يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۰۶۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
واعظی: مردم به صورت عجیب به سکه روی آورده‌اند/
رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: کل نظام پشتیبان سیاست‌های جدید ارزی هستند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، محمود واعظی در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز، در خصوص مشکلات کشور در زمینه ارز خارجی، اظهار کرد: تبلیغات خارجی و اختلافات گروه‌های سیاسی داخل کشور به اقتصاد ضربه می‌زند و بر این اساس از اواسط بهمن ماه کمیته‌ای برای ساماندهی بازار ارز با ریاست دکتر جهانگیری تشکیل شد و در نهایت تصمیمی گرفته شد که در جهت منافع بخش خصوصی، صادر کننده و وارد کننده است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده، دولت به منظور تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای رفع مشکلات بخش‌های مختلف متعهد می‌شود، همچنین صادر کننده نیز با دلار ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه خریداری کرده و با همین دلار صادرات انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که باتوجه به درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری، مشکل تهیه‌ی ارز در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: قبل از اجرای این طرح، بانک مرکزی تنها بر درآمد ارزی حاصل از فروش نفت نظارت داشت و از سوی دیگر قاچاق در غرب و جنوب کشور منجر به خروج ارز از کشور می‌شد.

واعظی با بیان این‌که سیستم ارزی کشور از ۱۰ روز گذشته تغییر یافته است، گفت: در جلسه‌ی ۵ ساعت و نیم با رئیس جمهور تصمیماتی در خصوص سیاست ارزی کشور گرفته شد و اکنون کمیته‌ای تشکیل شده و بر اساس نیاز ارزی کشور در بخش‌های مختلف آیین‌نامه تهیه می‌کند.

وی تصریح کرد: با رفع نیاز‌های ارزی بخش‌های مختلف کشور بدنه‌ی قاچاق کوچک می‌شود. وی با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی «نیما»، اظهار کرد: بر اساس این سامانه مشخص می‌شود که چقدر ارز به چه کسانی داده شده و ارز توسط چه کسانی تولید می‌شود، معتقدم با راه‌اندازی این سامانه بخشی از مشکلات کشور رفع می‌شود، البته به احتمال فراوان برخی دلالان که آشفتگی بازار دلار به نفع آنان بود، کارشکنی خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه‌ی سکه نیز رئیس جمهور دستور داده که قیمت سکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود، البته این روز‌ها مردم به صورت عجیب به سکه روی آورده‌اند که این وضعیت باید ساماندهی شود. وی با بیان این‌که خیلی از مشکلات گذشته رفع شده است، اظهار کرد: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده، ولی شرایط مطلوب نیست، باتوجه به هدف گذاری، انتظارمان از وضعیت کشور بیشتر از این بود که دلیل آن را می‌توان اتفاقاتی دانست که در محاسبات دولت پیش‌بینی نشده بود. به عنوان نمونه تصور نمی‌کردیم کسی مثل ترامپ روی کار بیاید. امروزه نه تنها ایران بلکه کشور‌های اروپایی متحد آمریکا هم به طور خصوصی به ما اعلام می‌کنند که «نمی‌دانیم این آقا قرار است چکار کند» بنده که ۳۰ سال در سیاست خارجه تجربه دارم، هیچ رئیس جمهوری را نمی‌شناسم که شبانه به محض وقوع یک اتفاق در دنیا، توئیت کرده و اظهار نظر کند و فردا صبح در واشنگتن شورای امنیت ملی برای درست کردن نظر ترامپ تلاش کند.

واعظی ادامه داد: یک سری تصمیمات در برجام اتخاذ کرده بودیم، ولی روی این موضوع حساب باز نکرده بودیم که بعد از اوباما چنین فرد بی عقلی روی کارمی‌آید.

وی با بیان این‌که در گذشته همواره افراد محتاط و ریش سفید در عربستان روی کار بودند، گفت: اکنون یک جوانی آمده که هر روز یک تصمیم گرفته و کار‌های عجیب و غریبی انجام می‌دهد، همچنین داعش نیز از سوی دیگر ناامنی را در عراق، سوریه و نزدیک مرز‌های کشورمان به وجود آورد که باعث شد پای کشور‌های مختلف به منطقه باز شود و ما هم برای حفظ امنیت و دفاع از حرم ائمه اطهار (ع) یک وضعیت سیاسی جدید در پیش گرفتیم که البته با موفقیت کامل ایران همراه بود، دوست و دشمن اعتراف می‌کنند که ایران با اقداماتش عراق و سوریه را نجات داد.

وی ادامه داد: در کنار داعش، وضعیت کشور‌های همسایه ایران نیز چندان مطلوب نبوده و با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند که روی سیاست خارجی ایران و تجارت تاثیر می‌گذارد.

واعظی تصریح کرد: در چنین شرایطی گروه‌های سیاسی داخل کشور و همه‌ی کسانی که می‌توانند ندای وحدت سر داده و مردم را امیدوار کنند، درگیر برخی مسائل جزئی شدند که باعث شده مردم احساس ناامیدی کرده و نشاط و شادابی آنان از بین برود. در دنیا زمانی کشور‌ها دست به کار‌های بزرگ زده و پیشرفت می‌کنند که مردمانشان امیدوار بوده و احساس شادابی و نشاط داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: کار کردن در شرایطی که مردم ناامید هستند، بسیار سخت بوده و امروزه بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام نیاز داریم و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور همواره مردم و گروه‌های مختلف را به وحدت و انسجام دعوت می‌کنند.

وی با اشاره به جلسه‌ی روسای قوا در مجلس، گفت: سابقه نداشته روسا و ارکان سه قوا در مجلس دور هم جمع شده و راجع مسائل مختلف صحبت کنند. ماحصل این جلسه هم اتحاد برای رفع مشکلات مختلف کشور بود. رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این‌که برخی از مسائل می‌تواند در خود استان حل شود، اظهار کرد: موضوعاتی مانند پنجره واحد سرمایه‌گذاری، فضای کسب و کار، بروکراسی اداری باید در خود استان رفع شود، در جلسه روز شنبه رئیس جمهور با تمام مدیران کشور به این موضوعات و رفع آن‌ها تاکید شد.

واعظی با تاکید بر این‌که تجار آذربایجان شرقی مشتری مدار هستند، خاطرنشان کرد:سرمایه گذاران استان با دولت همراه بوده و اکثر پروژه‌های آذربایجان شرقی توسط بخش خصوصی این استان اجرا می‌شود. اگر سرمایه گذاران به دولت اعتماد کنند دیگر نگران توسعه‌ی آذربایجان شرقی نخواهیم بود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها