يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۹۷۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
تکرار سناریوی چانه‌زنی از پایین؛
این روزها قیمت دلار لحظه‌ای بالا می‌رود و حتی از مرز 6 هزارتومان هم گذشته است، حال اما در سایه این بی‌توجهی دولت برای بازار ارز، حامیان روحانی، مشاورانش و رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان اوضاع کنونی را به توطئه منتقدان رییس‌جمهوری نسبت می‌دهند، با این کار هم دولت بهتر از آب گل‌آلود آشفتگی دلار سود بیشتری می‌برد و هم بهانه برای برجام 2 و مذاکرات مهیا می‌شود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دلار از مرز 6100 تومان هم گذر کرد اما هیچ عزمی در دولت برای مهارکردن قیمت ارز دیده نمی‌شود.  روز یکشنبه درست در بحبوحه نوسانات شدید ارزی -که قیمت دلار لحظه‌ای افزایش می‌یافت- اعضای کابینه در جلسه هیات دولت هیچ بحث و تصمیمی در مورد نرخ ارز و ساماندهی بازار آشفته ارزی نداشتند و اگرچه انتظار می‌رفت که جلسه هیات دولت در روز یکشنبه، خروجی مشخصی برای ساماندهی بازار ارز داشته باشد، چنین اتفاقی نیفتاد!

توطئه دلاری
روز گذشته آقای حسن روحانی، رییس‌جمهوری به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در تهران سخنرانی نسبتاً مفصلی کرد ولی به موضوع افزایش بی‌سابقه قیمت ارز اشاره‌ای نکرد.در این میان اما برخی طرفداران دولت و رسانه‌های حامی  روحانی با فرافکنی‌های گوناگون از جمله انتشار خبرهایی درباره «پشت‌پرده افزایش قیمت ارز و فشار اقتصادی به دولت» درصدند تا توپ مشکلات ارزی را در میدان رقبای روحانی و منتقدان او انداخته و آشفتگی افسار‌گسیخته بازار دلار را توطئه‌ای علیه دولت نشان دهند که در این راستا افزایش قیمت دلار را به بحران‌سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی علیه دولت ربط داده‌اند.

آقای حسام‌الدین آشنا در سلسله توییت‌های مبهمی نوشت: «ارز ارزان می‌شود اما نه با مماشات با محتکران جسور اسکناس و قاچاقچیان قهار اربیل و استانبول.» او این آشفتگی بازار ارز را رسماً توطئه خوانده و می‌گوید: «مشکل فقط چهار‌راه استانبول نیست؛ بخشی از مشکل چهارراهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و‌... منتهی می‌شود. مردم و دولت نه تسلیم بحران‌سازی اجتماعی دی‌ماه شدند و نه تسلیم بحران‌سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می‌شوند. ساعت پایتخت ایران هرگز به‌وقت‌شام تنظیم نخواهد شد.» همچنین روز گذشته روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهایی مانند «فتنه دلاری»، «کودتای ارزی»، «تقاضای مشکوک دلار» به سناریو توطئه دامن زدند.

دم خروس!
جالب آنکه در کنار تلاش طیفی از حامیان دولت برای فرافکنی و فرار روبه‌جلو برای پاسخگویی نسبت به بی‌ثباتی بازار ارز، آقای اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری در گفت‌وگویی از گرانی دلار حمایت کرد و گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود، چاره‌ای نبود.» همچنین آقای مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهوری که مخالف سرسخت تثبیت نرخ ارز است در یادداشتی نوشت: «این نحوه تعدیل نرخ ارز فقط به بی‌ثباتی دامن زده، وقتی نرخ ارز در خلاف جهت تورم تثبیت می‌شود، بالاترین و موثرترین کمک به تولید‌کنندگان خارجی صورت‌گرفته و بیشترین صدمه به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شود.»

البته این سخنان سناریوی توطئه علیه دولت را با شکست مواجه کرد به‌گونه‌ای که آقای محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت مجبور به موضع‌گیری شد و گفت: «روند فعلی به هیچ‌وجه مناسب نیست حتی اگر یکی از مشاوران دولت درباره موافقت دولت با افزایش نرخ ارز صحبتی داشته کاملاً نظرات شخصی بوده و وضعیت فعلی باید کنترل شود.»

سناریوی چانه‌زنی از پایین
این ماجراها اما ذهن‌ها را به زمان دولت اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای می‌برد؛ در سال‌های حاکمیت جریان اصلاحات در دهه 70، پروژه قتل‌های زنجیره‌ای، پروژه روزنامه سلام، پروژه کوی دانشگاه و چندین و چند پروژه مهم و ویرانگر دیگر رقم خورد و کشور توسط تیمی از درون دولت، دائماً دستخوش آشوب و درگیری بود. آن روزها کسی به‌سادگی قبول نمی‌کرد که دولت پشت خیلی از ماجراهای بنیان‌برافکن و ضدملی باشد اما بیان استراتژی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» از سوی آقای سعید حجاریان آخرِ ماجرا را نشان داد.

اکنون همان سناریو در حال تکرار است، همچنان‌که مشاور رییس‌جمهوری در توییتی نوشته است: «پایتختی که به‌دنبال راه‌اندازی جنگی با واسطه و چندلایه علیه تهران است، باید مراقب باشد. صبوری فرزندان سلمان فارسی هم حد و حدودی دارد.» حال به نظر می‌رسد که آنها به‌جای دست گذاشتن روی نقطه تحریک یک قشر جامعه، سلسله اعصاب کل کشور را با دلار متشنج کرده‌اند و مردم را به‌صورت لحظه‌ای با کاهش ارزش زندگی‌شان مواجه کرده‌اند!

با توجه به این شرایط آیا ادامه پروژه دلارهراسی و بیان استراتژی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» برای کلیدزدن برجام‌2 و مذاکرات موشکی است؟

با این شرایط، مشکلِ افزایش قیمت دلار در چهارراه استانبول نیست؛ مشکل دقیقاً در ایده شکست‌خورده حلقه نیاوران است که سعی داشته و دارد ساعت تهران را به‌وقت واشنگتن تنظیم کند.

*صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۱
۰
خدا لعنت کند غریق استخر را!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۱
۰
دلار در روزهایی بالا رفته بی دلیل شنبه و یکشنبه که بازارهای جهانی تعطیل بوده . بدون شک دولت فعلی خود را در چشم مردم بدنام نخواهد کرد و افزایش لجام گسیخته ارز خود یک نوع بدنامی است .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۲
۰
عزیزان بحث دلار بازی هماهنگ داخلی ها با غرب است برای فشار به مردم و عدم مداخله ایران درصورت حمله آمریکا به سوریه یعنی در تکمیل پازل برجام منطقه ای است هوشیار باشیم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
خیلی برنامه و طرح درخشانی است. فقط یک ابهام کوچک دارد. ایا اقای جهانگیری و افراد تصمیم گیرنده در این نشست واقعا اعتقاد دارند که مدیران بخش خصوص و دولتی و خصولتی در بخشهای پتروشیمی و فولاد و معادن و خودرو سازان و واردکننده ها... واقعا حاضرند درامد صادراتی و محصولات فروشی خود را به دلار 4180 تومان به دولت و بازار بفروشند؟ یعنی مدیرانی که همه هنر انها در این سالها این بوده که اب و برق و گاز و سرمایه و... کشور را تقریبا به قیمت مجانی از دولت و مردم ایران دریافت کنند و تولیدات خود را حتی به بهای بالاتر از نرخ های بین المللی در بازار ایران به فروش برسند ناگهان یک شبه زاهد می شوند و حاضر می شوند به این قیمت دلار خود را به فروش برسانند؟! خدا کنه اینجوری باشه و ما اشتباه کنیم. ولی اگر ما اشتباه نکنیم این یعنی دولت برای چند ماه دوباره چوب حراج به ذخایر ارزی نفتی کشور می زند و به همین مدیران دلار 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه می دهد و انها به نرخ احتمالی بازار سیاه در خارج از ایران ان را خواهند فروخت. به نظر می رسید همه برنامه دولت این است که چند ماهی زمان بخرد تا بلکه کلیت سیستم به راه حلی اساسی برسد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
در خبرها امده بود که در اخرین ساعات کاری دیشب به خاطر عرضه دلار بدون محدودیت در بازار توسط یکی از شرکتهای بزرگ پتروشیمی دولتی یا خصولتی به قیمت 5800 تومان قیمت دلار 400 تومان ریزش داشته و قیمتها به زیر 5750 تومان رسیده. واقعا افرین به این پتروشیمی و مدیرش که چنین متعهد به کشور و ملتش است و بر خلاف جریان بازار حاضر شده چنین فداکاری کند و زیر قیمت دلار را عرضه کنه !مرسی بر این همه شفافیت. اصلا هم مدیونید اگر تصور کنید جریانی مانند رانت اطلاعاتی قبل از این جلسه وجود داشته. هر چه بوده انگیزه تعهد و خدمت به کشورو دولت بوده ! این مدیر واقعا سزاور نشان خدمت از همان نوعی که تیم مذاکره کننده برجام بابت سیمان اراک و دادن تمام امتیازات ممکن به طرف غربی گرفت می باشد! به هر حال بسیار بسیار باید خوشبین بود که با چنین مدیرانی و چنینی نشت های اطلاعاتی از اتاق مدیریت بالاترین رده های مدیریت اقتصادی و دولتی کشور انتظار بهبود واقعی در بازار ارز و اصولا اقتصاد کشور داشته باشیم. متاسفانه!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
نرخ اعلام شده کاملا منطقیه دلار 3200 تومانی سال 93 شده 4200 که با فرمول تعییین نرخ ارز همخوانی داره (تفاضل نرخ تورم داخلی با نرخ تورم کشورهای طرف معاملعه ) شما یه چیزهایی شنیدی شما فکر میکنی اگه دلار به این افزایشها ادامه میداد تولید کتننده ها به سمت تولید میرفتند نه خیر کاملا برعکس ، آنها سرمایه درگردش تولیدشان را به سمت سفته بازی هدایت میکردند این واقعیت اقتصاد ما و بیرحمی دولت و مردم ماست
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
«این نحوه تعدیل نرخ ارز فقط به بی‌ثباتی دامن زده، وقتی نرخ ارز در خلاف جهت تورم تثبیت می‌شود، بالاترین و موثرترین کمک به تولید‌کنندگان خارجی صورت‌گرفته و بیشترین صدمه به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شود.» این درسته چون شما هر سال تورم داری و هر سال نرخ ارز ثابت هزینه تو لید داخل افزایش پیدا می کنه و هزینه برا خرید خارجی ثابته پس به زیان تو لید داخله
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
با اطمینان و یقیین میگویم که دولت صد درصد در این گرانی نقش وبرنامه دارد و این امر از سر ناچاری وجهت جبران هزینه های دولت است . اکثر مردم ما فهم وشعور این قضیه را دارند و میدانند داستان از کجا شروع و به کجا ختم میشود . یکی از دلایل آن نبود اعتماد مردم و دولت به یکدیگر است و بازار بورس که بازار مملو از دروغ - حقه - رانت می باشد و فریب نقش اول در بازار بورس را دارد . خدا به آخر و عاقبت دنیا و آخرت این مردم رحم نماید .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
هیچ دلیلی برای افزایش ناگهانی دلار طی چند روز وجود ندارد. مگر می شود مردم عادی توی صف بایستند و با هر قیمتی حاضر به خرید باشند؟ قطعا شخص یا سیستمی پشت آن هست که نگرانی از کاهش نرخ ارز و ضرر آن ندارد و دستور خرید هر مبلغی و با هر حجمی که ارز وارد بازار می شود را داده. مگر الان یک دفعه چه اتفاقی افتاده که مردم نیاز به ارز داشته باشند؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
اینجوریش رو دیگه ندیده بودیم. یعنی الان اون صادر کننده جزء که مواد اولیه و تمام هزینه هاش با دلار حداقل 4800 تومان بوده باید دلار خودش رو به قیمت 4200 تومان تو بازار داخل بفروشه. مگه میشه؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها