به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای این ۱۰ فرد و یک شرکت را به سرقت ادعایی اطلاعات آکادمیک از صدها دانشگاه در آمریکا و کشورهای دیگر و حساب‌های کاربری رایانامه‌های متعلق به کارمندان دولت آمریکا و شرکت‌های خصوصی در این کشور متهم کرده است.

دادستان‌های آمریکایی موسسه «مبنا» و ده نفر از افراد همکار با آن را به همکاری با حکومت ایران برای هک متهم کرده‌اند. 

در اطلاعیه روز جمعه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است: در اقدام هماهنگ با وزارت دادگستری ایالات متحده، دفتر نظارت بر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، یک نهاد ایرانی و 10 نفر از افراد ایران را تحت فرمان اجرایی  13694 مسدود سازی اموال برخی افراد مشارکت کننده در فعالیت های قابل ملاحظه تخریب سایبری، مورد تحریم قرار داد.

به ادعای این دفتر، افراد و نهاد معرفی شده دارایی های اطلاعاتی ارزشمندی را از صدها دانشگاه آمریکا، دانشگاه های کشورهای ثالث و شرکت های رسانه ای خصوصی سرقت می کردند. سیگل مندلکر قائم مقام وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: ایران همواره فعالیت های مخرب سایبری علیه ایالات متحده و همپیمانان آن داشته است.

وی ادعا کرده است: موسسه سایبری سپاه پاسداران در موسسه مبنا یک شبکه هکری است که با نفوذ به صدها دانشگاه، اطلاعات حساس آن ها را ربوده است. معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: ما سرقت از مالکیت معنوی ایالات متحده و یا نفوذ به موسسات و دانشگاه های تحقیقاتی را تحمل نخواهیم کرد. وزارت خزانه داری به طور سیستماتیک از اختیارات تحریم ها استفاده می کند تا شیوه های مخرب سایبری ایران را برملا سازد و ایران را برای حملات کیفری سایبری پاسخگو نگه دارد.

مندلکر ادامه داد: در نتیجه اقدام امروز، تمام اموال و منافع مالکیت افراد تعیین شده در معرض صلاحیت ایالات متحده مسدود شده است و اتباع آمریکا از انجام معاملات با آنها ممنوع هستند.

بر پایه این اطلاعیه، موسسه مبنا یک شرکت ایرانی دانسته شده است که در سرقت شناسه های شخصی و منابع اقتصادی برای افزایش منافع مالی خصوصی فعالیت می کند.

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا همچنین غلامرضا رفعت نژاد، احسان محمدی، سید علی میرکریمی، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی، عبدالله کریما، ابوذر گوهری مقدم، روزبه صباحی، محمد رضا صباحی و بهزاد مرسی را هم در لیست این تحریم ها قرار داده است.