أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۳۸۵۸۰
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سخنگوی قوه قضائیه در یکصد و بیست و پنجمین نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران در خصوص پرونده سیدامامی، بازداشت مسؤول سابق حراست بانک مرکزی و ماجرای آشوب در خیابان پاسداران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌وپنجمین نشست خبری خود حاضر شد.

وی در این نشست به سوالات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ گفت.

قوه قضاییه بنا به خواست مردم با اغتشاشگران خیابان پاسداران برخورد می‌کند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌و پنجمین نشست خود با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای یاسوج گفت: با تلاشی که همه مسئولان کردند نتوانستند همه اجساد را پیدا کنند.

وی ادامه داد: به همه خانواده های داغدیده تسلیت می گویم و امیدراریم با تغییر شرایط جوی حداکثر تلاش صورت گیرد.

وی همچنین با اشاه به حادثه پاسداران گفت: مردم منطقه در ساعاتی از کسب و کار باز ماندند و در خوف به سر بردند و مهم تر از همه تعرض مستقمی به ماموران جان بر کف صورت گرفت و منجر به شهادت ماموران ناجا و بسیج شد.

اژه‌ای خاطر نشان کرد: در جریان اقدامات جنایتکارانه پاسداران همانظور که مردم در خواست داشتند قوه با مجرمین هرچه سریعتر برخورد کند که در حال انجام است.

وی گفت: افراد بازداشت هستند، بازپرس و قاضی و معاون دادستان به این امر اختصاص پیدا کردند روز چهارشنبه هم برای یکی از این افراد کیفرخواست صادر شد و به زودی محاکمه آغاز می شود.

اژه‌ای گفت: در پرونده‌ای که تشکیل می‌شود می گویند جرم محرز است و چرا باید معطلی صورت گیرد این دیگر مقررات آیین دادرسی است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این دست قاضی نیست که حتی اگر برایش محرز باشد پرونده را به دادگاه بفرستد و دادگاه برگزار شود.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: وقتی کیفرخواست صادر شد باید ابلاغ شود ضمن اینکه در این گونه پرونده ها تعیین وکیل الزامی است و قانون در اسن فرایند زمان مشخص کرده است.

وی ادامه داد: ما نهایت تلاش خود را می کنیم فرجه قانونی رعایت شود و از جانب انصاف خارج نشویم. نه فقط در مورد کسی که افراد را شهید کرده بلکه در مورد همه افرادی که دستگیر شدند اقدام قانونی صورت میگیرد.

 

دزدی اطلاعات مشترکین توسط اپراتورها اگر اعلام شود پیگیری می‌کنیم

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌و پنجمین نشست خبری خود در پاسخ به اینکه الان چند نفر بازداشت هستند، گفت: ساعات اولیه تعداد قابل توجهی بازداشت شدند.

وی ادامه داد: تعداد اینها کم و زیاد می شود هر وقت برای همه قرار مجرمیت صادر شود تعدادشان اعلام می شود.

خبرنگاری گفت که وزیر ارتباطات گفتند ارتباطات شخصی کاربران توسط اپراتور ها دزدیده شده است که اژه‌ای پاسخ داد اگر مسئولان  این موضوع را اعلام کنند و عنوان مجرمانه داشته باشد قوه قضاییه ورود می کند.

اژه‌ای گفت: تا جایی که می دانم چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اعلام ضرب و شتم و فوت بازداشت شدگان در خیابان پاسداران گفت: من اطلاعی ندارم که فرد خاصی مجروح شده یا نه اما اینکه در چنین درگیری هایی جلوی پلیس بیاستند قابل قبول نیست.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: غیر ماموران شنیدم که یک نفر فوت کرده اما اطلاع ندارم جزو آشوب گران بوده است یا نه.


دستگیری مسئول سابق حراست بانک مرکزی و یکی از معاونت های آن بانک

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌وپنجمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت در حوزه پولی و بانکی عنوان شده برخی از مسئولان بانک مرکزی دستگیر شدند پاسخ داد به این ترتیب نمی دانم.

وی افزود: اما مسئول سابق حراست بانک مرکزی و فردی از یکی از معاونت های بانک مرکزی برایشان پرونده ای تشکیل شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه شهردار تهران اعلام کرده تخلفات شهرداری سابق به قوه قضاییه گزارش شده گفت: بله گزارشی ارجاع شده و در حال پیگیری است.

وی در خصوص آخرین وضیعت پرونده احمدی نژاد گفت: در خصوص این موضوع توضیحاتی دادم ظاهرا قانع کننده نبوده است.

در آن پرونده غیر از اینکه اتهامات دیگری بهش اضافه شده اقدام دیگری صورت نگرفته است.

اژه‌ای گفت: انگیزه فردی که قبلا مسئولیت بررگی داشته و حرف های خلاف شرع و قانون زده را نمی دانیم.

خبرنگاری در خصوص آخرین آمار افراد بازداشتی به اتهام جاسوسی در تهران پرسید که اژه‌ای گفت: عددی ندارم که چه تعداد هستند اما افرادی داریم که در حال تحمل کیفر هستند و افرادی هم محکومیت شان تمام شده و آزاد شدند.

 

مطرح شدن اتهام فردی که خودکشی کرده اشکالی ندارد

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌ و پنجمین نشست خبری خود در خصوص اقدام صداوسیما مبنی بر ساخت مستند از کاووس سید امامی گفت: در خصوص این پرونده یک نفر که عنوان استادی هم داشته خودکشی می کند و این موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد.

وی ادامه داد: آنچه از صداوسیما پخش شده را ندیدم اما اگر چنین اتفاقی بیفتد و رسانه ملی به آن نپردازد همه گله می کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: اگر کسی دستگیر شود و اعلام نشود باز گلایه می شود.

وی افزود: یا وقتی شایعاتی مطرح می شود مردم خواهان اطلاع رسانی در مورد عنوان اتهامی هستند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر کسی دستگیر شود و بدون ذکر جزییات اعلام نشود که به چه اتهامی دستگیر شده بد است اما اگر گفته شده است فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده اشکال ندارد.

 

تنها قاضی می‌تواند عنوان اتهامی افراد را مشخص کند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌ و پنجمین نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پلیس اطلاعیه داده که یک تا 10 سال حبس برای کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، در نظر گرفته می شود آیا طرح این موضوع و اتهام افراد خارج از اختیارات پلیس نیست گفت: اگر کسی قانون را بخواند، ایرادی ندارد و دخالت در کار دیگران نیست.

وی ادامه داد: اما فقط قاضی می تواند بگوید چه عنوان اتهامی برای کسی که دستگیر شده، در نظر گرفته می شود.

اژه‌ای گفت: حتی ممکن است عنوان اتهامی را بازپرس تفهیم کند و چه بسا در اثنا تحقیقات متوجه شوند که عنوان صحیح نبوده و عنوان جدید را تفهیم می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال ما یک دایر کردن مرکز فساد و فحشا و یک تشویق به فساد و فحشا داریم که مجازاتش سنگین است و تا 10 سال زندان دارد اما چنانچه اینها نباشد و فعل حرامی را مرتکب شود که خود دو نوع است و گاهی در مرعا و منظر و گاهی در خفا انجام می شود که تفاوت می کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه اخیرا دو برادر به نام ابوالقاسم و رسول پرویزیان تحت عنوان سرمایه دار کلاهبرداری کرده و متواری شده اند گفت: بارها از مردم خواهش کردیم در سپردن پول و دارایی به افراد برای سرمایه گذاری دقت کنند.

اژه‌ای تصریح کرد: یک سری اقدامات پیشگیرانه در حد وسع قوه قضاییه انجام می شود اما به هر دلیلی کسی کلاهبرداری یا خیانت در امانت کرد، تلاش می شود پس از دادخواست حقوقی یا کیفری و در صورت محکومیت، از اموال طرف مقابل در صورت شناسایی، برداشت و به مالباخته داده شود.

وی ادامه داد: اگر هم اموالی نبود و طرف مقابل هم اصلا در کشور وجود نداشت یا فوت کرده بود، چکار می شود کرد؟ قوه قضاییه باید چکار کند؟ ممکن است طرف در ایران و متواری باشد که در این صورت پرونده مفتوح می ماند تا فرد شناسایی شود.

 

دستگیری سه متهم جدید در هرمزگان مرتبط با پرونده سیدامامی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌ و پنجمین نشست خبری خود در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص پروژه انتقال آب و اینکه مربوط به سید امامی و طرحی صهیونیستی بوده گفت: تا الان فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است.

وی ادامه داد: سه نفر اخیرا در استان هرمزگان بازداشت شدند. اما فعلا قانون اجازه نمیدهد جزییات را بگوییم. اما باید بگویم که این گمانه زنی ها رخ ندهد و اجازه دهند مقامات مسئول به موضوع رسیدگی کنند.

اژه‌ای گفت: اما تردید نکنید که بحث نفوذ یک مساله جدی است که در رأس آن آمریکا و اسراییل قرار دارند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: افرادی که می خواهند به صورت نفوذی کار کنند باید ظاهر خود را با محیط تطبیق دهند در غیر این صورت همه به او شک می کنند.


نفوذی‌ها حتما پوششی معقول و مورد پذیرش مردم و حکومت را دارند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و بیست‌ و پنجمین نشست خبری خود با اعلام این مطلب گفت: یک فرد نفوذی اگر خود را با محیط تطبیق ندهد ممکن است به او شک شود.

وی ادامه داد: بنابراین عوامل نفوذی حتما یک پوشش مناسبی برای خود دارند و این پوشش باید توجیه معقول و مردمی داشته باشد و از ناحیه حکومت هم پذیرفته شده باشد.

اژه‌ای گفت: نمی شود که فردی با پوشش فرهنگی به بیابان‌ها برود و عکس‌برداری کند. باید پوششی را انتخاب کند که به کارش بخورد. در این مورد هم تحت پوشش محیط زیست اقداماتی داشتند و یکسری کارها درباره محیط زیست انجام دادند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: آیا همه کسانی که در این موسسات پوششی کار می کنند از ماهیت نفوذ خبر دارند؟ خیر ممکن است خبر نداشته باشند و چه بسا همه کسانی که با آنها کار می کنند، شاید از ماهیت افراد خبر نداشته باشند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مسایل نفوذ، جمع آوری، جاسوسی و پوشش و بی اطلاع بودند برخی افراد در این پرونده مطرح است اما اینکه به کجا می رسد باید تحقیقات جلو برود و باید دید چه مقدار اطلاعات را به بیرون دادند و چه مقدار را نداده اند.

وی در خصوص پرونده متهمان ارزی گفت: ٩١ نفر حساب هایشان مسدود شده و حدود ٣٧ میلیارد موجودی داشته که مسدود شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گردش مالی این ٩١ نفر خیلی زیاد بود البته در جمع افرادی بازداشت شدند عده ای هم با قرار وثیقه آزاد شدند.

اژه‌ای افزود: پرونده هنوز مراحل ابتدایی را می گذراند و به دادگاه نرفته است.


دادستانی کل کشور به تازگی دفتری در وزارت اطلاعات راه اندازی نکرده است

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و بیست‌ و پنجمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه شنیده شده است از چندی قبل یعنی کمتر از یک ماه گذشته دادستانی کل کشور دفتری را در وزارت اطلاعات راه اندازی کرده است ضمن تایید یا تکذیب این موضوع بفرمایید شرح وظایف این دفتر چیست و قرار است چه موضوعاتی را مورد بررسی قرار دهد گفت: این موضوع صحت ندارد.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته دفتری در وزارت اطلاعات راه اندازی نکرده‌ایم و من این امر را تایید نمی کنم.

 

سازمان بازرسی در طول‌ سنوات مختلف گزارش مربوط به هواپیمایی را ارائه داده است

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌وپنجمین نشست خبری خود در پاسخ سئوال دیگری در خصوص حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج و نظارت بر خطوط هواپیمایی گفت: معاونت پیشگیری در این خصوص کار عمده‌ای نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: ممکن است کلیاتی را مطرح کنند اما در این خصوص، کار معاونت پیشگیری خیلی معنا ندارد اما اگر سازمان بازرسی به این برسد که هواپیمایی ایراد و اشکالاتی در خرید و سایر قوانین و مقررات مربوط به پرواز و رعایت استانداردها دارد، آنها را به سازمان مربوطه اعلام می کند.

اژه‌ای ادامه داد: درخصوص مسایل هواپیمایی بازرسی کل کشور گزارشاتی در طول سنوات مختلف درباره خریدها و نگهداری‌ها و برخی مسایل مربوط به پرواز داده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگر خلاف قانون کرده باشند، به مسئولان مافوق آنها گزارش می‌دهند و اگر جرمی اتفاق افتاده باشد به دستگاه قضایی هم منعکس می شود.

وی خاطر نشان کرد: ندیدم که به عنوان جرم سازمان بازرسی کل چیزی در ارتباط با سازمان هواپیمایی منعکس کرده باشد اما به عنوان تخلف و پیشنهاد، موارد بسیاری منعکس کرده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر محکومیت زاکانی به یکسال حبس تعزیری و اینکه دادستان کل درخواست نقض حکم تایید شده از سوی دیوان عالی کشور را داده است گفت: در ماده 18 سابق و 477 فعلی چند مقام هستند که علاوه بر خود محکوم علیه یا وکیل وی، می‌توانند درخواست ماده 477 کنند.

وی ادامه داد: در مورد پرونده‌هایی که در خود دادگستری یا تجدیدنظر قطعی می شود، رییس کل دادگستری می تواند درخواست اعمال ماده 477 کند حتی اگر خود محکوم علیه چنین تقاضایی نداشته باشد. اگر پرونده‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح قطعی شده باشد، رییس این سازمان می تواند چنین درخواستی داشته باشد و اگر پرونده‌ای در دیوان عالی کشور قطعی شده، یکی از مقاماتی که پیش‌بینی شده برای درخواست اعمال ماده 477، دادستان کل کشور است. البته اینها فقط درخواست می‌کنند که به نظرشان فلان حکم خلاف بین شرع است و ممکن رییس قوه قضاییه این استدلال را بپذیرد یا نپذیرد.

 

حراست، حسابرس‌ و بازرس‌ها بگویند در پرونده اختلاس از وزارت نفت کجا بوده اند؟

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر امروز در صدوبیست‌وپنجمین نشست خبری خود در پاسخ به این سئوال که اخیراً 35 میلیون متر مربع از اراضی حاشیه آزاد راه تهران شمال به بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار واگذار شده است اظهار کرد: اگر از اموال منابع طبیعی است، باید دید چگونه است و باید دید به چه مناسبتی داده شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سئوال که شب گذشته ماموران مانع حضور رییس دولت اصلاحات در سالگرد تاسیس کتابخانه ملی شدند و اینکه آیا محدودیت جدیدی وضع شده است گفت: این مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و من اطلاع ندارم.

وی ادامه داد: علی القاعده احکامی که داده می‌شد، تمدید می شود اما از این موضوعی که می گویید یا تمدید حکم اطلاع ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند، حساب‌های قوه قضاییه نظارت پذیر شود گفت: اصلا حساب ها شخصی نبوده و از قبل نظارت پذیر بوده است. هیچ کدام از حساب ها شخصی نبوده و کاملاً همه چیز آن روشن است و نمایندگان هم کاملا در جریان قرار گرفتند.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اختلاس 100 میلیاردی در وزارت نفت و دو تابعیتی بودن این فرد گفت: در این پرونده واقعا باید از چند دستگاه سئوال جدی شود. حراست تا الان کجا بوده، حسابرس‌ها و بازرس‌ها کجا بودند؟ می گویند ظرف چندین سال اتفاق افتاه، چطور متوجه نشدند؟

وی ادامه داد: چطور وزارت نفت و قسمت مربوطه مطلع نشدند. 12 نفر تا الان تحت تعقیب قرار گرفتند و تفهیم اتهام شدند. 3 نفر از مدیران الان بازداشت هستند. چیزی حدود 70 میلیارد تومان از اموال فردی که فرار کرده، شناسایی شده که شامل 14 آپارتمان و 25 قطعه زمین و 9 دستگاه اتومبیل و موتورهای لوکس است.

اژه‌ای گفت: مجموع اینها را می گویند حدود 70 میلیارد تومان است. از سیستم اطلاعاتی و خود نفت کمک گرفته شده تا جایی که ممکن است اموال وی شناسایی شود و یک نشانه هایی از اموال این فرد در خارج است که پیگیری می شود.

وی افزود: امیدواریم با اقدامات حقوقی این متهم را برگردانیم من هم شنیدم که ایشان دو تابعیتی است ولی تحقیق نکردم که اسناد و مدارش درست هست یا خیر.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اینکه برخی بگویند ما دوتابعیتی نداریم صحیح نیست زیرا برخی افراد دو تابعیتی وجود دارند. دو تابعیتی‌ها اجازه ندارند در هیچ یک از دستگاه های دولتی فعالیت کنند. یک استفاده‌ای که برخی‌ها می‌کنند این است که یک فرد دو تابعیتی را به عنوان مشاور به کار می گیرند که این خلاف فلسفه قانون است.

وی ادامه داد: دری اصفهانی قطعا دو تابعیتی بوده و با دستگاه های امنیتی کار می‌کرد اما دو تابعیتی بودن خود را کتمان می‌کرد.

اژه‌ای گفت: در همین سال‌های اخیر ایشان را به عنوان مشاور به کار گرفته بودند اما به همه اسناد و مدارک و اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها