمده است و به همین سبب یکی از نظریات تفصیلی اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی به این امر اختصاص پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه 598، با توجه به اینکه تربیت و تزکیه، زیرساخت هدایت محسوب می‌شود، موضوعی مهم برای مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی به شمار آمده است و به همین سبب یکی از نظریات تفصیلی اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی به این امر اختصاص پیدا کرده است.

 سخن اول در باب تربیت این است که تربیت، تنها #یکی_از زیرساخت‌های نُه‌گانۀ هدایت است و بدون تحقق و پرداختن به هشت زیرساخت دیگر، نمی‌توان با فعالیت‌های تربیتی صِرف، انتظار گسترش هدایت در جامعه را داشت.

 سخن دوم در باب تربیت، به چهارچوب‌های مسألۀ تزکیه اختصاص دارد. یکی از ضعف‌های جدی در نظریات نوین و حکومتی در حوزه‌های استنباطی، عدم پرداختن به موضع و جایگاه هر موضوع فقهی است. اگر این معنا را در مسأله تربیت (تزکیه) با نگاه استظهاری دنبال کنیم درخواهیم یافت که موضع و ساختار اصلی مسأله تربیت در دین مبین اسلام، نهاد مقدس خانواده است. به همین علت ما هیچگاه نمی‌پذیریم که مدرسه به عنوان نهاد اصلی متکفل تربیت خود را جانمایی کند. آن تعلیم و تعلمی هم که در روایات به آن پرداخته شده عضد و بازوی کمک خانواده است، نه جایگزین خانواده.
 
با توجه به این دو نکته باید یک نقشه ترسیم کرد که توضیح دهد چگونه خانواده‌ها را به جایگاه اصلی خود در تربیت برسانیم؛ این نقشه به عنوان مثال باید چگونگی حرکت مدارسِ موجود به سمت مدارس عضد خانواده را توضیح دهد. نقشه مذکور در مباحث اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ذیل نظریه «الگوی بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت» جمع‌بندی شده است.

جلسه با جمعی از فعالان تربیتی شهر مشهد، 6 بهمن 1396

#توسعه_محرومیت_زاست

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها