کد خبر: ۴۳۸۶۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
شاه عربستان برای چندمین مرتبه فرمان عزل و نصب‌های کشوری و لشکری گسترده‌ای را صادر کرد
سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، شامگاه دوشنبه طی فرمانی شماری از فرماندهان ارتش این کشور را برکنار کرد. شبکه تلویزیونی العربیه،‌ وابسته به پادشاهی سعودی نوشته است ارتشبد عبدالرحمن بن‌صالح البنیان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بازنشسته شده و جای آن را فیاض بن‌حامد الرویلی گرفته است.
سرویس بین الملل پایگاه 598؛ سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، شامگاه دوشنبه طی فرمانی شماری از فرماندهان ارتش این کشور را برکنار کرد. شبکه تلویزیونی العربیه،‌ وابسته به پادشاهی سعودی نوشته است ارتشبد عبدالرحمن بن‌صالح البنیان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بازنشسته شده و جای آن را فیاض بن‌حامد الرویلی گرفته است. 



فیاض الرویلی از درجه سپهبدی به ارتشبدی ارتقا یافته است. عبدالرحمن بن‌صالح البنیان به عنوان مشاور دیوان پادشاهی منصوب شده است. این تغییرات شامل فرماندهان نیروی هوایی و نیروی زمینی ارتش عربستان نیز شده است. ترکی بن‌بندر بن‌عبدالعزیز،‌ به فرماندهی نیروی هوایی و فهد بن‌عبدالله المطیر،‌ به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شده‌اند. جارالله بن‌محمد العلویی نیز با ارتقا به درجه سپهبدی، فرمانده یگان موشکی استراتژیک شده است. العربیه با اعلام اینکه این تغییرات در چارچوب «سند تحول در وزارت دفاع» عربستان انجام شده، افزود: پادشاه سعودی با سند تحول در وزارت دفاع این کشور که شامل چشم‌اندازها و استراتژی‌های مربوط به این امر بود، موافقت کرد. تعدادی از معاونان وزرا و همچنین شهرداران نیز تغییر کرده‌اند. شاخص‌ترین تغییر، انتصاب خانم تماد بنت یوسف الرماح به سمت معاونت وزیر کار است.

پادشاه عربستان همچنین شماری از شاهزاده‌ها را به عنوان مشاوران خود منصوب کرده است. وزارت دفاع هم اعلام کرده استراتژی جدید نظامی آن از سوی پادشاه تایید شده است. در گزارش‌های منتشره به جزئیات یا دلایل این تغییرات اشاره‌ نشده است.

به نظر می‌رسد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ورای این فرمان‌ها باشد، چرا که او سکاندار وزارت دفاع عربستان نیز است اما این تغییرات در زمانی رخ داده است که تهاجم نظامی عربستان به یمن اندک اندک وارد چهارمین سال خواهد شد و طی این مدت، بن‌سلمان که فرماندهی این تهاجم نظامی خونین را برعهده داشته است به هیچ‌یک از اهداف خود دست نیافته و کشورهایی هم که در ابتدای جنگ با سعودی‌ها ائتلاف کرده بودند یکی یکی از این ائتلاف جدا شده‌اند. ادامه درگیری‌ها در حالی است که سازمان ملل وضعیت یمن را یکی از ناگوارترین بحران‌های انسانی در جهان خوانده است. در حال حاضر سعودی‌ها چشم‌انداز روشنی از ادامه جنگ ندارند و معلوم نیست تا کجا این شرایط را تحمل خواهند کرد؛ قدرت نظامی انصارالله یمن به طور چشمگیری افزایش یافته و جنگ علیه این کشور برای سعودی‌ها فرسایشی شده است. این نگون‌بختی رژیم سعودی سبب شده است تا دست به دامان پاکستان شود و از این کشور برای آموزش نظامی نیروهای ارتش کمک بخواهد؛ تقاضایی که پاکستان هفته گذشته با اعزام واحدهایی از ارتش به این کشور پادشاهی پاسخ مثبت داد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تغییرات نظامی می‌تواند در چارچوب انداختن مسؤولیت شکست در تهاجم نظامی به یمن به دوش فرماندهان نظامی باشد که عزل شده‌اند تا وجهه بن‌سلمان  که در حال تحکیم جایگاه خود برای جانشینی پدرش است، تخریب نشود.  درباره این عزل و نصب‌های جدید ملک سلمان احتمال دیگری نیز مطرح می‌شود و آن اینکه این اقدام  به منظور پاکسازی عناصری است که احتمال می‌رود پس از مرگ سلمان علیه ولیعهد اقدام کنند بنابراین پس از پاکسازی شاهزادگان سعودی به اتهام فساد مالی، حالا نوبت به ارتش رسیده تا شرایط برای جانشینی محمد بن‌سلمان مهیا شود اما از طرفی در عزل و نصب‌های سلمان تعدادی از مقام‌های سیاسی نیز جابه‌جا و عزل شده‌اند و به جای عزل‌شدگان، به تعدادی از نزدیکان شاهزادگانی که به اتهام فساد بازداشت شده بودند مانند ترکی بن‌طلال، برادر ولید بن‌طلال سرمایه‌دار برجسته سعودی، پست‌های سیاسی داده شده است که این نیز می‌تواند در مقام دلجویی پادشاه عربستان ارزیابی شود. طبق این گزارش، شاهزاده ترکی بن‌طلال بن‌عبدالعزیز به عنوان معاون امیر منطقه عسیر و در سطح وزیر تعیین شد. با این تغییرات گسترده در ارتش عربستان  ممکن است 2 اتفاق رخ دهد: 1- زمینه‌سازی برای پایان تهاجم نظامی به یمن. 2- نزدیک شدن اعلام پادشاهی محمد بن‌سلمان.

 جدال قطعنامه‌ها درباره یمن
جنگ خونین ائتلاف سعودی علیه یمن همچنان ادامه دارد و جان ده‌ها غیرنظامی را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره و بی‌خانمان کرده است اما رژیم کودک‌کش سعودی با استفاده از ابزار تهدید مالی سازمان ملل، توانست نام خود را از فهرست سیاه و شوم این سازمان خارج کند. این ائتلاف که تجهیزات و تسلیحات خود را از قراردادهای میلیارد دلاری با آمریکا و انگلیس تامین می‌کند، اکنون به کارگروه کارشناسی یمن وابسته به سازمان ملل متوسل شده و پس از شلیک چند موشک از یمن به سمت ریاض، آن هم به دنبال ارتکاب جنایات فراوان انسانی بویژه در انسداد تمام گذرگاه‌های یمن و جلوگیری از هرگونه دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه می‌کوشد در نمایشنامه‌ای که آمریکا آن را کارگردانی می‌کند، محکومیتی برای ایران بگیرد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم که راهبرد خود را جایگزینی نام ایران در شورای امنیت به جای درگیری‌های سرزمین‌های اشغالی تعریف کرده است، با به نمایش درآوردن لاشه یک موشک که ادعا می‌کرد توسط سعودی‌ها به آمریکا تحویل داده شده است، اذهان عمومی را به این سمت سوق داد که این موشک متعلق به ایران است. نماینده انگلیس هم که کشورش قراردادهای تسلیحاتی خوبی را با شیوخ خلیج‌فارس منعقد کرده است، پیشگام تهیه قطعنامه‌ای شد که در آن با استناد به گزارش ادعایی کارگروه کارشناسی یمن، ایران را به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت محکوم کند و همزمان بکوشد در راستای راضی کردن ترامپ، آن را به قطعنامه 2231 گره بزند. این در حالی است که انگلیس در قطعنامه پیشنهادی خود به هیچ‌وجه به جنایات رژیم سعودی در یمن و قرار دادن این کشور در معرض بزرگ‌ترین قحطی تاریخ و بحران انسانی، اشاره‌ای نکرده بود.

سوال جدی پیش روی انگلیس و کشورهایی که خواهان تصویب چنین قطعنامه‌ای هستند، این است که با این اقدام چه کمکی به حل بحران یمن خواهند کرد؟  اینجاست که اهداف سیاسی و غیرانسان‌دوستانه طراحان چنین قطعنامه‌هایی هویدا شده و البته کشورهای دیگر هم نسبت به این اهداف آگاهی دارند. از این رو، فدراسیون روسیه با وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس، قطعنامه‌ای پیشنهاد داد تا فقط نسبت به تمدید رژیم تحریم‌ها و ادامه ماموریت کارگروه کارشناسی یمن تصمیم‌گیری شود، بدون آنکه نام ایران در آن ذکر شود. پیش‌نویس قطعنامه روسیه با 15 رای تصویب شد.

واکنش انصارالله به وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس
محمد‌علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن درباره قطعنامه پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن در شورای امنیت و وتوی آن از سوی روسیه، موضع‌گیری کرد. وی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر درباره این مساله نوشت که وتوی این قطعنامه از سوی روسیه، شکست سیاسی برای دشمنی آمریکایی- سعودی است و آغازی بر حذف سلطه آمریکا بر پرونده یمن به شمار می‌رود، زیرا این مساله در شرایطی روی داد که کشورهای متجاوز به یمن طی یک سال کامل برای ارسال بقایای موشک یمنی به آمریکا و دعوت نمایندگان شورای امنیت برای تماشای آن و نیز تهیه گزارش ساختگی و غیر‌حرفه‌ای گروه به اصطلاح متخصص تلاش کردند. در ادامه این پست آمده است: آنها در انتظار این روز بودند اما با پول‌های‌شان چیزی جز شکست سیاسی مقابل چشم جهانیان برداشت نکردند. این مساله نتیجه جنایات شرم‌آور آنها علیه ملت محاصره شده یمن است.
*وطن امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها