امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۴۱۰۹۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
یادداشت؛
عبدالصالح شمس‌اللهي
جريان روحانيت به خاطر تاثيرگذاري ويژه‌اي كه در طول تاريخ داشته است هميشه مورد هجمه جريان‌هاي استعماري بوده و اگر گاهي گزكي به دست مخالفان روحانيت اصيل داده شود حاشيه‌هايي درست مي‌كنند كه بن مايه اصلي آن بي‌انصافي در مقابله سياسي و فضاي رسانه‌اي است.

يكي از سنت‌هاي حسنه حوزه‌هاي علميه تلبس به لباس شريف روحانيت است. لباسي كه هركس به تن دارد كرد واقع خود را در معرض خدمت به جامعه قرار داده و عملا به نماينده اسلام در سطوح مختلف تبديل شده است. مقام خدمت‌گذاري آن قدر عزيز و مغتنم است كه معمولا روحانيون جوان براي اين ترفيع مقام جشن‌هاي ساده و بي پيرايه‌اي مي‌گيرند و چون سربازي كه ترفيع گرفته است با افتخار به دست پيشكسوتي از بزرگان روحانيت عمامه را بر سر مي‌گذارد.

تلبس براي يك طلبه سر‌آغاز دوره‌اي نوين در رسالت اوست كه به او اين امكان را مي‌دهد تا مسير را متفاوت از گذشته طي کرده و خدمات بهتر و شايسته‌تري را به اسلام جامعه ارائه کند.

ارائه انديشه و دانش افزايی دينی

اولين اثر تلبس براي يك طلبه اين است كه وقتي در ميان مردم ظاهر مي‌شود آنچه از علم و دانش در سال‌هاي طلبگي آموخته است در معرض استفاده قرار مي‌گيرد. اندوختن بدون استفاده يقينا مطلوب هيچ‌كس در هيچ صنفي نيست. يك طلبه سال‌ها در حوزه‌هاي علميه مي ماند و از فقه و كلام و فلسفه تفسير و حديث و تاريخ توشه‌ايي بر مي‌دارد كه با ارائه آن‌ها مي‌تواند در مسير جامعه تاثيرگذار باشد. اين تأثيرگذاري دشمنان اسلام و روحانيت را هراسان مي‌كند. امروز بيش از 260 شبكه ماهواره اي فارسي زبان به مبارزه با اعتقادات، اخلاقيات و فقه شيعه مي‌پردازند و در واقع جامعه اسلامي تبديل شده است به مظلومان بي دفاعي كه رگبار شبهه انديشه آن را به خطر انداخته؛ حضور طلاب عالم و انديشمند در لباس روحانيت كه لباس جهاد است جلوي اين هجمه ها مي گيرد و شبهات بي پاسخ را در جامعه جواب مي دهد.

اعتماد سازی

ايجاد رابطه مردمي  و اعتماد به روحانيت اثر ديگر تلبس است. نگارنده در سال‌ها تبليغ با گروه‌هاي مختلفي سر وكار داشته و  از زندان تا دانشگاه را براي تبليغ دين ديده است. در مراوده با مردم گاه كساني هستند كه نگرش خوبي به روحانيت ندارند و تحت تاثير تبليغات سوء، ابراز دشمني با روحانيت مي‌كنند؛ اما زماني كه با روي خوش با آن‌ها بر خورد مي‌كند و شيوه زندگي او را از نزديك مي‌بيند به سرعت ديوار بدبيني كه بين او  و روحانيت كشيده شده است فرو مي‌ريزد و به صراحت ابراز مي‌كند كه اين نگرش منفي به خاطر اين بوده است كه او تا كنون با يك روحاني از نزديك  مراوده نداشته است. تلبس در واقع دريچه‌اي براي شناساندن حقيقت روحانيت به جامعه است.

اصلاح فرد و جامعه

اصلاح فرد و در نتيجه جامعه سومين اثر مطلوب اين سنت حسنه است. طلبه ملبس در واقع به عرصه فعاليت وارد شده است و مي تواند با انحرافات مبارزه كند. جامعه اسلامي در طول سال‌هاي متمادي به دلايل مختلفي گرفتار خرافات و انحرافات زيادي شده؛ گاه چيزهايي به اسم دين رايج شده است كه اصلا در دين وجود نداشته و در واقع بدعت است در مواردي افراد جامعه گرفتار مشكلاتي هستند كه هيچ‌گاه راهكار آن را در دين جستجو نكرده‌اند؛ يك طلبه وقتي ملبس مي‌شود و در جامعه قرار مي‌گيرد به مبارزه با اين خرافات و انحرافات مي‌پردازد و با بيان استدلالي دكان منحرفين را جمع مي‌كند؛ اين‌جا همان‌جايي است كه كساني كه از بيداري مردم مي‌هراسند و از خرافه و انحراف نان مي‌خورند كمر به تخريب روحانيت مي‌بندند و سعي مي‌كنند عرصه را بر طلبه ملبس چنان تنگ كنند كه از ميدان به در رود و يا رغبت به تلبس در سايرين كم شود. طلبه ملبس مجاهد خط مقدم جبهه انديشه‌سازي و جامعه‌سازي است و بديهي‌ است كه اين مجاهدان از طرف دشمن مورد هجمه قرار گيرند.

طلبه ملبس خدمت به دين و جامعه را لطف در حق خود ميداند و براي اينكه مشمول اين لطف شده است شادي خود را ابراز مي كند البته متاسفانه گاه به دليل عدم توجه به دشمني ها بعضي از روحانيون و با اهداف خاص سياسي و يا اجتماعي، انگشت شماري از اين جشن‌ها جنبه اشرافي پيدا مي‌كند كه مورد تاييد هيچ طلبه فاضل و باتقوايي نيست و مع الاسف در وانفساي سياست و رسانه آن را به پاي همه روحانيت مي نويسند كه اين خود فصل مفصلي است و انسان انديشمند حساب اين تك انحرافات را به پاي كل روحانيت نمي‌نويسد.

رسا نیوز/عبدالصالح شمس‌اللهي

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها