يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۳۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیداهای ریاست جمهوری تعیین شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مصادیق رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در جلسات اخیر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تعیین شد.

تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیداهای ریاست جمهوری به شرح زیر است:

در اجرای جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» را برعهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند 9 اصل 110 و اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف،‌ معیارها و شرایط مذکور که در شورای نگهبان به تصویب رسیده به شرح زیر است:

ماده 1 - تعاریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از: 

1- رجال مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

2- رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان از مسائل اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

3- مدیر، شخصی برخوردار است که شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و در راستای ماموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامعه دارا است و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.

4- مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.

ماده 2- شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از: 

1- سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع

2- سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان 

3- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری 

4- سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری

5- صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری

6- ارائه برنامه‌ها و خط و مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام

7- معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و برنامه‌ها

8- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر

9- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظم اقتصادی کشور 

10- وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال 1388

11- عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن

تبصره 1- داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت‌نام ارائه نمایند. 

تبصره 2- موارد مذکور در ماده 2 اماره‌ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت‌نام آنان، در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

تبصره 3- شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذیصلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل نماید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها