کد خبر: ۴۳۸۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
دندان تیز کردن برای جمهوری اسلامی
ملت، خاتمی را نه بعنوان بازیگر این بازی بلکه بعنوان مهره بی ارزش این صفحه شطرنج که هدایتش دست بازیگر اصلی است شناخته است.

ندای انقلاب، روزهای پس از انتخابات ۸۸ حلاوت حضور مردم با حماقت سران فتنه ممزوج شد و نتوانستیم شیرینی «حضور» را درک کنیم.

اما داستان انتخابات ۹۰ (مجلس شورای اسلامی) متفاوت تر بود. هر چه شیرینی حضور مردم پای صندوق های رای به کام ملت ایران خوش آمد، حضور سید محمد خاتمی همگام با مردم پای صندوق های رای، خاکستر درون اپوزوسیون را روشن کرد.

هر چند با سیاست های آفتاب مهتاب سید محمد خاتمی اختلاف نظر بسیاری مخالفین و موافقینی دارد اما در مورد شاخصه اصلی او یعنی چند چهره بودن و فرصت طلبی اکثرا اشتراک دارند.شرکت خاتمی در انتخابات مجلس نهم خیلی فراتر از یک شرکت ساده در انتخابات است. باید نگاه نافذانه ای را به این شرکت داشت.

محمد خاتمی مردی است که «با دست پیش می کشد و با پا پس می زند». هر چند خود را یک اصلاح طلب می داند اما اصلا مایل به ترک ایران و پیوستن به خارج نشینان نیست. او که پس از تحریم از جانب اصلاح طلبان، در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، خود را تنها می دید، سعی کرد با حضور در انتخابات خود را ملزم به قانون اساسی کشور نشان دهد و با زبان بی زبانی بگوید با اصل نظام مشکلی ندارد که البته این برای خاتمی و دیگر سران فتنه کافی نیست. قرار نیست با یک حضور ساده بر صندوق رای خاتمی به نظام برگردد.که این خود پروسه ای طولانی خواهد بود!

خاتمی که پس از فتنه ۸۸ در زمره سران اصلی فتنه قرار گرفت و به همراه موسوی و کروبی به دنبال براندازی آن هم از نوع مخملینش بودند، امروز خود را از آنها جدا می کند و می گوید نباید با طناب موسوی و کروبی به چاه برویم. او که از مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ بود با حضور در انتخابات ۹۰ ، حتی به موضع گیری های خود نیز دهن کجی کرد. اما به نظر می رسد حضور خاتمی در انتخابات آغازی باشد بر بازی شطرنج سیاسی که از انتخابات ۹۰ کلیک خورده و احتمالا تا انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اما نظر هم مسلکان مردی در ظاهر خندان !حتی از رای دادن خاتمی نیز جالبتر است.

محمد علی ابطحی که در فتنه ۸۸ به عنوان یکی از اصلی ترین متهمان فتنه، مدتی را در زندان به سر برد و اعترافات جالبی را به زبان آورد، در رابطه با رای دادن خاتمی اعتقاد دارد: «خاتمی در انتخابات شرکت کرد تا جای خالی اصلاح طلبان احساس نشود. او خاتمی را شجاع می خواند و رای دادنش را هم شجاعت و او نیز راه خاتمی را در پیش می گیرد و بار دیگر اعلام می کند که همراه با خارج نشینان نیست و با اصل نظام مشکلی ندارد.»

اما علی شکوری راد از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت که به تازگی حکم حبس خود را دیافت کرده است! هم ضمن اعتراض به شرکت سیدمحمد خاتمی در انتخابات، او را فردی نامید که "نمی‌خواهد" و "نمی‌تواند" قهرمان باشد. شکوری راد رای دادن خاتمی را از روی خوف و هراس می داند و می گوید: «من هیچ خبری از اینکه چرا خاتمی به پای صندوق رأی رفت ندارم ولی مطمئن هستم عامل آن خوف بوده است. خوف از اینکه مبادا رأی ندادن او آب به آسیاب کسانی بریزد که با تمام قوا تمام روزنه های اصلاح را مسدود می کنند.» البته شکوری راد قضاوت نهایی را در این رابطه زود می داند و می گوید: «شاید لازم باشد چند ماهی صبر کنیم تا حکمت رأی دادن غیرمنتظرۀ خاتمی را دریابیم. نباید اشتباه و خود زنی کنیم. فقط باید قدری صبر کنیم.»

صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران که تمایل خاصی به هاشمی دارد نیز سیاست خنثی را در پیش گرفته است: «آقای خاتمی هیچ‌گاه نگفته بود که در انتخابات شرکت نکنید و در انتخابات شرکت نخواهم کرد و یا انتخابات را تحریم می‌کنم. آنچه که خاتمی گفت این بود که اصلاح طلبان در انتخابات آتی به صورت فردی و یا لیستی هیچ نامزدی نخواهند داشت. »

خانم میلیشیا،فخر السادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده از عوامل فتنه سال ۸۸ که در شبکه اجتماعی جاسوسی فیس بوک تبلیغ و انتشار پیام های همسرش را بر عهده دارد نسبت به رای دادن رئیس جمهوری پیشین ایران واکنش های بسیار تندی را نشان داده است. محتشمی پور همسر تاج زاده نیز با این جمله برای خاتمی که "عکسش نیز گاهی آزارم می دهد" و انتشار چند کاریکاتور  از او در صفحه فیس بوکش عصبانیت شدید خود را نشان داده است.

"عباس عبدی" تحلیل گر سیاسی نزدیک به جریان اصلاح طلب نیز در مصاحبه ای با بی بی سی فارسی ، از دو جنبه اخلاقی و سیاسی رای آقای خاتمی را تحلیل کرد. او گفت: «" محمد خاتمی" پیش از این نشان داده که با فشار اطرافیان تصمیماتش قابل تغییرند و این فشار‌ها، غیر اخلاقی است. آقای خاتمی با این رای، مواضع چند ماه گذشته‌اش را اصلاح کرد و خاتمی تغییر ماهیت داد. (عبدی) پیش از این نیز توصیه کردم که به ایشان فشار نیاورند تا خودشان با مشورت به یک جمع بندی برسند.»

اما موضع خاتمی در قبال کسانی که به او مشورت می دهند نیز خواندنی است: «مشکلات ما از این مشاورین عزیز است چرا من باید جواب نتیجه راهنمایی های شما را بدهم؟ مدام هزینه داده ام با فشار شما عدم شرکت در انتخابات را مطرح کردم. آقایان در زندان و بیرون مرزها ما را تا تحریم پیش بردند. مرا به سازشکاری متهم کردند چه می خواستید بکنید که نکردید بعد می گویند برو یواشکی رای بده حالا فحش می دهید. اگر ۲ تا از این پیر مردها و پیرزن ها که رفتند رای دادن مشاور ما باشند والله بهتر است. ما با چه سازی باید بسازیم خدا عالم است.مثال ما مانند روی اره نشستن است نه راه پیش داریم نه را پس!"»

حرفهای پایانی خاتمی در این باره بسیار تامل برانگیز است. اما بار دیگر بر سیاست های دوپهلوی خاتمی تاکید می گردد . البته به نظر محتمل ترین دلیل برای شرکت در انتخابات ۹۰، زمینه سازی برای انتخابات ۹۲ پیش بینی می شود. اینکه او خود را به ظاهر از اصلاح طلبان جدا می کند و به ملت می چسباند، آغازی است بر سیاست «دندان تیز خاتمی برای نظام جمهوری اسلامی»

باید منتظر ماند و دید حرکت بعدی خاتمی در بازی شطرنجی که آغاز کرده است چیست؟ هرجند که با بصیرتی که در مردم وجود دارد خاتمی را نه بعنوان بازیگر این بازی بلکه بعنوان مهره بی ارزش این صفحه شطرنج که هدایتش دست بازیگر اصلی است شناخته است! و از مهره چیزی جز اراده بازیگر اصلی انتظاری نیست!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها