امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۰۰۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
دبیرکل خانه اقتصاد ایران:
دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه نرخ دلار اعلام شده هیچ مبنای علمی و منطقی ندارد , خذف ارز مبادله ای از 3500 تمان به 4200 تومان باعث افزایش تورم خواهد شد گفت: اگر دولت ارز دارد؛ چرا دست روی دست گذاشت تا دلار بالا برود و زودتر اقدام نکرد.
به گزارش پایگاه 598، پس از نوسانات پرتلاطم بازار ارز در چند ماه گذشته و درحالی‌که قیمت دلار به‌عنوان شاخص بازار ارز بعد از تعطیلات نوروز با افزایش شدیدی مواجه شد و از نرخ 6000 تومان هم عبور کرد؛ توسط ستاد اقتصادی دولت تصمیماتی اتخاذ شد و با تک‌نرخی کردن ارز؛ قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار و در جهت تامین نیاز برای همه گروه‌ها و تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان و... تعیین و از دیروز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷ با ابلاغ بخشنامه‌های آن اجرایی شد.


مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف در مورد اینکه عدد 4200 تومان برای نرخ دلار چگونه تعیین‌شده است؛ گفت: این را باید آقای جهانگیری و ساکنین خیابان پاستور پاسخ دهند اما هیچ مبنای علمی و منطقی ندارد.

وی افزود: البته با تعیین این نرخ چند اتفاق رخ داد که ابتدا با توجه به بخشنامه و تصمیم دولت؛ دلار مبادله‌ای حذف‌شده است یعنی همان نرخی که در قانون بودجه 97 توسط مجلس تصویب (3500 تومان برای سال جاری ) مصوبه شده بود و به‌جای آن نرخ 4200 تومان را تعیین کردند.

دانشمند با بیان اینکه دلار 4200 تومانی آثار تورمی شدیدی دارد؛ بیان کرد: عمده کالاهای مصرفی کشور مانند سویا؛ دانه مرغ، روغن و خوراکی‌ها مانند برنج و یا فولاد همه با نرخ ارز مبادله‌ای وارد می‌شد؛ ولی اکنون همه این‌ها با توجه به دلار 4200 تومانی حدود 20 درصد گران خواهند شد و اثرش در تورم مشاهد می شود.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران ادامه داد: دولت از سوی دیگر بدون اینکه اعلام کند؛ پیمان صادراتی با صادرکنندگان بست، یعنی در بخشنامه دولت آمده است؛ صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را به ‌نظام بانکی (دولت) بدهد و از او باید برای این مورد تعهد بگیرد؛ این همان این همان پیمان ارزی است که قبلاً اجرایی می‌شد ولی آن را حذف کردند و اکنون دوبار با این وضعیت در حال برقرار شدن است.

وی در مورد ارز مسافری؛ گفت: قرار شد بعد این مورد اعلام می‌کند؛ اما سوال این است که اگر واقعاً دولت ارز به‌اندازه کافی دارد؛ که بتواند پاسخ نیازهای داخلی را بدهد؛ چرا تاکنون اقدام نکرد و دست روی دست گذاشت تا نرخ دلار افزایش شدیدی داشته باشد؛ البته بانک مرکزی چند روز؛ ارزی را با نام ارز مداخله‌ای (توسط صرافی‌ها) به بازار عرضه کرد و در بازار هم اثر گذشت؛ اما چون میزان عرضه آن کم بود نتواند تاثیر ادامه داری داشته باشد و حتی باعث ایجاد یک نرخ دیگر در بازار  چند نرخی ارز هم شود.

دانشمند اضافه کرد: تصور می‌کنیم دولت هر ارزی و هر نرخی را که تعیین می‌کند؛ پای  آن بتواند بایستد یعنی امکانات  را داشته باشد تا آن را عملیاتی کند.

وی در مورد اینکه فضای امنیتی شدن بازار؛ فضای پلیسی گفت: چرا این‌گونه است و حرف ما هم همین است زیرا با بگیروببند نمی‌توان به نتیجه رسید؛  و مکانیزم بازار باید این را انجام دهد؛ راه‌حل این نیست و باید بخشنامه می‌کنند بدون انتقال ارز حق ندارید کالا وارد کنید و باید حتماً ارز دولتی بگیرید؛ خوب دولت ارز دارد بدهد؟

دبیر کل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: این کار یعنی واردکردن فشار به بازار ارز داخلی، ارز دانشجو را قطع کردند؛ و این باعث افزایش تقاضا در بازار ارز شد؛ ارز مسافری را به مسافر نمی‌دهند؛ فشار آن بر میزان تقاضای بازار اضافه می‌شود و همین اتفاق می‌افتد که رخ داد و قیمت ارز افزایش شدیدی داشت.

این فعال اقتصادی در مورد دلایل افزایش قیمت ارز در چند ماه گذشته؛ گفت: چرا باید  اجازه دهیم که چنین اتفاقی در بازار ارز ما رخ دهد؛ ما که سیستم وزارت اطلاعات  ما این قدرت را دارد چرا نمی‌تواند امنیت  کشور را برقرار کردند چرا نمی‌توانند مسئله ارز را پیش‌بینی کنند که دخالت‌هایی به چه معنای می‌شود و جلوی آن را بگیرند.

وی گفت: به نظر می‌رسد  پارادوکس آن با این سخنان و دلایل با این حرف‌ها قابل‌حل نیست البته تصمیم دولت چند اشکال آشکار دارد؛ مثلاً اینکه نمی‌توان بازار خارجی را که با نوسانات داخلی تغییر دهیم و این موضوع به صادرات صدمه می‌زند و وقتی این اتفاق رخ دهد اثر آن در اشتغال و ... نمایان خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها