کد خبر: ۴۳۹۹۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
وزیر باسابقه دولت روحانی هم به ماهیت واقعی آمریکا پی برد؛
با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ رییس‌جمهور آمریکا درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و احتمال خروج عملی ایالات متحده از این توافق حالا دستگاه دیپلماسی کشورمان هم واکنش‌های عریان‌تری نسبت به تحولات نشان می‌دهد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ رییس‌جمهور آمریکا درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و احتمال خروج عملی ایالات متحده از این توافق حالا دستگاه دیپلماسی کشورمان هم واکنش‌های عریان‌تری نسبت به تحولات نشان می‌دهد. به گزارش «عصرایرانیان»، در شرایطی که تمام کارشناسان و دلشوزان کشور در ایام قبل و حین توافق هسته‌ای به دولت هشدار دادند آمریکا قابل اعتماد نیست و حتی مقام معظم رهبری بارها فرمودند که به مذاکره خوشبین نیستند بازهم توافقی بدست آمد که حالا هر روز بیشتر به لبه پرتگاه نزدیک می‌شود و در عین حال خساراتی زیادی را هم بر گرده کشور قرار داده است که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها رفع هم نخواهد شد.



اعترافات دیرهنگام «ظریف»
حالا وزیر امور خارجه کشورمان هم نسبت به ادامه وضع کنونی ناامید شده و به نظر می‌رسد هرچند دیرهنگام اما بالاخره وزیر باسابقه دولت روحانی هم به ماهیت واقعی آمریکا پی برده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای بیست‌وپنج دقیقه‌ای با شبکه «بی.بی.سی» عربی، از بدعهدی آمریکا به توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای (برجام) انتقاد و این کشور را «غیر قابل اعتماد» توصیف کرد.  وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران گزینه‌های متعددی در اختیار دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد و توضیح داد که نمی‌شود بر سر چیزی که توافق شده دوباره مذاکره کرد.  رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای اعلام کرد که انتخاب‌های عربستان همیشه اشتباه بوده و هر چند در یمن تعداد زیادی از مردم جان باخته‌اند اما وقت همچنان برای راهکار سیاسی هست. به گفته ظریف، عربستان و متحدانش که قصد داشتند ظرف مدت کوتاهی «مأموریت» یمن را انجام دهند وارد سال چهارم شده‌اند و همچنان هر درخواستی برای راهکار سیاسی را رد می‌کنند. ظریف اعلام کرد که سوریه نیز راهکار سیاسی برای حل بحران نیاز دارد و آنکس که برای آینده سوریه تصمیم می‌گیرد مردم هستند و آمریکا نمی‌تواند در سوریه حضور داشته باشد و این امر، تصمیمی‌اشتباه است که باید اصلاح شود.

توضیحات وزیر امور خارجه درباره یمن
ظریف درباره اوضاع یمن نیز تصریح کرد:ما از ابتدا به ضرورت راهکار سیاسی اعتقاد داشته‌ایم. خیلی وقت پیش هم از زمان آغاز بحران یمن، پیشنهاد حل سیاسی را به عربستان داده‌ایم. در سپتامبر 2016 پیامی‌برای وزیر خارجه فقید عربستان سعود الفیصل فرستادم تا با همکاری آنها راهکاری سیاسی برای یمن بیابیم. پاسخ دادند که جهان عرب به شما ارتباطی ندارد. بار دیگر بلافاصله بعد از آغاز جنگ پیشنهاد دادیم، سه سال پیش و ما الان وارد سال چهارم [جنگ] شده‌ایم. تصور می‌کردند که می‌توانند مأموریت را طی دو هفته تمام کنند. ما آن زمان پیشنهاد توقف فوری جنگ و کمک‌رسانی بشردوستانه فوری را دادیم. پیشنهاد راهکار سیاسی بین یمنی‌ها و تشکیل دولتی را دادیم که دربرگیرنده همه طرف‌های یمنی باشد. متأسفانه عربستان و متحدانش همیشه راهکار سیاسی را رد کرده‌اند و امیدوار هستند که از راه نظامی‌می‌توانند پیروز جنگ باشند. من معتقدم که فرصت هنوز از دست نرفته است. البته که فرصت برای تعداد بی‌شمار یمنی‌ها که جان خود را از دست داده‌اند از دست رفته اما هنوز زمان به طور کامل برای یافتن راه حلی سیاسی از دست نرفته است. اگر عربستان سعودی تمایل به یافتن راه حلی سیاسی در یمن دارد ایران شریک جدی است. هر راهکاری از این دست، باید راه حلی بر پایه مذاکره بین یمنی‌ها باشد. طرف‌های خارجی هم به جای دیکته‌ کردن نظرات، می‌توانند امور را تسهیل کنند تا راهکاری سیاسی حاصل شود. ما آماده‌ایم برای کمک به یافتن راهکاری سیاسی.  وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع منطقه‌ای نیز بیان داشت:ایران به جایی نمی‌رود که از دولت آنجا دعوتی صورت نگرفته باشد. موضع ما این است که مردم این کشورها کسانی هستند که باید تصمیم بگیرند. ما هیچ طمعی در این کشورها نداریم. ما از فلسطین حمایت کردیم و به این امر افتخار می‌کنیم. از عربستان سعودی می‌پرسیم که چرا از فلسطین حمایت نمی‌کند؟ چرا برای محکوم کردن جنایت‌هایی که در غزه می‌شود، مردد و خجالت‌زده‌اند و چرا سیاست بازی در قبال اسرائیل در پیش گرفته‌اند در حالی که اسرائیل فلسطینی‌ها را می‌کشد؟ چرا این سیاست باز را در قبال آمریکا دارند حال آنکه این کشور چیزی را به صهیونیست‌ها می‌بخشد که مالکش نیست؛ منظورم قدس شریف است. چیزی که آمریکایی‌ها مالکش نیستند و صهیونیست‌ها هم مستحقش نیستند. آنچه جالب توجه است، این است که سعودی‌ها تلاش جدی برای پس گرفتن حقوق فلسطینی‌ها نمی‌کنند بلکه در صف متجاوزان قرار می‌گیرند. در خصوص بخش دوم سوال شما می‌گویم که اسرائیل نتیجه اقدامات خودش را می‌بیند. اسرائیل دنبال دستاویز می‌گردد یا دنبال جان‌فداست تا از مسئولیت اقدامات جنایتبار خود که در سالهای گذشته به بزرگترین فاجعه بشری منجر شده، شانه خالی کند.

ایران نترسیده است
وی درباره انتصابات اخیر در هیئت حاکمه ایالات متحده هم اظهار داشت: اینها امور داخلی آمریکاست و قطعا ایران را نترسانده است. اینها دلیلی بر نبود انسجام در سیاست آمریکا به طوری که به تغییر سه مشاور امنیت ملی طی یک سال انجامیده است. اما این مسئله در نهایت، مسئله داخلی مردم آمریکاست و از امور ما نیست. ما در امور کسی دخالت نمی‌کنیم و در مقابل هم ما اجازه نمی‌دهیم کسی در امور داخلی ما دخالت کند. قطعا هم در نتیجه تغییرات متعدد در دولتشان، حتی برای لحظه‌ای احساس ترس نمی‌کنیم. اما اگر از توافق هسته‌ای خارج شود خودش را در جامعه بین‌المللی منزوی کرده است. این هم دلیلی خواهد بود بر اینکه آمریکا در هیچ توافق بین‌المللی شریکی قابل اعتماد نیست. این سبب خواهد شد که ایران موضعی یکپارچه بگیرد و راهبردی در پیش بگیرد که برای آمریکا دردناک باشد.

نوبت اقدام عملی وزارت امور خارجه فرا می‌رسد؟
با مرور اظهارات ظریف یادآوری این موضوع بسیار مهم است که بدون تردید اسن سوال مطرح می‌شود که به جز اظهارات رسمی‌و تلویزیونی چه زمانی نوبت واکنش عملی ایران به نقض برجام از راه خواهد رسید؟ همین چند هفته پیش بود که هواپیمای ظریف در فرودگاه مونیخ معطل سوخت رسانی شد اما هیچ‌گاه مشخص نشد دولت چه واکنشی به این ماجرا داشته است؟ و اصولا چه زمانی نقض عهدهای آمریکا به جز محکوم کردن، جوابی عملی خواهد گرفت؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها