أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۴۱۰۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
لایحه قانون مبارزه با پولشویی در مسیر تکرار تجربه تلخ برجام؛
در شرایطی که کمتر از یک هفته تا اعلام نظر دونالد ترامپ مبنی بر تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران باقی مانده است، مجلس شورای اسلامی‌دیروز محل بحث درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بود و البته بازهم خاطرات دوران تصویب 20 دقیقه‌ای برجام زنده شد.
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، در شرایطی که کمتر از یک هفته تا اعلام نظر دونالد ترامپ مبنی بر تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران باقی مانده است، مجلس شورای اسلامی‌دیروز محل بحث درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بود و البته بازهم خاطرات دوران تصویب 20 دقیقه‌ای برجام زنده شد. به گزارش «عصرایرانیان»، علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای بررسی این لایحه انتخاب نشده است باید یادآوری کرد بنابر نظر کارشناسی بسیاری از مسئولان کشوری و همچنین نمایندگان مجلس پیوستن به FATF و کنوانسیون پالرمو برای کشور خسارت‌بار خواهد بود اما به نظر می‌رسد اراده‌ای شکل گرفته تا این لایحه به سرعت به تصویب برسد. در واقع در صورت اینکه بدون توجه به منافع ملی و آینده کشور چنین لوایحی بدون دقت و با سهل‌انگار عامدانه به تصویب برسد در اصل امنیت ملی کشور معامله شده است و باید این پرسش را مطرح کرد در ایامی‌که دمنی دشمنان کشور علنی تر از همیشه شده است چه اصراری وجود دارد تا ایران یکبار دیگر تحت فشار قرار بگیرد؟



لایحه‌ای که امنیت ملی کشور را  به خطر می‌اندازد
در همین رابطه،نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) پارلمان، کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را بررسی کردند و البته دست‌ آخر علی لاریجانی در جایگاه رییس مجلس صدای اعتراض نمایندگان ملت را هم شنید و به طور مثال این مسئله به وی یادآوری شد که برجام در عرض چند دقیقه در مجلس به تصویب رسید و کشور با خسارت مواجه شد و حالا چه اصراری برای سرعت بخشیدن به تصویب این لایحه وجود دارد! علی ادیانی نماینده قائمشهر به عنوان اولین مخالف کلیات این لایحه اظهار داشت: این لایحه دارای مشکلاتی است که کمیسیون حقوقی تلاش کرده آن را برطرف کند اما در ماده ۴ آن موضوع تشکیل شورای عالی مبارزه با پولشویی آمده است. این یعنی تشکیل شورایی کاملا حاکمیتی که قرار است از این به بعد همه امور زیر نظر دولتها باشد. «اکنون برهه مهمی‌برای مجلس برای تصویب و یا عدم تصویب این لایحه است که در تاریخ نوشته می‌شود.» به گزارش فارس، احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه اظهار داشت: ما ۱۱ سال پیش قانون پولشویی را در مجلس تصویب کردیم. پس هیچ الزامی‌وجود نداشت که از خارج از کشور به ما دستور دهند که قانون پولشویی را تغییر دهیم. وی تاکید کرد: نباید به استقلال کشور خدشه وارد شود؛ برجام را ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردیم. امروز نباید این اتفاق در مورد دو لایحه مبارزه با قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم بیفتد. براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به اظهارات سالک درباره تصویب برجام ظرف ۱۵ دقیقه اظهار داشت: برجام دو ماه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعت‌ها فراکسیون‌های مختلف و دبیرخانه شورای امنیت روی آن بحث و بررسی کردند و ما در مجلس نتیجه را رای گیری کردیم لذا مدام روی آن مانور ندهید که ما مجبور شویم توضیح دهیم. در ادامه سالک گفت: نباید اجازه دهیم اقتدار کشور از دست برود. جریان مالی براساس fatf تمامی‌معاملات ما را تحت نظر دشمن قرار می‌دهد. هیچ دلیلی ندارد که دشمن از اطلاعات ما خبردار شود و علیه ما استفاده کند. وی با تاکید بر اینکه استکبار به دنبال افزایش فشار بر ایران است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم استقلال ما ضربه خورد ما با تبادل مالی مشکل نداریم ولی بحثمان این است که چرا باید اظلاعات ما دست دشمن باشد. لاریجانی مجددا به اظهارات سالک واکنش نشان داد و اظهار داشت: این صحبتهای شما مربوط به لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. ما اکنون در حال بررسی لایحه مبارزه با پولشویی هستیم. سالک پاسخ داد «مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم موازی یکدیگر هستند. سوال ما این است که چرا شما عجله دارید این لوایح قبل از ۲۲ اردیبهشت که آمریکا می‌خواهد درباره برجام موضع گیری کند، تعیین تکلیف شود. اکنون مجلس در پیچ تاریخی حساس قرار دارد.» به گزارش فارس، طیبه سیاوشی دیگر نماینده مجلس به عنوان دومین موافق کلیات لایحه گفت: این لایحه در راستای امنیت سرمایه‌گذاری است و باید برای مبارزه با پولشویی بحث حفظ اسرار مورد تاکید قرار گیرد. براساس این گزارش، بعد از اظهارات سیاوشی، علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرد: امروز سه سوال در دستور کار مجلس قراردارد به همین دلیل ادامه بررسی این لایحه به جلسه بعدی مجلس موکول می‌شود.

پورمختار: لوایح امنیت گردش‌های مالی مردم را تأمین نمی‌کند
همچنین محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی‌نیز، با اشاره به نشست دیروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در این نشست تعدادی از لوایح همچون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی) و همچنین لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی را در خصوص این لوایح به اعضای کمیسیون ارائه کرد. وی افزود: طبق این گزارش لوایح فوق‌الذکر در راستای اجرا و پیاده‌سازی FATF در کشور و تلاش برای خروج از لیست سیاه این گروه هستند. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه‌شده آنچه که قابل ذکر است این است که این لوایح نمی‌تواند امنیت گردش‌های مالی و حساب‌ها و تراکنش‌های مردم را که مستقیم به آمریکا منتقل خواهد شد را تأمین کند و اطلاعات مالی در اختیار FATF قرار خواهد گرفت و همچنین در این گزارش آمده که ما در مورد تروریسم و مصادیق آن اختلافات جدی با FATF خواهیم داشت و حتی اگر حق شرطی هم داشته باشیم هیچ کارآیی برای ما نخواهد داشت. پورمختار خاطرنشان کرد: همچنین در این گزارش آمده بود که این سازمان‌ها به عنوان ابزاری در اختیار کشورهایی همچون آمریکا قرار گرفته تا به کشورها فشار بیاورد که به این معاهدات بپیوندند و تعهدات را قبول کنند، درحالی‌که آمریکا و متحدانش به این معاهدات مقید نیستند. وی در پایان گفت: به عنوان مثال در این معاهده در منطقه خاورمیانه عربستان مسئول مبارزه با تروریست و اجرای FATF شناخته شده و این درحالی است که عربستان تأمین‌کننده اصلی مالی داعش و طالبان و تروریسم در منطقه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
تصویب می شود.
پاسخ
علی اصغر کوثری
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
۱
۰
این امتحانی جدید یرای شورای محترم نگهبان است که آیا نظریات غلط کارشناسان وابسته و سکولار را می پذیرد. یا استقلال رای در موضوع شناسی نشان می دهد. این طرحها قطعات ، پازل فشار شدیدتر به ایران است.
پاسخ
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
ترامپ در صورت خروج از برجام لطف بزرگی در حق ملت ایران خواهد کرد و این دقیقاً همان چیزی است که خدا میخواهد عدو را سبب خیر کند
مانباید اجازه دهیم عده ای برای حفظ سمت های باد آورده خود با تصمیمات عجولانه هر روز بر رنج و محنت این ملت بیفزایند .
خروج متقابل از برجام ما را در دام پر پیچ و خم ترامپ خواهد انداخت و دیگر امیدی به خروج از وضعیت فعلی نخواهد بود....
واکنش جمهوری اسلامی باید سنجیده و علمی و هنرمندانه باشد و و جهانیان را متحیر و مبهوت سازد .
ما باید بلا فاصله پس از خروج ترامپ ،تعلیق برجام را اعلان کنیم .در این صورت ترامپ به مثابه زنی میماند که حاضر به تمکین نیست و همسر هر آن حاضر است او را بپذیرد البته با شرایط جدید.
این عمل همه اقدامات جمهوری اسلامی را توجیه میکند و در صورت بازگشت مجدد طرف مقابل به برجام ومذاکره ،ایران دست برتر را خواهد داشت
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
مگر در اين مجلس قحطي رجال است. هرچند آقايان كه فراكسيون- فراكسيون شده اند و فراكسيونهاي حداقلي فرقي برايشان نميكند كه چه خواهد شد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
لغو برچام کاسبان تحریم را ذوق زده میکنه .پیش بسوی دور زدن پول ملت
پاسخ
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۵۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
چطور با استناد به "قاعده نفی سبیل" یک زرتشتی محترم را از حضور در شورای شهر منع می کنند..اما در خصوص این لایحه دولت که کشور را تحت نظارت دشمن قرار می دهد این قانون کار برد ندارد/؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها