يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۱۴۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
نقدی کوتاه به پاسخ عجولانه مطهری به اطلاعیه مجلس خبرگان:
آقای مطهری به عنوان یکی از حامیان پر و پا قرص برجام که حتی 20 دقیقه را برای تصویب آن در مجلس زیاد می دانستند و تذکرات مخالفان را به هیچ می انگاشتند امروز چگونه در موضع مدعی ایستاده اند؟ آیا خود ایشان یکی از کسانی نیستند که باید برای این «خسارت بزرگ»ی که به کشور وارد شده از مردم عذرخواهی کنند؟
سرویس سیاسی پایگاه 598/ محمد کوره پز؛ آقای علی مطهری را البته با مواضع شاذ و عجیب و بعضا متناقض می شناسیم که من همواره آن را به حساب ناآشنایی ایشان با قواعد فضای سیاسی گذاشته ام و تلاش کرده ام انگ جانبداری از فرد و جناح خاص را به ایشان نچسبانم.

اما پاسخ عجولانه ایشان به اطلاعیه ای که ریاست مجلس خبرگان منتشر کرده به وضوح نشان داد که جناب مطهری از این مرحله عبور کرده اند و با قاطعیت در صدد دفاع از ناکامی برجام و اصحاب برجام اند.



در در پاسخ نسبتا کوتاه ایشان به اقای جنتی چند نکته بیشتر جالب توجه است:

ایشان می نویسند: «در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رییس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیان این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟»

اما تعبیر آقای جنتی در نامه شان چه بوده است که آقای مطهری از آن چنین برداشتی کرده اند؟

بخوانیم: «مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» نیز با تکیه بر تعالیم قرآن کریم و تجربه ارزشمند سالیان مبارزه با استکبار، بارها بر غیر قابل اعتماد بودن دشمنان تأکید ورزیده بودند. ایشان بارها تأکید کردند که به نتیجه مذاکرات خوش‌ بین نبوده و صرفاً به جهت اصرار دولت محترم و به منظور ایجاد تجربه ای دیگر برای مردم شریف ایران با برجام موافقت نمودند.»

تفسیر عجیب آقای مطهری از این عبارات این بوده که چون رهبری با اصرار دولت برجام را پذیرفته اند پس درخواست عذرخواهی از دولت به معنای تعریض به رهبری است! آیا آقای مطهری به راستی معنای این جملات را نگرفته اند یا اینکه دارند عامدانه تجاهل می کنند و سعی در ملکوک کردن اطلاعیه روشنگرانه آقای جنتی دارند؟

در ادامه آقای مطهری می نویسند: «همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟» و «حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است!»

در پاسخ به ایشان باید عرض کنیم که اولا تکلیف شرعی و قانونی را قبلا رهبری و مجلس در شروط متعددشان بیان کرده اند و آقای جنتی کاری جز تذکر این شروط انجام نداده اند!

البته شاید اگر آقای مطهری از جناح بازی های سیاسی فاصله می گرفتند و به عنوان نماینده مجلس حداقل انجام مصوبات خود مجلس (شرایط اجرای برجام) را از دولت مطالبه می کردند امروز نیازی به اطلاعیه آقای جنتی نبود.



اما چند نکته دیگر نیز گفتنی است:
1- اگر تذکر شروط اجرای برجام، نامش «دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر» است به همین قیاس باید عرض کنیم جناب مطهری با چه مجوزی به تذکر وظایف قانونی مجلس خبرگان در این نامه پرداخته اند؟

اگر بگوییم به عنوان نماینده مجلس پاسخ این است که مجلس شورای اسلامی هیچ ریاست یا نظارتی بر مجلس خبرگان ندارد و این دو، دو نهاد کاملا مجزا هستند. و اگر تذکر آقای مطهری را از جنس امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه عامه شهروندان بدانیم در این صورت چرا این حق را برای رییس مجلس خبرگان قائل نباشیم؟ و چرا ایشان از اطلاعیه آیت الله جنتی برآشفته شده اند؟

2- آقای مطهری به عنوان یکی از حامیان پر و پا قرص برجام که حتی 20 دقیقه را برای تصویب آن در مجلس زیاد می دانستند و تذکرات مخالفان را به هیچ می انگاشتند امروز چگونه در موضع مدعی ایستاده اند؟ آیا خود ایشان یکی از کسانی نیستند که باید برای این «خسارت بزرگ»ی که به کشور وارد شده از مردم عذرخواهی کنند؟

اگر دلواپسان و دلسوزان نظام نگفته بودند و داد نزده بودند ایشان می توانستند ادعا کنند ما از این عاقبت بی خبر بودیم. اما درد اینجاست که به هزار زبان تکرار کردیم که برجام با این وضع به فرجام نمی رسد و پاسخ مان توهین و تحقیر و ناسزا بود!

3- اکنون که آقای مطهری سخن را به قانون و شرع کشانده اند جهت اطلاع ایشان فقط یکی از شرایط ابلاغی رهبر معظم انقلاب و یکی از شرایط مصوب مجلس شورای اسلامی را خدمت شان تکرار می کنیم و امیدواریم هر چه زودتر پیگیر اجرای این شروط باشند!

بند 3 تذکرات رهبر معظم انقلاب: « در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند.»

بند 3 مصوبه مجلس: «دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
اگر بگوییم حکمیت را به حضرت علی علیه السلام تحمیل کردند آیا اهانت به امام علی علیه السلام است؟ تازه همانها که تحمیل کردند بعدا امام را به جرم پذیرش حکمیت تکفیر کردند.
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
احمد خاتمی و هاشم زایی میگن نامه فقط از طرف جنتی بوده اونوقت شما میگه نامه خبرگان!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
دکتر مطهری با بیانیه ای که دادند یه کاری انجام دادند که هر کس باید به وظایف قانونی خودش برسد و خبرگان چای ابلاغ بیانیه در مورد برجام نیست . برجامی که نظام به خاطر فشارهای اقتصادی تحریمها قبول کردند . برجام نبود کشور هم نبود یادتان باشه . تکرار نی کنم نبود ... جای هاشمی فقید در مجلس خبرگان خیلی خالی هست . اگر ایشان بودند ........
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
واقعا عجب رویی داره این مطهری
آقازاده ای که به اعتبار نام پدرش هر حرفی میخواهد میزند و هرکاری میخواهد میکند از خدا بترس و اندکی تفکر کن و بدون جانبداری حرف بزن آقازاده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها