کد خبر: ۴۳۹۱۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گقتگو با «نود اقتصادی»:
این که می‌گویند ما تورم را کم کردیم باید پرسید تورم را به چه قیمتی کم کردید؟ تورم را با بالا نگه داشتن نرخ سود کم کردید. وی اضافه کرد: این که هنر نیست که خلق نقدینگی می‌کنید نقدینگی در بخش واقعی اقتصاد وارد نمی‌شود، به بخش دلالی می‌آید و حالا به زور واردات تورم نگه داشته می‌شود. با این کار تولید و اشتغال از بین می‌رود و سیاست ناشیانه‌ای دنبال می‌شود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی تفصیلی با «نود اقتصادی» با بیان اینکه کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر ربطی به سیاست‌های بانک مرکزی ندارد گفت اگر نیروی انتظامی دخالت نمی‌کرد بازار ارز سر و سامان پیدا نمی‌کرد. وقتی دلالان جمع شدند بازار ارز آرامش یافت. همین الان اکثر صرافی‌ها با نرخ ارزی که بانک مرکزی اعلام کرد ارزی را مبادله نمی‌کنند. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی نمی‌داند باید چه سیاستی برای بازار ارز اتخاذ کند و بدترین نوع سیاست را اتخاذ کرده است.



وی خاطرنشان کرد: حالا سوال من از بانک مرکزی این است که این 101 هزار میلیارد تومانی که در چند روز اخیر بر اساس اوراق گواهی سپرده فروخته شده است را به چه کسی می‌خواهند بدهند. آیا این پول جمع آوری شده میخواهد به بخش واقعی اقتصاد تزریق شود؟ یا همان وارد کننده و قاچاقچی و دلال ارز، متقاضی این تسهیلات خواهد شد؟ بنابراین باید گفت منابع دوباره وارد بخشهایی می‌شود که باعث تنش در بازار ارز شده‌اند. وی تصریح کرد: سیاستهای بانک مرکزی کمر تولید را شکسته و به نفع وارد کنندگان است

این اقتصاددان تصریح کرد: حالا باید گفت مجموع همه اینها دست به دست هم می‌دهد که کمر بخش تولید را بشکند. این یعنی رکود اقتصادی. حالا این که می‌گویند ما تورم را کم کردیم باید پرسید تورم را به چه قیمتی کم کردید؟ تورم را با بالا نگه داشتن نرخ سود بانکی کم کردید. وی اضافه کرد: این که هنر نیست که خلق نقدینگی می‌کنید نقدینگی در بخش واقعی اقتصاد وارد نمی‌شود، به بخش دلالی می‌آید و حالا به زور واردات تورم نگه داشته می‌شود. با این کار تولید و اشتغال از بین می‌رود و سیاست ناشیانه‌ای دنبال می‌شود. البته وقتی رئیس کل بانک مرکزی یک حسابدار هست ما دیگر چه  توقعی باید داشته باشیم؟ در دنیا رئیس کل بانک مرکزی از اقتصاددانان خبره، آگاه، دانشمند و اجرایی انتخاب می‌شود. روسای بانک مرکزی همین آمریکا بزرگترین اقتصادانان هستند.

صمصامی بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی ما به دنبال حفط وضع موجود است. یعنی تداوم بیکاری، رکود و بیکاری جوانان و البته سرمایه گذاری منفی، رشد نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید به واسطه گرانی نرخ ارز. خروج از رکود از کاهش تورم در اقتصاد مهمتر است. در رکود طرف بیکار است، اصلا درآمدی ندارد که خرج کند. در وضعیت تورمی، فرد شغل دارد ولی قدرت خرید و رفاهش کمتر می‌شود.

وی گفت: اما اینکه می گویند اگر اقتصاد را از رکود خارج کنیم با افزایش تورم مواجه می شویم این درواقع براساس یک تئوری است که خود آقایان حتی نمی دانند چه پیش فرض‌هایی دارد. ما می توانیم همزمان، هم اقتصاد را از رکودخارج کنیم و  هم تورم را تثبیت کنیم. ما با سیاست های درستی می توانیم جذب نقدینگی و هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری را انجام دهیم و با کاهش هزینه‌های تولید در واقع  عرضه اقتصاد را افزایش دهیم، بدون اینکه تورم افزایش پیدا کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها