يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۴۰۲
زمان انتشار: ۱۸:۳۹     ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
کریمی قدوسی مطرح کرد:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از مذاکرات پنهان وزارت خارجه با اروپائی‌ها درباره مسائل منطقه ای و مقاومت و نقش آمریکا در پشت پرده، گفت: احتمالا آمریکا در اردیبهشت ماه از برجام خارج شود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جلسه روز چهارشنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای عراقچی در این جلسه گزارشی از آخرین مذاکرات با اروپائی‌ها ارائه کرد و جمعبندی وی این بود که به احتمال زیاد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 22 اریبهشت سال آینده رسما از برجام خارج می شود و تغییر وزیر خارجه آمریکا و برکناری تیلرسون و انتصاب پمپئو در همین راستاست.


 وی افزود: تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با ترامپ درباره ماندن و یا خروج از برجام اختلاف نظر داشتند چرا که ترامپ بر خروج از برجام نظر دارد اما وزیر خارجه اش عکس آن را می گفت.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحلیل های رسانه های غربی بعد از برکناری وزیر خارجه آمریکا گفت: اکثر این رسانه ها این تغییر و تحول را مقدمه خروج آمریکا از برجام می دانند.

‌کریمی قدوسی با بیان اینکه عراقچی معتقد است که ما از این تغییرات سه وضعیت را می توانیم مد نظر داشته باشیم، افزود: یک وضعیت این است که آمریکا از برجام خارج می شود و برجام عملا از بین می رود که در این صورت ایران هم آماده خروج از برجام است. دومین وضعیت این است که برجام به همین صورت ادامه یابد و آمریکا عملا مانع انتفاع ایران از مزایای برجام می شود. وضعیت سوم هم این است که آمریکا بعد از خروج از برجام اروپا را حفظ کند و ایران بینابین آمریکا و اروپا در برجام باشد.

 وی تصریح کرد: آقای عراقچی در سفر اخیرش به اروپا اعلام کرد که آمریکا به تکالیف خود در برجام عمل نمی کند که در صورت ادامه این وضعیت ایران برجام را ترک خواهد کرد، که اینجانب از این مواضع اخیر وی تقدیر کردم.

‌نماینده مشهد و کلات با بیان اینکه اینجانب در جلسه مذکور 2 موضوع که موجب نگرانی نخبگان جامعه، نمایندگان و قاطبه ملت است را مطرح کردم، افزود: یکی از این موضوعات مذاکرات پنهان تیم وزارت خارجه با اروپائیهاست.

‌کریمی قدوسی با بیان اینکه ظریف وزیر خارجه و تیم مذاکرات اذن و اجازه نداشته و ندارند که در موضوعات مربوط به منطقه و جریان مقاومت و همچنین موضوع موشک با هیچ طرفی از جمله اروپا و آمریکا وارد مذاکره شوند، گفت: اخباری که به برخی از نمایندگان می رسد حکایت از این دارد که برخی از مقامات مسئول در وزارت خارجه بدون هماهنگی قبلی، مذاکرات منطقه ای را در حاشیه مذاکرات برجام شروع کردند.

 وی افزود: این افراد در حاشیه اجلاس مونیخ درباره مسائل یمن مذاکرات مفصلی با اروپائیها داشتند و قرار است تا پایان ماه میلادی جاری، وزارت خارجه ایران یک هیئت بلند پایه به یکی از کشورها اعزام کند تا  مذاکر را دنبال کنند.

‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فعلا طرف مذاکرات ایران فقط اروپاست، افزود: این در حالی است که آمریکا پشت صحنه این مذاکرات را بدست گرفته است.

‌کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه آمریکا با این سبک مدیریت در بحث موشکی و منطقه ای، ایران را به گفتگو و مذاکره با اروپا وادار می کند، گفت: ولی بیش از مساله موشک، اولویت آنها اجماع سازی روی مباحث منطقه ای و نقش تعیین کننده ایران است.

‌وی تصریح کرد: مسئولین وزارت خارجه در توجیه اقدامات خود و مذاکره پنهان با اروپائیها می گویند ما فقط از مذاکره با آمریکا منع شدیم و نه از مذاکره با اروپا.

‌نماینده مشهد و کلات با تاکید بر اینکه هر گونه مذاکره با هر کشور در خصوص مسائل منطقه و مقاومت باید تعطیل شود، اضافه کرد: آمریکائیها معتقدند که اگر ما با همین روش پیش برویم و ایران پای مذاکره بیائید، در اردیبهشت ماه ایران را مقابل یک عمل انجام شده قرار میدهیم که آن روز تازه می گوئیم این عمل چیست.

‌کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه این همان ضرب العجل آمریکا در تعلیق تحریم هاست، افزود: در اینجا آنها معتقدند که در این صورت ایران یا باید بحث های منطقه ای را بپذیرد و یا اینکه از برجام خارج می شویم.

‌وی تصریح کرد: آمریکائیها معتقدند که ایران به دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی در آن زمان در موقعیتی نیست که شرایط ما را قبول نکند و گزینه پیش رو هر چه باشد، قبول می کند.

‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دومین موضوع مهم که موجب نگرانی در جامعه شده این است که به نظر اینجانب اروپائی‌ها در مذاکرات سه خواسته داشتند، افزود: یکی همان امتیاز طلبی آنهاست. اگر آمریکا از برجام خارج شود، اروپائیها حاضر نیستند به ایران امتیاز بدهند بلکه از ایران امتیاز می خواهند که این امتیاز خواهی برای دولت خیلی سنگین است.

‌کریمی قدوسی تصریح کرد: موضع دیگر اروپائی‌ها در مذاکرات این است که می گویند سرنوشت برجام هر چه باشد و آمریکا چه در برجام باقی بماند و چه خارج شود، ما با تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت و همراهی می کنیم. در واقع اروپائی‌ها می گویند که ما با تحریم‌ها جدید موشکی و منطقه ای موافقیم و این موضوع ربطی به برجام ندارد.

 وی با اشاره به سومین موضع اروپائیها در مذاکرات گفت: در مذاکرات سه جانبه آلمان، انگلیس و ایران، 2 کشور اروپائی می گویند که نگاه فرانسه درباره مسائل موشکی و منطقه ای ایران، اگر تندتر از دیدگاه آمریکا نباشد، ضعیف تر نیست.‌ ایران اگر می خواهد برجام پا برجا بماند، باید مساله خود را با فرانسه حل کند.

 نماینده مشهد و کلات گفت: اینجانب به آقای عراقچی گفتم که این سناریو جدید یعنی هول دادن ایران به سمت فرانسه، مثل همان سناریو قبل از برجام است که اروپائی‌ها در مذاکرات به ایران می گفتند شما باید مسائل خود را با آمریکا حل کنید. امروز چون آمریکا در محور مذاکرات قرار ندارد، فرانسه را جایگزین کردند و می گویند مشکل تان را با فرانسه حل کنید.

‌کریمی قدوسی با بیان اینکه فرانسه روابط نزدیکی با آمریکا دارد، افزود: اروپائی‌ها معتقدند که باید تفاهمی بین فرانسه و ایران درباره برجام صورت گیرد.

‌وی افزود: سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در همین راستا طراحی شد که اگر موفق آمیز می بود، گام بعدی سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران در فروردین و اردیبهشت بود.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ادامه این جلسه به عراقچی گفتم  متاسفانه  هستند کسانی که  معتقدند سیاست گسترده شدن ایران در منطقه باعث افزایش ضربه پذیری ایران شده و باید این سیاست تغییر کرده و با بازگشت به داخل، به مسائل داخلی توجه کرد و با این تغییر سیاست، ایران باید آسیب پذیری خود را کاهش دهد.

 کریمی قدوسی گفت: مفهوم این نگرش آن است که ایران از مقاومت در منطقه و یمن، سوریه، لبنان و عراق حمایت نکند.

 وی افزود: اینجانب به عراقچی گفتم که حضور ایران در منطقه مبتنی بر سیاست های دین اسلام و یاری به مسلمین است و کسانی که مخالفت با این دیدگاه را دنبال میکنند آغازگر یک خیانت بزرگ اند که باید جلوی آنرا گرفت.

 نماینده مشهد و کلات گفت: به عراقچی گفتم سیاست ما در منطقه و حمایت از مقاومت بر اساس مبانی حاکم در سیاست خارجی ایران تبیین شده و قابل گفتگو و تغییر نیست.

 کریمی قدوسی افزود: اینجانب به عراقچی گفتم که اگر از مواضع اصولی نظام تخطی شود ، واکنش متفاوت تر از آنچه در برجام بوده خواهد دید.

 وی گفت: اینجانب به صراحت  خواستار توقف مذاکرات پنهان مسئولین وزارت خارجه با مقامات اروپائی‌ها شدم .

*الف

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها