أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۰۷۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکا و اروپا یک روی سکه؛
بعد از ماه‌ها کش و قوس و نمایش تبلیغاتی اروپا در قبال برجام حالا بیش از گذشته مسلم شده که اروپا عملا در برابر خواسته‌های واشنگتن تسلیم محض است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، مدت‌ها این گونه القا شد که در سفر ماکرون، رییس جمهور فرانسه به آمریکا قرار است نظر مساعد ترامپ برای ادامه مسیر فعلی توافق هسته‌ای جلب شود و برخی از خوش‌باوران داخلی به غرب هم با دلبستن به لفاظی‌های اروپا منتظر نتیجه این سفر بودند و حالا مشخص شده نقشه اروپایی‌ها تشدید فشار بر تهران در کنار آمریکا است.برهمین اساس نه تنها جای شبهه‌ای باقی نمانده بلکه آشکار شده است اروپایی‌ها به دنبال پیاده کردن نقشه جدیدی بوده و آشکارا به دنبال اعمال فشار بر کشورمان هستند.



ترامپ: دیدگاه ماکرون تغییر کرد!
در همین رابطه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه دیدارش با رئیس‌جمهور فرانسه بسیار مفید بوده، گفت توانسته دیدگاه «امانوئل ماکرون» را در قبال ایران تغییر دهد.وی که در اقدامی‌کم‌سابقه برای یک رئیس‌جمهور به صورت تلفنی با شبکه «فاکس نیوز» صحبت می‌کرد، درباره نتایج سفر ماکرون به واشنگتن، گفت: «ما دستاوردهای زیادی داشتیم.واقعا دستاوردهای زیادی داشتیم، بیش از آنچه هرکسی می‌داند، دستاوردهایمان را شاهد خواهید بود.»ترامپ به عنوان نمونه، گفت: «معتقدم که اکنون دیدگاه او نسبت به ایران، در مقایسه با دیدگاهش پیش از آمدن به کاخ سفید، بسیار متفاوت شده است و این بسیار مهم است.او می‌داند در مسئله ایران، حرف من چیست... رئیس‌جمهور توافق وحشتناکی با این کشور کرد، منظورم از رئیس‌جمهور، دولت پیشین است که توافق وحشتناکی کرد و ۱۵۰ میلیارد دلار، که ۱.۸ میلیارد دلار آن نقد بود، به آن‌ها پرداخت کرد. پول واقعی، در بشکه و جعبه با هواپیما. این غیرقابل تحمل است.» رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «آن وقت آنچه آن‌ها انجام دادند این بود که فریاد بزنند «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا.» البته دیگر چنین فریادی نمی‌زنند، زمان او (باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا) بود که چنین فریادی می‌زدند، زمان من چنین فریاد نمی‌زنند.این اواخر دیگر ندیده‌ایم که قایق‌های کوچک آن‌ها در اقیانوس دور کشتی‌های ما گشت بزنند، چون می‌دانند که اگر دور کشتی‌های ما گشت بزنند، دیگر اثری از آن‌ها (قایق‌ها) باقی نمی‌ماند.»

کری بدترین مذاکره‌کننده بود
ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مذاکرات احتمالی با کره شمالی، گفت: «در مسئله کره شمالی داریم خیلی خوب عمل می‌کنیم، خواهیم دید که چه می‌شود.اولا، من مثل اوباما نیستم که [جان] کری [وزیر خارجه سابق آمریکا] را که بدترین مذاکره‌کننده‌ است برای توافق هسته‌ای بفرستم.او هرگز [مذاکرات را] ترک نکرد. او باید ترک می‌کرد، اگر نمی‌توانست به توافق بسیار بهتری برسد، باید ترک می‌کرد.»در عین حال نکته جالب توجه هم این بود که ماکرون هم اعلام کرده ترامپ احتمالا از برجام خارج می‌شود!

رونمایی از نقشه‌های جدید اروپا
همچنین وبگاه شبکه خبری سی‌.ان‌.ان در گزارشی جزئیات بیشتری از رایزنی‌های «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن ارائه کرده است.«سی‌ان‌ان» نوشته «ماکرون» با امید به قانع کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای برجام وارد واشنگتن شد، اما بعد از رایزنی‌هایی که با ترامپ داشت اکنون، ورود به یک مذاکره جدید با ایران را ضروری می‌داند.

به نوشته «سی‌.ان‌.ان»، آمریکا می‌خواهد توافق جدید رسمی‌تر باشد و احتمالاً به دنبال یک معاهده الزام‌آور حقوقی است.منابع آگاه به گفتگوی روسای جمهور دو کشور می‌گویند آنها در روزهای گذشته درباره آغاز مذاکره فوری با ایرانی‌ها بر سر یک توافق جدید رایزنی کرده‌اند.توافق یا «معاهده» جدید به دنبال در نظر گرفتن «اصلاحاتی» خواهد بود که ترامپ خواستار گنجاندن آنها در برجام شده است.به عبارت دیگر، در آن، محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی ایران، راهکارهایی برای تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» و جلوگیری از حضور منطقه‌ای ایران در نظر گرفته خواهند شد.

منظور از «بندهای زوال‌پذیر برجام» کاهش محدودیت‌های مربوط به سانتریفیوژها و غنی‌سازی ایران با گذشت بین ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از اجرایی شدن توافق است.منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا به دنبال دائمی‌کردن این محدودیت‌ها هستند.گفتگوها بر سر «توافق جدید»، دامنه‌ای فراتر از رایزنی‌هایی دارند که در ماه‌های گذشته میان دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان سه کشور اروپایی انجام شده‌اند.

در میان اروپایی‌ها خوش‌بینی‌ها درباره امکان حصول یک «توافق سیاسی» با ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای و بعداً همکاری با ایران برای پرداختن به سایر چالش‌ها بعد از انقضای برجام افزایش یافته است.

سی‌.ان‌.ان می‌گوید: هنوز مشخص نیست آیا ایرانی‌ها یا سایر طرف‌های برجام با پیشنهاد جدید موافقت خواهند کرد یا خیر، اما از زمانی که ترامپ ضرب‌الاجل ۱۲ می‌(۲۲ اردیبهشت‌ماه) را برای اعمال تغییرات در برجام تعیین کرده، فشارها برای انجام کاری در خصوص این توافق شدت گرفته است.



«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند.او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می‌(۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.یک منبع آگاه به این گفتگوها در گفتگو با سی.ان.ان تصریح کرده آنچه ایرانی‌ها در محافل خصوصی می‌گویند بسیار شبیه اظهارات آنها در محافل علنی است و آنها تأکید می‌کنند ایران در صورت مذاکره مجدد به مشارکتش در توافق پایان خواهد داد.همچنین یک مقام آلمانی گفت طرح پیشنهادی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر افزودن عناصر تازه‌ای به این توافق است.

به نوشته «رویترز»، این مقام آلمانی که در آستانه سفر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت: «مفروض طرح پیشنهادی ماکرون این است که این توافقنامه به شکل کنونی آن حفظ شود و عناصر تازه‌ای بر آن افزوده شوند.»به این ترتیب شریک قدیمی‌آمریکا و اروپا یعنی فرانسه هم به دنبال اعمال فشار بر تهران است.بر این اساس باید تصریح کرد که با شرایط جدید هیچ گونه تعلل از جانب مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان پذیرفتنی نیست.در روزهای گذشته از سوی ظریف، علی شمخانی، محسن رضایی و برخی دیگر از مقامات کشورمان گزینه خروج از NPT مطرح شده و در هر صورت باید یادآوری کرد که باید به سرعت پاسخی مناسب به رفتار اروپا و آمریکا در قبال نقض برجام داده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
اینها روحانی و دولتش را میشناسند و میدانند با چند تا تشر عقب نشینی میکند و برای همین هر روز گستاخ ترند .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها