أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۹۶۶۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
تست زنی افکار عمومی یا انحراف افکار عمومی؟
امروز دولت در بحرانی ترین شرایط خود قرار دارد، در این شرایط بنظر می رسد وجود یک زبان مشترک بین وکیل الدوله های مجلس، ایشان را به این نتیجه رسانیده است که می بایستی برای انحراف افکار عمومی راه چاره ای بیابند لذا "فیلترینگ تلگرام " قطعا بهترین و کاری ترین چالش برای دور کردن افکار عمومی از "پاسخگو کردن دولت روحانی" تشخیص داده و آنرا رسانه ای کرده اند.
سرویس سیاسی پایگاه 598/ رضا احمد زاده، بوی الرحمن تلگرام درسرتاسر فضای رسانه‌ای کشور توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بشدت منتشر گردیده است و علی رغم مشکلات امنیتی، فرهنگی و اقتصادی متعدد تلگرام که بارها توسط کارشناسان بیان شده و مورد بی توجهی مسئولین دولتی قرار گرفته است، از زمان اعلام این امر این احساس را در بسیاری از ناظران آگاه به امور تقویت کرد که این شدت و حدت موضوع چالش برانگیز "حذف تلگرام" حاکی از عمق و اهمیت موضوعی است که هم در ابعاد داخلی و هم ابعاد منطقه ای و فرا منطقه ای دولت حسن روحانی بدنبال آن است

در چند ماه گذشته دولتی ها با عناوین مختلف چالش هایی را برای ابعاد داخلی و دور کردن خویش از فضای پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم تدارک دیده و به اجرا درآورده بودند اما موضوع تلگرام می تواند نقطه عطفی برای میدانی کردن برخی سیاست های منشعب از وادادگی‌های جهانی دولت روحانی و حامیانش قلمداد گردد:

1- در حالی که آفتاب تابان برجام می رود تا با کارشکنی های دولت ترامپ و ناامیدی هرچه بیشتر دولتمردان اعتدال به شکست نهایی بینجامد نیاز به یک چالش درونی در کشور برای انحراف افکار عمومی از موضوع برجام دو چندان می گردد.

2- افزایش لجام گسیخته قیمت دلار و تاثیرات آن بر معیشت مردم و گرانی قیمت کالاها و خدمات و بی حالی و برنامه‌گی دولت روحانی در مدیریت متکی به اقتصاد داخلی و همچنان چشم امید داشتن به غرب، دولت را هرچه بیشتر به سمت دادن امتیازات مهمتر و نشستن بر سر میز برجام های دیگری که منتقدان دلسوز بارها خطر آنرا گوشزد کرده بودند سوق خواهد داد و نگرانی ملت ایران در دادن گرای مذاکرات منطقه ای به غرب را دو چندان خواهد کرد و این بازی "رولت روسی" حسن روحانی این احتمال را تشدید خواهد کرد که در روزهایی نه چندان دور بالاخره شمشیر داموکلس غرب را بر سر ملت و دولت ایران فرود خواهد آورد و امنیت ملی و منافع ملی را با خطرات جدی مواجه خواهد ساخت خصوصا وقتی این ادعاها را در کنار رجز خوانی های خاندان آل سعود عربستان در جنگ با جمهوری اسلامی قرار دهیم عمق فاجعه بیشتر نمایان خواهد شد.

3 -  امروز دولت حسن روحانی در بحرانی ترین شرایط سیاسی و اقتصادی خود قرار دارد و بسته های تحریمی دولت ترامپ بدون در نظر گرفتن توافقات برجام و بدون توجه به فریادهای دولتمردان تیم هسته ای برای رعایت حداقلی توافقات برجام بسته های تحریمی خود را یکی پس از دیگری در روزهای آتی رونمایی خواهد کرد. در این شرایط بنظر می رسد وجود یک زبان مشترک بین وکیل الدوله های مجلس شورای اسلامی ایشان را به این نتیجه رسانیده است که می بایستی برای انحراف افکار عمومی و خصوصا  منتقدانی که امروز بدلیل شکست آفتاب تابان برجام و کوهی از وعده های بر زمین مانده، در موضع قوت خود افتاده اند راه چاره ای بیابند لذا "فیلترینگ تلگرام " با توجه به گسترش و عمق زیاد کاربران آن در ایران قطعا بهترین و کاری ترین چالش برای دور کردن مردم از "پاسخگو کردن دولت روحانی" در پیشگاه ملت تشخیص داده و آنرا رسانه ای کرده اند.



4- روند افزایش قیمت دلار اگر به همین منوال پیش برود و دولت هم بعنوان متولی ناظر و سیاستگذار سیاست های پولی و بانکی همچنان سکت و بی حرکت در جای خود بنشیند قطعا این سئوال ذهن همگان را بخود مشغول خواهد ساخت که هدف و یا هذف های پشت پرده ایی که موجبات این شرایط را فراهم آورده است چیست؟ ایجاد چالش ، بحران سازی، از بین بردن مرزبندی های بین اغتشاشگران و معترضین ، ایجاد درگیری های خیابانی  و در نهایت تلاش برای فشار به نظام و رهبری بمنظور نوشیدن جام زهری دیگر به نظام و رهبری برای کسب موافقت بمنظور دادن امتیازات بیشتر به طرف های غربی و مواردی از این دست تنها اهدافی است که هر انسان منصفی را به آنها می رساندوگرنه همه می دانند و می دانیم که بستن یک سرویس پیام رسان و جایگزینی آن با سرویسی دیگر امری است که به سهولت و با شرایط بهتر انجام گیرد.

5- البته خواننده گرامی باید به روند تصویب این امر در مراجع ذیصلاح و اهداف سیاسی آن دقت لازم را مبذول نمایند. بنا به شواهد امر موضوع فیلترینگ تلگرام از طرف دولت اجرایی نشده است و علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس آنرا اعلام کرده است و در پاسخ به اینکه مرجعیت این تصمیم چه جریانی است را فقط با بیان اینکه "این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده و تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد" جواب داده. جوابی دو پهلو و با امکان برداشت های متفاوت و شناور بودن آن به این معنی که شمای خواننده از بالاترین مرجع "رهبری" را برداشت خواهی کرد و دیگر "دولت" را و دیگری "مجلس را بعنوان عالیترین مرجع قانون گذاری در کشور" و قس علی هذا. در نتیجه ملاحظه می کنیم که بازنده بازی برد – برد "فیلترینگ  تلگرام " در هر صورتی  دولت روحانی نخواهد بود. (1)

6- اما این سخنان بروجردی از جهت دیگری هم قابل تامل است به این معنی  این سخنان وی را می‌توان نوعی تست زنی افکار عمومی و انحراف افکار عمومی برای چند وقت آِنده هم می توان قلمداد کرد آنجایی که نماینده دیگر مجلس، رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته‌ی ارتباطات مجلس و نماینده‌ی پارلمان در کمیته‌ی تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، زمان فیلتر تلگرام مشخص نیست. به‌اعتقاد سبحانی‌فر، نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش کند و همین سخن وی ما را به نتیجه گیری "تست زنی افکار عمومی" که در سطور بالا به آن اشاره شد می رساند(2)

در مجموع باید به انتظار نشست تا پایان فروردین ماه فرا برسد و نتیجه اقداماتی که علاء الدین بروجردی مدعی آن است در میدان عمل هم دیده شود.

منابع:

1-خبرگزاری مهر/ 11 فروردین 1397/ کد خبر: 4260817
2-فناوری ایران/ zoomit. Ir/ 11 فروردین 1397

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
آیا این تدبیر شماست؟ وای بر ملت که به شعارهای دروغین تدبیر و امید شما فریفته شد و الان ناامید شد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها