کد خبر: ۴۴۱۰۹۷
زمان انتشار: ۱۲:۳۶     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
استاد درس خارج حوزه مطرح کرد؛
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر با بیان این که استفاده از نظرات نخبگان تحولی در سیاست گذاری های حوزه علمیه ایجاد خواهد کرد، از عدم بهره گیری تصمیم سازان حوزه از این ظرفیت انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین عبدالجواد ابراهیمی فر درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه لزوم ارتباط مسؤولان و سیاست گذاران حوزه علمیه با بدنه طلاب و روحانیان، اظهار کرد: به دلیل این که فعالیت های طلاب علوم اسلامی، ارزشی است از منزلت والایی برخوردار هستند بنابراین انتظار این است که مسؤولان حوزوی برای آنها سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: میان فعالیت های طلاب و مسؤولان توازن برقرار نیست و سطح توقع طلاب بیش از سیاست های جاری در حوزه علمیه است؛ به عبارت دیگر سطح تقاضا با عرضه، همخوانی ندارد و مسؤولان حوزه علمیه گرچه فعالیت های فراوانی انجام می دهند اما کافی نیست.

وی با تصریح بر این که از ظرفیت نخبگان حوزوی به گونه شایسته استفاده نمی شود، گفت: متأسفانه از ظرفیت نخبگان حوزوی و صاحب نظر در زمینه سیاست های کلان و جزئی حوزه استفاده نمی شود و تعامل لازم میان مسؤولان اجرایی حوزه علمیه و نخبگان صاحب فکر صورت نمی گیرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که استفاده از نظرات نخبگان حوزوی تحولات فراوانی در حوزه ایجاد خواهد کرد، افزود: در حوزه علمیه نخبگان فراوانی مشاهده می شوند که می توانند در سیاست گذاری های حوزه علمیه تأثیر گذار باشند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بحثی که امروزه در زمینه سیاست های حوزه علمیه مطرح می شود بحث استقلال حوزه علمیه است؛ کلمه استقلال مشترک لفظی است برخی از آن به صورت مغالطه ای استفاده کرده و استقلال حوزه علمیه را فعالیت ارزشی می دانند در حالی که نتیجه آن انزوای حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر افزود: اگر از سیاست های کلان حوزه علمیه این است که در جهت مردم قدم برمی دارد بنابراین حوزه علمیه متکی به مردم است و مستقل نیست اما زمانی که بحث تعامل با دستگاه های دولتی و نظام جمهوری اسلامی مطرح می شود صحبت از استقلال حوزه علمیه به میان می آید که موجب می شود انزوایی نسبت به امکانات نظام جمهوری اسلامی پیدا شود و چنین موردی انزوای حوزه علمیه است نه استقلال حوزه.

 وی اضافه کرد: این که گفته می شود حوزه علمیه باید مستقل باشد و تعاملی با سیستم اجرایی نداشته باشد مربوط به پیش از انقلاب است که حکام جور حکومت می کرده اند اما پس از انقلاب این طرز تفکر صحیح نیست؛ از این گونه سیاست ها فراوان است که نخبگان حوزوی می توانند در زمینه آن اظهار نظر کنند تا به نتیجه مناسبی دست پیدا کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در سیاست گذاری های حوزه علمیه نه تنها باید با نخبگان حوزوی ارتباط برقرار شود بلکه مردم نیز باید از فعالیت های حوزه علمیه آگاه باشند؛ متأسفانه دیده می شود بسیاری از رویدادها همانند ورزش در تمامی بخش های خبری زمانی به آنها اختصاص داده شده است اما فعالیت های حوزه علمیه آن گونه باید بازتابی در رسانه های جمعی ندارد که این نتیجه همان اسرار بر استقلال حوزه علمیه است.

وی با بیان این که بخشی از ارتباط مسؤولان و سیاست گذاران حوزوی با بدنه حوزه علمیه مربوط به هنجارها و مسائل اخلاقی است، تصریح کرد: سیاست گذاران حوزوی برای ارتباط با بدنه حوزه علمیه در مرحله نخست باید ادبیات رفتاری و گفتاری نسبت به حوزویان را تصحیح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالجواد ابراهیمی فر اضافه کرد: به عبارت دیگر باید تعامل را در قالب رفتارها و هنجارهای اخلاقی ساماندهی کرد؛ زیرا دیده می شود برخی از کارکنان اجرایی حوزه علمیه آن گونه که باید جایگاه روحانیت، اساتید و طلاب را نشناخته اند و محترم نمی بینند.

وی ارتباط مسؤولان و سیاست گذاران حوزوی با بدنه حوزه علمیه را نیازمند طبقه بندی علمی دانست و افزود: تشکیلات حوزه علمیه دارای ماهیت علمی، آموزشی و پرورشی است بنابراین ارتباط سیاست گذاران با بدنه حوزه باید در قالب طبقه بندی علمی صورت گیرد که تاکنون انجام نشده است.

 استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: گرچه در یک غربال کلی، نخبگان حوزوی را طبقه بندی کرده اند اما طبقه بندی بر اساس استعداد حوزویان صورت نگرفته است که در چه زمینه ای تخصص دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها