يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۸۷۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
نگاه سیاسی به اقدامی قانونی
چندی است که تعدیل نیروهای نیمه‌وقت در دانشگاه آزاد مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته است و حاشیه‌هایی را برای تیم مدیریتی جدید به وجود آورده است، این موضع با ادعای زیباکلام و اعلام شکایت از دانشگاه به دلیل اخراج وی، و البته اعلام افتخارجهرمی مبنی بر اخراجش در دو روز گذشته شدت گرفت که همین موجب واکنش‌هایی از سوی ولایتی و فرهاد رهبر شد.
به گزارش پایگاه 598، چندی است که تعدیل نیروهای نیمه‌وقت در دانشگاه آزاد مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته است و حاشیه‌هایی را برای تیم مدیریتی جدید به وجود آورده است، این موضع با ادعای زیباکلام و اعلام شکایت از دانشگاه به دلیل اخراج وی، و البته اعلام افتخارجهرمی مبنی بر اخراجش در دو روز گذشته شدت گرفت که همین موجب واکنش‌هایی از سوی ولایتی و فرهاد رهبر شد.

دلیل اخراج!
در این مورد برخلاف زیباکلام که وعده شکایت از دانشگاه را داده بود افتخارجهرمی دلیل این برکناری را اینطور در مصاحبه با جماران اعلام کرده و گفته: ابلاغ همه اساتید نیمه‌وقت را کنسل کرده‌اند و بیشتر اساتیدی که در واحد علوم و تحقیقات در مقطع ارشد و دکتری تدریس می‌کنند نیمه‌وقت هستند. هنوز این حکم به دست خود ما نرسیده یا کلا به ما ابلاغ نکرده‌اند، اما به رئیس دانشکده ابلاغ کرده‌اند.

افتخارجهرمی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این اخراج‌ها با چه هدفی انجام می‌شود، اظهار داشت: آقای دکتر رهبر مصاحبه‌ای کرده بودند که در آن هدف اخراج اساتید را اعلام کرده‌اند. ایشان گفته بودند بورسیه‌هایی که از طرف وزارت علوم در سال‌های قبل انجام شده است در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های دولتی استخدام نشده‌اند، ما هدفمان این است که این بورسیه‌ها را استخدام کنم.

موظف به تغییر و تحول هستیم
رئیس دانشگاه آزاد اما گفت: اگر نفوذی در این دانشگاه وجود دارد و مانع انجام مأموریت‌های اصلی آن محسوب می‌شود، آن را بشناسیم و مانع انجام مأموریت‌هایش شویم.

فرهاد رهبر با اشاره به مفهوم آزادی خاطرنشان کرد: یکی از دام‌هایی که امروز زیر پای جوانان ما انداخته‌اند این است که هر نوع فعالیت ضد فرهنگی را با عنوان آزادی رنگ و لعاب می‌دهند. استاد سر کلاس هر اراجیفی که می‌خواهد می‌گوید و اگر با آن برخوردی صورت گیرد فریاد وا اسلاما سر می‌دهد و می‌گوید اسلام در خطر است. ما اعلام می‌کنیم هر کسی در این قالب بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن، پیغمبر و ولایت وارد کند لحظه‌ای تحمل نمی‌شود و ما قاطعانه با آن برخورد می‌کنیم.



وی با بیان اینکه آزادی غیر از ولنگاری است و در هیچ کجای دنیا آزادی را اینگونه تعریف نمی‌کنند، تصریح کرد: در دانشگاه‌های معتبر می‌بینید که دانشجو می‌تواند با هر شکل و نمادی به دانشگاه بیاید اینجا اگر به دانشجو بگویید با لباسی که شب گذشته به عروسی رفته‌اید نمی‌توانید به دانشگاه بیایید فریاد سر می‌دهند که جلوی آزادی را گرفته‌اند. آزادی غیر از رهاسازی است آزادی در هر کجای دنیا چارچوب و ضوابطی دارد و براساس همان ضوابط معنا پیدا می‌کند.

رهبر با اشاره به اینکه آیا هر کسی بخواهد می‌تواند با قمه و قداره به دانشگاه بیاید و جان دانشجویان را تهدید کند، گفت: برخی در کلاس‌های درس هرچه بخواهند به دانشجو می‌گویند و افکار، عقاید و باور او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از نظر ما این نوع ولنگاری سخت‌تر از این است که اسلحه بگیرید و به دانشگاه بیایید و دیگران را تهدید کنید. برخی در دانشگاه اعتقاد، باور و امید دانشجوی ما را قلع و قمع می‌کنند و این خطرناکتر از آن قداره و اسلحه‌ای است که به سمت جان آن هدف می‌گیرند.

وی تصریح کرد: چرا دانشجوی ما امروز ناامید است چون من معلم که وظیفه دارم به او امید بدهم طوری در کلاس درس سخن گفته‌ام که او امیدواری خود را از دست داده است. لذا شما معاونان فرهنگی وظیفه دارید چنین افراد و اشخاصی را با دلایل متقن و منطقی شناسایی کنید، ما مدافع آزادی هستیم. آزادی از اصول اسلام است و از ارزش‌ها مهم انقلاب اسلامی بوده است. 

زیباکلام از دو جا غیرقانونی حقوق می‌گرفت
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جنجال آفرینی صادق زیباکلام گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم گفتیم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می‌گرفتید نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشد.

رهبر درباره اصلاح ساختاری این دانشگاه و وضعیت اعضای هیئت علمی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر حدود ۳۰ هزار عضو هیئت علمی دارد که بسیاری از اساتید با دانشگاه همکاری داشته که برخی به صورت نیمه‌وقت و برخی به صورت حق‌التدریس فعالیت می‌کردند. وی با بیان اینکه امروز دانشگاه آزاد شرایط گذشته را ندارد یادآور شد: در گذشته تعداد هیئت علمی وابسته آن بسیار اندک بود و بر این اساس دانشگاه آزاد مجبور بود از توان اساتید سایر دانشگاه‌های دولتی نیز استفاده کند.

رهبر با اشاره به اینکه برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد به صورت نیمه‌وقت در یک واحد و به صورت تمام وقت در یک واحد دیگر فعالیت می‌کنند گفت: بنده هرچه بررسی کردم نمی‌توانم متوجه شوم که یک نفر چگونه می‌تواند یک نفر و نیم باشد. حتی در این شرایط برخی از اعضای هیئت علمی در برخی جاها نیز حق‌التدریس هستند. برخی از اعضای هیئت علمی نیز در دانشگاه دولتی تمام وقت و در دانشگاه آزاد هم تمام وقت هستند یعنی دو جا استخدام هستند. همچنین تعدادی کلاس حق‌التدریس و پایان نامه دارند.

وی افزود: به طور مثال یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اگر می‌خواست در دانشگاه شهید بهشتی هم به شکل حق‌التدریسی تدریس کند ابتدا دانشگاه شهید بهشتی از دانشگاه مبدأ سوال می‌کرد که موظفی این استاد آیا کامل شده است یا نه اگر موظفی آن پر نشده بود و حق‌التدریسی هم اگر پر نشده بود موظف بود کمبود موظفی خود را در دانشگاه شهید بهشتی پر کند و این روند را انجام می‌داد.

رهبر ضمن خطاب قرار دادن اعضای هیئت علمی این دانشگاه، اعلام کرد: من از همین‌جا اعلام می‌کنم تمام افرادی که بدون مجوز دانشگاه مبدأ خود در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردند همه حقوقی که طی آن مدت دریافت کرده‌اند را طبق قانون باید برگردانند زیرا خلاف قانون عمل کردند مگر اینکه به صورت حق‌التدریسی حساب شده باشد. به اندازه حق‌التدریسی به آن پرداخته شود و در صورتی که موظفی آن در دانشگاه مبدأ پر نشده باشد وجه را باید به خزانه دولت برگرداند.

رهبر با اشاره به اظهارات برخی اعضای هیئت علمی، بیان کرد: اینکه فکر کنیم با هوچی‌گری می‌توانیم جلوی اجرای قانون را بگیریم قطعا در شأن یک استاد نیست و یا اینکه با هوچی‌گری بتوانیم قانون را زیرپا بگذاریم درست نیست همه باید مطیع قانون باشیم. وی با اشاره به اظهارات یکی از اساتید دانشگاه تهران (زیباکلام) که مدعی است از دانشگاه آزاد اخراج شده است، گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم گفتیم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می‌گرفتید نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشد. البته به ایشان گفته‌ایم می‌تواند در دانشگاه تهران حضور داشته باشد و در دانشگاه آزاد حق‌التدریس باشد.

وی با بیان اینکه همکاری دانشگاه آزاد با اساتید در حال تغییر است، اضافه کرد: اگر این استاد می‌خواهد تعبیر اخراج را به کار ببرد عیبی ندارد خودش می‌گوید اخراج شده است پس اخراج شده است حتما کاری انجام داده که اخراج شده است که به خود شک دارد. اینکه من بگویم به خودش شک نداشته باش که نمی‌شود. شما در واقع غیرقانونی از دو جا و دو صندوق پول گرفته‌اید کرسی‌های ما در دانشگاه آزاد محدود است اگر کسی بخواهد کرسی‌های دانشگاه را اینگونه اشغال کند نمی‌شود.

رهبر با اشاره به واکنش برخی اساتید گفت: هوچی‌گری در شأن اساتید ما نیست. البته نمی‌دانم این اظهارات و سخنان را چه کسی مطرح کرده است اما اینگونه رفتارها در شأن این اساتید نیست.

پاسخ ولایتی به اظهارات روحانی درباره عدم وجود علوم اسلامی
اما شاید ریشه همه این بحث‌ها در اظهارات حسن روحانی مبنی بر اسلامی نشدن علوم باشد، در این زمینه اما رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: بنده عرض می‌کنم شیمی، پزشکی، مهندسی به خدایی و غیرخدایی تقسیم می‌شود زیرا جهان‌بینی باعث می‌شود که یک علم خدایی باشد یا مادی.

علی‌اکبر ولایتی اظهار داشت: امیدواریم دانشگاه آزاد تا جایی که می‌تواند علوم انسانی را رشد داده و پایه تئوریک تحول در دانشگاه را ایجاد کند. تا خودمان در جامعه‌شناسی و روانشناسی نظریه‌پردازی نکنیم نمی‌توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم. ولایتی در مورد اینکه چرا حوزه‌های علمیه از فرهنگ غربی با موفقیت دور مانده‌اند اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه جایی برای نفوذ فرهنگ بیگانه وجود نداشته است. حتی در مواردی که نفوذ فرهنگی صورت گرفته توسط بزرگان حوزه علمیه این فرهنگ‌ها طرد شدند. وقتی که برای مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران از فرانسه فردی را می‌آوردند این فرد با خود فرهنگ خود را می‌آورد و دانشگاه و دانشجویان ما را با فرهنگ غربی پرورش می‌دهد.

به نظر می‌رسد این روزها اجرای قانون و انجام امور معمول دانشگاه آزاد بدجور با سیاست و حزبی‌نگری برخی گره خورده است وگرنه اجرای قانون نمی‌تواند اعتراض‌آمیز بوده و محلی از اعراب داشته باشد. 

نویسنده: سوشیانت آسمانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
قاسم اباذری
-
۰۸:۳۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
واقعا" این زیبا کلام مرد فریبکاری است لیاقت استادی را ندارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها