يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۹۹۸۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه برگزار شده و نمایندگان کشورهای مختلف از جمله آمریکا، روسیه،‌ فرانسه و انگلیس در آن صحبت کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه برای بررسی حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما در غوطه شرقی و به درخواست فرانسه برگزار شد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در این نشست گفت: «کارشناس‌های روسی هیچ مدرکی از استفاده از سلاح شیمیایی در حمله به دوما پیدا نکرده‌اند. کشورهای غربی بدون داشتن هیچ مدرکی، ایران و روسیه را به خاطر حمله شیمیایی به دوما سرزنش می‌کنند».

نبنزیا با بیان اینکه آمریکا حمله به سوریه را مدت‌ها پیش از حملات خان‌شیخون طراحی کرده بود، گفت: « آمریکایی‌ها به معارضان آموزش دادند تا با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بهانه‌ای برای حمله هوایی به سوریه ایجاد کنند». وی تاکید کرد: «کشورهای غربی می‌خواهند تنش‌ها را در نزدیکی دمشق حفظ کنند تا شهروندان آن، در وحشت باقی بمانند. گزارش‌های جعلی از سوی لندن درباره حمله شیمیایی به سوریه استفاده شد تا توجه‌ها را از رسوایی مسمومیت اسکریپال منحرف کنند».

این مقام روسی همچنین افزود: «سران جدید گروه تروریستی «جیش الاسلام» فرایند خروج شبه‌نظامیان از دوما را در تاریخ 6 آوریل مختل کردند». «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران و دولت سوریه، گفت: « سلاح‌های شیمیایی مجدداً در سوریه استفاده شد».

هیلی با متهم کردن ایران و روسیه به نقش داشتن در این حمله، مدعی شد: «دستان دولت روسیه به خون مردم سوریه آغشته است. نمی‌توان نقش ایران و روسیه را در مسلح‌کردن دولت سوریه نادیده گرفت».

وی با ادعای اینکه ایران و روسیه در سوریه مستشار نظامی دارند، افزود: «سازمان ملل نباید اجازه دهد چنین حملاتی ترار شود. شورای امنیت اما هیچ کاری درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه انجام نمی‌دهد«.

این مقام آمریکایی در نهایت تهدید کرد شورای امنیت اقدام کند یا نه، آمریکا خودش به حمله شیمیایی در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

نماینده فرانسه در ادامه این نشست با ادعای شریک بودن ایران و روسیه در حمله شیمیایی به دوما، گفت: «شکی نیست که دولت سوریه و متحدانش یعنی ایران و روسیه در پس حملات شیمیایی هستند».

وی با بیان اینکه  نباید اجازه داد ایران و روسیه به حمایت از دولت اسد و این کشتارها ادامه دهند، افزود: « مسکو باید فعالیت نظامی در سوریه را متوقف کرده، آتش‌بس را مجددا برقرار کند و مکانیزم‌های جدیدی برای تحقیقات درباره دوما باید برقرار شود».

نماینده انگلیس در سازمان ملل با ادعای اینکه دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی ادعایی به دوما است، گفت: «روسیه و ایران بی‌ثباتی را در منطقه گسترش می‌دهند».

وی با اعلام موافقت با پیشنهاد روسیه برای حضور محققان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در دوما، مدعی شد: « ما، غرب، چیزی برای پنهان کردن نداریم اما روسیه و ایران چیزهای زیادی برای مخفی کردن دارند».

این مقام انگلیسی همچنین افزود: «ما نمی‌خواهیم روسیه را منزوی کنیم، روسیه خودش این کار می‌کند».

نماینده چین در ادامه نشست گفت: «استفاده از سلاح شیمیایی در دوما مشخص است اما باید تحقیقاتی انجام شود که چه کسی عامل آن بوده است». وی با بیان اینکه راهکار سیاسی تنها راه‌حل بحران سوریه است، افزود: «تمام طرف‌ها باید به تعهدات خود در راستای منع گسترش سلاح‌های شیمیایی عمل کنند».

در پایان «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل شروع به سخنرانی کرد. با آغاز سخنرانی نماینده سوریه در شورای امنیت، هیات آمریکایی این جلسه را ترک کرد.

الجعفری دولت ایالات متحده را «رژیم آمریکا» خطاب کرده و گفت: «نیکلی هیلی گفت روسیه منابعش را برای حمایت از دولت سوریه خرج می‌کند. بگذارید بپرسم، رژیم آمریکا منابعش را برای چه چیزی خرج می‌کند؟ شیر برای کودکان سوری؟! یا حمایت از تروریست‌ها، جنگنده‌ها و بالگردها برای حمله به کشور ما؟» وی با بیان اینکه هیلی مکررا تهدید می‌کند که سوریه قوانین بین‌المللی را نقض کرده، افزود: «آمریکا باید نتایج تحقیقات درباره سلاح‌های کشتار جمعی در عراق (سال 2003) را منتشر کند. آیا آنها چیزی یافتند؟

در عوض شورای امنیت دستور سکوت خبری در این باره را صادر کرد».

این مقام سوری ضمن اشاره به حمله بامداد دوشنبه به پایگاه هوایی T4 در سوریه، پرسید: «چگونه است که هیچکسی درباره حمله امروز اسرائیل به سوریه چیزی نمی‌گوید؟ مسئله اینجاست که اگر اسرائیل از سوی آمریکا جسور نشده بود، این حمله را انجام نمی‌داد».

الجعفری با رد ادعاهای آمریکا در حمله شیمیایی دولت سوریه به دوما، تاکید کرد: «دو روز قبل جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به نیوزویک گفت هیچ مدرکی درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی نیست.

پس از هیلی می‌پرسم، دولت شما چقدر در مواضعش انسجام دارد؟!»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها