يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۴۱۵۶۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مذاکره تصمیم نظام بود نه برجام بدون تضمین؛
همانقدر که روزهای نخست و در حین توافق غرزدن‌های بی‌علت و تهمت‌های بدون استناد غلط بود، امروز هم اصرار به صحیح بودن مسیر و اقرار نکردن به اشتباه و قصور تبعات بدی دارد!! چه کسی گفته اگر مسیری غلط را انتخاب کردید برای حفظ آبرو بر مسیر غلط اصرار کنید و بخواهید با تهمت‌ها و وارونه جلوه دادن آبروی خود را حفظ کنید؟!

سرویس سیاسی پایگاه 598؛ همانقدر که روزهای نخست و در حین توافق غرزدن‌های بی‌علت و تهمت‌های بدون استناد غلط بود، امروز هم اصرار به صحیح بودن مسیر و اقرار نکردن به اشتباه و قصور تبعات بدی دارد!! چه کسی گفته اگر مسیری غلط را انتخاب کردید برای حفظ آبرو بر مسیر غلط اصرار کنید و بخواهید با تهمت‌ها و وارونه جلوه دادن آبروی خود را حفظ کنید؟! اصلا چه کسی گفته اقرار به اشتباه و قصور غیرعامدانه بی‌آبرویی حساب می‌شود حتی اگر در پس این قصور ناخواسته منافع ملی از بین رفته باشد؟! این قصور تاوان دارد اما قطعا بی‌آبروی واقعی کسی است که بر اشتباه خود اصرار کند. اگر الان فرصت وحدت و همدلی و تلاش برای منافع ملی است پس چرا تهمتی می‌زنید که مجبور شویم پاسخ دهیم و در پس پاسخ مستند، رسوایی جدید به بار آید؟! چرا صبر نمی‌کنید تا روسیاهی بماند برای عده‌ای و تا به قول خودتان با آب و صابون هم نشود روی سیاهان را شست! چرا لجبازی حزبی را به منافع ملی ترجیح می‌دهید؟! مخاطب این چراها دو جناح هستند و اینبار خطاب ما آن جناحی است که اصرار دارد جزیئات قرارداد برجام را گردن رهبر معظم انقلاب انداخته و خود را برهاند!

یکبار می‌گوید برجام با وجود نقض از سوی آمریکا افتخار است و بار دیگر اصرار دارد که تبعات برجام بر گردن رهبری است؟! کسی هم نیست بپرسد اگر افتخار است و آنطور که می‌گویید خروج امریکا از برجام نشانه قدرت مذاکره شما!! چرا اصرار دارید آن را گردن رهبری بیاندازید؟! مگر شما همان‌هایی نیستید که موشک‌های شلیک شده به مواضع داعش را بدون اینکه در شلیک آن تاثیری داشته باشید مصادره کردید؟!

درست است که اصل مذاکره تصمیم نظام بود و رهبری هم جزوی از نظام اما بنا به مستنداتی که در ادامه می‌آید البته بعد از مرور سخنان برخی از اعضای اصلاحات، ثابت می‌شود که رهبری به جز موافقت برای مذاکره و برگزیدن چارچوب ۹گانه به جزئیات آن وارد نشده‌اند.

ناطق‌نوری: برجام حاصل تصمیم همه نهادهای کلیدی نظام بود
در همین راستا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید از این موضوع غافل شویم که مذاکره و پذیرفتن برجام حاصل تصمیم‌گیری مجموعه نهادهای کلیدی نظام همچون دولت، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری در دیدار برخی از خبرنگاران و سردبیران ایرنا، درخصوص موضوع برجام و خروج آمریکا از آن افزود: رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بی‌اعتمادی به آمریکا، کلیات برجام را تأیید کردند که بدون اذن ایشان هم، برجام از سوی ایران قابل پذیرش نبود. ایشان مکرر تیم مذاکره‌کننده را تأیید و حمایت کردند ضمن اینکه پیش‌بینی بدعهدی و خروج آمریکا را هم کرده بودند، لذا موضوع خروج آمریکا از برجام خیلی هم غیرمنتظره نبود. از نظر اقتصادی هم مهمترین اثر برجام این بود که فروش نفت و بانک مرکزی از تحریم خارج شدند. پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به طور قاچاق و یا با پرچم دیگران و با قیمت پایین بفروشیم که در بیشتر مواقع هم پولش را نمی‌دادند و ناگزیر بودیم کالای چینی یا هندی به جای پول نفت بگیریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بدون غرض‌ورزی بخواهیم درخصوص برجام داوری داشته باشیم، درک این موضوع دشوار نیست که خروج آمریکا از برجام اجماع قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران را شکست. بُرد بین‌المللی ایران در این ماجرا این است که همه بلوک‌های قدرت در جهان حتی اتحادیه اروپا جملگی معتقدند ایران به تعهداتش عمل کرده و بدعهدی از آمریکاست.

صالحی: خروج آمریکا از برجام، حاکی از برداشت صحیح مسئولان ارشد نظام بود
اما در این زمینه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: این اقدام آمریکا حاکی از برداشت صحیح مسئولان ارشد نظام بود که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

علی‌اکبر صالحی گفت: آن موقع اگر به کسی مسموع نبود امروز برای کل جهان مسموع شده است که آمریکا کشور قابل اتکا و اعتماد در توافق‌های بین‌المللی نیست. ایران همچنان که در ۴۰ سال گذشته روی پای خود ایستاده است و با وجود محدودیت‌ها پیشرفت کرده است از این به بعد هم با هر مانعی می‌تواند با سهولت روبه‌رو شود و یقینا آینده پیش‌ رو روشن و تابناک است. وی ادامه داد: هیات اروپایی به طور جد پیگیر هستند تا درباره مسائل و اقداماتی که می‌توان در آینده انجام داد، با ایران همکاری کند. همچنین در رابطه با به‌کارگیری یورو در تعاملات میان ایران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند که پیشنهاداتی شده است و گام‌های اولیه‌ای نیز در این زمینه برداشته شده است.

صالحی تاکید کرد: البته تا زمانی که قول و قرارها محقق و عملیاتی نشود ما به طور قوی نمی‌توانیم صحبت کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک هر چه پیش می‌رویم شاهد عملیاتی شدن این قول و قرارها باشیم. وی ادامه داد: اقتدار و جایگاه ایران به گونه‌ای است که نمی‌توانند به سهولت به ایران فشار وارد آورند. امروز ایران در وضعیتی مقتدرانه‌تر از گذشته قرار دارد و ملت ایران یقین بداند که با قوت و قدرت بدون هیچ نگرانی راه پیشرفت را طی خوهیم کرد و مشکل جدی وجود ندارد؛ شاید گاهی این اختلال‌ها کندی در روند ایجاد کند اما نمی‌توانند ما را متوقف کنند.

صالحی تاکید کرد: برجام موافقتنامه بسیار مهم بین‌المللی است که هم در جهت منافع ملی ایران و هم منافع جامعه بین‌الملل است. با رفتن یک کشور ممکن است مشکلاتی به خاطر اخلال اقتصادی و بانکی ایجاد شود اما اینها مانع جدی نیستند.

اصلاحاتی‌های مدعی
اما در این مسیر اینها تنها اظهارنظرکنندگان اصلاحاتی نبودند، غلامرضا حیدری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس طی اظهاراتی در این راستا گفته است: تمام مذاکرات برجام با نظر مستقیم رهبر انقلاب صورت گرفته و وزیر امور خارجه تنها مجری اوامر رهبری در برجام بوده و جایگاه تصمیم‌گیرنده و یا سیاستگذار نداشته است!

رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی هم نفر دیگری است که در این رابطه اظهار کرد: برجام، نه تصمیم روحانی که کار رهبری نظام بوده است. محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هم به تازگی پا را از این هم فراتر گذشته و حتی ادعا کرده است که ادامه مذاکره با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام نیز تصمیم رهبری نظام بوده!

با استدلال آقایان ناطق‌نوری، تابش و منتجب‌نیا، حکماً امام راحل نیز موافق تمام کارهای خلاف بنی‌صدر و تصمیمات خطرناک او (نظیر تصمیماتی که برای جبهه‌ها می‌گرفت) بوده‌اند! اما همگی شاهد و ناظر بودیم که آن یار سفر کرده بعدها از این گفت که حتی به بنی‌صدر رأی هم نداده است و همه دانستند که آن حمایت‌ها نه حمایت از کارهای غلط بنی‌صدر که حمایت از رأی مردم بود.

عبدی: استراتژی دولت در تمرکز بر سیاست خارجی اشتباه بود
اما در این میان اصلاحاتی‌هایی هم بودند که ترجیح می‌دادند واقع‌بینانه و به دور از منافع حزبی به ماجرا نگاه کنند، مثلا در این راستا عباس عبدی، فعال و تحلیلگر اصلاح‌طلب معتقد است که مشکل اصلی دولت فقط ضعیف شدن نیست، بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد.

عبدی به روزنامه ایران گفته که از یک جهت موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است. زیرا شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملاً آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس‌جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند. دولت همچنان براساس شکافی که از دل آن به وجود آمد، به بقای خود ادامه می‌دهد، یعنی از شکاف میان اصلاح‌طلبان و حکومت. البته معلوم نیست دولت تا کی می‌تواند بر این شکاف سوار شود، از این طریق مشکلات خود را پوشش دهد و جلو برود.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت آن طور که انتظار می‌رفت شکل نگرفت، تیمی درست شد که رهبری و هدایت‌کننده جدی ندارد، به نظر نمی‌رسد انسجام داشته باشد و نمی‌دانیم بر چه اساسی شکل گرفته است. اگر به دوره انتخابات و حتی فاصله ۲۹ اردیبهشت تا معرفی هیأت دولت توجه کنید و اخبار آن دوره را مرور کنید، احساس خواهید کرد که از سوی دولت، مواضع تند، رادیکال و از موضع قدرتی اتخاذ می‌شد که البته من آن را نمی‌پسندیدم، اما کسی که این مواضع را اتخاذ می‌کرد، باید متوجه تبعات آن هم می‌بود. یا حداقل می‌خواست چنین چیزهایی را نگوید یا اگر گفت، باید سعی کند آنان را محقق کند. نمی‌شود که هم شعارهای رادیکال داد، اما بعد بسادگی کنار آمد.

عبدی گفت: مردم کاری به صحبت‌های رئیس‌جمهوری و دیگران ندارند، مردم می‌خواهند بدانند وضعیت روال زندگی آنان در حوزه رسانه، اقتصاد و اجتماعیات چگونه خواهد بود. قطاری درست کرده‌ایم که هر روز یا از آن پایین می‌آید یا برخی را پایین می‌اندازند. اکنون این قطار دیگر مسافر چندانی ندارد تا بخواهد به سر منزل مقصود برسد. بنابراین آنچه باید تغییر کند، این زمینه است. حتی ممکن است اصولگراها به قدرت برسند، این مسأله مهمی نیست و اهمیتی هم ندارد. مسأله اصلی این است که وقتی از بیرون به این مجموعه سیاسی نگاه می‌کنیم، علی‌رغم اختلاف‌شان یک مجموعه متحد، منسجم ببینیم. یعنی آنان را در حال رقابت با هم ببینیم، نه در حال ستیز، درگیری و برخورد با هم.

وی گفته روحانی سعی کرد به عرصه عمومی بیاید. اما نه تنها در این عرصه توانایی کافی نداشت، بلکه به ریزه کاری‌های بازی هم مسلط نبود و همین باعث شد که نتیجه این بازی او، بیشتر ضرر باشد تا منفعت.

ظریف: رهبری در جریان جزئیات نبود
اما در ۲۴ بهمن ۹۵ وزیر امور خارجه محمدجواد ظریف در مصاحبه با جماران اینطور گفته است که: موضوعات مهمی که در مذاکرات جریان داشت به محضر مقام معظم رهبری گزارش می‌شد، اینکه ایشان در مورد جزئیات اظهارنظر می‌کردند درست نیست نه، ایشان در مورد جزییات اظهارنظر نمی‌کردند اما خطوط کلی را مشخص می‌کردند. این یکی از مستنداتی است که ثابت می‌کند رهبری در جزئیات مذاکرات دخالتی نداشتند.


آیا جزئیات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟
اما خود رهبری هم به این موضوع پیش از اینکه امریکا خارج شود پاسخ داده بودند و در ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ بعد از صحبت‌های روحانی مبنی بر اینکه رهبری در جزئیات بودند فرمودند: «بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست.»

رهبر انقلاب اسلامی در همان زمان گفتند: «من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می‌کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است. البته این را هم گفته ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند. من نسبت به مذاکرات بی‌تفاوت نیستم اما تا بحال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوبها و خط قرمزها را عمدتاً به رئیس‌جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته ام اما جزئیات در اختیار آنها است.»

شروط حیاتی و مهمی که دیده نشد!
از همه آنچه گفتیم مهم‌تر، شروط ۹گانه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند. اما آیا این شروط در برجامی که برخی ادعا دارند جز به جز آن با رهبری هماهنگ شده دیده شده است؟! با خواندن فهرست‌وار این شروط ۹گانه خواهید دانست که هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید و اتفاقا فاجعه برجام دقیقا در اثر نافرمانی از این فرامین روشنگر بود! به بخش‌هایی از این نامه تاریخی توجه کنید:

نقاط ابهام و ضعف‌های متعدد
«... محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ کشور منتهی شود.»

تضمین بگیرید!
«از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه‌‌ اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتّحادیه‌‌ اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌کلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌‌ نقض برجام است.» 

اول قرارداد بعد نابودی!
«اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.» اکنون مدت‌هاست کارخانه اراک نابود شده و هیچ قرار داد قطعی بین ایران و ۵+۱ وجود ندارد! کاش تنها و تنها به همین یک بند توجه می‌شد.

پایاپای معامله کنید!
«معامله‌‌ اورانیوم غنی‌‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید به‌تدریج و در دفعات متعدّد باشد.» حالا مدت‌ها از انتقال بیش از ده تن اورانیوم غنی شده به ارزش میلیاردها دلار می‌گذرد‌، اما هنوز گرمی کیک زرد وارد کشور نشده است! چون قرار دادی در کار نیست!

اینها بخشی از شروط مهم رهبر انقلاب بود. آیا این موارد اجرایی شد!؟ آیا این موارد جزء آنچه که ایشان دستور داده‌اند نیست!؟ آیا کسانی که مدعی «سمعا و طاعتا » گفتن به رهبر انقلابند، در برابر این هشدار‌های مهم و تعیین‌کننده هم سمعا و طاعتا گفتند!؟یا نه آشکارا و بی‌هیچ پروایی، حتی یک مورد از آن را اجرا نکردند!؟

تیر خلاص روحانی!
اما روحانی در نشست خبری در سال ۹۳ علنا و در مقابل همه رسانه‌ها اعلام کرد «همه مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با من است.» و پرواضح است که در زمان مقتضی باید پاسخگوی مسئولیتی که پذیرفته باشد و حداقل به هم‌طیف‌های خود بگوید مسول اصلی است تا تبعات مذاکرات را به گردن رهبری نیاندازد.

*سیاست روز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
۱
۰
خوارج ابتدا حکمیت و ابوموسی اشعری را به امامشان تحمیل کردند. بعد که گندش درآمد همان امام مظلومشان را به جرم پذیرش حکمیت تکفیر کردند. کیست که نداند با جو مسمومی که اصلاح طلبان راه انداختند و در باغ سبزی که به مردم نشان دادند و اردوکشی های خیابانی تحت عنوان جشنهای قرارداد لوزانچای و ژنوچای و برجام فقط برای آن بود که رهبری را در مقابل مردم قرار دهند. کار خردمندانه هم این بود که رهبری اجازه دهد مردم نتیجه بلاهت و انتخاب خود را ببینند. اما متاسفانه نه تنها مردم از خواب غفلت بیدار نشدند که تازه نکته دیگری هم مشخص شد که اصلاح طلبان از ابتدا قصدشان برجام نبود. قصدشان حذف گردن یکی بعد از دیگری اهرمهای اقتدار جمهوری اسلامی بود. حالا هم که به قثول ماکرون قراردادهای موشکی را هم از قبل بسته اند. مجلس و رییس آن هم که اصرار دارد ایران را به FATF ملحق کند و حتی با بستن درهای مجلس اجازه آبستراکسیون را هم به اقلیت انقلابی مجلس ندهد. ظاهرا عموم کسانی که خود را نخبگان سیاسی و مقامات نظام می دانند تصمیم قطعی خود را برای تحویل دادن بی قید و شرط کشور به آمریکا گرفته اند و در این شرایط رهبری کاملا تنها مانده است. هر لحظه و هر دقیقه الان سرنوشت ساز است و خداوند هرگز نخواهد بخشید کسانی را که الان می توانستند به یاری رهبری برخیزند اما با سازشکاران ساخت و پاخت کرده و یا سکوت کردند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
۰
۰
هر اتفاقی در این کشور می افتد عوام از چشم رهبری میبینند .
این چیزی نیست که کتمان کنیم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها