يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۸۹۴۶
زمان انتشار: ۲۱:۴۲     ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
تحصیل سه هزار دانش آموز نیازمند در مدارس امام رضا(ع)؛
یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از فعالین اجتماعی به ویژه در حوزه کودک، محروم ماندن افراد از تحصیل به‌خاطر مشکلات مالی است و شاهد آن هستیم که در برخی از مناطق حاشیه‌ای شهرها، بسیاری از فرزندان خانواده ها با وجود استعداد بالایی ذهنی و علمی که دارد، بخاطر فقر مالی از محروم باز می مانند در حالی‌که در منابع دینی ما تأکید ویژه‌ای به موضوع علم اندوزی و فراگیری دانش شده است.آستان قدس رضوی بیش از سه دهه است که به این مهم توجه ویژه کرده است و امکانات آموزشی خوبی را در مناطق محروم به دانش‌آموزان نیازمند ارائه می‌کند، در دوره جدید مدیریت این آستان مقدس و تأکید ویژه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به حوزه آموزشی، خدمات ویژه آموزشی در قالب افزایش سهمیه جذب دانش‌آموزان در مناطق محروم، اعطای کمک هزینه تحصیل به دانش آموزان، دانشجویان و طلاب نیازمند، اهدای لوازم التحریر و بورسیه دانش‌آموزان کم بضاعت در دانشگاه بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه 598، آستان قدس رضوی در راستای محرومیت زدایی علمی، اقدام به عملکردی جهادی در این زمینه کرده است. در ادامه مشروح گزارش را بخوانید: 

 

فقر مالی مانع تحصیل نخواهد شد

 

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از فعالین اجتماعی به ویژه در حوزه کودک، محروم ماندن افراد از تحصیل به‌خاطر مشکلات مالی است و شاهد آن هستیم که در برخی از مناطق حاشیه‌ای شهرها، بسیاری از فرزندان خانواده ها با وجود استعداد بالایی ذهنی و علمی که دارد، بخاطر فقر مالی از محروم باز می مانند در حالی‌که در منابع دینی ما تأکید ویژه‌ای به موضوع علم اندوزی و فراگیری دانش شده است.

 

آستان قدس رضوی بیش از سه دهه است که به این مهم توجه ویژه کرده است و امکانات آموزشی خوبی را در مناطق محروم به دانش‌آموزان نیازمند ارائه می‌کند، در دوره جدید مدیریت این آستان مقدس و تأکید ویژه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به حوزه آموزشی، خدمات ویژه آموزشی در قالب افزایش سهمیه جذب دانش‌آموزان در مناطق محروم، اعطای کمک هزینه تحصیل به دانش آموزان، دانشجویان و طلاب نیازمند، اهدای لوازم التحریر و بورسیه دانش‌آموزان کم بضاعت در دانشگاه بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

 

 تحصیل سه هزار دانش آموز نیازمند در مدارس امام رضا(ع)

 

اکنون بنیاد فرهنگی رضوی با 17 واحد آموزشی و دو پژوهشسرا در مناطق برخوردار و کم برخودار شهر مشهد و شهرستان چناران در سال تحصیلی جاری میزبان بیش از 7 هزار دانش‌آموز است که در حریم علمی عالم آل محمد(ص) مشغول به تحصیل هستند که 42 درصد از این تعداد را دختران و 58 درصد را پسران تشکیل می دهند.

 

10 واحد آموزشی این مرکز در مناطق برخوردار و 7 واحد آموزشی دیگر در مناطق کم‌برخوردار برای بهره‌مندی از دانش‌آموزان محروم و نیازمند ایجاد شده تا فقر مالی مانع شکوفایی استعدادهای علمی و تحصیلی آن‌ها نشود.

 

رشد 35 درصدی جذب محصل در مناطق کم‌برخوردار

 

در سال تحصیلی جاری با توجه به تأکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان، سه هزار نفر دانش آموزان مناطق محروم مشهد در مدارس امام رضا (ع) ثبت‌نام شدند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.

 

 

هزینه تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم در مدارس امام رضا (ع) رایگان است اما هزینه تحصیلی دانش‌آموزان مناطق برخوردار در این مدارس بر اساس نرخ تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه می‌شود.

 

50 درصد از مدارس امام رضا (ع) در مناطق محروم و 50 درصد آن‌ها در مناطق برخوردار مشهد قرار گرفته‌اند که امسال سه هزار نفر از دانش آموزان در مدارس مناطق محروم و چهار هزار نفر در مدارس مناطق برخوردار تحصیل می کنند.

 

تسهیلات جدید برای تقویت بنیه علمی فرزندان شهدای مدافع حرم

 

در کنار جذب فرزندان شهدای مدافع حرم در مدارس امام رضا(ع)، یکی دیگر از برنامه‌های آستان قدس رضوی که به همت بنیاد فرهنگی رضوی و در راستای خدمات‌رسانی به فرزندان شهدای مدافع حرم در حال پیگیری است، ایجاد پایگاه‌های تقویت بنیه علمی فرزندان شهدای مدافع حرم است.

این پایگاه ها در راستای خدمت‌رسانی و رسیدگی کامل به فرزندان شهدای مدافع حرم و با هدف ارائه خدمات در عرصه‌هاي فرهنگي، تحصيلي و هنري مناسب با شئون اين عزيزان آستان قدس رضوی در شهرک شهید رجایی، منطقه تبادکان و خواجه‌ربیع راه‌اندازی می‌شود.

 

تلاش شده تا در این طرح گام‌هاي مؤثري در تربيت و آموزش فرزندان این شهدای گران‌قدر برداشته شود، از این رو جلسات آموزشی و مهارتی هر هفته در حوزه دروس عمومی، آموزشی و مباحث تربیتی و مهارتی ویژه دختران و پسران تمام مقاطع تحصیلی برداشته شود.

 

شرکت در کلاس‌های کنکور و کانون زبان امام رضا(ع) از دیگر خدمات این طرح است، همچنین آستان قدس رضوی در نظر دارد تا در فازهای بعدی، این طرح را برای فرزندان جانبازان و ایثارگران مدافع حرم و همچنین دانش‌آموزان مناطق محروم با استفاده از ظرفیت‌های خادم‌یاران تخصصی مدرس- مربی دنبال کند.

 

علاقه‌مندان شرکت در این پایگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به واحدهای یک شهرک شهید رجایی، واحد 12 و 9 خواجه‌ربیع نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 

بررسی ساختار قامتی دانش‌آموزان مناطق محروم و حاشیه شهر

 

یکی دیگر از طرح‌هایی که آستان قدس رضوی در مناطق محروم و حاشیه ای‌ شهر مشهد دنبال کرده است، بررسی ساختار قامتی دانش آموزان مناطق محروم مدارس امام رضا(ع) به همت بنیاد فرهنگی رضوی برای نخستین بار در مناطق محروم بوده است.

 

با فراهم شدن بسترهای مناسب برای اجرای این طرح توسط آستان قدس رضوی و تجهیز دستگاه‌های مورد نیاز سنجش ساختار قامتی دانش آموزان از سوی پژوهش سرای امام رضا(ع)، طرح پیشگیری از ناهنجاری های قامتی در مناطق محروم مدارس امام رضا(ع) انجام شده است.

 

این طرح به صورت رایگان در مناطق محروم اجرا شده و تمام نقاط جسمانی و قامتی دانش آموز شامل بافت های عضلانی، چربی و میزان تناسب سن و قد فرد، مطابق با استانداردهای لازم اندازه گیری شده است.

 

نتیجه این کار بعد از دو ماه تحلیل با مشارکت تیمی از مربیان ورزش آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه امام رضا(ع) با ارائه گزارش تحلیلی به اولیای دانش آموزان ارائه شد تا در صورت وجود مشکل یا ناهنجاری، نسبت به پیشگیری آن آسیب اقدام صورت گیرد زیرا بر اساس آمار نزدیک به 80 درصد دانش آموزان دختر استان خراسان در سال 91-92 دچار آسیب های قامتی در پا، شانه، کمر و گردن هستند که با اجرای این طرح می توان از این ناهنجاری ها پیش گیری کرد.

 

مهر رضوی بر سایه دانش‌آموزان کم بضاعت

 

توزیع لوازم التحریر بین دانش‌آموزان محروم یکی دیگر از برنامه‌های آستان قدس رضوی برای توسعه تحصیل دانش‌آموزان است که با همکاری دفاتر نمایندگی استان‌ها و مشارکت سایر نهادها و گروه‌های جهادی در حال اجرا است، در سال گذشته، 63 هزار بسته لوازم تحریر و در سال جاری نیز 97 هزار بسته لوازم التحریر و کیف مدرسه در بین دانش‌آموزان کم‌بضاعت و نیازمند توزیع شده است.

 

کمک هزینه تحصیل نیازمندان

 

همچنین در سال 1396، هفت هزار کارت هدیه تحصیلی به دانش‌آموختگان نیازمند مقاطع مختلف تحصیلی شامل 4 هزار دانشجو و طلبه محروم و سه هزار دانش آموز محروم و نیازمند در استان‌های مختلف کارت هدیه تحصیلی اعطا شد تا زمینه برای توسعه تحصیل دانش‌آموزان، دانشجویان و طلبه‌های نیازمند در مناطق محروم کشور فراهم شود و فقر مالی مانع ادامه تحصیل آن‌ها نشود.

 

بورسیه تحصیلی محرومان در دانشگاه امام رضا(ع)

 

در تکمیل برنامه‌ها و اقدامات دستگیری از محرومان و افراد کم برخوردار، طرح جدیدی هم‌زمان با انتخاب رشته‌ کنکوری‌ها برای سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها کلید خورده که مبنای آن «بورسیه‌کردن محرومان» برای تحصیل در دانشگاه امام رضا(ع) است.

 

در واقع طرح بورسیه تحصیلی دانش‌آموزان مستعد برای ورود به دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و تحصیل در آن به دور از دغدغه هزینه‌های تحصیل از سوی معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی اجرایی شده است تا کرامت امام رضا(ع) شامل حال جوانان توانمند اما بی‌بضاعت در دوران تحصیلشان شود.

 

این تسهیلات ویژه در قالب «بورسیه تحصیلی امام رضا(ع)» و با توجه به معدل کتبی دیپلم متقاضیان در سطوح مختلف تعلق می‌گیرد، و داوطلبان علاوه‌بر شرایط علمی باید دارای معرفی‌نامه از یکی از نهادهای چهارگانه کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی و نهادهای خیریه معتبر در سطح کشور نیز باشند.

 

این تحصیلات شامل تحصیل کاملا رایگان در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و پرداخت‌نکردن شهریه ثابت و متغیر، دریافت ماهیانه ۵۰۰هزار ریال کمک‌هزینه تحصیلی، امکان استفاده از سلف سرویس دانشگاه به صورت رایگان و امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی به صورت رایگان می‌شود.

تمامی این تسهیلات به داوطلبانی تعلق می‌گیرد که حداقل معدل کتبی دیپلم آن‌ها ۱۹ و بالاتر باشد، و به داوطلبان دیگر سطوح این طرح، بر طبق حداقل معدل کتبی دیپلم، تنها بخشی از تسهیلات ارائه می‌شود.

 

به داوطلبانی که حداقل معدل کتبی دیپلم آن‌ها ۱۸ تا ۱۹ است، دریافت ماهیانه ۵۰۰هزار ریال کمک‌هزینه تحصیلی، تعلق نمی‌گیرد. همچنین داوطلبان دارای حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۸ تا ۱۷، از تخفیف ۷۰درصد در شهریه ثابت و متغیر دانشگاه برخوردار می‌شوند و همچون سطح قبلی، کمک‌هزینه ماهانه تحصیلی نیز به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

 

این طرح در راستای حمایت از داوطلبان ممتاز و برتر برای تحصیل در مقطع کارشناسی به دانش‌آموزانی اختصاص دارد که حداقل معدل کتبی دیپلم آن‌ها، بالای ۵/ ۱۸ باشد. البته دانش‌آموزانی که حداقل معدل کتبی آن‌ها، ۵/ ۱۸ تا ۱۸ نیز باشد از ۵۰درصد تخفیف شهریه تحصیلی برخوردار خواهند شد.

 

بر طبق سطح‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور در سال گذشته، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در بین دانشگاه‌های غیردولتی(غیرانتفاعی) کشور، رتبه نخست را کسب کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها