يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۹۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
امیدی روایت می‌کند که یکی از نرم افزارهای مذهبی تولید شده توسط وی، حتی در سرزمین‌های اشغالی نیز دانلود شده است.
به گزارش پایگاه 598، با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند در کشور، تولید نرم افزارها به عنوان یکی از حوزه‌های جذاب و وابسته به تلفن‌های همراه هوشمند، رو به فزونی گذاشته و جوانان بسیاری از طریق تولید این نرم افزارها، ایده‌های خود را عملی ساخته و حتی از همین روش امرار معاش می‌کنند.

امید امیدی از آن دست جوانانی است که برحسب علاقه روی به حوزه ساخت نرم افزارهای تلفن همراه آورده است و به صورت آتش به اختیار، نرم افزارهایی را تولید و به ثبت رسانده است که نه تنها برای آنها هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند بلکه از اینکه مخاطبانش وی را برای ساخت سایر نرم افزارها تشویق می‌کنند، انگیزه می‌گیرد و برای فعالیت بیشتر برنامه‌ریزی می‌کند. این دانشجوی دکتری دانشگاه شهرکرد روایت می‌کند که یکی از نرم افزارهای مذهبی تولید شده توسط وی، حتی در سرزمین‌های اشغالی نیز دانلود شده است.

این جوان شهرکردی علی‌رغم اینکه در رشته مکانیک تحصیل می‌کند اما به دلیل علاقه‌مندی به حوزه نرم افزارها، توانسته سایر جوانان این شهر را با خود همراه کند و با تشکیل گروه نرم افزاری، فعالیت خود را توسعه داده‌اند.

در ادامه گفت‌وگویی که افکارنیوز با امید امیدی انجام داده‌است را مشاهده می‌کنید:

مقاطع مختلف دانشگاهی را در چه رشته‌ای و در کدام دانشگاه‌ها گذرانده‌اید؟

مقطع لیسانس رشته مکانیک گرایش ماشین‌های کشاورزی دانشگاه شهرکرد

مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک گرایش بیوسیستم دانشگاه ارومیه

مقطع دکتری رشته مکانیک گرایش بیوسیستم دانشگاه شهرکرد

از چه زمانی به حوزه نرم افزار علاقه‌مند شدید؟

آغاز علاقه‌مندی بنده به حوزه نرم افزاری به دوران دبیرستان برمی‌گردد. در آن زمان سیستم عامل رایج کامپیوترها، ویندوز 98 بود و بنده براساس علاقه‌مندی، زبان این ویندوز را به فارسی تغییر دادم و با این اقدام تعجب معلمان خود را برانگیختم. از این دست کارها در طول دوران دبیرستان و دوره کارشناسی بسیار انجام دادم، با این حال نقطه عطف کارهای بنده به دوره کارشناسی ارشد برمی‌گردد که حتی موضوع پایان نامه خود را با حوزه نرم افزاری گره زدم.

کمی در مورد موضوع پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد و ارتباط آن با حوزه نرم افزار توضیح دهید.

موضوع پایان نامه بنده ساخت یک دستگاه تمام خودکار درجه‌بندی میوه بود. به این صورت که میوه‌ها بدون دخالت اپراتور، به صورت اتوماتیک دسته‌بندی و براساس کیفیت مرتب می‌شدند. تمام موضوعات نرم افزاری پایان نامه را علی‌رغم پیچیده بودن به تنهایی انجام دادم و کمکی از کسی نگرفتم.

از چه زمانی به ساخت نرم افزارهای اندرویدی روی آوردید؟

در زمانی که گوشی‌های اندروید به تازگی فراگیر شده بود و هنوز در شهرستان‌ها عموما تلفن‌های همراه به صورت جاوا بود، وقتی مردم و یا نزدیکان جذابیت و کارکردهای نرم افزاری گوشی‌های اندروید را مشاهده می‌کردند موجب می‌شد تا افراد فعال در حوزه نرم افزار، انگیزه بیشتری برای ساخت و تولید نرم افزار پیدا کنند. بنده نیز با انگیزه فراوانی اقدام به تولید نرم افزارهای می‌کردم و با ساخت هر نرم افزار تجربه جدیدی را کسب کرده و از آنها استفاده می‌کردم.

سرمایه مالی چقدر در فعالیت‌های شما دخیل است؟

در تمام کارها و نرم افزارهایی که تولید کرده‌ام هرگز نیازمند پول و سرمایه نشدم، چراکه با توجه به نیازسنجی، تنها به تولید نرم افزارهایی می‌پرداختم که توان ساخت آنها را با توجه به امکاناتم داشتم و به همین دلیل نیازی به سایر امکانات از جمله تامین مالی پیدا نکردم.  بعدها به واسطه رزومه‌ای که در زمینه تولید نرم افزار داشتم، بسیاری از نهادها تقاضای همکاری با بنده را داشتند. درواقع بنده هرگز به دنبال حامی مالی نرفتم و سعی کردم با ایجاد یک سابقه خوب، حامیان را به سمت خودم جذب کنم.

به کدام نرم افزار تولیدی خود علاقه بیشتری دارید؟

حدود 40 نرم افزار در اپلیکیشن بازار به نام خود ثبت کرده‌ام و حدود 10 – 15 نرم افزار را به صورت سفارشی تولید کرده‌ام.

به سفارش یکی از نهادهای نظامی استان اصفهان نرم افزاری را در مورد زندگی شهید صیاد شیرازی با نام «صیاد دل‌ها» تولید کردم و به دلیل محتوای آن علاقه‌مندی شدید به آن کار دارم و آن نرم افزار را در بین تولیدات خود «ستاره» می‌دانم. نرم افزار «صیاد دل‌ها» آنقدر شاخص بود که حتی یکی از بخش‌های خبری سراسری صدا و سیما به معرفی آن پرداخت. یکی دیگر از نرم افزارهایی که برایم بسیار ارزشمند است نرم افزار نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا بود که شامل 25 زبان مختلف بود.

نرم افزارهای خارجی هم تولید کرده‌اید؟

یک نرم افزار مفاتیح‌الجنان به زبان فرانسوی تولید کردم و این اولین کاری بود که به زبان غیر از فارسی انجام دادم. وقتی اسم بنده را به زبان فرانسوی در فضای اینترنت جست و جو کنید، نام بنده در کنار آن مفاتیح‌الجنان فارسی بالا می‌آید و این موضوع حس بسیار خوبی است. علاوه بر این، برخی از مخاطبان فرانسوی زبان نیز بازخوردهایی به بنده می‌دهند که این انگیزه مرا بیشتر می‌کند. مثلا یکی از کاربرانی که از نرم افزار مفاتیح‌الجنان در فرانسه استفاده کرده بود، طی پیامی ضمن تشکر بابت ساخت این نرم افزار، درخواست کرد که تولیدات خود در این حوزه را افزایش دهیم.

علاوه بر مفاتیح‌الجنان به زبان فرانسوی، یک نرم افزار احادیث به زبان ترکی استانبولی و همچنین یک مجموعه غررالحکم به زبان انگلیسی نیز تولید کرده‌ام که خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شده‌اند.

کدام نرم افزاری تولید شما بیشترین دانلود را داشته است؟

نرم افزار نهج‌البلاغه بسیار موردتوجه مخاطبان قرار گرفته و دارای بالاترین میزان دانلود در میان تولیدات بنده است.

با توجه به اینکه شما در شهرکرد زندگی می‌کنید، این عامل تاثیری در فعالیت شما دارد؟

تولید و توزیع مناسب نرم افزار بیشتز از اینکه وابسته به محل زندگی (تهران یا شهرستان) باشد، وابسته به ایده خوب برای محتوای نرم افزار است. قطعا اگر نرم افزار کاربرد جدید و جذابی برای نرم افزار داشته باشد، به خوبی دیده و دانلود خواهد شد و قطعا شکستی در آن نخواهد بود.

فعالیت‌های تولید نرم افزار را به صورت انفرادی انجام می‌دهید یا گروهی؟

ابتدا به صورت انفرادی و حالا چند سالی است که به صورت گروهی فعالیت می‌کنیم. نحوه جمع شدن گروه به این صورت بود که بنده در جهاد دانشگاهی شهرکرد کلاس‌های آموزشی برگزار ‌می‌کردم و بعد از برگزاری چندین دوره مختلف به این فکر افتادم که بهتر است این جمعی که مدتی در کنار هم آموزش دیده‌ایم با هم گروهی را تشکیل داده و به فعالیت نرم افزاری بپردازیم. حتی در ابتدا هدفمان این نبود که خروجی داشته باشیم و درآمدزایی کنیم بلکه هدف اصلی این بود که موجب ارتقای توانایی‌های همدیگر شویم. شرط عضویت در گروه هم کسب نمرات خوب بعلاوه برخی دیگر از ضوابط بود.

نام گروه نرم افزاری ما ICGA است که متشکل از کلمات (Idea)، (content)، (Graphics) و (Application) است. یک گروه برای خانم‌ها و یک گروه برای آقایان تشکیل دادیم. امروز که کار گروه منسجم‌تر و فعالیت‌ها جدی‌تر شده است، موضوع درآمدزایی هم پیگیری می‌شود و قرار است گروه فعلی حتی از نظر حقوقی ثبت و قانونی شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها