أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۱۴۱۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
جواد منصوری در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛
جواد منصوری گفت: سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف علاوه بر نقش دیپلماتیک، نقشه‌های بلند مدت برای تسلط بر کشورها را در حال اجرا دارد. سفارت امریکا در هرجای دنیا که بتواند در به هم ریختن کشورها تاثیرگذار باشد و سلطه امریکا را حاکم کند، به هیچ عنوان کوتاهی نمی‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ سفارت‌خانه‌های امریکا در کشورهای مختلف جهان، همواره به عنوان مقری برای توطئه‌چینی علیه مردم آن کشورها عمل کرده و کوشیده است خواسته‌های امریکا را از دریچه جاسوسی و نفوذ اعمال کند. نمونه‌های فراوانی نیز وجود دارد که نشان‌گر ایفای نقش سفارت امریکا در فتنه‌انگیزی‌ها و توطئه‌چینی‌های در سراسر جهان است.

این موضوع شاید برای ایرانیان ملموس‌تر باشد، چرا که سفارت امریکا در تهران از کودتای 28 مرداد 1332 تا روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه توطئه‌چینی علیه ملت ایران بوده است. اما علاوه بر ایران، در بسیاری از کشورها نیز می‌توان رد پای سفارت امریکا را در مناقشات داخلی آن کشورها مشاهده کرد. توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا در کشورهایی چون عراق، پاکستان، لیبی، برزیل، شیلی، کاستاریکا و ... تنها نمونه‌هایی از این دست هستند.

بررسی اقدامات و فعالیت‌های سفارت امریکا در طول تاریخ در کشورهای مختلف جهان مسئله‌ای است که نیاز به واکاوی بیشتری دارد. از این رو برای بررسی این موضوع به سراغ دکتر جواد منصوری رفتیم و پای گفتگو با او نشستیم.

جواد منصوری کسی است که با مسائل بین‌المللی آشناست و مطالعات و پژوهش‌های فراوانی پیرامون امریکا انجام داده است.

"آمریکا و خاورمیانه"، "چالش‌های ایران و آمریکا"، "نظام سلطه در قرن ۲۱"، "25 سال حاکمیت آمریکا در ایران" و "شناخت استکبار جهانی" تالیفات او در این زمینه است.

همچنین وی که از سال 1360 تا 67 معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه بوده، آشنایی فراوانی با سبک سلطه‌جویانه امریکا در نقاط مختلف جهان دارد. به علاوه به دلیل فعالیت دیپلماتیک در پاکستان و چین شاهد بسیاری از توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا در این کشورها بوده است.

منصوری معتقد است سفارت‌های امریکا در هر کشور، در راستای تسلط بر آن کشور گام برمی‌دارد. او در این رابطه می‌گوید: سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف علاوه بر نقش دیپلماتیک، نقشه‌های بلند مدت برای تسلط بر کشورها را در حال اجرا دارد. لذا تعداد اعضای سفارت‌های امریکا در دنیا بسیار زیاد است. یعنی بیش از حد متعارف است و بعضا حتی چند هزار نفر در یک سفارتخانه کار می‌کنند، در حالی که اعضا و کارکنان در سفارتخانه‌های اروپایی حتی به چند ده نفر هم نمی‌رسد.

او توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا را دلیل اصلی مقابله مردم در کشورهای مختلف با سفارت این کشور می‌داند و می‌گوید: بارها اتفاق افتاده که اعضای سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف را یا اخراج کرده‌اند و یا به اشکال دیگری محدود می‌کنند.

وی که به مدت 4 سال سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بوده است، درباره خباثت‌های سفارت امریکا در این کشور می‌‌گوید: در پاکستان، اقدامات سفارت امریکا بسیار گسترده بوده و هنوز هم هست. سفارت امریکا آزادی عمل کاملی در پاکستان دارد و امریکایی‌ها با هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای، افرادی را به عنوان عوامل خودشان خریداری می‌کنند و به این دلیل از لحاظ شبکه اطلاعاتی در یک وضعیت مسلط بر کشور پاکستان قرار دارند.

به عقیده جواد منصوری، سفارتخانه‌های امریکا محل ایجاد به هم ریختگی در اوضاع کشورها است. وی همچنین نقش سفارت امریکا در جنگ‌افروزی در منطقه غرب آسیا و نیز نقش آن در قتل‌عام مردم فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

مشروح گفتگوی جواد منصوری با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی را در ادامه می‌خوانید.


سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف جهان چه نقشی در آشوب‌‌آفرینی در آن کشورها دارد؟ هدف امریکا از اعمال نفوذ از طریق سفارت‌هایش در کشورهای مختلف جهان چیست؟

جواد منصوری: بسم‌الله الرحمن الرحیم. دولت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، به عنوان یک دولت تهاجمی، بنای سلطه بر جهان را جزء سیاست دائمی خودش قرار داد و در این میان تبعا نقش سفارت آمریکا در کشورهای مختلف در راستای اجرای این سیاست، بسیار مهم است. به عبارت دیگر سفارت‌های امریکا در هر کشور، در راستای تسلط بر آن کشور گام برمی‌دارد و نه به عنوان نمایندگی دولت امریکا در آنجا. لذا تعداد اعضای سفارت‌های امریکا در دنیا بسیار زیاد است. یعنی بیش از حد متعارف است و بعضا حتی چند هزار نفر در یک سفارتخانه کار می‌کنند در حالی که اعضا و کارکنان سفارت در سفارتخانه‌های اروپایی حتی به چند ده نفر هم نمی‌رسد. این نشان می‌دهد که سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف علاوه بر نقش دیپلماتیک، نقشه‌های بلند مدت برای تسلط بر کشورها را در حال اجرا دارد. اینکه تا چه اندازه موفق بشوند این نقشه‌ها را اجرا کنند تابعی است از مسائل و تحولاتی که در آن کشور و منطقه‌ اتفاق می‌افتد.

در تاریخ ایران نیز شاهد فعالیت‌های سفارت امریکا هستیم. بعد از جنگ جهانی دوم، چندین نقشه مختلف علیه مردم ایران توسط سفارتخانه امریکا طراحی و اجرا شد؛ از جمله این که بعد از دومین جنگ بین‌الملل، سفارت امریکا علیه ایران با متفقین همکاری کرد و بعد از آن در قضیه کودتای 28 مرداد 1332 و بعد هم تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پس از آن، سفارت امریکا محل رفت و آمد تمام کسانی بود که با انقلاب ملت ایران دشمن بودند و نمایندگان دولت امریکا با آنها نوعی گفت وگو و تعامل داشتند.

از این نمونه‌ها در قضایای بعد از انقلاب بسیار داشتیم؛ حتی سفارت امریکا با تجزیه‌طلبان کردستان و بعضی گروه‌های معاند دیگر هم مستقیما ارتباط داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حتی گروه‌هایی مثل اتحادیه کمونیست‌های ایران، مستقیما آلت دست سفارت امریکا بودند.

نمونه‌هایی از خباثت‌ سفارت‌های امریکا در کشورهای جهان/ سفارتخانه‌های امریکا محل ایجاد به هم ریختگی در اوضاع کشورها است/  نقش سفارت امریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی

توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا در کشورهای مختلف، چه تاثیری در رفتار متقابل مردم آن کشورها در قبال سفارت امریکا داشته است؟ و مردم کشورهای دیگر به این قبیل توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا چه واکنشی نشان داده‌اند؟

جواد منصوری: سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای جهان، در امور داخلی آن کشورها، تبعا برای مقاصد نهایی دولت امریکا و به اشکال مختلف دخالت می‌کند و این یکی از چالش‌های بزرگ سیاست خارجی امریکا با دولت‌های دیگر است و بارها اتفاق افتاده که اعضای سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای مختلف را یا اخراج کرده‌اند و یا به اشکال دیگر محدود می‌کنند و به این دلیل سفارت امریکا مشابه سفارت کشورهای دیگر نیست.

علت اینکه در سال 1358 سفارت امریکا در ایران تصرف شد هم دقیقا همین بود و جالب است که حتی درباره سفارتخانه‌های دیگر، حضرت امام نظرشان این بود که چنین اقدامی نشود؛ اما در رابطه با تسخیر سفارت امریکا نه تنها مخالفتی نداشتند بلکه از دانشجویان پیرو خط امام حمایت هم کردند.


در جریان کودتای 28 مرداد 1332، شاهد تعامل سازمان سیا و سفارت امریکا برای ساقط کردن دولت مصدق هستیم. به نظر شما سیا چه نقشی در توطئه‌چینی‌های سفارت امریکا در کشورهای مختلف دارد؟

جواد منصوری: در داخل سفارتخانه‌های امریکا در نقاط مختلف جهان، بخش‌های متنوعی از دستگاه‌های امریکایی از جمله سازمان سیا وجود دارد و به عبارت دیگر دستگاه‌های مختلف امریکا هر کدام در سفارت بخشی جداگانه دارند که با هم همکاری می‌کنند و در بعضی مواقع هم این دستگاه‌ها با هم درمورد مسائل آن کشور مقیم و مسائل منطقه، اختلاف‌نظرهایی پیدا می‌کنند که این اختلاف‌نظرها را می‌توان در نوشته‌های امریکایی‌ها مشاهده کرد. مثلا سفیر امریکا تحلیلی از یک کشور و روابط با آن دارد ولی نماینده سیا تحلیل دیگری ارائه می‌کند.

دولت امریکا هم نمی‌خواهد یک دستگاه واحد در سفارت‌هایش باشد و می‌خواهد از دستگاه‌های مختلف برای مقاصد مختلف استفاده کند.


زمانی که شما سفیر ایران در پاکستان و پکن بودید، آیا فعالیت‌های توطئه‌گرانه سفارت امریکا را در آن کشورها مشاهده می‌کردید؟ چه نمونه‌هایی از این موارد در پاکستان و چین سراغ دارید؟

جواد منصوری: بله. در پاکستان، اقدامات سفارت امریکا بسیار گسترده بوده و هنوز هم هست. به دلیل اینکه دولت پاکستان وابسته امریکا است. لذا سفارت امریکا آزادی عمل کاملی در پاکستان دارد و امریکایی‌ها با هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای، افرادی را به عنوان عوامل خودشان خریداری می‌کنند و به این دلیل از لحاظ شبکه اطلاعاتی در یک وضعیت مسلط بر کشور پاکستان قرار دارند.

نمونه‌هایی از خباثت‌ سفارت‌های امریکا در کشورهای جهان/ سفارتخانه‌های امریکا محل ایجاد به هم ریختگی در اوضاع کشورها است/  نقش سفارت امریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی

به نظر شما سفارت امریکا چه نقشی در جنگ‌افروزی در منطقه غرب آسیا و کشورهایی مثل عراق و افغانستان دارد؟

جواد منصوری: سفارت امریکا در هرجای دنیا که بتواند در به هم ریختن کشورها تاثیرگذار باشد و سلطه امریکا را حاکم کند، به هیچ عنوان کوتاهی نمی‌کند.

سفارتخانه‌های امریکا محل ایجاد به هم ریختگی در اوضاع کشورها است و همیشه محل‌هایی برای پشتیبانی به منظور استقرار نیروهای امریکایی و یا پیگیری اهداف امریکا بوده است. بنابراین سفارتخانه‌های امریکا در دنیا ستاد عملیاتی برای رسیدن به اهداف نهایی آمریکا است.

سفارت امریکا در عراق پس از اشغال آن توسط دولت امریکا، عملا به مقر حکومتی دولت امریکا تبدیل شده بود.

اولین کسی که برای اداره عراق منصوب شد، تحت عنوان نماینده امریکا در عراق نصب شد. اصلا تصورشان این بود که عراق را بعدا به شکل یکی از ایالت‌های امریکا در بیاورند که البته نتوانستند. نفر بعدی را هم تحت عنوان دیگری فرستادند و سومین نفر را تحت عنوان سفیر اعزام کردند.

لذا آنچه قطعی است سفارتخانه که باید محل نزدیک کردن روابط دو کشور باشد، برای امریکایی‌ها به منظور تسلط بر کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم این است که اصطلاح سیاست خارجی در تمامی دولت‌ها به عنوان آینه آن دولت در روابط با دیگران است اما در دولت امریکا اصطلاح سیاست خارجی وجود ندارد و از اصطلاح "سیاست جهانی" استفاده می‌کنند چرا که خودشان را حاکم بر جهان می‌دانند.

البته این‌گونه اقدامات سفارت امریکا فقط مربوط به غرب آسیا نیست و در بسیاری از نقاط جهان ما شاهد این گونه فعالیت‌ها هستیم. مثلا کودتای شیلی مستقیما توسط سیا و با کمک سفارت امریکا انجام شد و امریکایی‌ها ژنرال پینوشه را روی کار آوردند.

عملا بدون فعالیت‌های سفارت امریکا امکان اجرای برنامه‌ها و کودتاهای امریکایی در جهت توسعه سلطه امریکا غیرممکن است و تمام دولت‌ها این موضوع را می‌دانند اما چون بسیاری از دولت‌ها وابسته به امریکا هستند عملا در مورد سفارت و فعالیت‌هایش سکوت می‌کنند، وگرنه همه می‌دانند سفارت امریکا مجری طرح امریکا برای تسلط بر آن کشور است.

نمونه‌هایی از خباثت‌ سفارت‌های امریکا در کشورهای جهان/ سفارتخانه‌های امریکا محل ایجاد به هم ریختگی در اوضاع کشورها است/  نقش سفارت امریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی

نقش سفارت امریکا در تل‌آویو در قتل عام و کشتار مردم فلسطین چه بوده است؟

جواد منصوری: قطعا سفارت امریکا در اسرائیل به عنوان یک مرکز پشتیبانی از هر نظر عمل کرده است و نیروی تقویت‌کننده رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. دستگاه‌های اطلاعاتی، نظامی و سیاسی امریکا و اسرائیل هم به طور دائم با یکدیگر در ارتباط و تبادل اطلاعات هستند.

دولت امریکا نشان داده که در هر جای دنیا حامی درجه اول رژیم صهیونیستی است. اما در اسرائیل سفارت امریکا بیش از نقش معمول خودش در سایر کشورها فعالیت می‌کند و می‌توان گفت در واقع دژ نگهبان اسرائیل است.

انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس که اخیرا توسط امریکا صورت گرفت هم در این راستا بود. دولت امریکا می‌خواست با این اقدام فشارهای دولت‌های دیگر به تجاوزات رژیم صهیونیستی را خنثی کند و از طرف دیگر می‌خواست اعلام کند که ما برنامه‌های خودمان را بدون توجه به تمام قوانین بین‌المللی اجرا می‌کنیم.

از طرف دیگر، سفارت امریکا در کشتارها و جنایت‌هایی که در غزه رخ می‌دهد هم نقش دارد. حمایت‌های امریکا از رژیم صهیونیستی و جلوگیری از صدور هرگونه قطعنامه‌ای که بخواهد در محکومیت اسرائیل عمل کند و همچنین توجیه این جنایت‌ها توسط رسانه‌های امریکایی و یا سکوت مسئولین امریکا در قبال این جنایت‌ها نشانگر این موضوع است.

در روزهای گذشته جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و به شهادت رساندن تعدادی از مسلمان‌ها مجددا جامعه جهان اسلام را متاثر کرد. اما اتفاق جدیدی که افتاد آن است که فلسطینی‌ها برای اولین بار علیه دولت سعودی که متحد اسرائیل شده شعار دادند و این اتفاق مهمی است.

از طرف دیگر حضور سیل فلسطینیان که برای مقابله با اقدامات امریکا و اسرائیل به صحنه آمده بودند، امریکا و رژیم صهیونیستی را با مشکل بزرگ و مهمی مواجه کرد و آنها نتوانستند توجیه مناسبی داشته باشند. بسیاری از کشورهای دنیا هم این انتقال سفارت و کشتار مردم بی‌گناه را محکوم کردند و به نظر می‌رسد با این اقدام، موج ضد اسرائیلی و ضد امریکایی در جهان تشدید شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها