يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۰۷۷۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام "از رکود خارج شدیم" کارشکنی آمریکا را مانع استفاده از دستاوردهای اقتصادی برجام دانست و گفت: از ۲۲ فروردین که دلار ۴۲۰۰تومانی تک‌نرخی شد، ۳.۳ میلیارد دلار ارز تخصیص داده‌ایم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف با حضور در برنامه "نگاه یک" اظهار کرد: مؤسسات غیر مجاز مالی بلیه بسیار جدی برای فضای اقتصادی کشور بودند و بدون هر گونه نظارتی حدود 25 درصد از نقدینگی کشور در اختیار افرادی بود که هیچ‌گونه تخصصی نداشتند و سرمایه‌های مردم را در جهت ریسک‌های بالا و احتمال تخریب بازار به‌کار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: موضوع حل‌وفصل مؤسسات مالی غیر مجاز در اوایل دولت یازدهم مورد تأکید قرار گرفت و تأخیر جایز نبود زیرا دامنه‌های آن در حال گسترش بود.

سیف با بیان اینکه "تلاش کردیم با بهترین شیوه‌ها این کار را به سرانجام برسانیم"، افزود: منابع و سرمایه مردم در مواردی هنوز تعیین تکلیف نشده است و پیش از این اعلام کردیم حدود 98 درصد از سپرده گذاران، تعیین تکلیف شدند یعنی حدود 2 درصد از سپرده گذاران شامل حدود 27 هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشدند.

وی ابراز کرد: هیئت تصفیه‌هایی در این مؤسسات شکل گرفت و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مانند بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سپرده گذاران در این هیئت حضور دارند.

سیف اضافه کرد: وظیفه اصلی این هیئت، نقد کردن دارایی‌ها و تصفیه حساب سپرده گذاران است.

وی با اظهار اینکه اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از هدررفت سرمایه سپرده سپرده گذاران بوده است، گفت: سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف و برخورد با متخلفان و غارتگران سپرده‌های مردم از اقدامات اصلی بانک مرکزی و قوه قضائیه است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سقف وام ازدواج به 15 میلیون تومان برای هر کدام از زوجین ارتقاء یافت، گفت: با طرح ضربتی، یک میلیون و 180 هزار نفر توانستند از وام 10 میلیون تومانی ازدواج استفاده کنند.

سیف همچنین گفت: در سال 1397 که بخشنامه وام 15 میلیون تومانی ابلاغ شد تاکنون 20 هزار فقره وام ازدواج به‌مبلغ 283 میلیارد تومان پرداخت شد و 218 هزار نفر هم در حال تکمیل پرونده هستند.

*تحرک جدید در بخش مسکن

وی با بیان اینکه بیشترین تصمیمات و مصوبات شورای پول و اعتبار در طول 4 سال گذشته درباره بخش مسکن بوده است، گفت: آثار این تصمیمات خود را نشان داده و تحرکی در بخش مسکن ایجاد شده است که نویدبخش تحرک در سایر بخش‌ها خواهد بود.

سیف ادامه داد: با پیگیری‌های مستمر رئیس جمهور، طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری در دستور کار قرار گرفته است که این طرح می‌تواند آثار مثبت زیادی از جمله بهبود تغییر چهره شهر، ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی عاملیت این طرح را دارد و نظام بانکی کشور با حمایت بانک مرکزی هم نقش جدی در این زمینه دارد.

سیف با اشاره به طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: 296 هزار نفر در این طرح سپرده گذاری کردند که از این تعداد 37 هزار نفر تسهیلات را دریافت کردند.

وی افزود: تاکنون 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم پرداخت شده است.

سیف گفت: در طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است همه ساکنان آن محله در جای دیگری اسکان موقت پیدا می‌کنند.

وی همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود 2 برابر واحدهای فرسوده تخریب‌شده واحدهای مسکونی جدید ایجاد شود و ساکنان قبلی محل برمی‌گردند و واحدهای خود را دریافت می‌کنند و بقیه واحدها به توسعه‌گر پرداخت می‌شود.

سیف اضافه کرد: برای ساخت این واحدهای مسکونی از وام بانکی با نرخ سود پائین استفاده می‌شود که برای زوج‌های جوان خانه اولی، 6 درصد و در حوزه روستایی 4 درصد است.

* التهابات اخیر ارزی از خارج کشور مدیریت می‌شد

وی درباره نوسانات نرخ ارز گفت: بانک مرکزی در 5 سال گذشته عملکرد بسیار مثبتی را در بخش بازار ارز داشته و در کنترل نوسانات ارزی کاملاً موفق بود.

سیف با اشاره به اینکه هر سال در سه‌ماهه سوم با توجه به افزایش تقاضا، نرخ ارز هم افزایش می‌یافت و در سه‌ماهه چهارم، تعدیل می‌شد، افزود: در سال 1396 افزایش نرخ ارز در فصل سوم سال آغاز شد اما در فصل چهارم تعدیل نشد، درباره این موضوع علل مختلفی مطرح می‌شود اما از نظر ما علت آن غیر اقتصادی و روانی است که با التهاب‌آفرینی‌ها و فضاسازی‌ها به‌ویژه از خارج از کشور ایجاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مسئول است تا نوسانات کوتاه‌مدت ناشی از هیجانات و التهابات زودگر در نرخ ارز را کنترل کند و اجازه ندهد اقتصاد کشور از آن متأثر شود.

سیف با تصریح به اینکه "بازار ارز ما وابستگی جدی به وجه نقد ارز خارجی دارد"، تأکید کرد: به‌علت نبود کارت‌های اعتباری بین المللی و حجم مسافران به خارج از کشور که نیاز به اسکناس ارز دارند، اگر در تأمین آن مشکلی به‌وجود بیاید بلافاصله اثر شدید می‌گذارد.

وی اضافه کرد: این التهابات موجب شد تقاضا برای خرید ارز و تبدیل دارایی به‌وجود بیاید.

سیف با بیان اینکه خروج سرمایه از مباحث جدی است، اظهار کرد: منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی و نفتی ما سرمایه ملی است که باید به‌نحو مطلوب و بهینه از آن استفاده کنیم و به مصرف کالاها و واردات مورد نیاز کشور برسد و استفاده از ارز برای بخش‌هایی که به مصرف قاچاق کالاهای ممنوعه می‌رسد درست نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در هیچ سالی در نیمه اول فروردین به‌ویژه در چند روز بین تعطیلات تحرکی در بازار ارز نداشتیم اما امسال این گونه نبود و التهابات زیادی را با حجم بسیار کوچکی از معاملات به‌صورت کاذب و هدفمند در این چند روز ایجاد کردند.

سیف افزود: این شرایط عادی نبوده است و از نهادهای مسئول تقاضا کردیم آن را بررسی کنند تا علل این التهابات به‌صورت کامل و مشخص، شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های صندوق بین المللی پول، نرخ ارز در زمانی که حدود 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 300 تومان بود با متغیرهای اقتصادی تطبیق می‌کند لذا زمان مناسبی برای یکسان‌سازی نرخ ارز است و این التهابات توجیهی نداشت.

سیف گفت: با تصمیم اخیر، جهات مثبتی ایجاد شد.

* واکنش سیف به اعتراض مجلس

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اتفاقات و اعتراضات مجلس شورای اسلامی در روز سخنرانی وی گفت: برخی از نمایندگان به‌عللی از جمله اینکه شاید موافق سخنرانی‌ام نبودند فضاهایی را به‌وجود آوردند و ریاست مجلس هم فضا را به‌خوبی مدیریت کرد.

سیف با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژه و محترمی دارد و عصاره ملت است، گفت: فرهنگ ما اسلامی و ایرانی و روحیه مهمان‌نوازی است و آن روز مهمان مجلس بودم و شنیدن توضیحات و سخنانم نباید حساسیت ایجاد می‌کرد.

وی اضافه کرد: تعداد این نمایندگان محدود بود و قاطبه نمایندگان برخورد و نگاه مثبتی داشتند و تلاش کردند آرامش حفظ شود و در مجموع، جلسه خوبی بود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی، آن را تصمیم بزرگی دانست و گفت: در ستاد اقتصادی درباره آن بحث شد و با قاطعیت رئیس جمهور، کار آغاز شد و این تصمیم اقتصاد کشور را از التهابات، مصون‌سازی کرد.

سیف در پاسخ به این پرسش که چرا این تصمیم طول کشید، گفت: کار باید آماده می‌شد و دستگاه‌های مختلف باید نظرات خود را مطرح می‌کردند.

وی گفت: سامانه "نیما" هم به‌خوبی کار می‌کند و بازخوردهای مثبت و راضی‌کننده‌ای داشته است.

سیف در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه‌میزان ارز در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است، گفت: تخصیص ارز در زمان گشایش اعتبار و ثبت سفارش و تأمین ارز از جمله مراحل است، تخصیص ارز از 22 فروردین تاکنون حدود سه میلیارد و سیصد میلیون دلار و تأمین ارز بیش از 2 میلیارد دلار بوده و وقفه‌ای در تجارت خارجی کشور ایجاد نشده است و کار به‌آسانی و بی‌وقفه ادامه یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعلام کردیم هر قیمت و معامله‌ای خارج از 4 هزار و 200 تومان برای دلار،​ قاچاق است و بنگاه‌های اقتصادی حساب و کتاب دارند و هیچ ممیز مالیاتی هم ارز بیشتر از 4 هزار و 200 تومان را نمی‌پذیرد.

سیف درباره نرخ‌های بیش از 4 هزار و 200 تومان بازار ارز گفت: مصارف کوچکی وجود دارد از جمله اینکه برخی مسافران ممکن است بخواهند بیشتر از هزار یورو که سهمیه ارزی مسافران است و با قیمت بیشتری تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات در شروع این طرح وجود دارد، افزود: ارزهایی از گذشته در دست برخی افراد است و ممکن است در فضاهایی به‌دور از کنترل نیروی انتظامی خرید و فروش‌هایی انجام شود.

سیف گفت: باید فضای اقتصادی کشور را از اقدامات خلاف و مشابه پولشویی پاک کنیم و این مدلی است که در جهان از آن استفاده می‌شود و باید هویت خرید و فروش کنندگان ارز مشخص باشد.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران و بیماران از دغدغه‌های ما بود که تا حدودی تعیین تکلیف شدند و هرقدر جلوتر برویم طرح تکمیل‌تر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه مشکلات مهم حل شده و مشکلات جزیی باقی مانده است، گفت: مسافرت مسافران به خارج از کشور در کشورمان بیش از حد معمول است و باید متعادل شود.

* مخالفت سیف با بیت‌کوین

وی با تأکید بر اینکه باید تخصیص منابع ارزی بهینه شود، اضافه کرد: منابع و مصارف ارزی کشورمان از تعادل خوبی برخوردار است و ورودی ارزی کشورمان اعم از نفتی و غیر نفتی بالغ بر 90 میلیارد دلار است در حالی که حجم واردات ما برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای ضروری کشور حدود 70 تا 75 میلیارد دلار است یعنی مازاد ارزی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح سامانه "نیما" گفت: از ظرفیت‌های این سامانه می‌توان به‌خوبی استفاده کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: نرخ دلار هم مانند نرخ کالاهای دیگر همراه با نرخ تورم افزایش پنج یا شش درصدی می‌یابد و این میزان همان تفاوت نرخ تورم داخل و خارج کشور است.­

سیف با بیان اینکه ­پیمان مالی میان کشورها همواره به‌عنوان یکی از ابزارهای تجاری میان کشورهای گوناگون شکل می‌گیرد، ابراز کرد:­ پیش از تحریمها با 9 کشور از جنوب شرق آسیا­ تا پاکستان هم‌پیمان مالی بودیم و پس از آغاز تحریمها این پیمان مالی نتوانست به جریان خود ادامه دهد در حال حاضر به‌دنبال برقراری دوباره این پیمانها هستیم.

سیف گفت: در حال حاضر میان ایران و ترکیه، قرارداد سوآپ ارزی برقرار است که در روزهای اخیر اولین ال‌سی توسط این قرارداد انجام گرفت. در مورد پیمانهای پولی و بانکی طی اقداماتی فشرده پیشنهاداتی به آذربایجان، روسیه و چین داده شده و منتظر نظرات طرف خارجی هستیم.

رئیس بانک مرکزی در خصوص ارز دیجیتال هم گفت: هیچ بانک مرکزی در هیچ جای دنیا اقدام اجرائی صورت نداده است الزاماً در چین و سوئد ملاحظاتی انجام شده البته اقدامات بانک‌های مرکزی به جایی ختم می‌شود که پول ملی هر کشور به ارز دیجیتال تبدیل شود نه این‌که پولی مانند بیت‌کوین رایج شود­ زیرا این پولها مشمول ضوابط هیچ کشوری نیست.

سیف ادامه داد: رشد اقتصادی ایران در سال 95، رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داد چیزی حدود 12.5 درصد البته بر پایه معاملات غیر نفتی هم رشد اقتصادی ما 3.3 درصد بود، این رقم سال 94 حدود 3.1 درصد منفی بود. در نه‌ماهه نخست سال 96 رشد اقتصادی با احتساب معاملات نفتی 3.4 درصد و بدون احتساب نفت 4.1 درصد است. نرخ تورم ما در سال 95 برای اولین بار در طول 26 سال، تک‌رقمی یعنی 9 درصد شد و این روند به سال 96 هم با نرخ 9.6 درصد قدم گذاشت. این رقم در فروردین 97 به 8 درصد رسیده که در مقایسه با نرخ 11درصدی اسفند 96 با 3 درصد کاهش همراه بوده است.

او اظهار داشت: با رعایت مقررات پولی و مالی توانسته‌ایم به چنین نظم و آرامشی در کشور دست یابیم.

سیف با طرح این سؤال که "آیا در رکود هستیم یا رشد اقتصادی؟" تصریح کرد: 8 ماه پیاپی در رشد اقتصادی به‌سر می‌بریم این یعنی خروج از رکود، دوم این‌که در مسیر کنترل تورم 9.5درصدی هم افراط نکرده‌ایم این در حالی است که نرخ تورم در دنیا حدود 5 درصد است. به‌نظر من انضباط لازم در خصوص اقتصاد اعمال شده است.

* اروپایی‌ها از آمریکا می‌ترسند

رئیس بانک مرکزی گفت: کارشکنی‌های آمریکایی‌ها اجازه نداده که از دستاوردهای برجام استفاده‌های اقتصادی لازم را ببریم زیرا بانک‌های اروپایی هم به‌دلیل ترس از آمریکایی‌ها، نتوانسته‌اند رابطه لازم را با ایرانیها برقرار کنند البته با حمایت دولتهای اروپایی از بانک‌هایی خاص برای برقراری با ایران، می‌توان آینده‌ای روشن را متصور بود.

سیف در خصوص نرخ سکه هم گفت: نرخ سکه همیشه تابع دو پارامتر بوده و هست؛ اول قیمت طلا در بازار جهانی و دیگری نرخ ارز و نسبت آن به ریال، از حاصل ضرب این دو قیمت سکه مشخص می‌شود، اگر نرخ سکه در بازار از حاصل ضرب این دو پارامتر بالاتر رود اصطلاحاً می‌گویند سکه حباب دارد در این مواقع بانک مرکزی اقدام به حراج سکه و رفع حباب می‌کند.

او تصریح کرد: تا زمانی که عرضه سکه با نرخ دلار چهار هزار و دویست تومان صورت نگیرد حباب سکه احساس خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سالهای اخیر برای ایجاد شفافیت در صورتهای مالی بانک‌ها اقدام به افشای ­وضعیت مالی دیگر بانک‌ها کرده و در حاشیه این اقدام کارگروهی تخصصی برای رسیدگی به بدهی‌ها تشکیل شده که به‌صورت هفتگی جلساتی را برای تعیین وضعیت پرونده‌های کلان برگزار می‌کند که با همکاری جدی دستگاه قضایی همراه بوده است.

سیف گفت: در سال قبل ششصد و چهارده هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی پرداخت شد و از این میزان حدود 62 درصد به تسهیلات سرمایه در گردش مربوط می‌شود، در زمانی که نرخ تورم یک‌رقمی است قابل قبول نیست که نرخ تسهیلات 19 تا 21 درصد باشد و می‌توان گفت نظام بانکی نیاز به اصلاح ساختار نظام بانکی دارد.

او در پایان برنامه افزود: اتفاقی که برای کاهش نرخ ارز رخ داد، نویدبخش رخداد خوبی است که استمرار پیدا خواهد کرد و می‌توان گفت، اقتصاد کشورمان آرامش مناسبی را برای سرمایه گذاریهای آتی کسب می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها