يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۳۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
معاون رئیس جمهور در اظهارنظری عجیب گفت: تفکیک جنسیتی نگاه سلیقه‌ای است و برداشت‌هایی از آن اتفاق می‌افتد که پشتوانه‌ای از لحاظ دینی و علمی و اجتماعی ندارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده که در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، گفت: همکاری بین معاونت زنان و خانواده و وزارت علوم بیش از این نیز بوده است و تحقق برنامه‌های رئیس جمهور در زمینه علوم و فناوری و بهبود وضعیت زنان ایجاب می‌کند که دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند. بر همین اساس این تفاهم نامه مانند یک نقشه راه بین دو دستگاه عمل می‌کند تا حضور زنان در عرصه‌های مختلف بهبود پیدا کند.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته زمینه برای آموزش زنان در دوران دبستان و دبیرستان و هم در آموزش عالی پیشرفت پیدا کرده به طوری که میزان دختران بازمانده از تحصیل بسیار کم شده و در آموزش عالی جهش زیادی داشته ایم.

ابتکار ادامه داد: برخی سال‌ها قبولی دختران تا ۶۵ درصد هم رسیده که نشان دهنده این است که زنان ایرانی برای جبران عقب ماندگی‌ها برخاسته اند. امروز آمار نشان دهنده این است که دختران از پسران در اکثر رشته‌ها به جز مهندسی فعال‌تر هستند. همچنین در زمینه ورزش دختران دانشجو بسیار موفق بودند و در صحنه‌های بین المللی هم توانستند رتبه‌های خوبی را کسب کنند.

وی تاکید کرد: در آموزش عالی زنان در کسوت هیئت علمی هم رشد داشتند و با احتساب دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. خوشبختانه در دوران مسئولیت دکتر غلامی هم شاهد رویکرد و تحولات مناسبی بودیم.

ابتکار ادامه داد: براساس رهنمود‌های مقام معظم رهبری و قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی بر دوش ما گذاشته شده که از آن‌ها می‌توان به فرصت برابر بین زنان و مردان اشاره کرد. خوشبختانه کمتر موردی داریم که فرصت ادامه تحصیل از دختران گرفته شده باشد، ولی باز هم نظارت بر این امور واجب است رئیس جمهور نیز ابلاغ کرد که سی درصد از مدیریت نهاد‌ها در سطوح مختلف با در نظر گرفتن کارآمدی در اختیار خانم‌ها قرار بگیرد چرا که باید حضور خانم‌ها کارآمدی و توانمندی دولت را افزایش دهد.

وی با اشاره به مطالبه رئیس جمهور توضیح داد: مطالبه رئیس جمهور این است که حضور خانم‌ها پررنگ شود و نگاه متعادل جنسیتی و فرصت‌های برابر پررنگ‌تر شود. این مسئله نیازمند برنامه ریزی است و سرمایه اجتماعی را می‌طلبد که وزارت علوم از آن برخوردار است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: توجه به مسئله خانواده اهمیت زیادی دارد در این زمینه هم باید برای چهار و نیم میلیون دانشجویی که در کشور وجود دارد مهارت‌های فردی در جهت خودشکوفایی و نشاط خانواده بیشتر شود. بخش مهمی از مسئله مهارت‌ها نیز به اشتغال بازمی گردد چرا که آمار بیکاری در بین دختران فارغ التحصیل دانشگاهی دو تا سه برابر مردان است این مسئله همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده و امیدواریم بتوانیم مهارت‌های کاری دانشجویان را در کنار درس افزایش دهیم. به همین منظور نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم تا شرایط برای کارآفرینی دختران در عرصه دانش بنیان و حضور در استارتاپ‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به ایجاد رشته مطالعات زنان و خانواده توضیح داد: از اواسط دهه ۸۰ رشته مطالعات زنان و خانواده در بیشتر دانشگاه‌ها شکل گرفته و تحولات خوبی داشتیم امیدواریم زودتر پیشرفت کند تا مسئله عدالت که یکی از ابعاد آن عدالت جنسیتی است را در کشور ایجاد کند.

ابتکار با اشاره به کاربردی کردن پژوهش‌ها توضیح داد: پژوهش‌های زیادی در حوزه خانواده انجام شده، ولی کاربردی شدن آن‌ها باید به بسته سیاستی تبدیل شود.

وی در پایان در خصوص تفکیک جنسیتی گفت: چه کسی می‌گوید تفکیک جنسیتی می‌تواند به تعمیق باور‌های دینی کمک کند و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد متاسفانه این نگاه سلیقه‌ای است و برداشت‌هایی از آن اتفاق می‌افتد که پشتوانه‌ای از لحاظ دینی و علمی و اجتماعی ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها