به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دنبال تصمیم نهادهای نظام اعم از شورای عالی فضای مجازی، دولت، قوه قضائیه و مجلس، حسن روحانی در صفحه اینستاگرام و نه تلگرامش، مطالبی را منتشر کرد که نیاز به تبیین بیشتری دارد.

روحانی در این پست نوشته است: "اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده" باید مردم به طور شفاف در جریان چنین تصمیمی قرار بگیرند."

البته حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی از شفافیت سخن گفته و اعلام کرده بود: "تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است که همه دولت به خصوص بخش اقتصاد در اتاق شیشه‌ای برود و همه مردم مطلع باشند دولت چه کار می‌کند.

به گزارش مشرق این اظهار نظر روحانی درباره اینکه محرمانه نداریم در حالی است که واژه محرمانه جز با اسم حسن روحانی معنا پیدا نمی‌کند و دولت یازدهم و دوازدهم، مملو از پنهان کاری‌ها و نامحرم دانستن مردم است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اما چرا به دولت روحانی «دولت محرمانه» می گویند: 

 

عنوان محرمانه

توضیحات

1

میزان واردات بنزین

روزنامه شرق: آمار مربوط به میزان حجمی واردات بنزین همه‌ساله از سوی گمرک اعلام شده، اما با توجه به اینکه بنزین از سوی شرکت نفت خریداری و وارد می‌شود، گمرک دسترسی به قیمت و در نتیجه ارزش واردات نداشته است تا آن را اعلام کند و درواقع نفتی‌ها آن را محرمانه نگه داشته‌اند

2

محرمانه بودن مذاکرات هسته‌ای

وزیر امور خارجه طی یادداشتی تصریح کرد: "یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین‌المللی حفظ ماهیت محرمانه آن‌هاست و معمولا هر مقدار مذاکره‌کنندگان کم‌تر خبر به بیرون درز بدهند، بیش‌تر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است"

3

قرارداد ایران و پژو محرمانه مند

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت درباره قرارداد با پژو گفت: منافع ایران در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته به صورتی که حتی موضوع پرداخت غرامت این خودروساز خارجی بابت خروج بدون برنامه‌اش از بازار ایران به بهانه تحریم‌ها در مفاد قرارداد جدید وجود دارد، اما این قرارداد به صورت محرمانه است و نمی‌توان بصراحت درباره موارد مطرح شده در آن سخن گفت.

4

تعداد چک‌های برگشتی

درحالی رئیس کل بانک مرکزی وعده انتشار آمار چک های برگشتی در سایت این بانک را داده بود که باگذشت چند روز نه تنها آماری منتشر نشد بلکه مشخص شد آمار"چک های برگشتی همچنان محرمانه" است.

5

جریمه قرارداد کرسنت

جریمه ایران در قرارداد کرسنت تا زمان انتخابات سال 96 توسط دولت محرمانه ماند و در جریان مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، هاشمی طبا یکی از نامزدهای حامی دولت، خبر از جریمه ۱۴.۵ میلیارد دلاری ایران در این پرونده داد.

6

محتوای قرادادهای نفتی

روزنامه دولتی ایران در گفت وگو با «نرسی قربان» کارشناسان انرژی نوشت: اصولاً هیج قراردادی در هیچ جای دنیا علنی نمی‌شود. علنی کردن جزییات قراردادهای نفتی از جمله قرارداد توتال منافع ملی را به خطر می‌اندازد. این قرارداد بیش از ارزش اقتصادی، ارزش سیاسی دارد.

در همین راستا بیژن نامدار زنگنه نیز از جمله وزاری محرمانه دولت است که برای موضوع قراردادهای نفتی جلسات محرمانه ای با نمایندگان مجلس برگزاری کرد.

7

قرارداد با ایرباس و بوئینگ

اصغر فخریه، قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل گفت:«استاندارد قراردادهای هوایی این است که به خاطر اینکه شرکت‌ها نمی‌خواهند، قیمت‌هایی که با یک مشتری توافق می‌کنند برای مشتریان دیگر هم مطرح شود، معمولاً شرط دارند که باید قیمت‌ها محرمانه بماند. دوستانی که ادعا می‌کنند این قرارداد، غیرشفاف است قواعد این نوع تجارت را نمی‌دانند. از نظر ما قرارداد شفاف است. به دستگاه دولت و به مقاماتی که باید جزئیات آن ارائه شود، همه چیز به طور شفاف ارائه شده است. سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شورای اقتصاد که طرح را تصویب کرده‌اند، اعداد و ارقام واقعی را داشتند. طبیعی است که نمی‌توانیم همه چیز را با جزئیات برای عموم اعلام کنیم.»

 

8

محرمانه شدن نرخ رشد اقتصادی

در سال 1394 مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به عنوان دو متولی اعلام آمارهای اقتصادی در ایران از جمله نرخ رشد اقتصادی، سکوت در پیش گرفتند و آماری از نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ۹۴ اعلام نکردند ، این در حالی بود که سال 93 با مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی، بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را طی ۸۶روز محاسبه و منتشر کرد.

9

حقوق های نجومی‌محرمانه ماند

بعد از آنکه ماجرای حقوق‌های نجومی سروصدای زیادی در کشور به پا کرد و امید اقشار ضعیف جامعه در دولت تدبیر ناامید شد، مجلسیها برآمدند که کف و سقفی برای حقوق مدیران دولتی مصوب کنند.

 در این مورد کمیسیون تلفیق مصوب کرده بود که تمام مردم به سامانه دستمزد مدیران دسترسی داشته باشند ولی با دخالت برخی افراد خاص عبارت «دسترسی عموم به سامانه دستمزد مدیران» از گزارش کمیسیون تلفیق حذف شد. دبیر کمیسیون تلفیق در این ارتباط گفته بود: به‌دلایل نامعلوم عنوان حق دسترسی مردم به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان دولت از مصوبه کمیسیون تلفیق که اسناد تصویری، صوتی و متنی آن موجود است حذف شده است و این موضوع را در نامه‌ای به رئیس مجلس اطلاع داده‌ایم.

10

آمار اشتغال و بی کاری

گزارش بیکاری و اشتغال هم در دولت رئیس جمهور روحانی محرمانه شده است؛ مصداق این مهم را میتوان جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر کار دانست،‌ آن‌طور که مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفته: ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافته و گزارشی از وضعیت اشتغال و اقدامات این وزارتخانه برای کاهش  نرخ بیکاری به نمایندگان مجلس ارائه داده است.

11

آمار تاخیرات پروازی

(اردیبهشت سال 96) یکی از این محرمانه‌ها آمار تاخیرات پروازی است.  در حالی سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی کشور باید نسبت به انتشار آمار تاخیرات پروازی ایرلاین‌های داخلی به‌صورت ماهانه اقدام کنند که از آبان‌ماه سال گذشته این آمار منتشر نشده است.حدود شش ماه است که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش تاخیرات پروازی ایرلاین‌های داخلی را منتشر نکرده است. مراجعه به سایت www.cao.ir نشان می‌دهد که از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون آمار تاخیرات به‌روزرسانی نشده است. در آبان‌ماه 94 عملکرد 13 ایرلاین داخلی در پروازهای فرودگاه مهرآباد منتشر شد که بر اساس آن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با 643 پرواز بیشترین سهم را از کل پروازهای دومین ماه پاییز 93 به خود اختصاص داد.

12

آمار طلاق

 

علی اکبر محزون،مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از این پس آمار طلاق در کشور را  اعلام نمی‌کنیم، گفت: آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده است و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند.

13

آمارهای آسیب های اجتماعی

ارائه گزارش وزارت بهداشت از آسیبهای اجتماعی بخش دیگری از جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان بود. اگرچه بسیاری از آمار ارائه شده در این گزارش محرمانه تلقی شد و اجازه انتشار پیدا نکرد اما همان میزان آمار منتشر شده نیز کافی بود تا ذهن بسیاری از شهروندان و مسئولان را به خود مشغول کند.(28 خرداد 95)